خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

بالابر ساختمانی چیست؟

تصویر شماتیک بالابر ساختمانی

فهرست مطالب

یکی از اصلی ترین و مهم ترین تجهیزات ساختمانی بوده که در تمامی ساختمان های در حال ساخت یا در حال بازسازی حداقل می توانید یکی از آن ها را ببینید. کاربرد اصلی بالابر ساختمانی در حمل مصالح مختلف بوده و تجهیزی است که وجود آن برای ساخت یک ساختمان الزامی است. اجزای بالابر ساختمانی (مصالح بر) شامل الکتروموتور، گیربکس، وینچ، سیم بکسل، جعبه نگهدارنده، پایه ها، ریل، کرپی ها، قلاب و باکت می باشد. همچنین این دسته از بالابرها قابلیت نصب ترمز و ریموت کنترل جهت کنترل از راه دور را نیز دارا می باشند. در ادامه بر روی قیمت بالابر ساختمانی و نکات مهم در هنگام خرید بحث خواهیم نمود.

تصویر شماتیک بالابر ساختمانی

کاربردهای بالابرهای ساختمانی

  • بالا بردن مصالح ساختمانی در مقیاس کوچک و صنعتی
  • حمل بار در کارخانه ها، معادن، اسکله ها، انبارها جهت بلند کردن مواد مختلف
  • تخلیه  و بارگیری کامیون ها، نصب ماشین آلات

مشخصات فنی بالابرهای ساختمانی

بالابر ساختمانی یا بالابر مصالح در انواع ۳۵۰، ۵۰۰، ۷۵۰ و ۱۰۰۰ کیلوگرمی ساخته شده و به بازار عرضه می گردند، البته در مدل های بالای ۵۰۰ کیلوگرم حتما باید تکیه گاه به صورت کاملا مطمئن به زمین محکم شده و جوش داده شود تا امکان کله کردن بالابر به صفر برسد، همچنین در بالابرهای بالای ۵۰۰ کیلو وجود ترمز الزامی است. عملکرد بالابرهای ساختمانی شباهت زیادی به ستون ریزها دارد.

ظرفیت اسمیظرفیت مفیدتوان الکتریکیمدل گیربکس
۳۵۰ کیلوگرم۲۵۰ کیلوگرم۳ اسب بخارVF85
۵۰۰ کیوگرم۴۰۰ کیلوگرم۵٫۵ اسب بخارVF110
۷۵۰ کیلوگرم۶۰۰ کیلوگرم۷٫۵ اسب بخارVF150
۱۰۰۰ کیلوگرم(۱تن)۹۰۰ کیلوگرم۱۰ اسب بخارVF180

همچنین سرعت بالابرهای ساختمانی به طور معمول ۲۱ متر بر دقیقه می باشد. یعنی در بالابرهای استاندارد که دارای سیم بکسل ۲۰ متری می باشند، میزان زمان رسیدن از نقطه اول (زمین) به نقطه آخر (پشت بام)  حدودا یک دقیقه طول می کشد.

ویژگی های یک بالابر ساختمانی خوب

  • دارای ریل ها و پایه های با مقاومت و ایمنی بالا باشد.
  • الکتروموتور مورد استفاده در آن دارای سیم پیچی تمام مس با کیفیت و توان بالا بوده و نیاز به آمپر کمی داشته باشد.
  • دارای ظاهری زیبا و اندازه ی مناسب باشد.
  • جنس دندانه های گیربکس مورد استفاده با کیفیت باشد.

فروش بالابر ساختمانی

در سال های اخیر با توجه به گسترش جمعیت و افزایش ساخت و ساز در کشور، بیشترین فروش مربوط به بالابر مصالح بر در شهرهای تهران، کرج، مشهد، اصفهان، تبریز، قم، شیراز، گرگان، رشت و کرمان بوده است.

اجزای اصلی بالابرهای ساختمانی

الکتروموتور بالابر ساختمانی

الکتروموتور بالابر ساختمانی

الکتروموتورها نیروی الکتریکی را به نیروی دورانی تبدیل می کنند و باعث به حرکت درآوردن سیستم می شوند، وظیفه الکتروموتور در بالابر نیز تامین نیروی محرک دستگاه بوده که در دو نوع سه فاز و تکفاز  و در قدرت های مختلف با توجه به ظرفیت بالابر بر روی آن بسته می شود. الکتروموتور بالابر ساختمانی مشابه تجهیزاتی همچون بتونیرها می باشند. دو مشخصه مهم که الکتروموتور بر آن اساس انتخاب می گردد شامل: ۱- وزنی که بالابر قرار است حمل کند. ۲- ارتفاعی که قرار است بالابر در آن نصب گردد.

گیربکس بالابر ساختمانی

گیربکس بالابر

جهت تبدیل دور الکتروموتور به قدرت از گیربکس بالابر استفاده می کنیم، گیربکس ها مبدل و کاهنده میزان دور و بالابرنده میزان نیروی خروجی می باشند، در بالابر به دلیل جابه جایی بار با وزن زیاد، جنس و کیفیت دنده های گیربکس بسیار حائز اهمیت است. گیربکس های به کار رفته در بالابرها از نوع حلزونی می باشند از آن جهت که هنگام از کار افتادن الکتروموتور یا قطع برق گیربکس قفل گردیده و بار بر نمی گردد تا امکان به وجود آمدن حوادث از بین برود.

وینچ (قرقره) بالابر ساختمانی

جهت هدایت و جمع کردن سیم بکسل بالابر و جلوگیری از پیچش و تاب خوردن آن از قرقره (وینچ) استفاده می کنند. قرقره ها معمولا فولادی بوده و قابلیت پیچیده شدن تا ۴۰ متر سیم بکسل در نوع معمولی آن ها وجود دارد همچنین امکان ساخت مدل های سفارشی و بزرگتر با قابلیت جمع کردن سیم بکسل در متراژهای بالا نیز میسر است.

سیم بکسل بالابر ساختمانی

سیم بکسل بالابر ساختمانی

سیم بکسل بالابر در حقیقت طنابی ساخته شده از فولاد که از قرار گرفتن هسته های مرکزی مختلف از چند کابل که در کنار هم پیچیده شده اند به وجود آمده است و در انواع تجهیزات حمل شامل چرثقیل، آسانسور، بالابرهای فروشگاهی، ساختمانی و … به کار می رود. در بالابرهای ساختمانی معمولی سیم بکسل استاندارد ۲۰ متر بوده که این مقدار قابل ارتقاء و بیشتر شدن با توجه به نوع وینچ رو دارا می باشد.

جعبه بالابر ساختمانی

جعبه بالابر

تمامی تجهیزات الکتروموتور، گیربکس، وینچ و سیم بکسل بر روی قسمتی به نام جعبه بالابر سوار شده که قابلیت جا رفتن به صورت ریلی بر روی پایه های را دارا می باشد.

باکت بالابر

باکت بالابر

جهت حمل مصالح از قبیل شن، ماسه، گونی های سیمان و …. از باکت بالابر استفاده می گردد. باکت ها در ظرفیت های مختلف با توجه به نیروی قابل حمل توسط بالابر ساخته می شوند.

پایه های بالابر

جهت قرار گرفتن بالابر روی زمین از پایه استفاده می کنند. پایه های بالابر  را به طور معمول از لوله های گازی یا نبشی می سازند و دارای مقاومت زیادی می باشند. همچنین برای اطمینان از محکم قرار گرفتن و عدم کله کردن بالابر هنگامی قرار گرفتن در زیر بار، باید این پایه ها را با وزنه سنگین نمود. هر بالابر از ۲ پایه تشکیل شده است.

ریل بالابر ساختمانی

ریل بالابر

جهت نصب جعبه بر روی دستگاه از ریل بالابر استفاده می گردد، ریل بر روی پایه ها به وسیله پیچ نصب می گردد، به این نکته دقت کنید که انتهای ریل باید بسته باشد تا امکان در آمدن جعبه از داخل ریل از بین برود.

طریقه نصب و راه اندازی بالابر ساختمانی

  • ابتدا پایه ها، ریل و جعبه بالابر متشکل از گیربکس، الکتروموتور، وینچ یا همان قرقره که سیم بکسل بر دور آن پیچیده می شود را به محل نصب بر روی پشت بام منتقل نمایید.
  • جهت نصب در ابتدا پایه های بالابر را به صورت برعکس در فاصله ی مناسب از هم در کنار یکدیگر قرار دهید.
پایه های بالابر ساختمانی
  • در مرحله بعدی باید ریل را در داخل پایه ها قرار بدهید، نحوه قرار دادن آن به صورتی باید باشد که انتهای سربسته ریل به سمت جلوی پشت بام بوده، حال می توانید پیچ ها را جاگذاری و سفت نمایید.
  • پس از بستن ریل به پایه و محکم کردن آن بالابر را با کمک چند نفر از زمین بلند کرده و چرخانده تا به حالت عادی در بیاید.
  • در این مرحله اقدام به سنگین کردن و گذاشتن وزنه بر روی پایه های بالابر کنید تا امکان کله کردن و سقوط بالابر از بین برود. در صورت امکان می توانید بالابر را به کف پشت بام جوش داده و سپس روی پایه های آن را سنگین کنید تا ضریب اطمینان بالا برود.
  • جعبه بالابر رو به صورت کشوئی وارد ریل نموده و به درستی داخل ریل جا بزنید.
جا زدن کالسکه داخل ریل بالابر ساختمانی
  • در مرحله ی آخر انتهای ریل را با خاموت یا میلگرد ببندید تا جعبه هیچگاه از داخل ریل در نیاید.
بستن انتهای ریل با خاموت یا میلگرد

همچنین به شما توصیه می کنیم مقاله راهنمای نصب بالابر ساختمانی را به طور کامل مطالعه نمایید تا با موارد کامل در هنگام نصب دستگاه آشنا شوید. 

نکات ایمنی در استفاده از بالابر ساختمانی

بالابر ساختمانی یکی از خطرناکترین و حادثه آفرین ترین تجهیزات ساختمانی است، اما با رعایت اصول و نکات ساده ایمنی می توان از تمامی این حوادث جلوگیری نمود. در اینجا مجموعه ای از نکات ایمنی که حتما در هنگام استفاده باید رعایت شود را شرح می دهیم:

  • پایه ها بالابر را با استفاده از وزنه سنگین نموده تا امکان کنده شدن و سقوط بالابر از بین برود.
سنگین نمودن پایه های بالابر جهت جلوگیری از سقوط آن
  • از بالابر ساختمانی فقط و فقط برای حمل کالا استفاده می گردد، به هیچ وجه نباید از آن برای حمل افراد استفاده نمود.
  • در شرایط بد آب و هوایی و طوفان های شدید استفاده از بالابر به دلیل بر هم خوردن تعادل دستگاه و امکان سقوط مجاز نیست.
  • جهت حمل و نقل و استفاده از بالابر برای جابجایی مصالح ساختمانی رعایت اصول ایمنی امری حیاتی است، بسیاری از مصالح همچون تیر آهن ها وزن بالایی داشته و حمل آن ها بدون رعایت اصول ایمنی و بسته بندی می تواند منجر به حادثه گردد.
  • همیشه با توجه به ظرفیت بالابر با آن بار حمل کنید، قرار دادن بارهای بیش از حد همیشه حادثه آفرین خواهد بود.

تعمیر و نگهداری مربوط به بالابرهای ساختمانی

  1. الکتروموتور دستگاه هر ۶ ماه یکبار توسط یک برقکار سرویس و چک گردد.
  2. در عملیات تعمیر و نگهداری از قطعات اورجینال و اصل استفاده گردد.
  3. سیم اتصال دستگاه به برق بازرسی شود تا فاقد هرگونه زدگی و آسیب دیدگی باشد.
  4. گیربکس دستگاه به صورت دوره ای چک شده و داخل آن واسکازین ریخته شود.
  5. سیم بکسل دستگاه به صورت دوره ای مورد بازدید قرار گیرد تا فاقد هرگونه زدگی، آسب دیدگی یا پیچ خوردگی باشد.
  6. در هنگام زیر بار بودن دستگاه می توان با توجه به صدای الکتروموتور و نحوه بالا کشیدن بار توسط آن به مشکلات در صورت بروز پی برد.
  7. به صورت سالانه تمامی قسمت های دستگاه چک و سرویس گردد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر