خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

تعمیر اره موتوری - عیب یابی اره موتوری

مشکل در شمع اره موتوری بنزینی

فهرست مطالب

کار با چوب نیاز به ابزار های برش چوب را به دنبال خواهد داشت. از یک اره دستی ساده تا مدل های پرتوان از اره موتوری و البته دستگاه ‌های بزرگ و صنعتی برای برش دادن چوب، همگی در این دسته قرار می ‌گیرند. در این بین اره موتوری را می توان در جایگاهی بسیار متداول تر از دیگر اره های دستی و یا صنعتی قرار داد..

 

اره موتوری ابزاری قدرتمند با قابلیت های مختلف می باشد که می توان عملیات هرس کردن و برش را بسیار ساده تر و سریع تر از ابزار هایی نظیر شمشاد زن، تبر و اره دستی انجام داد.امروزه اره موتوری که با عنوان های اره زنجیری و اره بنزینی هم از آن نام برده می شود یک ابزار پر کاربرد می باشد که انجام ندادن یک برنامه درست سرویس و نگه داری می تواند باعث خرابی در قطعات مختلف دستگاه شود.

خرابی در قطعات دستگاه اره موتوری اگر به موقع پیگیری نشود و فرآیند تعمیر آن صورت نگیرد و هم چنین در صورتی که از دستگاه خراب هم چنان استفاده شود، سبب آسیب رسیدن به اره شده و حتی ممکن است که دیگر اره موتوری بلا استفاده شود. باید بیان شود که در این مقاله از وب سایت نیکا کورپ سعی داریم مطالبی را درباره رایج ترین عیوبی که ممکن است در اره موتوری به وجود آید را مطرح کرده و راه رفع عیب هم بیان کنیم تا با استفاده از این راهنما در صورت بروز عیب فرآیند عیب یابی را انجام دهید. بدیهی ست که انجام تعمیرات تخصصی نیاز به تکنسین فنی مجرب دارد که با کمک گرفتن از یک متخصص می توانید با رفع عیوب پیش آمده عمر کاری دستگاه را افزایش دهید. در ادامه به این عیوب اشاره خواهیم کرد.

خرابی اره موتوری :

خرابی اره موتوری ممکن است بنا به دلایل مختلفی باشد و شما این خرابی را به صورت های مختلف مشاهده کنید. در زیر به برخی از نشانه های خرابی اره موتوری اشاره می کنیم:

1-    اره زنجیری روشن نمی شود

برای بررسی دلیل روشن نشدن اره موتوری به موارد زیر دقت فرمایید.

شمع موتور:

اگر اره موتوری شما روشن نشود ممکن است جرقه شمع ناقص باشد. برای پی بردن به این موضوع شمع را از موتور باز کرده و آن را بررسی کنید. در هنگام بررسی به این موارد دقت کنید:

  • ممکن است عایق چینی شمع شکسته باشد.
  •  الکترود شمع سوخته یا آسیب دیده باشد.
  •  بر روی الکترود کربن و دوده جمع شده باشد.

در صورت دیدن چنین علائمی باید یک شمع نو را جایگزین شمع قبلی کنید.

 

مشکل در شمع اره موتوری بنزینی

 

نکته: بررسی و بازدید از شمع موتور اره زنجیری باید به صورت هفتگی انجام گیرد و هم چنین با مراجعه به کاتالوگ دستگاه می توانید از زمان تعویض شمع موتور مطلع شوید.

 کاربراتور اره بنزینی:

کاربراتور ممکن است مسدود شده باشد. گرفتگی و قفل شدن کاربراتور اغلب به دلیل نبود سوخت در موتور به مدت طولانی می باشد. با گذشت زمان برخی از ترکیبات موجود در سوخت بخار شده و باعث تشکیل لایه ای ضخیم و چسبنده را می دهد. این سوخت چسبنده باعث انسداد و گرفتگی کاربراتور شده و از روشن شدن موتور جلوگیری به عمل می آورد. در این شرایط که از گرفتگی کاربراتور مطمئن شدید می توانید کاربراتور را باز کرده و کل کاربراتور را تمیز کرده و شست و شو دهید. اگر بعد از شست و شو باز هم این عیب برطرف نشد باید یک کاربراتور نو جایگزین کنید.

 

عیب یابی کاربراتور اره زنجیری بنزینی

 

کویل سیستم جرقه زنی:

وظیفه کویل ارسال ولتاژ برق به سر شمع موتور در زمانی که دستگاه روشن است می باشد. در صورت بروز عیب در کویل امکان روشن نشدن موتور زیاد است. قبل از اینکه کویل را تعویض کنید از سالم بودن شمع موتور اطمینان حاصل کنید. در صورت سالم بودن شمع، با تستر کویل را تست کنید. در صورت مشاهده نقص در جرقه زنی باید کویل را تعویض کنید.

هندل و کابل استارت:

انتهای کابل هندل استارت به میل لنگ موتور مونتاژ شده است تا با کشیدن کابل و چرخش میل لنگ موتور راه اندازی شود. اگر در اتصال کابل استارت به میل لنگ نقصی به وجود آید، میل لنگ چرخانده نمی شود و در نتیجه اره موتوری روشن نخواهد شد. برای مطمئن شدن از این مشکل قسمت هندل استارت را از دستگاه جدا کنید و اجزای آن را بررسی کرده تا از از عملکرد درست آن اطمینان حاصل کنید.

در صورتی که هندل استارت و اجزای آن را از نظر سالم بودن می خواهید آزمایش کنید عمل زیر را انجام دهید. کابل استارت را بکشید. در صورت سالم بودن باید کابل به راحتی کشیده شده و توپی که در مرکزی آن قرار دارد به میل لنگ موتور گیر کند و با رها کردن آن باید کابل بر روی قرقره جمع شود. اگر در طی این آزمایش اختلالی مشاهده کردید به این معنی است که باید هندل استارت را به طور کلی تعویض کنید.

 

تعمیر اره موتوری بنزینی دوزمانه

 

2-    موتور دستگاه روشن شده سپس خاموش می کند ( استال کردن موتور )

چنانچه موتور دستگاه اره موتوری را روشن می کنید و پس از چند لحظه ناگهان دستگاه خاموش می گردد، باید به بررسی موارد زیر بپردازید:

 جرقه گیر شمع اره زنجیری:

جرقه گیر شمع یک پلیت کوچک فلزی می باشد که مانع از انتتقال جرقه شمع به سایر اجزا می شود. با گذشت زمان و با تجمع دوده این جرقه گیر مسدود می شود. اگر این جرقه گیر دچار انسداد شود موتور دستگاه شما پس از روشن شدن خاموش می کند یا بد کار می کند که به اصطلاح موتور ریپ می زند. برای تمیز کردن جرقه گیر می توانید از یک برس سیمی استفاده کنید. البته پیشنهاد می شود یک جرقه گیر نو را جایگزین قبلی کنید.

کاربراتور اره درخت بر:

گرفتگی در کاربراتور که قبل تر به آن اشاره شد هم می تواند باعث استال کردن موتور شود. راه رفع این عیب شست و شوی کاربراتور یا جایگزین کردن یک کاربراتور نو می باشد.

همچنین جهت تنظیم کاربراتور اره موتوری می توانید به مقاله تنظیم کاربراتور اره بنزینی مراجعه کنید.

فیلتر سوخت:

 ممکن است که فیلتر سوخت مسدود شده باشد. انسداد فیلتر سوخت اغلب به خاطر ماندن سوخت در مخزن و کهنه شدن آن در هنگام عبور از فیلتر به سمت موتور اتفاق می افتد. با ماندن سوخت در مخزن به مدت طولانی، برخی از ترکیبات بنزین بخار شده که باعث تشکیل لایه ای غلیظ و چسبنده می شود. همین سوخت چسبنده می تواند باعث انسداد فیلتر شده و در نهایت موتور پس از روشن شدن خاموش می کند (استال کردن موتور). در صورتی که بنزین به مدت طولانی در مخزن مانده است آن را تخلیه کنید و بنزین نو را جایگزین کنید.

تعویض فیلتر اره موتوری بنزینی

فیلتر هوا:

فیلتر هوای موتور ممکن است کثیف یا مسدود شده باشد. در صورت انسداد فیلتر هوا، موتور اره موتوری سوخت زیاد و هوای ناکافی دریافت می کند. به اصطلاح نسبت سوخت به هوا تغییر می کند. نتیجه این پدیده استال کردن موتور و ریپ زدن آن است. همیشه فیلتر هوا را چک  کنید. در صورت گرفتگی آن را تعویض کنید.

 

فیلتر سوخت اره موتوری بنزینی

 

3_  زنجیر اره موتوری نمی چرخد

برای عیب حرکت نکردن زنجیر اره موتوری بررسی موارد زیر پیشنهاد می شود.

کلاچ اره زنجیری بنزینی:

برای چرخیدن زنجیر اره موتوری باید کفشک (لنت) های کلاچ با درام درگیر شود. در صورتی که لنت های کلاچ فرسوده شده باشد، موتور دستگاه کار می کند اما لنت ها با درام کلاچ نمی تواننددرگیر شوند در نتیجه زنجیر نمی تواند بچرخد. در صورتی که لنت های کلاچ فرسوده شده باشد باید مجموعه کلاچ را به طور کلی تعویض کنید.  

سیستم کلاچ اره موتوری بنزینی

همچنین توصیه میکنیم جهت آنکه بیشتر با سیستم کلاج یا اسپراکت اره موتوری بیشتر آشنا شوید، مقاله سیستم اسپراکت اره زنجیری را مطالعه نمایید. 

از دیگر نشانه های خرابی در اره موتوری :

  • عملکرد غیرطبیعی کاربراتور که دلایل آن می تواند بر اثر ته نشینی روغن سوخت و کثیف شدن و گرفتگی کاربراتور باشد
  • اره برقی به خوبی نمی برد که دلایل آن می تواند بر اثر کند شدن تیغه ها یا تنظیم نبودن زنجیر باشد 
  • اره موتوری بیش از حد دود می کند. این عیب به دلیل آن است که نسبت بنزین و روغن غلیظ است
  • موتور بیش از اندازه داغ می شود این عیب به دلیل آن است که بار موتور بیش از حد است و  کربن زیادی در سیلندرها رسوب کرده لوله اگزوز گرفته و دود خروجی به خوبی خارج نمی شود.

و ...

تعمیرات اره موتوری در تهران :

همان گونه که در ابتدای مقاله عنوان شد، برای تعمیرات اره برقی باید به افراد با تجربه و ماهر در این امر مراجعه کنید و هرگز اره موتوری یا همان اره برقی خود را به افراد بی تجربه نسپارید، به دلیل آن که ممکن است در هنگام تعمیر و عیب یابی اره برقی تان به دستگاه آسیب های جدی وارد کند که دیگر قابل تعمیر نباشد. کارشناسان بسیار ماهری هستند که شما می توانید اره موتوری خود را به آن ها سپرده و با خیالی آسوده اره برقی سالم خود را تحویل بگیرید. نیکا کورپ در امر تعمیر اره برقی در تهران به شما یاری می رساند و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت نیکا کورپ مراجعه کرده و با کارشناسان این مجموعه مشورت نمایید.

نحوه تعمیر قطعات اره موتوری/ اره برقی

صرف نظر از اینکه چگونه  از اره زنجیری خود بهرمند شوید ، می توانید در هر زمان که می خواهید آن را تعمیر نمایید. ضمن اینکه حتی زمانی که با اره زنجیری خود فعالیت می کنید باید ابزارآلات تعمیر  قطعات را داشته باشید. چنانچه  نداید چطور زنجیره اره خود را چگونه تعویض و یا تعمیر کنید ، باید هر روزه  کار خود را به علت عملکرد نامناسب اره  عقب و یا به اصطلاح به تاخیر خواهید انداخت. هم چنین توصیه ما به شما این است که اگر اطلاعات کافی در این مورد را ندارید، خودتان اقدام به تعویض و تعمیر نفرمایید. چراکه یادگیری و  داشتن تمام وسایل زمان بر و هزینه بردار می باشد.

مزایا و فاکتورهای مهم خرید اره موتوری :

علت اصلی محبوبیت اره زنجیری سرعت بالای آن است. در مقایسه با اره دستی اره موتوری از  سرعت بالاتری برخوردار می باشد  به طوری که گفته می شود این سرعت ۱۰ برابر بیشتر می باشد. همین موضوع موجب می شود تا مقدار انرژی مصرف شده توسط نیروی انسانی در زمان کار به شدت کاهش پیدا نماید.

از دیگر ویژگی این دستگاه ایمنی آن در زمان کار می باشد . اره موتوری ابزاری خطرناک به شمار می رود که آمار حادثه آن بسیار بالا می باشد.

طول تیغه ها نیز از فاکتورهای مهمی می باشد که می توان نسبت به آن یک اره مناسب را برای کاربرد مورد نظرتان پیدا نمود. اره های بلندتر برای بریدن چوب هایی با قطر بیشتر مناسب اند و کار را راحت تر می نمایند. همچنین وزن دستگاه و توانایی بدن فرد نیز از مواردی محسوب می گردد  که در زمان خرید باید به آن توجه نمود.

عدم روشن شدن اره زنجیری

یکی از رایج ‌ترین عیب ها در کار با اره زنجیری زمانی می باشد که موتور دستگاه شما روشن نمی گردد. در اولین قدم در درک هر چه بهتر دلایل عدم روشن شدن موتور، متوجه باشید که با یک موتور بنزینی رو به رو می باشید.

لذا لازم است تا نگرش عیب ‌یابی خود را متوجه اصول کارکرد صحیح موتور های بنزینی کرده باشید. با این رویکرد بررسی عوامل زیر می تواند عیب یابی شما از اره زنجیری را منطقی‌ تر نماید.

بررسی عملکرد صحیح شمع موتور

شمع در بطن مراحل راه اندازی موتور های بنزینی می باشد. در اره زنجیری یک شمع  موجود هست. خرابی این شمع و یا تجهیزات و متعلق به این شمع می ‌تواند اولین ایده در عیب یابی موتوری باشد که روشن نمی گردد. غالباً شمع با جرقه زنی ناقص توانایی راه اندازی موتور را نداشته و باعث عیب شده است.

 

تعویض شمع اره موتوری بنزینی

 

اره موتوری پس از استارت خاموش می‌ شود؟

در این عیب در واقع شما موفق به روشن کردن موتور بنزینی در اره درخت بر شده اید؛ اما نمی توانید این روشن ماندن موتور را تداوم بخشید. در اصل موتور شما پس از روشن شدن خاموش می گردد. در هنگام وقوع چنین عیبی منطقی می باشد که ایراد را در جریان استارت موتور جستجو ننماییم. چرا که ظاهراً موتور استارت خود را زده؛ اما توانایی ماندن در شرایط کارکرد مداوم را ندارد.

 

روشن نشدن اره موتوری بنزینی

 

جمع بندی مقاله عیب یابی اره موتوری

پس از خرید اره موتوری حتماً به دفترچه دستگاه مراجعه کنید و موارد مربوط به بحث سرویس و نگهداری را مطالعه کنید. انجام به موقع این موارد می تواند از بروز بسیاری از عیوب ممکن در اره موتوری جلوگیری به عمل آورد. در این مقاله سعی شد شایع ترین عیوبی که ممکن است برای اره زنجیری پیش آید بیان شد و راه رفع آن هم مطرح گردید. در صورتی که یک اره موتوری با برند معتبر خریداری کرده باشید تمامی این موارد و راه رفع عیوب در کاتالوگ دستگاه آورده شده است که می توانید فرآیند عیب یابی را انجام دهید. در پایان به این نکته باید اشاره کنیم که برای تعمیرات اره موتوری دستگاه را به یک تعمیرکار مجرب بسپارید تا با بر طرف کردن همه عیوب علاوه بر افزایش عمر دستگاه از بروز هزینه های اضافی برای تعمیر در آینده جلوگیری به عمل آورد.

 

سرویس کوئل اره موتوری بنزینی

 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر