خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

تفاوت بالابر ساختمانی با آسانسور چیست؟

انواع آسانسور

فهرست مطالب

آسانسور چیست ؟

آسانسورها اتاقک های متحرکی هستند برای جابه جا کردن اشخاص و وسایل برای ساختمان ها و مکان هایی با تعداد طبقات زیاد استفاده می شود. آسانسورها به وسیله موتورهای الکتریکی با کمک کابل‌های کشش و سیستم متقابل وزن، موجب حرکت عمودی کابین می‌گردد.


انواع آسانسور

  • آسانسور هیدرولیکی
  • آسانسورهای کششی
  • آسانسورهای وینچی
  • آسانسورهای مغناطیسی
  • آسانسورهای کارگاهی

1- آسانسورهای هیدرولیکی

آسانسورهای هیدرولیکی به دو گروه چاهک و عدم چاهک تقسیم می شود. آسانسور هیدرولیک همراه چاهک حاوی یک طناب قرقره در کف چاهک آسانسور است . اما آسانسور هیدرولیک عدم چاهک حاوی یک پیستون در دو طرف کابین هست که خود به سه گروه آسانسور هیدرولیکی طنابی، آسانسور هیدرولیکی تلسکوپی و آسانسور هیدرولیکی غیر تلسکوپی تقسیم می‌شود.
-آسانسور های هیدرولیکی طنابی
در این نوع از آسانسور از ترکیب طناب و یک پیستون برای حرکت دادن آنها استفاده می گردد. این آسانسور ها قابلیت حرکت تا ۶۰ فوت را دارند .
-آسانسور های هیدرولیکی تلسکوپی
در این نوع از آسانسورها پیستون های تلسکوپی در بالای چاهک آسانسور ثابت هستند و دارای دو و یا سه قطعه ی تلسکوپی می باشند که توانایی حرکت تا ۵۰ فوت را دارند .
-آسانسور های هیدرولیکی بدون تلسکوپ و یا غیر تلسکوپی

این مدل دارای یک پیستون بوده و تا ارتفاع ۲۰ فوت را می تواند طی کند.


2-آسانسورهای کششی

نیروی محرکه در آسانسورهای کششی از یک موتورالکتریکی در بالای چاه آسانسور یا در پایین کنار چاهک گذاشته می شود که در موتور خانه نصب می شود.
-آسانسور های کششی دارای گیربکس
در این نوع از آسانسور ها یک گیربکس متصل به موتور وجود دارد که چرخی را که طناب ها را حرکت می دهد ، می چرخاند.
-آسانسور های کششی گیربکس دار می توانند با سرعت بیش از ۵۰۰ فوت در دقیقه حرکت کنند .


۲ – آسانسور های کششی گیرلس

در این نوع از آسانسورها چرخ یا فلکه ی بسیار بزرگی وجود دارد که مستقیما به موتور متصل شده است این نوع از آسانسور ها سرعتی بالغ بر ۲۰۰۰ فوت بر ثانیه دارند


3-آسانسورهای وینچی

آسانسورهای وینچی با زنجیر یا طناب فولادی آویزان می شود و به وسیله نیروی رانش کار می کند.


4-آسانسورهای مغناطیسی

ریل‌ها و تجهیزات نقش استاتور را ایجاد می کند و موتور و کابین آسانسور نقش روتور را ایجاد می‌کند.


5-آسانسورهای کارگاهی

در برج‌سازی و سازه‌های بلندمرتبه  از آن ها استفاده می شود.

انواع آسانسور

انواع آسانسور بر اساس نوع ساختمان ها

انواع آسانسور بر اساس نوع ساختمان ها به چند مورد تقسیم می شود:


-آسانسورهای خاص پارکینگ ها

  • -آسانسورهای صنعتی
  • -آسانسورهای کشاورزی
  • -آسانسورهای مسکونی
  • -آسانسورهای بیمارستان


انواع آسانسور ها بر اساس ارتفاع ساختمان

1-ساختمان های کم ارتفاع

در این نوع ساختمان ها از آسانسور هیدرولیک استفاده می گردد.


2-ساختمان های با ارتفاع متوسط

در این نوع از ساختمان ها از آسانسور گیربکس استفاده می گردد.


3-ساختان های با ارتفاع بلند

در این نوع از ساختمان ها از آسانسور گیرلس استفاده می گردد.

شاخصه های مهم برای طراحی کردن انواع آسانسور

  • مکانیزم چاله
  • استفاده های خاص
  • محل قرارگیری آسانسور
  • مدل ساختمان
  • ارتفاع ساختمان
  • مکانیزم چاهک

انواع آسانسور ها با توجه به ساختار چاه

انواع آسانسور ها با توجه به ساختار چاه به دسته های زیر تقسیم می شوند :

  • آسانسور های شیشه ای
  • آسانسور های بالا برنده
  • آسانسورهای هیدرولیک
  • آسانسورهای کششی


انواع آسانسور بیمارستان


۱ – آسانسور حمل تخت

آسانسورهای حمل کننده ی تخت عموما برای حمل و جا به جا کردن بیمارانی است که اکثرا توانایی به جابه جایی و یا برخواستن نیستند کاربرد دارد یکی از شاخص ها و خصوصیات این آسانسورها حرکت آهسته ی آنها می باشد .این آسانسورها مصرف برق خیلی کمی دارند و همچنین در زمان قطعی برق می توانند به کار خود ادامه بدهند.
این آسانسور ها غالبا دارای دو ورودی از سمت جلو و عقب هستند .


۲ – آسانسور های برانکابر

این مدل آسانسور ها میزان کوچک تری نسبت به آسانسور های تخت بر دارند این نوع آسانسورها  از مدل هیدرولیک و یا کششی هستند .
این آسانسورها باید حاوی صدای کم و حرکت نرم و آهسته برای جابه جا کردن بیماران، پزشکان، پرستاران و کارکنان بیمارستان در بین طبقه ها انجام می گیرد.

انواع آسانسور


بالابر چیست

بالابرهای ساختمانی ابزاری هستند که برای جابه‌جا  کردن وسایل و افراد در میان طبقات یا برای حمل کردن راحت و سریع کالاها استفاده می‌ گردد. بالابرها انواع گوناگونی دارند که هر کدام با مکانیزم مخصوصی کار می‌کنند. بالابرها نسبت به جرثقیل‌ها و لیفتراک‌ها و آسانسورها خیلی متفاوت هستند و به پنج دسته اصلی تقسیم می‌شود که عبارتند از:


1-بالابرهای ثابت آکاردئونی
2-بالابرهای جک مستقیم
3- بالابرهای کابلی و یا زنجیری 
۴- بالابرهای هیدرولیکی-زنجیری
5-بالابرهای دارای بوم لیفت ثابت


1-بالابرهای ثابت آکاردئونی

بالابرهای ثابت آکاردئونی بیشترین ایمنی را در میان انواع بالابر ها دارد، به این مدل بالابر میز هیدرولیکی گفته می شود. بازوهای قیچی مثل بالابر های آکاردئونی به وسیله جک هیدرولیک از همدیگر باز می شود.

2-بالابرهای جک مستقیم

در بالابرهای جک مستقیم، جک هیدرولیک زیر میز بار متصل شده است تا بتواند آن را به سوی بالا هدایت کند. از لحاظ ظرفیت و امنیت در رتبه بعد از بالابر های آکاردئونی قرار می گیرد. از این بالابر ها بیشتر در فروشگاه ها و مغازه ها استفاده می گردد. در صورتی که از کابین استفاده می کنیم به آن ها آسانسور هیدرولیکی نیز گفته می شود.


 3-بالابرهای کابلی و یا زنجیری

موتور کابل و یا زنجیر اتصال یافته به سکوی موجب حرکت بالابر می شود. امنیت این بالابر خیلی کم است و ظرفیت کمی دارد. از بالابرهای کابلی یا زنجیری به هیچ عنوان برای بالابر نفربر استفاده نمی کنند.


 4-بالابرهای هیدرولیکی-زنجیری یا کابلی

در بالابرهای هیدرولیکی-زنجیری یا کابلی حرکت را از چرخ زنجیر و یا قرقره کابل به وسیله جک هیدرولیک نیمی از کورس شروع می شوند و در نتیجه نیرو به وسیله زنجیر یا کابل به میز کار منتقل می شود تا کل مسیر را طی کند.


5-بالابرهای بوم لیفت ثابت

این بالابر علاوه بر اینکه دسترسی عمودی ایجاد می کند دسترسی افقی نیز ایجاد می کند ظرفیت کمی دارند و برای حمل نفر استفاده می گردد.
بالابرهای ثابت آکاردئونی که به آن میز هیدرولیکی نیز می‌گویند بیشترین ایمنی را در بین انواع بالابرها دارند. بازوهای قیچی مانند این نوع بالابرها توسط جک هیدرولیکی از یکدیگر باز می‌شود.

انواع بالابر


انواع بالابر برقی یا موتوری

این نوع بالابر مدل دیگری از بالابرها هستند که نیازی به نیروی بازو نیست و این موتور الکتریکی است که با تبدیل کردن انرژی الکتریکی به مکانیکی، کمک می کند تا بارها از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال یابند. برای جابه جایی سریع بار و به شکل مداوم و تکراری با اندازه وزن های مختلف و همچنین سرعت های مختلف از بالابرهای برقی استفاده می شود کنترل بالابر برقی به وسیله صفحه کلید آویزان انجام می گیرد که با شستی های حرکت و ایست و تغییر جهت کار می کنند.

در بالابر ساختمانی از موتور برقی و موتور هیدرولیکی استفاده می گردد. بالابر هیدرولیکی عملکرد بهتری را نسبت به برقی دارد.


اجزای انواع بالابر

اجزای انواع بالابر عبارتند از: 

  • قلاب بالا و قلاب پایین
  • پلاک مشخصات 
  • ضامن ایمنی
  • چرخ دستی 
  • ترمز زنجیر بار 
  • زنجیر دستی 
  • پلاک هشدار دهنده
  • بدنه
  • تیرفور یا تیفور 


بالابر کاملا به شکل دستی کار می کند و جزء بالابر های رایج می باشد. این وسیله یک بالابر است که با اهرم فلزی و سیم بکسلی که دارد می تواند بار را به شکل دستی و پیوسته در دو قسمت عمودی و افقی و سطوح شیب دار در مسافت ها و مساحت مختلف به وسیله سیم بکسلی جابجا کند.

نکته مهمی که وجود دارد این است که همیشه باید از صحت تیفور مطمئن شد و از ظرفیت کارکرد آن اطمینان حاصل کرد و بعد شروع به کار کرد.

انواع بالابر برقی یا موتوری


انواع بالابرها برای جابه جایی بار در آسانسور


1-بالابرهای دستی:

  • قرقره زنجیر دستی
  • تیرفور یا تیفور 


2-قرقره زنجیر دستی

برای آنکه در ارتفاع کوتاه باری را انتقال داد، می تواند از قرقره زنجیر دستی استفاده کرد. روش عملکرد دستگاه این گونه است که با کشیدن زنجیر به شکل دستی بار جابه جا می گردد. زنجیر این قرقره بایستی به صورت دائمی کنترل شود و همچنین آن را روغن کاری کرد. اگر چنانچه زنجیر دارای ایراد های بود باید هرچه سریع تر آن را عوض کرد. این ایرادها عبارت است از:

  • تابیدن و پیچیدگی
  • ترک های مویی داشته باشد


نکات بسیار مهم در مورد حمل بار با بالابر ساختمانی

هنگام استفاده کردن از بالابرها داخل چاه آسانسور باید همه علامت های هشدار دهنده نصب شده باشد. هیچ کس نبایستی وارد چاه آسانسور شود و باید نصاب و تکنسین های  ماهر و فنی آسانسور درب های طبقه ها را از بیرون کور کنند تا کسی به داخل نیاید و خطری جان کسی را تهدید نکند. محلی که به آن بالابر وصل می شود بایستی بتواند وزن بالابر و بار را تحمل کند.

بسیار باید دقت شود در جایی که از سیم بکسل و زنجیر استفاده می شود مکان های تیز وجود نداشته باشد تا آسیبی به وسایل ها نرسد . به هیچ عنوان نباید از دو بالابر زنجیری (دستی یا موتوری) برای انتقال دادن یک بار استفاده کرد، همیشه از یک  بالابر ساختمانی ۳۵۰ کیلویی برای تنها یک بار استفاده کرد و بهتر است که زمانی از دو بالابر به صورت همزمان استفاده گردد که هر کدام از بارها بر روی یک بالابر باشد.

امروزه در شرکت های پیشرفته پس از پایان کار سازه و آهن کشی برای بردن موتور و وسایل دیگر به موتورخانه آسانسور در همان چاه آسانسور بالابرهایی را راه اندازی می کنند که به وسیله همان شرکت ساخته شده است و به صورت انحصاری برای همان ارتفاع چاه آسانسور طراحی شده است.

بهتر است بالابر هایی که استفاده می شود دارای  گاورنر  و ترمز ایمنی باشند که در صورت بروز حوادث خطرناک و یا سنگین بودن بیشتر از حد بار و سرعت گرفتن بالابر هیدرولیکی، آن ترمز ایمنی کار کرده و از بروز هر حادثه ای جلوگیری شود.

اگر هنگام جا به جا کردن بار و استفاده کردن از سیم بکسل یا زنجیر، سطوحی که از آن باید عبور کنند تا جا به جایی صورت بگیرد دارای سطح نوک تیز و خطرناک باشند، بهتر است که از لایه های پلاستیکی برای پوشش و عایق کردن زنجیر و سیم بکسل های خاص بالابرهای دستی و برقی آسانسور استفاده گردد تا ایمنی کار بسیار بهتر و بیشتر شود و جان نصاب ها و کارگر های آسانسور و کارگاه به خطر نیفتد.

نکات بسیار مهم در مورد حمل بار با بالابر ساختمانی


فرق های بین بالابر و آسانسور

  1. - سرعت آسانسور از 7/0 متر بر ثانیه شروع می شود به بالا ولی سرعت بالابرها از 20/0 متر بر ثانیه تا 45/0 متر بر ثانیه هست.
  2. - آسانسور ها بایستی دارای  سیستم های امنیتی ضد سقوط باشد به همین علت هزینه نصب و راه اندازی آن بسیار زیادتر از بالابر هست.
  3. - در مکان ها و ساختمان هایی که تعداد طبقات کمتری دارند و سرعت بالا و پایین رفتن زیاد اهمیت ندارد می توانید از انواع بالابر استفاده کنند ولی در ساختمان هایی که تعداد طبقات زیادی دارند و سرعت بسیار اهمیت دارد بایستی از آسانسور استفاده نمود.
  4. - بالابرها استاندارد نمی گیرند ولی بالابر را می توان بیمه کرد. در صورتی که آسانسورها هم استاندارد می گیرند و همچنین بیمه دارند.
  5. -در ساختمان ها و منزل ها چند طبقه که آسانسوری وجود ندارد و همچنین فضایی برای ایجاد کردن چاهک و موتور خانه وجود ندارد برای جابه جا کردن افراد و وسایل می توان از بالابر ها استفاده کرد.
  6. - هزینه خرید کردن و نصب کردن انواع بالابرها نسبت به آسانسور خیلی کم است.
  7. - مصرف برق در بالابرها نسبت به آسانسورها کم است.
  8. - بالابر ها را می توان در فضا های میان پله ها، جلوی بالکن های ساختمان ها به کار برد.

انتخاب اسلینگ مناسب 

برای آنکه اسلینگ مناسبی انتخاب کنیم باید به مواردی توجه کنیم که این موارد عبارتند از: 

  • اندازه
  • وزن و شکل
  • دما
  • مکان

حساسیت بار و محیطی که در آن جا به جایی بار انجام می شود.

بالابر هیدرولیکی از آسانسور بهتر است

در منزل افراد مسن و ... که آسانسور در آن ساختمان ها نیست و امکان کندن چاله برای آسانسور مشکل دارد از بالابر هیدرولیکی می توان استفاده نمود. یکی از مهم ترین ویژگی های بالابر هیدرولیکی هزینه خرید کردن و همچنین هزینه نصب کردن ناچیز ان در برابر با آسانسور است که موجب شده که استفاده بیشتری داشته باشند.

در حالی که هزینه آسانسور بیشتر هست. امکانات جانبی و کاربرد بالابر هیدرولیکی بیشتر است. در صورتی که جهت بالابر هیدرولیکی از درب و کابین آسانسور استفاده می کنیم امنیت آن بیشتر می شود. اگر بالابر هیدرولیکی را با لوازم جانبی آسانسور ساخت از لحاظ هزینه کمتر و بهتر از ساختن آسانسور هست.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر