خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

انواع سیستم های آبیاری

فهرست مطالب

انواع سیستم های آبیاری

آبیاری قطره ای

از بسیاری از سیستم های آبیاری که در حال وجود دارند، سیستم آبیاری قطره ای به دلایل مختلف محبوب ترین سیستم آبیاری می باشد. آبیاری قطره ای را به طور خلاصه می توان فرآیندی دانست که در آن آب از طریق خطوط آبیاری وارد ریشه گیاهان و تغذیه آنها شده و این فرآیند به صورت تدریجی و با چکاندن قطرات آب به وسیله قطره چکان آبیاریکه یکی از تجهیزات آبیاری می باشد انجام می گیرد. این سیستم بیشترین راندمان را دارد زیرا به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به آب های سطح زمین گیاهانتان را هیدراته نگه دارید. در این سیستم به علت تغذیه مستقیم ریشه گیاهان و استفاده خالص از آب باعث کارآمدی بالای آن شده است.

در صورت استفاده از سیستم آبیاری سطحی، شما باید مقدار آب بیشتری مصرف کنید زیرا همه آبی که استفاده می کنید ممکن است به خاک نرسد. این سیستم برای اینکه سطح بیرونی گیاه را هیدراته کنید مفید است اما در نهایت این ریشه ها هستند که به شدت نیاز به هیدراتاسیون دارند. برای نفوذ به خاک و رساندن آب به ریشه در مقایسه با آبیاری قطره ای شما باید از آب بیشتری استفاده کنید.

 

فواید آبیاری قطره ای

کاهش رشد علف های هرز: یکی از مزایای قابل توجه این سیستم این است که به طور خاص می توانید آب را به گیاهی که قصد آبرسانی به آن را دارید متصل کرده و آب هم در فواصل خیلی دور هم منحرف نمی شود. این مزیت به این معنی است که علف های هرز از آب این سیستم بهره مند نمی شوند و در نهایت تعداد آنها کاهش می یابد.

استفاده بهینه از آب: همان طور که بیان شد در این سیستم از ظرفیت حداکثری آب استفاده شده و نه تنها آب کمتری استفاده می شود بلکه آب در حال استفاده کمتر در معرض تبخیر قرار می گیرد.

معایب آبیاری قطره ای

نیاز به نصب دقیق: اگر چه استفاده از آبیاری قطره ای به طور قابل ملاحظه ای کارآمد و موثر است اما نصب تجهیزات آبیاری قطره ای نیاز به متخصص دارد تا تجهیزات را با دقت مونتاژ کند. متاسفانه نصب نادرست و نامناسب تجهیزات آبیاریقطره ای به راحتی می تواند باعث پیدایش شرایط خشکسالی شود و همین گیاهان شما رشدی ناقص و سطحی را در مقابل رشدی کامل و عمیق داشته باشند. این بدیهی است که به کارگیری این سیستم موثر است پس برای اینکه دچار هیچ گونه مشکلی نشوید، پیشنهاد می کنیم برای نصب این تجهیزات حتماًاز یک متخصص کمک بخواهید.

نیاز به نگهداری: عیب دیگر این سیستم این است که نیاز به نگهداری بیشتری نسبت به سیستم آب پاش ها دارد.  تجهیزات آبیاری قطره ای می توانند در مقابل عواملی مانند ضایعات و مواد معدنی روی زمین و عوامل خارجی مانند چمن زن ها آسیب پذیر و مشکل آفرین باشند.

انواع سیستم های آبیاری

آبیاری بارانی (سیستم آب پاش)

آبیاری بارانی در مقابل آباری قطره ای قرار نمی گیرد. در این سیستم به جای تغذیه مستقیم ریشه ها، آب به صورت بارش متوالی بر روی گیاه توسط تجهیزی با نام آب پاش پاشیده می شود. آب پاش ها خود به انواع آب پاش بارانی و آب پاش مخفی شونده تقسیم می شوند.

فواید سیستم آبیاری بارانی

قابلیت پوشش مناطق بزرگ: استفاده از آب پاش ها مقرون به صرفه ترین راه است تا با استفاده از آن مناطق بزرگ را پوشش داد و یک انتخاب عالی برای کشاورزانی است که قصد آبرسانی به گیاهان خود را در زمین های چند هکتاری دارند.

استفاده در هر نقطه: سیستم آبیاری بارانی، یک سیستم تطبیق پذیر است. نگهداری از سیستم آبیاری قطره ای در فضاهای بزرگ دشوار است و آبیاری سطحی هم متکی به شیب زمین و گرانش می باشد. این در حالی است که سیستم آبیاری بارانی و آب پاش ها می توانند در هر جایی استفاده شوند.

معایب سیستم آبیاری بارانی

هزینه بالا: هزینه های اولیه اجرای سیستم آبیاری بارانی مقداری بالا و سنگین است و همچنین هزینه تنظیم سیستم هم نسبت به سایر سیستم ها بالاتر است.

حساس به باد: بزرگترین نقطه ضعف آب پاش ها این است که باد می تواند آب را پراکنده کرده و فرآیند آبیاری ناقص انجام شود. اگرچه این یک مشکل جزئی به شمار می آید اما برای کسی که قصد انجام این سیستم را در شهری طوفانی و بادگیر داشته باشد مشکلی جدی محسوب می شود.

آبیاری سطحی (غرقابی)

اگر آبیاری قطره ای ریشه ها را آبیاری کرده و آبیاری بارانی آب را روی گیاهان می ریزد، آبیاری سطحی در جایی بین این دو قرار می گیرد. این نوع آبیاری انواع مختلفی دارد اما در تمامی انواع آن از شکل زمین و جاذبه برای غرق کردن خاک از آب استفاده می شود. در این روش آب در یک زمین با شیب بسیار ملایم ریخته شده و به طور طبیعی در خاک پخش و توزیع می شود.

 

فواید آبیاری سطحی (غرقابی)

سادگی و ارزانی: این روش قدیمی ترین سیستم آبرسانی بوده و نیاز به تکنولوژی پیشرفته ای ندارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی این روش هم بهبود یافته است و همچنان این شیوه ارزانترین و آسانترین سیستم آبیاری است.

بهترین استفاده از آب باران: این روش جهت بهره برداری از منابع طبیعی آب بسیار مناسب بوده و با توجه نوع زمینتان می توانید حداکثر بهره بردای را از منابع طبیعی کنید.

معایب آبیاری سطحی (غرقابی)

وابسته به نوع زمین است: اگر قصد اجرای این سیستم را دارید شما باید زمینتان را با این سیستم هموار و متناسب کنید، شیار ها و آبراهه هایی را برای کانال آب ایجاد کنید و این موارد همگی بستگی به شیب طبیعی زمین و جاذبه زمین دارد. همچنین تغییرات غیرمنتظره می تواند باعث اختلال در انجام این نوع آبیاری شود.

غرق شدن زمین در آب: یکی از خطرات استفاده از این روش، هدایت آب بیش از حد به محصولات و غرق شدن و از بین رفتن ریشه ها شود. این عیب باعث می شود که این سیستم را با احتیاط بسیار بالایی انجام دهید.

جمع بندی انواع سیستم های آبیاری

صرفنظر از اینکه از چه سیستم آبیاری برای محصولاتتان استفاده می کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که چه نوع زمینی دارید و چه میزان امکانات و تجهیزاتی را در اختیار دارید و تا چه حد با انواع سیستم آبیاری آشنا هستید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر