خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

تنظیم کاربراتور اره موتوری

کاربراتور اره موتوری

فهرست مطالب

وظیفه کاربراتور اره موتوری

یکی از روش‌های افزایش راندمان اره بنزینی، تنظیم کاربراتور می‌باشد . اما در ابتدا می‌خواهیم نقش و طرز کار کاربراتور در این تجهیز را بیان کنیم. کاربراتور قطعه ای در سیستم سوخت رسانی موتور اره زنجیری می‌باشد که مقادیری از سوخت را با هوا با نسبتی مشخص ترکیب می‌کند سپس برای موتور ارسال می‌کند اما در زمانی که سوخت به اندازه کافی با هوای ورودی ترکیب نشود، احتراق سوخت ناقص صورت می‌گیرد.

 به همین علت موتور دچار صدمه و کوبش می‌شود. در موتورهای دو زمانه زمانی که بنزین مقدار زیادی با هوا ترکیب شود، موتور به سختی شروع به کار می‌کند یا به علت ورود سوخت بیش از حد یا روشن نخواهد شد یا در صورت روشن شدن دود می‌کند. همه این عوامل باعث فرسودگی موتور دستگاه خواهد شد.

کاربراتور اره موتوری

آموزش تنظیم کاربراتور اره موتوری

موتور های اره زنجیری دارای کابراتور هایی هستند که 3 پیچ تنظیم دارند:

  • تنظیم پیچ دریچه گاز: این پیچ تعیین کننده مقدار باز ماندن دریچه گاز است. زمانی که ضامن دریچه آزاد است اگر میزان حداقل تنظیم شود سوپاپ دریچه گاز مقدار سوخت و هوای محفظه احتراق را کاهش می‌دهد و باعث خاموش شدن دستگاه خواهد شد و اگر در موقعیت حداکثر تنظیم شود باعث می‌شود دستگاه با سرعت زیادی شروع به کار کند. بنابراین باید طوری این پیچ را تنظیم کنید که هم موتور خاموش نشده و هم با مصرف به اندازه بنزین شتاب دستگاه افزایش نیابد. این پیچ با حرف T یا I مشخص شده است.
  • پیچ تنظیم کننده کاهنده سرعت: این پیچ با حرف L بر روی کاربراتور مشخص شده است و وظیفه کنترل مقدار سوخت ورودی به محفظه احتراق در زمان درجا کار کردن موتور را دارد. اگر این پیچ به درستی تنظیم نشود باعث می‌شود موتور روشن نشود یا به صورت غیر عادی کار کند.
  • پیچ تنظیم کننده افزایش دهنده سرعت: این پیچ با حرف H روی کاربراتور مشخص شده است. در هنگام کار با اره موتوری و برش زدن مقدار سوخت در محفظه را کنترل می کند.تمامی تنظیماتی که ذکر شد با اهمیت هستند و اگر به درستی تنظیم شوند باعث می شود اره موتوری در ایده آل ترین شرایط کار کند و در صورت تنظیم نکردن این پیچ‌ها باعث دود کردن موتور و اختلال در آن شده و برش به سختی انجام می‌گیرد.
تنظیم کاربراتور اره موتوری

دستور العمل‌های تنظیم کاربراتور اره زنجیری

  • فیلتر هوا را چک کرده و در صورت نیاز آن را تمیز کنید. این کار باعث می‌شود کاربراتور خفه نکند و موتور نرم و روان کار کند.
  • اگزوز را چک کنید که دچار انسداد نشده باشد. در صورت انسداد اگزوز، موتور به اصطلاح ریپ می‌زند و کاربراتور شما حتماً به تنظیم نیاز دارد.
  • اگر کاربراتور نیاز به تنظیم داشت، در ابتدا پیچ تنظیم سوخت را ببندید. فقط باید مراقب باشید پیچ تنظیم را زیاد سفت نکنید که قسمت نشیمنگاه آسیب ببیند. در صورت آسیب دیدگی باید کاربراتور تعویض شود.
  • مقدار بنزین موجود در مخزن را چک کنید. برای تنظیم کاربراتور باید نیمی از مخزن بنزین داشته باشد. اگر در هنگام تنظیم کاربراتور مخزن خالی باشد در هنگامی که مخزن پر است موتور به سختی شروع به کار می‌کند.
  • هنگامی که دستگاه را روشن می‌کنید، بگذارید دستگاه دقایقی درجا کار کند تا موتور گرم شود. اگر در حالتی که موتور سرد است شروع به کار کنید موتور سنگین کار خواهد کرد.
  • سرعت در حالت درجا کار کردن استاندارد 2700 دور بر دقیقه است که بهتر است با این دور شروع کنید. اگر سرعت موتور را نمی‌توانید محاسبه کنید اره را در بیشترین دور ممکن تنظیم کنید بدون اینکه کلاچ را درگیر کنید.
  • علت خفه شدن اره موتوری چیست؟

    یکی از دلایل اصلی این مشکل گرفتگی مجاری سوخت کاربراتور است که برای رفع آن باید کاربراتور را شست و شو داده یا در صورت لزوم تعویض کنید.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر