خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نکات ایمنی در نصب بالابر ساختمانی

بالابر ساختمانی پیش از نصب در پروژه

فهرست مطالب

بالابر ساختمانی مهم‌ترین ماشین در فعالیت‌های ساختمان‌سازی است، زیرا تنها با حضور مؤثر این دستگاه قدرتمند است که می‌توانیم مصالح سنگین فعالیت‌های عمرانی را تا ارتفاع بلند ساختمان‌ها جابه‌جا کنیم. اما حمل عمودی مصالح توسط بالابر ساختمانی عاری از خطر نیست. بخشی از این مسئله به نصب بالابر ساختمانی برمی‌گردد اما علاوه بر این، موارد مهمی نیز در نصب بالابر وجود دارد که ایمنی آن را تضمین می‌کند. به همین دلیل در این مطلب به نکات ایمنی در نصب بالابر ساختمانی می‌پردازیم که می‌تواند در استفاده ایمن از بالابر مصالح کمک کند.

اصلی‌ترین نکات ایمنی در نصب بالابر ساختمانی

همان‌طور که گفتیم، اصلی‌ترین مسئله در ایمنی بالابر مصالح، رعایت نکات ایمنی در نصب بالابر ساختمانی است. نصب درست و ایمنی بالابر، اولین گام در ایمنی بالابر است. در ادامه مجموعه‌ای از نکات اصلی را مرور خواهیم کرد که در زمان نصب بالابر ساختمانی باید مدنظر قرار داد.

  • یکی از موارد مهم در زمینه ایمنی در نصب بالابر ساختمانی، مونتاژ آن است. باید پایه بالابر ساختمانی را به روش اصولی و همراه تمام اتصالات آن مونتاژ کرده باشید. مونتاژ غلط پایه و یا عدم اتصال کامل بخش‌های مختلف پایه خطرناک است. زیرا چنین پایه‌ای توانایی تحمل بارهای سنگین حین حمل مصالح را ندارد.
  • باید پایه بالابر ساختمانی را در مکانی کاملاً صاف و تراز نصب کنید. نصب در شرایط غیر تراز و یا زمانی ‌که همه سطوح پایه در مکانی محکم مستقر نیستند، باعث کله کردن بالابر ساختمانی حین حمل مصالح می‌شود.
  • لازم است از وزنه‌هایی معادل ظرفیت حمل بار بالابر ساختمانی برای مهار پایه استفاده کنید. این وزنه‌ها می‌توانند کیسه‌های سنگین شنی و ماسه‌ای باشند. اما بهتر است از باکس‌های تخصصی نصب پایه استفاده کنید. اگر به اسکلت سازه دسترسی دارید، می‌توانید بخش‌های پایه را به اسکلت آهنی سازه جوشکاری کنید.
  • بالابر ساختمانی را باید در مکانی خشک به‌ دور از بارش مستقیم باران نصب کنید. از سیم بکسل بالابر ساختمانی کاملاً سالم و یک‌تکه برای برق دهی به بالابر ساختمانی استفاده کنید. این کابل نباید پوسیده و یا پاره باشد. حتماً از اتصال کامل و ایمن برق بالابر ساختمانی اطمینان داشته باشید. اتصال شل و یا آویزان خطر برق‌ گرفتگی دارد.
  • کابل برق دستگاه را از مکان‌هایی به ‌دور از دسترس مستقیم افراد و یا مصالح کشیده باشید. لازم است کابل برق دستگاه در مکانی ثابت و ایمن مستقر شده باشد.
  • حتماً از محافظ‌هایی در بخش‌های پایینی ساختمان به جهت ایمنی حین سقوط احتمالی مصالح استفاده کنید.

 

بالابر ساختمانی پیش از نصب در پروژه

 

آماده‌سازی‌های لازم برای نصب بالابر ساختمانی

به‌طور کلی نصب بالابر ساختمانی مرحله مقدماتی کار با این دستگاه است. قاعدتاً می‌دانید که در حین کار با انواع بالابر ساختمانی باید تمامی ملاحظات ایمنی و حرفه‌ای حین کار را رعایت کنید. اما وقتی می‌توانید از یک بالابر ساختمانی انتظار کار ایمنی داشته باشید که از قبل آن را در شرایط کاملاً اصولی نصب کرده باشید.

نصب و مونتاژ پایه مقدماتی‌ترین مرحله در برپا کردن بالابر ساختمانی است. پایه بالابر ساختمانی قطعات جدا از هم هستند که باید آن‌ها را به روش اصولی در محل پروژه مونتاژ کنید. پس می‌توانید این پایه مونتاژ شده را در مکان مناسب برای حمل مصالح سنگین ساختمانی نصب نمایید. برای این منظور باید اجزای دستگاه بالابر ساختمانی را به محل نصب در سطح پروژه انتقال دهید. اجزای اصلی بالابر ساختمانی عبارت‌اند از:

  • ریل بالابر ساختمانی
  • بازویی بالابر ساختمانی
  • پایه‌ها
  • کالسکه بالابر ساختمانی
  • کرپی‌ها
  • پیچ و مهره‌های مونتاژ پایه
  • واسکازین 140

برای آغاز مونتاژ بالابر ساختمانی باید پایه بازویی را به پایه‌های بزرگ متصل کنید. البته پایه‌ها را به شکل وارونه بر سطح زمین قرار داده باشید. دوپایه مونتاژ شده را کنار هم به طول 3 متر قرار دهید. چراکه قرار است در حد فاصل این پایه‌ها ریل بالابر ساختمانی را نصب نمایید. ریل با استفاده از 8 عدد کرپی و 16 عدد مهره مخصوص پایه بالابر ساختمانی نصب خواهد شد. در هنگام مونتاژ ریل دقت کنید که سمت بسته‌ی آن رو به جلوی بالابر ساختمانی باشد.

پس ‌از اتصال ریل می‌توانید پایه را سر پا کرده و در محل مناسب از ارتفاع بلند ساختمان قرار دهید. با استفاده از کیسه‌های سنگین و یا اتصال جوش شده پایه را مستقر کنید. حالا می‌توانید کالسکه را داخل ریل نصب کرده و مراحل نصب و آماده‌سازی بالابر ساختمانی را به انتها برسانید. فقط به یاد داشته باشید که باید در داخل مخزن گیربکس از واسکازین نمره 140 ریخته باشید.

برای مشاوره در زمینه ایمنی در نصب بالابر ساختمانی می‌توانید با ما در نیکاکورپ تماس بگیرید. کارشناسان ما با شماره تلفن ۳۳۵۱۰۳۳۰-۰۲۶ آماده پاسخگویی هستند.

اهمیت ایمنی در نصب بالابر ساختمانی

اکنون که تا حد مناسبی با نکات ایمنی در نصب بالابر ساختمانی آشنا شدیم، بد نیست به دلایل اهمیت رعایت ایمنی در نصب بالابر نیز اشاره کنیم. بالابر ساختمانی بنا به وظیفه‌اش باید بتوان بارهایی معمولا سنگین را جابجا کند. به‌عنوان مثال در مورد بالابر ساختمانی ۳۵۰ کیلویی، وزن این بار می‌تواند به ۳۵۰ کیلوگرم برسد. به این ترتیب مشخص است هرگونه مشکل یا خطا در نصب بالابر می‌تواند چه عواقبی به دنبال داشته باشد.

به‌علاوه باید این نکته را نیز در نظر بگیرید که برخی از مشکلات و خطاها در نصب بالابر ساختمانی به‌گونه‌ای هستند که در ظاهر و یا حتی شروع کار بالابر مصالح نمی‌توان آن‌ها را تشخیص داد. به این ترتیب ممکن است در آغاز و حتی چند روز پس از استفاده، در ظاهر همه‌چیز مناسب به نظر برسد ولی به‌مرور و تحت فشار کاری است که مشکلات آشکار می‌شود. در این شرایط ممکن است با افزایش فشار به بالابر، شاهد پاره شدن سیم بکسل بالابر و یا سقوط بالابر در اثر عدم نصب وزنه‌های تعادل کافی باشیم.

در این زمینه باید در نظر گرفت، سقوط بالابر و یا سقوط باکت بالابر ساختمانی می‌تواند خسارات بسیاری را به دنبال داشته باشید و موضوع تنها محدود به توقف پروژه نیست. به‌عنوان مثال در این حالت ممکن است ایمنی کارگران حاضر در پروژه و یا حتی سایر افراد حاضر در محل به خطر بیافتد. به این ترتیب مشخص است مونتاژ درست بالابر و استفاده از قطعات باکیفیت و البته رعایت ایمنی در نصب بالابر ساختمانی، تا چه حد اهمیت دارد.

 

بالابر ساختمانی نصب شده را رعایت اصول ایمنی

 

مهم‌ترین نکات در خرید بالابر ساختمانی

بالابر ساختمانی اگرچه ماشین قدرتمندی است؛ اما وقتی کارآمد است که آن را کاملا مطابق نیاز خود و با توجه به امکانات سطح پروژه تهیه کرده باشید. انواع بالابر ساختمانی متفاوت هستند. اما فقط یکی از مدل‌های استاندارد آن مناسب شما است. لذا در هنگام خرید بالابر ساختمانی این نکات را رعایت کنید.

  • بالابر ساختمانی با ظرفیت مناسب تهیه کنید. انواع بالابر ساختمانی در ظرفیت‌های استاندارد 350، 500، 750 و 1000 کیلویی طراحی می‌شوند. اما شما باید با در نظر داشتن پروژه‌ی عمرانی خود نوع مناسب با ظرفیت کافی این دستگاه را انتخاب کنید و مراحل ایمنی در نصب بالابر ساختمانی را انجام بدهید.
  • در هنگام خرید بالابر ساختمانی به نوع موتور الکتریکی آن توجه کنید. این موتورها در دو تیپ تک فاز و سه فاز ارائه می‌شوند. مدل‌های تک فاز با برق 220 ولت کار می‌کنند. اما برای کار مدل‌های سه فاز به برق 380 ولت نیاز دارید. با اطلاع از نوع برق محل پروژه می‌توانید بالابر ساختمانی تک فاز و یا سه فاز را تهیه کنید.
  • در هنگام خرید بالابر ساختمانی به مستحکم بودن پایه توجه کنید. دقت کنید که پایه‌ها از لوله‌های فولادین با گوشت (ضخامت) کافی طراحی‌ شده باشند. پایه‌های طراحی ‌شده با لوله‌های نمره پایین استحکام کمی دارند و چندان مناسب عملیات سنگین نیستند.
  • قدرت موتور الکتریکی را بررسی کنید. در تمامی بالابر ساختمانی‌های تک فاز و یا سه فاز از موتورهای 1400 دور استفاده می‌کنند. اما توان موتور برای ظرفیت‌های گوناگون متفاوت است. بالابر ساختمانی 350 کیلویی متداول‌ترین نمونه است که باید در طراحی و نصب بالابر ساختمانی از موتورهای تک فاز و یا سه فاز حداقل 3 اسب بخار استفاده ‌شده باشد.
  • دقت کنید که در بالابر ساختمانی از گیربکس با ظرفیت مناسب استفاده‌ شده باشد. گیربکس مناسب بالابر ساختمانی 350 کیلویی از نوع VF86 با نسبت دور 48 به 1 است. جنس پوسته گیربکس و همچنین جنس چرخ‌دنده‌های آن را در مراحل نصب بالابر ساختمانی بررسی کنید. بهتر است در مونتاژ بالابر ساختمانی از گیربکس محصول برندی معتبر استفاده شده باشد.
  • در صورت نیاز به خرید باکت بالابر ساختمانی حتماً کیفیت ساخت و نوع ورق کار شده در طراحی آن را بررسی کنید. کیفیت باکت تایر در مراحل نصب بالابر ساختمانی ندارد، اما در روند کار تاثیر گذار است. توجه داشته باشید که باکت‌ها با ورق‌های نازک 1.5 میلی‌متری مناسب حمل بارهای سبک هستند. برای پروژه‌های سنگین از باکت‌ها که با ورق‌های 2 میلی‌متری ساخته شده‌اند، استفاده کنید.
  • نوع سیم بکسل استفاده‌ شده در بالابر ساختمانی را بررسی کنید. بهترین مدل سیم بکسل نتاب با بافت ریز است. این نوع سیم بکسل پیچ ‌و تاب نمی‌خورد و شما را با مشکلات عدیده سیم بکسل‌های معمولی مواجه نمی‌کند.
  • کیفیت ساخت و نوع کلید بالابر ساختمانی را بررسی کنید. دقت کنید که در مونتاژ دستگاه و همچنین مراحل نصب بالابر ساختمانی از کلید با تحمل جریان کشی مناسب استفاده ‌شده باشد.

برای مشاوره در زمینه خرید بالابر ساختمانی می‌توانید با ما در نیکاکورپ تماس بگیرید. کارشناسان ما با شماره تلفن ۳۳۵۱۰۳۳۰-۰۲۶ آماده پاسخگویی هستند.

جمع بندی موارد مرتبط با ایمنی نصب بالابر

بالابر ساختمانی ماشین کارآمد در عملیات گسترده عمرانی است. بدون حضور مؤثر و روش اصولی نصب بالابر ساختمانی این نمی‌توانید مصالح سنگین و همیشه زیاد ساختمان‌سازی را جابه‌جا کنید. اما دقت کنید که پروژه عمرانی شما ویژگی‌های تخصصی خاص خودش را دارد که باید برای آن از بالابر ساختمانی مناسب تهیه کرده باشید. این مقاله نگاهی کاربردی اما مختصر بود که بتوانید الگوی مناسبی از انتخاب درست و نصب ایمنی بالابر ساختمانی داشته باشید. برای خرید بالابر ساختمانی در مدل‌های گوناگون تحت ظرفیت‌های متنوع می‌توانید از خدمات تخصصی سایت نیکا کورپ استفاده کنید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر