خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

تفاوت ویبره دریلی با ویبراتور برقی بتن در چیست؟

ویبره تفنگی پوسته پلاستیک فشرده

فهرست مطالب

ویبراتور دریلی چه تفاوت هایی با موتور ویبراتور برقی دارد؟

برای انجام عملیات های ویبره زنی بتن از انواع مدل های گوناگون دستگاه ویبره استفاده می شود. هر کدام از این دستگاه ها با هدف تامین نیازی از فضا های ساخت و ساز در بطن عملیات های ویبره زنی بتن طراحی شده اند.

لذا ضرورت دارد تا با در نظر گرفتن نوع نیازی که احساس می شود، دستگاه ویبراتور بتن مطلوب را تهیه کرد. انواع ویبراتور برقی از جمله متداولترین نمونه ها هستند که به شکلی وسیع در سطح عملیات های بتن ریزی مورد استفاده قرار می گیرند.

ویبره تفنگی پوسته پلاستیک فشرده

اما یکی از موضوعات مهم در هنگام تحلیل انواع ویبراتور برقی اشتباهی است که برخی از خریداران متوجه آن هستند. در نگاه بسیاری از افراد انواع ویبراتور برقی و ویبراتور دریلی در یک گونه قرار می گیرند.

به گونه ای که گاها شاهد هستیم که این دو یعنی ویبراتور دریلی و ویبراتور برقی را یکی می کنند. لکن ضرورت دارد تا متوجه باشید که این دو در فضایی کاملا متفاوت از هم هستند. برای تفهیم کامل این موضوع بر آن شده ایم تا با تدوین این مقاله رویکرد کاملی بر تفاوت ها میان ویبره دریلی تا انواع ویبراتور برقی داشته باشیم.

دلیل تشابه ویبراتور برقی با ویبره دریلی از کجا آمده است؟

قبل از پرداختن به جنبه های متفاوت از ویبراتور برقی در مقابل ویبره دریلی لازم است تا به دلایل این موضوع که چرا این دو نوع متفاوت از ویبراتور را یکی می کنند، بپردازیم. قاعدتا حضور نیروی الکترسیته در کارکرد هر دو نوع دستگاه است که دلیل این تشابه در نظر گرفته می شود.

اگر بخواهیم از نظر نیروی محرک در کارکرد ویبراتور ها آنها را دسته بندی کنیم، قاعدتا هر مدلی که همراه با نیروی الکترسیته کار خواهد کرد، در جمع ویبراتور برقی قرار خواهد گرفت. در ویبره دریلی بتن نیز شاهد حضور این نیرو هستیم.

به این ترتیب که الکتروموتور های جریان ثابت در طراحی ویبره دریلی بتن از برق شهری نیروی خود را تامین می کنند. لذا می توان به نوعی ویبره برقی دریلی را در دسته ویبراتور برقی قرار داد.

ویبراتور تفنگی با شیلنگ 1 متری

اما در نگاه نیروی محرک شاید بتوان این نوع از دسته بندی را پذیرفت. لکن نمی توان اساس تا ساختار طراحی در ویبراتور برقی را همراه با ویبره دریلی یکسان در نظر گرفت. بهتر است برای روشن شدن این موضوع مختصری از هر دو نوع ویبراتور بگوییم. سپس می توانیم با رویکرد بهتری در مقام قیاس و یا بیان تفاوت ها باشیم.

مشخصه های طراحی در ویبراتور برقی

هدف نهایی از کار با انواع ویبراتور آن است که بتوان با خلق لرزش هایی شدید در اعماق بتن حباب های مانده در بطن بتن را خارج ساخت. لذا ضرورت دارد تا به نوعی نیرویی قدرتمند با هدف خلق این لرزش ها ایجاد کرد.

در موتور ویبراتور برقی استفاده از یک الکتروموتور تکفاز و یا سه فاز باعث خلق این قدرت ها می باشد. الکتروموتور مذکور با استقرار در محلی مناسب همراه با تامین نیروی برق لازم قادر است تا شرایط گردش فنر شیلنگ ویبراتور را حاصل آورد.

موتور ویبراتور برقی شاسی متحرک

ویبراتور برقی غالبا در جمع ارزانترین نمونه های ویبراتور ها قرا می گیرد. در عین حال از شرایط کارکرد مطمئن و طولانی مدتی برخوردار است. آلودگی محیطی و یا صوتی بسیار کمی دارد و در صورت وجود نیروی برق به سرعت راه اندازی می شود. اصولا این نوع از مولد ها در کارکرد ویبراتور ها مناسب برای فضا های محدود در عملیات های ساختمانی می باشند. 

مشخصات طراحی در ویبره دریلی

هدف از طراحی تا ساخت ویبراتور دریلی آن است که بتوانیم یک نوع ویبراتور سیار داشته باشیم. در فضا های ساخت و ساز بسیاری از موارد با سطح دسترسی بسیار سخت و محدود وجود دارد. یا آنکه از محل اسقرار مولد اصلی ویبراتور که می تواند یک ویبراتور بنزینی و یا برقی باشد، بسیار دور هستند. در چنین مواردی لازم است تا همراه با یک ویبراتور سیار باشیم.

طرح ساخت ویبراتور دریلی بهترین ایده در ساخت مدل های سیار می باشد. استفاده از الکتروموتور های جریان ثابت همراه با باطری های قابل شارژ که در یک حجم کم جاساز شده اند. چنین طرحی بسیار سبک، کوچک، راحت و معقول برای حمل و نقل خواهد بود.

ویبره دریلی پوسته فلزی مستحکم

ویبره دریلی ساختاری دقیقا شبیه به دریل ها دارد. یک موتور جریان ثابت، نیروی گردش فنر را تامین می کند. از مشخصه های بارز در طرح ساخت ویبره برقی دریلی بتن قابلیت حمل و نقل آسان آن می باشد. برای تامین این هدف آنها را بسیار کوچک و البته سبک می سازند.

این موضوع باعث می شود که نتوان از موتور های بسیار قدرتمند در طرح ساخت ویبره برقی دریلی بتن استفاده شود. به این ترتیب در کار با ویبراتور دریلی در نهایت با دستگاهی مواجه هستیم که قدرت بالایی ندارد، سبک وزن با قابلیت حمل و نقل آسان است و برای ویبره زنی در فضا ها با دسترسی سخت و یا بسیار محدود مناسب می باشند.

همراه با این تفاصیل از ویبراتور برقی در کنار ویبراتور دریلی می توان مقدمات شرح مقایسه میان این دو را آغاز نمود. البته در نهایت هر دو مدل مذکور برای کارکرد خود نیاز به تامین برق استاندارد شهری دارند. ویبراتور دریلی به طور مستقیم با برق شهری در ارتباط است.

ویبراتور تفنگی برند سوپر فوجی

تشریحی بر تفاوت ها میان ویبراتور دریلی در مقابل ویبراتور برقی

نوع استفاده در دو نوع ویبراتور مورد نظر:

یکی از مشخصه های بارز در تفاوت ویبراتور دریلی با انواع ویبراتور برقی و حتی ویبراتور بنزینی و... در قابلیت حمل و نقل آسان آن است. در واقع ویبره برقی دریلی یک مدل سیار در جمع ویبراتور ها می باشد.

برای این سیار شدن لازم است تا دستگاه مذکور بدون نیاز به کابل های برق باشد. لذا در طراحی این نوع از ویبراتور استفاده از الکتروموتور های جریان ثابت در نظر گرفته شده است. در مقابل موتور ویبراتور برقی از شرایط کارکرد با استقرار در یک محل ثابت برخوردار است.

ویبره برقی شاسی ثابت

تامین قدرت در مدل های ذکر شده انواع ویبراتور بتن:

همراه با موتور های برقی نمی توان قدرت های بالایی مانند انواع موتور های بنزینی و یا دیزلی حاصل آورد. به این ترتیب قاعدتا ویبراتورها که همراه با مولد های برقی هستند در جمع گونه های ضعیف قرار می گیرند.

در این بین ویبراتور دریلی به مراتب از قدرت کمتری به نسبت انواع ویبراتور برقی برخوردار می باشد. دلیل این کاهش قدرت نیز در نوع کارکرد همراه با باطری در آنها خواهد بود. به هرحال باطری ها نمی توانند آن قدرت لازم را برای تامین موتور های بسیار قدرتمند و کارا داشته باشند.

ابعاد شیلنگ ویبره در مدل های ویبراتورهای بتن:

 از مهمترین ویژگی ها در هنگام کار با ویبراتور ها مقدار ابعاد شیلنگ ویبراتوری است که در اختیار اپراتور ها قرار می گیرد. هر چه طول و قطر این شیلنگ ها بیشتر باشد، قاعدتا با قدرت بالاتری در حین عملیات های ویبره زنی مواجه هستیم.

رسیدن به طول بیشتر و یا قطر ضخیم تر در شیلنگ ویبراتور نیاز به استفاده از موتور های قدرتمند تری را می طلبد.اصولا انواع ویبراتور برقی نمی توانند نیروی لازم برای شیلنگ های طویل و یا بسیار ضخیم را تامین نمایند.

ابعاد شیلنگ در کارکرد آنها در اندازه های 1 الی 3 متر خواهد بود. با این وجود این اندازه ها به مراتب بالاتر از ابعاد شیلنگ های مورد استفاده در ویبراتور دریلی می باشند. ویبره برقی دریلی از آنجا که دارای موتوری به قدرتمندی موتور ویبراتورهای برقی نیست، لاجرم از کوتاهترین شیلنگ های ویبراتور نیز بهره مند می باشند.

قیمت ویبراتور بتن، فاکتور مهمی در بیان تفاوت ها:

استفاده از موتور های برقی در طراحی ویبراتور ها باعث کاهش قیمت در ساخت خواهد شد. لذا می توان تمام گونه ها در ویبراتور برقی و یا دریلی را در جمع ارزانترین مدل ها از ویبراتور ها دانست.

در این بین قیمت ویبراتور دریلی به مراتب کمتر از قیمت انواع ویبراتور بتن می باشد. اصولا یک دلیل مهم در این تفاوت فاحش میان قیمت ویبراتور دریلی در مقابل قیمت ویبراتور برقی ناشی از کاهش متریال در هنگام ساخت، قدرت های کمتر، ابعاد شیلنگ کمتر و... می باشد.

کاربرد جنبه اصلی در بیان تفاوت های انواع ویبره بتن:

شاید بتوان مهمترین تفاوت میان ویبراتور دریلی تا ویبراتور برقی را متوجه کاربرد این دو مدل دانست. برای ویبره زنی در حجم های بسیار اندک از فضا های ساخت و ساز، نمی توان از ویبراتور های قدرتمند استفاده کرد. چرا که قدرت بالا باعث پخش شدن بتن شده و یا آنکه انسجام بتن را مختل خواهد کرد. برای چنین فضا هایی لازم است تا از ویبراتور های ضعیف تری استفاده شود.

اگر چه ویبراتور برقی از مدل های بسیار قدرتمند در جمع این دستگاه ها نمی باشد؛ اما باز هم، چنان قدرتی دارد که نتوان از آنها در فضا های محدود بتن ریزی استفاده کرد. برای این منظور لازم است تا کار را بر عهده انواع ویبراتور دریلی نهاد. آنها همراه با لرزش های ملایم و خفیفی که دارند به راحتی از پس ویبره زنی فضا های کوچک در عملیات های بتن ریزی بر می آیند. چنان چه نیاز به ارزیابی دقیق تری در مورد قیمت ویبراتور تفنگی دارید توصیه میکنم مقاله عوامل موثر بر قیمت ویبره دریلی را مطالعه نمایید. 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر