خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

بالابر ساختمانی سه فاز 750 کیلویی

برای استعلام قیمت، تماس بگیرید.

تماس با ما
بالابر ساختمانی ۷۵۰ کیلویی
  • بالابر ساختمانی ۷۵۰ کیلویی
  • ارسال به سراسر ایران

  • پشتیبانی از ۹ الی ۲۱

  • کمترین هزینه ممکن

  • امکان خرید ۲۴ ساعته

  • پرداخت نقد

  • نقد و بررسی
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران
  • پرسش و پاسخ

فهرست مطالب

آشنایی با بالابر ساختمانی سه فاز ۷۵۰ کیلویی

در مراحل اجرایی برای ساخت بناهای بلند مرتبه چالش جدی در حمل و نقل مصالح است. هر چه ارتفاع بناهای در حال ساخت بالاتر می شود، شرایط حمل و نقل مصالح نیز با چالش های جدی تری مواجه خواهد شد.

چرا که مصالح ساختمانی در تمامی نمونه ها از وزن و حجم قابل توجهی برخوردار هستند. از حجم بالای مصالح فله ای تا استقرار تجهیزات متعدد ساختمان سازی در ارتفاع میان طبقات بدون بهره مندی از یک بالابر ساختمانی مناسب امکان پذیر نمی باشد.

البته هر بالابر ساختمانی را نمی ‌توانید در بطن فعالیت ‌های هر کارگاه ساختمان سازی به کار اندازید. گاهی وزن مصالح برای جابجا شدن بسیار بالا است. چنین کارگاه ‌هایی نیاز به بالابر ساختمانی سه فاز دارند. وزن بالای مصالح در عین جابجایی های عمودی باعث می شود تا نیاز به تأمین بالابر ساختمانی سه فاز جدی ترین فاکتور باشد.

بالابر ساختمانی سه فاز ۷۵۰ کیلویی

اما چرا باید در تامین نیاز به حمل مصالح در پروژه های بزرگ عمرانی بر توانمندی های یک بالابر ساختمانی سه فاز مانند بالابر ۷۵۰ کیلویی تکیه کنیم؟ نکته در طراحی تمامی بالابرهای ساختمانی می باشد. این تجهیزات را تنها با حضور موتورهای الکتریکی طراحی می کنند.

در نتیجه برای حمل و نقل در وزن های بالا باید از قدرت بیشتر موتورهای الکتریکی بهره مند باشیم. یک بالابر ساختمانی سه فاز که در بطن طراحی خود از موتورهای الکتریکی سه فاز بهره ‌مند است، در واقع با ماهیت تامین قدرت حداکثری در جابجایی عمودی مصالح طراحی شده است.

قدرت در کار با انواع بالابر ساختمانی سه فاز و حتی تکفاز نقش کلیدی دارد. حمل مصالح ساختمان سازی و یا هر استفاده دیگری به جهت نصب یک بالابر ساختمانی ماجرای ساده ای نیست. این مصالح همگی سنگین وزن و در عین حال با ارزش هستند.

از طرفی سرعت اجرای مراحل ساخت و ساز در هر پروژه عمرانی ارتباط تنگاتنگی با سرعت تامین مصالح در حین ساخت دارد. اگر نتوانیم مقدار مصالح را در حجم و ظرفیت کافی برای ساختن مراحل متنوع ساختمان سازی جابجا کنیم، عملاً با اتلاف زمان در حین اجرای عملیات مواجه هستیم.

اتلافی که گاها می تواند باعث خسارت های جبران ناپذیری بشود.

از این رو بسته به بزرگی عملیات عمرانی گاهاً به ظرفیت ‌های بالایی در جابجایی مصالح نیاز داریم. در نتیجه بهره مندی از یک بالابر ساختمانی با ظرفیت بالا امری کلیدی خواهد شد. انواع بالابر ساختمانی سه فاز را برای تامین چنین نیازهایی طراحی کرده اند.

یک بالابر ساختمانی ۳۵۰ کیلویی سه فاز قدرت کافی در حمل مصالح بسیار سنگین وزن را دارد. در نتیجه با هر بار طی کردن ارتفاع بنا قادر است مقدار قابل توجهی از وزن مصالح را جابجا کند. در این بین بالابر ۷۵۰ کیلویی بیشتر از دیگر مدل ها در نمونه های سه فاز مورد توجه قرار می ‌گیرد. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر از جنبه های طراحی در یک بالابر ساختمانی ۷۵۰ کیلویی بگوییم.

آشنایی با انواع بالابر ساختمانی

بالابر ساختمانی ۷۵۰ کیلویی یک نمونه متداول در جمع انواع استاندارد طراحی شده برای این دسته از تجهیزات می باشد. بالابر مصالح ۷۵۰ کیلویی در دسته بالابرهای سنگین وزن قرار دارد. از این رو بنا به خیل انتظار، عملکردی عام و یا متداول را از آنها داشته باشیم. لکن در مقام طراحی، چه استانداردهایی برای طراحی انواع بالابر ساختمانی در نظر می گیرند؟

به طور کلی انواع بالابر ساختمانی را بسته به نوع موتور الکتریکی ای که در طراحی آنها مورد استفاده قرار گرفته است، دسته بندی می کنند. به این ترتیب دو گروه از بالابر ساختمانی سه فاز در مقابل نمونه های تکفاز مورد استفاده قرار می گیرد.

وجه تفاوت در این دسته بندی در نحوه استفاده از موتورهای الکتریکی است. در نمونه های کوچک با توان و ظرفیت اندک در جابجایی مصالح از موتورهای الکتریکی تکفاز استفاده شده است.

موتور های تکفاز در عین ارزان بودن و شرایط راه اندازی ساده، قدرت محدودی دارند. تمامی مدل ها از بالابر ساختمانی ۲۵۰ کیلویی و برخی از مدل ها در بالابر ساختمانی ۴۰۰ کیلویی را با استفاده از موتورهای تکفاز طراحی می ‌کنند.

در مقابل انواع بالابر ساختمانی سه فاز حضور دارند. در طراحی این مدل ها توجه کلیدی در تامین قدرت بالا برای حمل و نقل عمودی مصالح است. برای این منظور از موتورهای الکتریکی سه فاز که بسیار قدرتمندتر از نمونه های تکفاز هستند، استفاده شده است.

مدل ها در طراحی برخی از بالابر ساختمانی های ۴۰۰ کیلویی، تمامی ایده ها در طراحی بالابر ساختمانی ۷۵۰ کیلویی و ۱۰۰۰ کیلویی با الگویی استفاده از موتورهای سه فاز طراحی می شوند.

موتورهای الکتریکی سه فاز می ‌توانند با سطح جریان کشی کمتری قدرتی بالاتر را با حرکتی روانتر تولید نمایند. به هر صورت موتورهای تکفاز در تامین قدرت های فراتر از 3 اسب بخار ناتوان هستند.

مادامیکه انواع موتورهای سه فاز این قابلیت را دارند که در هر توان بهترین عملکرد را داشته باشند. در این بین بالابر ۷۵۰ کیلویی بیشتر از نمونه های یک تنی مورد توجه قرار دارد. یک دلیل ساده در استقبال بالاتر در ظرفیت کافی این تجهیز است.

تقریباً با حمل بار ۷۵۰ کیلویی این بالابر ساختمانی سه فاز به راحتی می توانید از پس نیاز بسیاری از فعالیت های سطح بالای ساختمان سازی برآیید. از طرفی باید قیمت بالابر ۷۵۰ کیلویی را به عنوان یک فاکتور تاثیرگذار در این انتخاب در نظر گرفت.

وقتی پای بهره مندی از یک بالابر ساختمانی سه فاز با قدرت بالا در میان است، جدا از بحث تامین ظرفیت کافی، قیمت بالابر ساختمانی سه فاز نیز نقش کلیدی پیدا می کند. از یک بالابر ساختمانی ۷۵۰ کیلویی تا نمونه‌ های یک تنی تفاوت ‌قیمت بسیار فاحشی وجود دارد.

نکته ای که عملاً می تواند رنگ و بوی انتخاب بالابر ساختمانی سه فاز را تحت تأثیر قرار بدهد. به هر صورت وقتی تامین نیاز به طور کامل صورت می گیرد، قیمت بالابر ۷۵۰ کیلویی تبدیل به یک برگ برنده در سطح استقبال از آن خواهد شد.

مشخصات فنی بالابر ساختمانی سه فاز ۷۵۰ کیلویی

بارزترین وجه فنی در تحلیل مشخصه های مکانیکی بالابر ساختمانی سه فاز ۷۵۰ کیلویی مربوط به موتور الکتریکی سه فاز دستگاه است. این موتور باید ظرفیت حمل ۷۵۰ کیلو بار را داشته باشد. از این رو عمده نکته کلیدی در تامین چنین قدرتی بهره مندی از یک موتور سه فاز می باشد.

موتورهای سه فاز در تامین قدرت الکتریکی بسیار بهتر با ظرفیت کاری بالاتری به نسبت از موتورهای تکفاز استفاده می کنند.

موتور سه فاز مناسب طراحی شده جهت نصب در یک بالابر مصالح ۷۵۰ کیلویی باید دارای قدرت 5.5 کیلوواتی باشد. البته در پاره‌ ای از مدل ها این قدرت را با معیار اسب بخار معرفی می کنند که در این حالت تامین قدرت 7.5 اسب بخاری معادل است.

الکتروموتور مذکور از نوع سه فاز با شرایط تأمین برق 380 ولت صنعتی است. این ولتاژ استاندارد صنعتی در فرکانس ۵۰ هرتز تنظیم شده است.

موتور مناسب باید از شرایط طراحی مبتنی بر ۱۵۰۰ دور در دقیقه بهره ‌مند باشد. موتورهای سه فاز اگر چه قابلیت کاری بالاتری به نسبت از نمونه های تکفاز دارند؛ اما نسبت به تامین درست و مطمئن برق سه فاز ۳۸۰ ولت نیز حساسیت بالایی دارند.

کالسه بالابر ساختمانی ۷۵۰ کیلویی

اگر در راه اندازی بالابر ساختمانی سه فاز ۷۵۰ کیلویی حساسیت کافی در تامین درست برق سه فاز نداشته باشیم، عملاً با شرایط کارکردی در موتور مواجه هستیم که همراه با جریان کشی های گسترده ای است.

خطر دو فاز شدن عملاً می ‌تواند امنیت کاری موتور سه فاز را به مخاطره اندازد. از این رو در همه حال باید نسبت به تامین برق سه فاز در راه اندازی انواع بالابر مصالح بر سه فاز دقت کافی را به کار اندازیم تا از آسیب دیدن موتور الکتریکی آن جلوگیری کنیم.

اما موتور سه فاز طراحی شده در دو تیپ چینی و ایرانی عرضه می شود. بالابر سه فاز موتوژن ۷۵۰ کیلویی نمونه بسیار متداولی است. بسیاری در مونتاژ بالابر ۷۵۰ کیلویی خود علاقه دارند تا از موتورهای ایرانی مانند برند موتوژن استفاده کنند.

لکن عملکرد بالابر سه فاز موتوژن ۷۵۰ کیلویی چندان وجه حرفه ‌ای ندارد. چرایی این امر در عدم طراحی تخصصی این موتورها برای نصب شدن در بالابر ساختمانی می باشد.

در حالیکه برای رقیب جدی آنها یعنی بالابر سه فاز چینی ۷۵۰ کیلویی از موتورها با طراحی اختصاصی تری استفاده شده است. البته در عمل نمی ‌توان چندان تفاوتی را برای عملکرد بالابر سه فاز چینی ۷۵۰ کیلویی به نسبت از بالابر سه فاز موتوژن ۷۵۰ کیلویی در نظر گرفت. بلکه باید در درازمدت متوجه پاسخ این موتورها در شرایط سخت کاری باشیم.

گیربکس استاندارد در تعریف فنی بالابر ساختمانی سه فاز ۷۵۰ کیلویی

گیربکس یکی از کلیدی ترین بخش های فنی در طراحی هر نوع از بالابر ساختمانی سه فاز و و حتی تکفاز می باشد. این گیربکس است که قرار است قدرت موتوری دستگاه را دریافت کرده و با کنترل قدرت و سرعت به یک خروجی مناسب برای وینچ تبدیل سازد.

در هر بالابر ساختمانی سه فاز و یا تکفاز باید انتظار تامین یک تعادل مناسب میان قدرت، کارایی و ظرفیت کاری گیربکس در کنار موتور الکتریکی دستگاه را داشته باشیم.

ابعاد گیربکس معرف قدرت آن است. هر چه بالابر ساختمانی بزرگتر با قابلیت حمل بارهای سنگین وزن تری باشد، باید از گیربکس های قوی تر که ابعاد بزرگتری دارند استفاده کنیم. در یک بالابر ساختمانی سه فاز مانند مدل طراحی شده برای نمونه های ۷۵۰ کیلویی لازم است تا از قدرت گیربکس مناسبی بهره مند باشیم.

در غیر این صورت نمی توانیم تضمین بدهیم که گیربکس بتواند میزبان قدرت بالای موتور 5.5 کیلوواتی بوده و یا در آن سوی ماجرا از پس حمل و نقل سنگین وزنی با ابعاد ۷۵۰ کیلویی برآید. به هر صورت طراحی موفق در هماهنگی کامل میان موتور و گیربکس دستگاه می باشد.

عموماً در طراحی بخش های مکانیکی بالابر مصالح بر سه فاز در مدل ‌های ۷۵۰ کیلویی از گیربکس مدل VF130 استفاده می‌ شود. البته ممکن است برخی از ماشین سازها برای تامین قدرت بالاتر به استفاده از گیربکس های VF150 و حتی قوی تر از آن بپردازند و یا برعکس برای کاهش قیمت ها از گیربکس های ضعیف تری استفاده کنند.

در نهایت وجه اصلی در طراحی بالابر مصالح ۷۵۰ کیلویی متوجه استفاده از گیربکس مدل VF130 است.

گیربکس VF130 از دسته مدل ها با ظرفیت کاری متوسط است. این گیربکس در نسبت تبدیل های متنوع از 1 به 7، 10، 15، 30، 40، 56، 80 و حتی 100 طراحی و تولید می شود. اما در نصب برای ساخت بالابر ساختمانی سه فاز ۷۵۰ کیلویی از نسبت تبدیل ۱ به ۵۶ آن استفاده شده است.

این گیربکس ها دارای قدرت شفت ۳۰ میلیمتری در بخش ورودی هستند و در قسمت خروجی خود از شخص با قطر ۴۵ میلیمتری بهره می برند. برای طراحی این گیربکس ها از بدنه ای با جنس چدن استفاده شده است.

گیربکس حلزونی VF130 کارکردی روان در مواجه بودن با بارهای سنگین تا ۷۵۰ کیلویی دارد و قادر است که قدرت بالا در سرعت زیاد موتورهای سه فاز را به شکل مناسب تحت کنترل قرار دهد تا در نهایت قلاب بالابر مصالح سه فاز در وزن ۷۵۰ کیلویی را با سرعت ۱۴ متر در دقیقه جابجا کند.

مشخصه های طراحی شده برای شاسی در بالابر ساختمانی ۷۵۰ کیلویی

شاسی که با نام پایه های نگهدارنده در هر بالابر ساختمانی از اصلی ترین جنبه های طراحی است، بخش استقرار تمام تجهیزات می باشد. به طور کلی یک بالابر ساختمانی زمانی می تواند کارایی لازم را داشته باشد که از استقرار مناسب با قدرت کافی برخوردار باشد. هر گونه کوتاهی و یا کم اهمالی در طراحی تا نصب پایه ها برای بالابر ساختمانی مقدمات خطرات جدی اعم از سقوط تا ایجاد حادثه خواهد شد.

بالابر ساختمانی سه فاز ۷۵۰ کیلویی در دسته مدل های سنگین وزن قرار دارد. در نتیجه مجبور هستیم که از پایه ها با قدرت کافی و طراحی مستحکمی برای تکمیل ساخت این بالابر ساختمانی استفاده کنیم.

الگوی طراحی پایه ها در بالابر ساختمانی سه فاز ۷۵۰ کیلویی بر پایه تعریف دو ستون مجزا از هم است که با کمک ریل دستگاه بالابر ساختمانی با یکدیگر اتصال پیدا کرده اند. در طراحی این شاسی از یک پروفیل با ابعاد ۷۰´۷۰ میلیمتری استفاده شده است.

استفاده از لوله های با قطر ۷۵ میلیمتری در طراحی پایه های بالابر ساختمانی سه فاز ۷۵۰ کیلویی انتخاب مناسبی است. این ابعاد قدرت و کارایی کافی در تحمل وزن بالای مصالح ۷۵۰ کیلوگرمی را دارد.

البته در امتداد نصب این پایه ‌ها از لوله هایی برای تکمیل بازوهای اتصال دهنده شاسی استفاده می‌ شود. این لوله‌ های بازویی شکل را از از قطر ۶۰ میلیمتری انتخاب می کنند.

استفاده از چنین متریالی در طراحی پایه های یک بالابر ساختمانی سه فاز ۷۵۰ کیلویی بسیار متداول است و می ‌تواند وجه مطمئنی در کارایی دستگاه در قبال وزن های بسیار بالا داشته باشد. در عین حال این اندازه ها در ساخت بالابر ساختمانی ۷۵۰ کیلویی باعث سنگین شدن وزن پایه‌ ها نمی شود.

در نتیجه شرایط مونتاژ تا بهره برداری از یک بالابر ساختمانی سه فاز ۷۵۰ کیلویی امر چندان پیچیده ای نیست.

طراحی ایده آل در ساخت پایه های بالابر ساختمانی تاثیر مستقیمی در قیمت بالابر مصالح ۷۵۰ کیلویی دارد. شاید در نگاه برخی از ماشین سازها که در امر مونتاژ بالابر ساختمانی ۷۵۰ کیلویی هستند، بهره مندی از چنین متریال های قدرتمندی ضروری در نظر گرفته شود.

به این ترتیب شاید بتوانند از قیمت بالابر مصالح ۷۵۰ کیلویی بکاهند. اما در نهایت نمی ‌توانند آن وجه کلیدی همراه با ضریب ایمنی و البته استقامت مناسب را برای بالابر ساختمانی فراهم آورند.

اگر چه فاکتورهای زیادی در تعیین جایگاه قیمت بالابر ۷۵۰ کیلویی تأثیرگذار هستند؛ اما هرگز نمی توان از نقش کلیدی پایه ها در تعیین جایگاه برتر طراحی شده در این ظرفیت از بالابر ساختمانی چشم ‌پوشی کرد.

نحوه راه اندازی موتور الکتریکی در بالابر ساختمانی ۷۵۰ کیلویی

در تمامی بالابرهای ساختمانی از حضور موتورهای الکتریکی برای تامین قدرت دستگاه استفاده می شود. این موتورهای الکتریکی می توانند به راحتی و با قدرتی مناسب شرایط فعالیت یک بالابر ساختمانی را فراهم آورند.

نیروی الکتریسیته ساده ترین و در عین حال ارزانترین نیرویی است که برای کارکرد یک بالابر ساختمانی مناسب است. شرایط کارکرد با آن در عین سادگی می تواند چالش برانگیز نیز باشد.

بالابر ساختمانی سه فاز را با موتورهای الکتریکی سه فاز راه اندازی می کنند. این موتورها کارکردی پرقدرت، روان با راندمان کاری بالا دارند. اما با تمام این تفاصیل برای تکمیل عملکرد خود به تامین کامل و صحیح برق سه فاز نیاز خواهند داشت.

بزرگترین چالش در کار با انواع بالابر ساختمانی سه فاز در تأمین همین برق سه فاز می ‌باشد. برق سه فاز یک شرایط صنعتی است و غالباً در محیط‌ های صنعتی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. اگر چه این برق به شکل شبکه سراسری ۵ سیمه به طور کامل در سطح شهرها حاضر است؛ اما استفاده از آن بدون مجوز بهره ‌برداری سه فاز غیر ممکن می باشد.

به این ترتیب بزرگترین چالش در راه اندازی یک بالابر ساختمانی سه فاز با ظرفیت 7۵۰ کیلویی اجازه بهره برداری از آن است. البته اگر در سطح کارگاه از یک موتور برق سه فاز بهره مند هستید، قطعاً چندان مشکلی نخواهید داشت.

در غیر این صورت باید به فکر مجوز بهره برداری از تجهیزات سه فاز در محیط کارگاه خود باشید.

در امتداد تامین برق سه فاز باید از اتصال صحیح و درست این خطوط ولتاژ الکتریکی به موتور دستگاه اطمینان کافی داشته باشید. یک الکتروموتور تکفاز در صورت قطع سیم فاز و یا نول عملاً متوقف خواهد شد.

اما در یک الکتروموتور سه فاز این اتفاق نمی ‌افتد. عدم حضور یک فاز باعث خلق پدیده دو فاز شدن تجهیزات است. پدیده ای که باعث خاموش شدن موتور الکتریکی در بالابر ساختمانی سه فاز نمی شود؛ بلکه همراه با تداوم کارکرد آن به شکل جریان کشی خطرناک خودش را نشان خواهد داد.

در این حالت اگر سیستم راه اندازی بالابر ساختمانی سه فاز شما از یک شرایط درست ایمنی در کار بهره مند نباشد، قطعاً باعث سوختن موتور خواهد شد.

لذا ضرورت دارد تا در مقام اپراتور بالابر ساختمانی سه فاز در مدل های ۷۵۰ و یا یک تنی در تمام مدت زمان اجرای عملیات از سلامت سیستم ایمنی تشخیص فاز دستگاه اطمینان کافی داشته باشید و در عین حال همواره متوجه نحوه عملکرد موتور الکتریکی بالابر ساختمانی سه فاز باشید.

بالابر ساختمانی ۷۵۰ کیلویی با موتور موتوژن

کلید بالابر ساختمانی سه فاز

برای راه ‌اندازی هر موتور الکتریکی نیاز به تعریف یک سیستم راه انداز است. در یک بالابر ساختمانی ۷۵۰ کیلویی از موتورهای سه فاز استفاده شده است. لذا لازم است تا این موتورها را با استفاده از کلید بالابر سه فاز راه اندازی کنیم. کلید راه انداز سه فاز در یک بالابر ساختمانی سه فاز طرح تقریباً ساده ‌ای دارد. یک کلید سلکتوری که در سه موقعیت قرار می گیرد.

راه اندازی موتورهای سه فاز مبتنی بر اتصال فازهای R و S و T می ‌باشد. این فازها نسبت به هم دارای اختلاف ولتاژ ۳۸۰ ولتی هستند. در نتیجه در اتصال به موتور سه فاز باید دقت کافی داشته باشیم که این راه اندازی اسیر اتصال فازها به یکدیگر نباشد. اتصال فاز به فاز بسیار خطرناکتر از اتصال فاز به نول است.

اما راه اندازی یک بالابر ساختمانی سه فاز باید به شکل چپگرد و راستگرد باشد. پس باید کلید طراحی شده ما به شکلی باشد که بتواند به راحتی حرکت چپگرد و راستگرد موتور الکتریکی و سه فاز دستگاه را تامین نماید.

در یک موتور الکتریکی اگر جای فازها را با یکدیگر عوض کنیم، جهت گردش شفت موتور نیز جابجا خواهد شد. پس برای راه ‌اندازی یک بالابر ساختمانی سه فاز که به گردش هر دو جهت موتور نیاز داریم، کافی است مداری را طراحی کنیم که در آن اتصال فازها در دو سیم پیچ موتور جابجا می شوند.

به این ترتیب در یک جهت حرکت چپگرد و در جهت دیگر حرکت راستگرد موتور سه فاز را تامین کرده ‌ایم.

این جهت های چپگرد و راستگرد در انتهای ماجرا باعث بالا رفتن و یا پایین آمدن سیم بکسل می شوند. در یک کلید بالابر ساختمانی سه فاز، طراحی، متکی بر سه حالت کاری است. حالاتی که شرایط حرکت چپگرد و راستگرد و خاموش را تدارک می بینند.

در کلید بالابر ساختمانی سه فاز اهرم سلکتوری از حالتی به حالتی دیگر جابجا می ‌شود و در این جابجایی دور چپگرد، راستگرد و حالت خاموش تامین می شود. در این کلید ها دو ردیف اتصال برای وصل کردن کابل های برق سه فاز تعریف شده است.

یک ردیف ورودی، یک ردیف خروجی. در داخل کلید، مسیر اتصالات به‌ گونه ‌ای تنظیم شده است که در بین حالات چپگرد تا راستگرد یک تعویض فاز صورت خواهد گرفت.

در این حالت به راحتی مسیر حرکت رو به بالا و یا رو به پایین در باکت بالابر ساختمانی تامین خواهد شد. کلید بالابر ساختمانی سه فاز استاندارد در ظرفیت ‌های 30 و 45 آمپری طراحی شده است. این کلیدها باید از قاب پلاستیکی ضد ضربه بهره ‌مند باشند.

تعریف روش های کنترل مدرن بالابر ساختمانی سه فاز

کلید های تعریف شده بر بالابر ساختمانی الگوی طراحی ساده ای دارند. در آنها یک سلکتور در سه وضعیت کاری متفاوت قرار می گیرد. حالت هایی که به راحتی با یک تعویض فاز ساده شرایط تغییر دور در موتور الکتریکی دستگاه را تامین می نمایند.

اما ایده طراحی چنین کلیدهایی بسیار قدیمی و متکی بر حضور مستقیم و همیشگی افراد در پای دستگاه بالابر مصالح سه فاز است. این دستگاه آنقدر قدرتمند با شرایط کارکرد حساسی است که باید نسبت به امنیت تا کارکرد آن فضای مدرن تری داشته باشیم.

یک ایده آن است که بتوانیم کنترل دستگاه را از راه دور فارغ از نیاز به حضور یک فرد در پای دستگاه در اختیار بگیریم. به این ترتیب قادر هستیم تا در هر لحظه از هر فضایی در محیط اطراف پروژه عملیات کارکرد بالابر ساختمانی سه فاز را کنترل کنیم.

بالابر ساختمانی ۷۵۰ کیلویی با گیربکس شاکرین اصفهان

در این کنترل از راه دور یک کیت الکترونیکی ساده طراحی شده است که به سادگی قابلیت نصب شدن بر تمام بالابر ساختمانی های کلاسیک و مدرن را دارد. این ریموت کنترل ها شرایط حرکت تا توقف بالابر را در هر لحظه از زمان و در هر موقعیت اپراتور در فضای کارگاه در اختیار می ‌گیرند.

سیم بکسل در بالابر ساختمانی سه فاز ۷۵۰ کیلوگرمی

تمام ماهیت حمل مصالح در ارتفاع از طریق یک سیم بکسل بلند تامین خواهد شد. این سیم بکسل باید قابلیت انعطاف بالایی داشته باشد و در عین حال بتواند وزن سنگین مصالح در حین جابجایی عمودی را تحمل کند. هر چه ارتفاع بنا تا وزن حمل مصالح را زیادتر می کنیم، باید بر قطر سیم بکسل بیفزاییم.

در بالابر ساختمانی های کوچک که با ظرفیت های کمتر از ۴۰۰ کیلوگرمی کار می ‌کنند، از سیم بکسل قطر ۸ تا طول ۲۰ متری استفاده می شود. در این بالابرها نمی توانیم از سیم بکسل قطورتری استفاده کنیم؛ اما در طراحی بالابر مصالح سه فاز با ظرفیت ۷۵۰ کیلویی از سیم بکسل ها با قطر ۱۰ میل از نوع نتاب تا حداکثر ارتفاع ۴۰ متری استفاده می کنند.

دقت کنید که سیم بکسل با قطر ۸ میلیمتری قادر به حمل بارها به سنگینی ۷۵۰ کیلوگرمی نمی باشد. در عین حال این سیم بکسل ۱۰ میلیمتری باید از نوع نتاب باشد. مدل های تابیده شده قابلیت انعطاف مناسب را در کارکرد یک بالابر ساختمانی سه فاز در حمل بارهای حجیم و سنگین وزن ندارند.

باکت های طراحی شده برای بالابر ساختمانی سه فاز

یک بالابر ساختمانی سه فاز از نوع ۷۵۰ کیلویی در دسته نمونه ‌های سنگین وزن قرار می گیرد. در نتیجه می توان انواع باکت های حجیم و بزرگ جثه را برای آنها طراحی کرد. تعریف باکت ها در یک بالابر مصالح سه فاز بسیار متفاوت از نمونه های کوچک در مدل های کم طرفیت از بالابر ساختمانی است.

باکت های حجیم را در ظرفیت های ۵۰۰ الی 1۰۰۰ لیتری طراحی می کنند و تقریباً همگی آنها از چند الگوی ساده در طراحی بهره مند هستند.

   باکت بالابر ساختمانی سه فاز با الگوی طراحی تخلیه از بغل و یا تخلیه از زیر:

حجم بالای باکت طراحی شده برای یک بالابر ساختمانی سه فاز فرصت طراحی تخلیه آن به شکل خم کردن و یا تخلیه از بالا را ندارد. این باکت ها آنچنان بزرگ هستند که تنها می ‌توانید آنها را از بالا بارگیری کرده و از زیر و یا بغل تخلیه نمایید. در تخلیه باکت های بالابر ساختمانی سه فاز که از بغل و یا زیر انجام می ‌شود، دو طرح تخلیه دستی و تخلیه گیربکس موتوری متداول است.

در تخلیه دستی تنها یک درب کشویی به همراه یک اهرم طراحی شده است. این تخلیه به راحتی و با باز شدن درب صورت می گیرد. این ایده ساده اگر چه قابلیت تخلیه خوبی دارد؛ اما نمی ‌تواند با سرعتی بالا و یا به طور کامل عملیات تخلیه مصالح را از یک بالابر ساختمانی سه فاز به انجام رساند.

از این رو مدل‌ های باکت تخلیه از زیر با حضور یک سیستم گیربکس موتوری طراحی شده است. در این باکت ها که غالباً از نمونه ‌های بسیار بزرگ جثه هستند و بیشتر با هدف حمل بتن مورد استفاده قرار می‌ گیرند، از یک طرح ماردونی مانند که تحت قدرت گردش موتور الکتریکی است با هدف تخلیه از باکت استفاده می شود.

به این ترتیب به راحتی می توانید عملیات تخلیه را به طور کامل و با سرعت بالایی انجام دهید.

   باکت های بدون سرنشین و سرنشین دار:

هر چه ابعاد باکت بزرگتر می شود، نیازهای کار با آن نیز شرایط متنوع تری می گیرد. در باکت های بزرگ جثه با شرایط تخلیه حساسی مواجه هستیم. شرایطی که در آن باید مطمئن باشیم که عملیات تخلیه به درستی و با کمترین عیبی در جریان است.

از این رو در امتداد نمونه های معمولی که بدون سرنشین هستند، برخی از باکت ها در بالابر ساختمانی سه فاز را به شکل سرنشین ‌دار طراحی می ‌کنند. وظیفه سرنشین آن است که در حین تخلیه باکت، دقت کند که شرایط کلی تخلیه ایده ‌آل است. این نوع باکت غالباً در عملیات های بتن ریزی با حجم و ابعاد بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

یک بالابر ساختمانی سه فاز با ظرفیت ۷۵۰ کیلوگرمی این قابلیت را دارد که مدل ‌های کوچکتر با ظرفیت کمتر از باکت را نیز حمل کند. لکن در بارگیری از آنها بهتر است از باکت های تخصصی این نوع بالابر ساختمانی بهره مند باشید تا در حین کار با مشکلات خاصی که به دلیل عدم بهره ‌برداری تخصصی صورت می ‌گیرد مواجه نباشید.

رعایت نکات کلیدی در کار با باکت های بزرگ جثه

کار با یک بالابر ساختمانی سه فاز در ظرفیت ۷۵۰ کیلوگرمی مستلزم بهره مندی از باکت هایی بزرگ جثه می باشد. چنین باکت هایی آنچنان حجیم و سنگین هستند که شرایط کاری کاملاً متفاوتی از نمونه‌ های کوچکتر را دارند. لذا توجه به برخی از نکات کلیدی در کار با این نوع از باکت های حجیم در یک بالابر ساختمانی سه فاز امری حیاتی است. نکاتی مانند:

باکت های بزرگ جثه همگی با قابلیت تخلیه از زیر هستند. در نتیجه ممکن است که گاها مقدار اندکی از مصالح پس از تخلیه در داخل باکت بالابر ساختمانی سه فاز بماند. خصوصا اگر نوع باکت از مدل های تخلیه دستی باشد.

حتی در نمونه ‌های گیربکسی نیز همیشه احتمال ماندن مقداری از مصالح مانند بتن در ماردون مربوطه وجود دارد. پس لازم است تا در انتهای هر بار عملیات کاری با بالابر ساختمانی سه فاز اقدام به شستشوی کامل باکت کنید.

باکت های طراحی شده برای بالابر ساختمانی سه فاز بسیار بزرگ جثه هستند که در حین کار قرار است وزن بالایی از مصالح را جابجا کنند. دقت کنید که این باکت ها در حین جابجایی عمودی عاری از هر گونه تنش و یا ضربه ای باشند. برخورد این باکت های سنگین و عظیم الجثه بر بدنه دیواره سازه های در حال ساخت همواره خطرآفرین است.

لازم است تا در همه حال شرایطی را فراهم آورید که صعود تا فرود باکت در بالابر ساختمانی سه فاز به آرامی صورت گیرد. این باکت ها مملو از مصالح هستند و اگر قرار به حمل بتن داشته باشند، هر گونه صعود و یا فرود تنش زا، باعث تلاطم های شدیدی در حجم مصالح می شود. تلاطم هایی که بسیار خطرناک هستند.

مرحله تخلیه از باکت در بالابر ساختمانی سه فاز باید به آرامی صورت گیرد. باز کردن ناگهانی درب باعث پاشش سریع و گاهاً غیرقابل کنترل مصالح خواهد شد. بهتر است درب را تا اندازه ‌ای باز کنید که بتوانید سطح کنترل خوبی در تخلیه مصالح داشته باشید.

باکت هایی که از این نمونه های موتور گیربکسی هستند، به یک شرایط سرویس و نگهداری دائمی نیاز دارند. بهتر است در هر بار سرویس کردن دوره ‌ای بالابر ساختمانی سه فاز، نگاه ویژه ‌ای بر سلامت باکت آن نیز داشته باشید.

سلامت اتصالات باکت به قلاب در بالابر ساختمانی سه فاز را به شکل جدی بررسی کنید. این اتصال از طریق نصب یک دسته در مرکز حجم باکت طراحی شده است. قرار است قلاب بالابر ساختمانی به این دسته گیر کرده، عملیات حمل عمودی بالابر ساختمانی را نهایی سازد.

سلامت دسته به همراه سلامت اتصال آن بر بدنه باکت امری جدی و کلیدی در تداوم کار صحیح از بالابر ساختمانی سه فاز می باشد

نکات کلیدی در هنگام خرید بالابر ساختمانی سه فاز

عموماً از بالابر ساختمانی سه فاز برای کارکردن در ساختمان های بلند مرتبه استفاده می شود. بهتر است وینچ دستگاه را از لحاظ آمادگی آن برای پذیرش طول مناسب و کافی از سیم بکسل نمره ده چک کنید. ظرفیت وینچ باید به طور کامل پاسخگوی نیاز شما در تامین اهداف ارتفاع بنا برای جابجایی عمودی مصالح باشد.

از قلاب ها با قدرت مناسب در یک بالابر ساختمانی سه فاز در ظرفیت ۷۵۰ کیلویی استفاده کنید. انواع قلاب ها برای حمل مصالح در وزن های متنوع طراحی شده اند. یک قلاب ضعیف در حین جابجایی مصالح سنگین وزن عملاً مستعد خطر سقوط مصالح می باشد. قلاب مورد استفاده باید از شیطانک بهره مند باشد.

حتماً لازم است تا در بالابر ساختمانی سه فاز با ظرفیت ۷۵۰ کیلویی خود از سیم بکسل نمره ۱۰ نتاب در کیفیت مناسبی استفاده کنیم. بهره‌ مندی از سیم بکسل های پاره شده و یا ضرب دیده و احتمالاً زنگ زده که دیگر قدرت انعطاف لازم را ندارند، خطر آفرین است. هرگز سیم بکسل را در حالتی که گره ای در میان آن است، به کار نبرید.

لازم است تا جعبه بالابر ساختمانی ۷۵۰ کیلویی به همراه تمام متعلقات دستگاه را بر یک ریل مناسب که متصل بر یک پایه با مقاومت کافی است، سوار کنید. در نظر داشته باشید که پایه بالابر ساختمانی های کوچک قابلیت حمل بارهای بزرگ را ندارند. در نتیجه در صورت استفاده برای حمل بارهای سنگین وزن مستعد از هم پاشیده شدن هستند. استفاده از یک پایه نامناسب برای نصب در یک بالابر ساختمانی سه فاز ۷۵۰ کیلویی خطرآفرین است.

استفاده از گیربکس با ظرفیت ‌های کمتر از مقدار استاندارد و تعریف شده برای بالابر ساختمانی سه فاز ۷۵۰ کیلویی مقدور است؛ اما دیگر نباید انتظار قدرت بالای مورد نظرتان را داشته باشید. اگر قصد جابجایی بارها تا وزن ۷۵۰ کیلوگرمی را دارید، استفاده از طرح گیربکس های VF130 به بالاتر را در نظر داشته باشید.

ریل به کار رفته در بالابر ساختمانی سه فاز ۷۵۰ کیلویی باید متناسب با ابعاد مصالح در حین جابجایی باشد. این ریل ها باید در ارتفاعی باشند که در صورت حمل مصالح، از گیر کردن آنها بر بدنه ساختمان جلوگیری به عمل آید.

توجه به ضرورت های کلیدی در تعمیر و نگهداری بالابر ساختمانی سه فاز

  • موتورهای الکتریکی حساس ترین قسمت طراحی شده برای یک بالابر ساختمانی سه فاز هستند. این موتورها در عین قدرتمند بودن حساسیت بالایی نسبت به رطوبت بالای محیط، پاشیده شدن مستقیم آب و یا اتصالات شل شده دارند. اتصال شل شده در ورودی و یا خروجی کلید تا تخته کلمپ موتور باعث از دست رفتن یک فاز در حین کار خواهد شد. دو فاز شدن زمینه لازم برای سوختن موتور است. پس در اولین گام در اصول کلیدی در نگهداری از بالابر ساختمانی نسبت به حضور درست هر سه فاز در تخته کلمپ موتور اطمینان داشته باشید.
  • در امتداد موتورهای الکتریکی، این گیربکس ها هستند که به عنوان یکی از بخش های کلیدی در عملکرد بالابر ساختمانی سه فاز مورد توجه قرار می ‌گیرند. خرابی گیربکس همراه با دردسرهای فراوان و البته صرف هزینه بسیار بالای تعمیرات است. مادامیکه می توانید به سادگی از سلامت دائمی گیربکس اطمینان داشته باشید. کافی است به شکل دوره ای از سطح روغن موجود در گیربکس اطمینان کسب کنید. روغن گیربکس در صورت کم شدن باید به سطح استاندارد از روغن مخصوصی پر شود.
  • امنیت کار در یک بالابر ساختمانی سه فاز بستگی به سلامت کابل یا همان سیم بکسل دارد. هر گونه تاب برداشتن، پارگی، له شدن و یا زنگ زدگی سیم بکسل می ‌تواند زمینه خطرات جدی مانند سقوط اجسام سنگین در حین جابجایی باشد. در همه حال قبل از آغاز کار جدی با بالابر ساختمانی سه فاز از سلامت کامل سیم‌ بکسل اطمینان داشته باشید. دقت کنید که خرابی و یا ضرب ‌دیدگی و شاید پارگی سیم بکسل قابل به تعمیر نیست و شما موظف هستید که این بخش از دستگاه بالابر ساختمانی را تعویض کنید. استفاده از سیم بکسل های رشته رشته شده و یا شکسته شده در کارکرد یک بالابر ساختمانی سه فاز ۷۵۰ کیلویی به هیچ عنوان مجاز نمی باشد.
  • محل اتصال سیم بکسل به قلاب در انتهای عملیات کاری یک بالابر ساختمانی سه فاز قسمت پرتنشی است. تا جاییکه عمده خرابی های سیم بکسل در بالابر ساختمانی متوجه همین بخش است. در این بخش سیم بکسل از طریق یک گیره که با پیچ و مهره سفت می شود، بر دور قلاب بسته خواهد شد. دقت کنید که این اتصال همواره در سلامت کامل و البته استحکام کافی باشد.
  • بالابر ساختمانی سه فاز در ظرفیت ۷۵۰ کیلویی در جمع بالابرهای قدرتمند قرار می ‌گیرد و قرار است با هدف جابجایی مصالح بسیار سنگین ساختمان سازی مورد استفاده باشد. هر گونه کم اهمالی در مهار پایه های بالابر ساختمانی 7۵۰ کیلویی خطرناک است. این پایه تحت تاثیر وزن بالای مصالح مستعد کله کردن است.
  • برای پرهیز از این اتفاق خطرناک ضروری است که پایه ها در بالابر ساختمانی ۷۵۰ کیلویی را با کمک وزنه هایی سنگین به مقدار حداقل ۷۵۰ کیلوگرم مهار کنید. در این حالت این اطمینان را دارید که در صورت حمل بار تا ظرفیت ۷۵۰ کیلویی هیچ گونه خطر سقوط بالابر ساختمانی شما را تهدید نمی کند.

بالابر ساختمانی سه فاز در ظرفیت ۷۵۰ کیلویی در دسته نمونه ‌های قدرتمند و البته سنگین وزن از بالابرها قرار می گیرد. تنها ظرفیت های یک تنی قابلیت و قدرتی بالاتر از این نمونه را دارا هستند. این حجم از قدرت و قابلیت، چنین ماشینی را برای کار کردن در پروژه های سنگین عمرانی برای حمل مصالح بسیار سنگین ساختمان سازی مناسب کرده است.

عمده ایده ها در کار با بالابر ساختمانی سه فاز از ظرفیت ۷۵۰ کیلویی برای استفاده در پروژه های عمرانی است که نیاز به سرعت عمل بالایی دارند. قابلیت حمل مقدار بالای مصالح می ‌تواند در سرعت بخشیدن به اجرای عملیات عمرانی تاثیرگذار باشد.

البته در این بین باید متوجه قیمت بالابر ساختمانی سه فاز باشید. چرا که قیمت بالابر ۷۵۰ کیلویی به مراتب بالاتر از نمونه ‌های کوچک جثه است. در این بین اگر واقعاً ظرفیتی فراتر از نیاز پروژه های عمرانی پاسخگو باشد، عملا با یک بار مالی قابل توجه مواجه هستید.

البته در صورت احتمال اینکه لازم است تا از چنین بالابر حجیمی استفاده کنید، بهتر است با تهیه مدل ‌های کوچکتر موقعیت اجرایی عملیات ساختمان سازی خود را به خطر نیندازید.

به هر ترتیب ماجرای ساخت بالابر ساختمانی همراه با چالش های گسترده ای می باشد. از تامین شرایط ایمنی در حین کار تا رسیدن به یک راندمان بالای کاری که بتواند در کمترین مصرف انرژی بالاترین شرایط حمل مصالح را تامین نماید، از جنبه های کلیدی در ساخت بالابر سه فاز می باشد.

جعبه بالابر ساختمانی سه فاز ۷۵۰ کیلویی

در این بین هر چه ابعاد طراحی شده در ظرفیت بالابر ساختمانی بزرگتر باشد، چالش های رسیدن به شرایط ایده آل کاری نیز جدی تر خواهد شد. مانند بالابر مصالح بر سه فاز 750 کیلویی که به شکلی تاثیرگذار از تمام جنبه های حرفه ای در طراحی بهره مند است.

البته اگر قصد مونتاژ چنین بالابری را دارید و یا در صورت مستهلک شدن قطعات قصد تعویض آنها را کرده اید، بهتر است که تمامی قطعات فنی دستگاه بالابر ساختمانی سه فاز 750 کیلویی را از نمونه های تخصصی در طراحی این نوع ماشین ساختمان سازی انتخاب کنید.

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر

        مرتب‌سازی محصولات:

      • پیش‌فرض
      • ارزان‌ترین
      • گران‌ترین
      • جدید‌ترین
      • پرفروش‌ترین
      • پربازدیدترین
      • 1
      • 2
      • 3
      • 4
      • 5