خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

برش بتن و کاتر برش بتن چیست؟

اجزا و قطعات بتنی

فهرست مطالب

برای برش آسفالت ، بتن و سرامیک از دستگاه برش بتن که به آن برش کف نیز گفته می شود ، از تیغه هایی با مواد و اندازه های مختلف استفاده می شود. عملکرد دستگاه به گونه ای است که موتور بر روی شاسی کوپل نصب شده است. نیروی ایجاد شده توسط موتور توسط تسمه ها به تیغه منتقل می شود و عمل برش توسط تیغه انجام می شود. این دستگاه در اندازه ها و ابعاد مختلف موجود است و انتخاب دستگاه بستگی مستقیم به توان آن دارد.

یکی از مهمترین مواردی که نشان دهنده کیفیت دستگاه است ، که در دستگاه برش آسفالت یا بتن رایج است ، میزان ارتعاش دستگاه و ضخامت ورق کف دستگاه است. در انواع ماشین هایی که تیغه توسط نیروی محرکه حرکت می کند ، تیغه دستگاه به دلیل شکل مقعر یا اشکال دیگر ارتعاش می کند و همچنین به دلیل تماس مستقیم پایه دستگاه در مسیر مواد برش خورده ، ضخامت ورق باید با کیفیت بالا باشد. علاوه بر این ، به دلیل اصطکاک زیاد و سایش زیاد هنگام برش ، این دستگاه مجهز به سیستم هیدرولیک و همچنین سیستم خنک کننده برای تنظیم عمق برش در مدلهای پیشرفته است.

یکی از جنبه های مهم در ساخت ماشین بتنی توزیع وزن است به طوری که مرکز ثقل در بهترین مکان برای ایجاد کمترین ارتعاش است. کاهش ارتعاش علاوه بر افزایش طول عمر تیغه ، باعث افزایش دقت دستگاه در هنگام حرکت در مسیر مستقیم می شود. وقتی قطعات بتنی از استحکام و سفتی بیشتری برخوردار باشند ، تیغه با مقاومت و اصطکاک بیشتری روبرو می شود و منحرف می شود. هرچه دستگاه قوی تر طراحی و تولید شود ، این انحراف کمتر خواهد بود.


میزان تغذیه دستگاه برش بتن به عوامل زیر بستگی دارد:


1.    تحمل تیغه

2. توانایی دستگاه برای نگه داشتن تیغه بر روی زمین: با افزایش سرعت پیشروی، تیغه تمایل دارد از زمین خارج شود. در واقع نیرویی که تیغه را روی زمین نگه می دارد وزن دستگاه است. بنابراین وزن دستگاه یکی از عوامل محدود کننده سرعت است. در واقع با توجه به وزن دستگاه و نیروی وارد شده توسط زمین به تیغه ، حداکثر سرعت برای عمق معین تعریف می شود.
3. محدودیت قدرت موتور: در بیشتر موارد ، قدرت خروجی موتور عامل اصلی محدود کننده سرعت دستگاه است.


اجزا و قطعات بتنی


دستگاه بتن از 3 قسمت اصلی تشکیل شده است:


1. شاسی
2. موتور
3. تیغه
4. مخزن آب و سیستم خنک کننده تیغه

اجزا و قطعات بتنی


انواع موتور برش آسفالت / بتن


دستگاه های برش بتن بسته به نوع شاسی و میزان توان مورد انتظار از دستگاه ، قابلیت نصب موتورهای مختلف را دارند. به عنوان مثال ، می توان از تیغه 35 سانتی متری در موتور 13 اسب بخار استفاده کرد.


تیغه کاتر بتن بر


تیغه کاتر بتن بر یا تیغه برش بتن مورد استفاده در دستگاه برش بتن بر اساس کاربرد به دو دسته تقسیم می شود:


1. تیغه های بتن بر: از این تیغه ها برای برش بتن استفاده می شود.
2. تیغه های برش بتن: برای برش بتن استفاده می شوند و سخت تر و گرانتر از تیغه های برش بتن هستند.
تیغه های مورد استفاده در دستگاه برش بتن یا دستگاه برش بتن در اندازه های مختلف و در دو نوع خشک و مرطوب موجود است ، بهتر است هنگام استفاده از دستگاه در دستگاه کاتر بتن بر از تیغه های خشک برای ایجاد گرد و غبار کمتر استفاده شود. به همچنین اندازه تیغه در واقع نشان دهنده قطر تیغه است. جالب است بدانید که در دستگاه بتنی سرعت برش دستگاه تقریباً برابر با یک سوم قطر تیغه است. به عنوان مثال: تیغه ای با قطر 60 عمق برش 20 سانتی متر خواهد داشت. تیغه های بتنی به طور کلی گرانتر از تیغه های آسفالت هستند.


انتخاب دستگاه برش آسفالت یا بتن مناسب


هنگام خرید ماشین آلات آسفالت یا بتن ، نکات زیر باید در نظر گرفته شود:


• با توجه به امکانات و دسترسی ها باید سیستم مورد استفاده را از بین مدل های بنزینی، دیزلی و برقی انتخاب کنید.
• با توجه به نوع مواد و عمق برش ، موتور دستگاه دارای قدرت مناسب جهت چرخاندن تیغه می باشد.
• صفحات مورد استفاده در شاسی دارای مواد و ضخامت لازم می باشد.
• مخزن آب دستگاه قابلیت پاشش آب در دو طرف تیغه را دارد که به آن ورودی آب دو طرفه می گویند.


نحوه انتخاب تیغه کاتر بتن بر


برای انتخاب تیغه مناسب ، نکات زیر باید در نظر گرفته شود:


• تیغه 35 سانتی متری برای برش عمق 8 تا 10 سانتی متر مناسب است.
• تیغه 40 سانتی متری برای برش عمق 10 تا 12 سانتی متر مناسب است.
• تیغه 45 سانتی متری برای برش عمق 15 تا 18 سانتی متر مناسب است.

نحوه انتخاب تیغه کاتر بتن بر


مخزن آب و سیستم خنک کننده تیغه


در سیستم خنک کننده دستگاه بتن ، آب روی تیغه ها پاشیده می شود تا خنک شود و عمر تیغه ها افزایش یابد. مخزن آب را می توان به راحتی از دستگاه جدا کرد و آب را بدون حرکت دستگاه اضافه کرد. اگر دستگاه بتن از دو طرف روی تیغه آب پاشیده و کل تیغه را خیس کند ، اثر خنک کنندگی بهتر خواهد بود. این دستگاه همچنین دارای محفظه ای برای جلوگیری از پاشیدن آب و مواد تراشیدن به اطراف است که باعث افزایش ایمنی می شود. موقعیت محفظه را می توان نسبت به تیغه تغییر داد ، به طوری که محفظه همیشه نزدیک به زمین یا در تماس با زمین است.


نوع سوخت دستگاه های کاتر


دستگاه های برش شامل آسفالت ، بتن و بتن مسلح بر باید دارای موتورهای قوی برای انجام عملیات برش باشند. این دستگاه ها از موتورهایی با قدرت 8 اسب بخار و بالاتر استفاده می کنند و همچنین می توانند موتورهای بنزینی باشند. مانند هوندا و ... یا از موتورهای دیزلی مانند مارگو و ... و گاهی موتورهای الکتریکی استفاده کنید ، همه این موتورها از طریق قرقره و تسمه نیروی چرخشی را از موتور به تیغه ها منتقل می کنند.


عمر مفید دستگاه کاتر آسفالت بر و بتن بر


دستگاه یا تجهیزات سه قسمتی متفاوت است ، از جمله شاسی ، تیغه برش و موتور.موتور باید هر 50 ساعت یکبار روغن تعویض کند ، میزان تعویض روغن حدود 1 لیتر است و روغن باید هر 500 ساعت تعویض شود. سرویس اصلی به عنوان مثال از دسته و سیم های گاز موتور ناشی می شود ، باید توجه داشت که موتور تحت فشار نیست. همچنین در قسمت تیغه ، باید توجه داشت که هیچ فشاری در موتور وجود ندارد.

اپراتور شاسی را زیاد حرکت ندهید و تجهیزات را روی زمین نگذارید. دلیل اصلی این است که مخزن آب همیشه پر است و تیغه ها نمی توانند بدون آب ، که مایع خنک کننده در سیستم خنک کننده است ،کار کنند. در قسمت شاسی ، مطمئن شوید که موتور محکم به شاسی متصل است و تیغه محکم در جای خود قرار دارد. اگر به راه اندازی اولیه نیاز دارید ، لطفاً قبل از شروع ، تیغه را از زمین جدا کنید. زیرا اگر تیغه در لحظه راه اندازی با سطح تماس داشته باشد ، در بیشتر موارد موتور آسیب می بیند و تیغه آسیب جدی می بیند.


نحوه کار دستگاه برش آسفالت و بتن


اجزای اصلی هنگام استفاده از دستگاه برش موتور ، شفت ، قرقره و تسمه و فولی است که تیغه را نگه می دارد. به این ترتیب نیروی لازم برای چرخاندن محور توسط موتور تأمین می شود و حرکت چرخشی دو قرقره (یکی روی محور و دیگری روی محور نگهدارنده) باعث چرخش تیغه می شود. برای تنظیم عمق برش می توانید از اهرم روی شاسی استفاده کنید. هنگام استفاده از دستگاه روی تیغه ،آب ریخته می شود تا از سوختن تیغه جلوگیری شود.


سرعت حرکت و برش ماشین آلات برش آسفالت و بتن


سرعت حرکت و سرعت برش دستگاه برش با توجه به نوع مصالح برش متفاوت است ،بنابراین سرعت برش در بتن و بتن مسلح متفاوت است که با آسفالت کاملاً متفاوت است. سرعت برش بتن با توجه به نوع سنگدانه ، نرمی و یکنواختی بتن و سن بتن متفاوت است ، در نوع بتن مسلح همه تفاوت های بتن وجود دارد. علاوه بر این ، نوع و اندازه میله های فولادی و تعداد میله های فولادی مورد استفاده در بتن نیز محاسبه می شود. لازم به ذکر است که قدرت موتور نقش مهمی در کارایی و استهلاک دارد.

 

 برش ماشین آلات برش آسفالت

 


مهمترین نکته این است که انواع آسفالت بیشتر از بتن و بتن مسلح است. بنابراین در آسفالت انواع دانه بندی ماسه و سنگ آسفالت ، انواع سنگ ها ، انواع آسفالت استفاده شده و تعداد لایه های آسفالت ، و در نهایت ، آب و هوای منطقه جنگی نیز بسیار مهم است. مشاهده شده است که آسفالت شهرهای گرم با آسفالت مناطق سردسیر متفاوت است.


حداکثر استفاده از دستگاه های برش آسفالت و بتن هر روز


حداکثر استفاده روزانه از برش بتن و آسفالت بستگی به بحث های بخشهای قبلی دارد ، از جمله عمق برش ، نوع برش ، نوع مصالح ، آب و هوا ، اندازه تیغه ، شیب و استحکام ماشین.


کلام آخر


دستگاه برش بتن دستگاه خاصی است که برای برش آسفالت خیابان یا سقف استفاده می شود. اگر می خواهید یک تجزیه و تحلیل کلی از این دستگاه انجام دهید ،می توان گفت که دستگاه برش شامل دو قسمت هیدرولیکی است که برای کنترل عمق برش دقیق و قسمت خنک کننده استفاده می شود. البته این دستگاه از شاسی ،موتور و تیغه ها تشکیل شده است. برش بتن به روش جدید بسیار بهتر از روشهای سنتی است. همانطور که ممکن است بدانید ، در روش قدیمی ، سرعت کار بسیار زیاد نیست و آلودگی صوتی نسبتاً زیاد است.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر