خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

توان موتور برق بنزینی

موتور برق گازسوز گرین پاور استارتی

فهرست مطالب

موتور برق چیست؟

موتور برق یا ژنراتور وسیله ای است که با سوزاندن سوخت مانند بنزین، نفت و گازوئیل برق یا الکتریسیته تولید می کند. در واقع با سوزاندن سوخت، موتور انرژی مکانیکی و چرخش شفت را ایجاد کرده و سپس این انرژی مکانیکی در ژنراتور به انرژی الکتریسیته تبدیل می شود می توان گفت موتور برق نوع کوچکتر دیزل ژنراتور است.

موتورهای برق یک فناوری شناخته شده ای هستند که می توانند برای صنایع و مصارف مختلف از جمله مصارف خانگی، فروشگاه ها، مغازه های کوچک، تجهیزات ساخت و ساز، نیروی دریایی و نیروگاه های پشتیبان کاربردی باشند. موتور برق ها در انواع تکفاز و سه فاز موجود بوده که البته برای توان های بالا غالبا" سه فاز عرضه می شود بهترین راه حل تأمین موقت انرژی در زمان قطع برق استفاده از ژنراتور(موتوربرق) می باشد كه می تواند با درنظر گرفتن سیستم مناسب وتابلوی راه اندازی اتوماتیك ظرف مدت چند ثانیه وارد مدار شود و تا زمانی كه برق شهر قطع باشد انرژی مورد نیاز را تأمین نماید دستگاه های موتور برق در اندازه های مختلفی تولید می شوند که هر کدام می توانند بسته به نیاز مصرف کنندگان خریداری شوند. البته یکی از مهم ترین فاکتورها برای انتخاب می تواند بسته به توان موتور برق بنزینی متفاوت باشد. با ما باشید تا با توان موتور برق بنزینی آشنا شوید.

موتور برق گازسوز گرین پاور استارتی

کاربرد موتور برق

فروش موتور برق جهت مصارف خانگی، ویلا، ساختمان، بیمارستان ها، بانک ها و مراکز مهم امنیتی، دیتا سنترها، سرورها، کارگاهی، مصارف اضطراری، موتور برق کوچک، کیفی، کارخانه و کارگاه، جهت امداد و نجات، ژنراتورهای کوچک قابل حمل و پرتابل و ... می باشد، کاربردهای دیگر موتوربرق ها شامل استفاده و برق رسانی به پمپ های مختلف آب ،کفکش ها ،استفاده برای الکترو موتورها و سیستم های برقی کوچک مثلا روشنایی و…می باشد.

به راستی انتخاب هر محصولی در بازار امروزی بسیار پیچیده و طاقت فرسا به نظر می آید، به همین دلیل انواع موتور برق و ژنراتور بدلیل گستردگی در کیفیت و قیمت هم از این قاعده مستثنی نیستند مهمترین عامل در تصمیم گیری انتخاب سوخت مناسب می باشد، انواع موتور برق یا ژنراتور خانگی کوچک و مسافرتی با سه سوخت متفاوت در بازار موجود می باشد:

1.    موتور برق یا ژنراتور برق گازسوز

2.    موتور برق بنزینی یا ژنراتور بنزینی

3.    موتور برق دیزلی یا دیزل ژنراتور

موتور برق بنزینی جنرال پاور توان ۳ کیلووات هندلی

موتور برق بنزینی

پرکاربرد ترین نوع موتور برق، موتور برق های بنزینی می باشد این سیستم ها برای کارکردن در مکانهایی که دسترسی به گاز وجود ندارد مناسب می باشد.  سوخت این سیستم ها از بنزین می باشد باتوجه به نوع سوخت این محصول گازهای اکسید کربن و دی اکسید کربن تولید می شود که باید در فضای باز مورد استفاده قرار گیرد در غیر اینصورت موجب خفگی می شود.

اجزای تشکیل دهنده موتور برق بنزینی

•    موتور: این بخش از موتور برق قسمت تامین کننده انرژی اصلی مکانیکی را بر عهده دارد. موتور قسمت اصلی یک موتور برق است که در آن انرژی مکانیکی دستگاه در آن تبدیل به انرژی برق می گردد و هرچقدر توان موتور بالاتر باشد میزان برق تولید آن نیز بیشتر می باشد.

•    سیستم سوخت: وظیفه سوخت رسانی به موتور را دارد.

•    آلترناتور: که وظیفه تامین انرژی الکتریکی را بر عهده دارد.

•    پانل برق: تجهیزات خروجی برق AC , DC همچنین کنترل و محافظت از موتور و ژنراتور را بر عهده دارد.

•    سیستم روغن کاری : بخاطره کار کردن طولانی مدت با موتور برق در روز ممکن است اجزا دستگاه دچار سائیدگی شود که با بودن سیستم روغن کاری این مشکل به حداقل می رسد.

 استفاده خانگي از موتورهاي برق کارهاي سنگين در خانه را کاهش داده و استانداردهاي بالاتر از راحتي، آسايش و امنيت را فراهم کرده است. امروزه موتورهای برق بیش از نیمی از مصرف برق در ایالات متحده را تشکیل می دهند انواع موتور برق بر روی سه اصل مختلف فیزیکی کار می کنند: مغناطیسی، الکترواستاتیک و پیزوالکتریک و شایع ترین این موتورها که تا کنون موتور مغناطیسی است در موتورهای مغناطیسی، میدان مغناطیسی در هر دو روتور و استاتور شکل می گیرد. محصول بین این دو زمینه موجب نیرو، و بنابراین گشتاور در شفت موتور می شود. یک یا هر دو از این زمینه ها باید با چرخش موتور تغییر کند. این کار با تعویض قطب ها در زمان مناسب و یا خاموش شدن یا تغییر قدرت قطب انجام می شود.

قسمت های مختلف موتور برق بنزینی هوندا المکس استارتی چرخ و دسته دار

 نحوه استفاده از موتور برق

•      بهترین حالت استفاده از موتوربرق در بار نامی بوده و استفاده از موتوربرق در حداکثر توان در زمانهای طولانی ممکن است به موتور برق آسیب برسد.

•      نگهداری و تعمیرات بموقع و بازدیدهای دوره ای به منظور حفظ بازده موتورها و تجهیزات.

•      انتخاب موتور برقی پربازده برای بهره برداری بلند مدت و متناسب باگشتاور مکانیکی مورد نیاز.

•      محل استقرار موتور برق ها می باید به گونه ای باشد، که گرمای حاصل از موتورها به آسانی تهویه شود.

•      به حداقل رساندن اصطکاک سیستم های مکانیکی متصل به موتور برق ها.

•     بررسی امکان استفاده از مورتورهای پرمصرف درساعات غیرپیک مصرف برق شبکه.

هر یک از دستگاه های موتور برق به میزان مختلفی می توانند انرژی الکتریکی تولید کنند و این کاملا به نوع و توان موتور برق بنزینی بستگی دارد، البته علاوه بر این خوب است به میزان تولید برق هر یک دستگاه مطابق به نیاز نیز اندیشیده شود در صورتی كه امكان تأمین برق كل مجموعه وجود نداشته باشد، تأمین برق نقاط حساس و كلیدی توسط تابلو برق اضطراری انجام می گیرد بدین صورت كه توسط یك تابلو، جریان قسمت هایی از شبكه برق مركز مورد نظر، از برق شهر جدا و به تابلوی برق با توجه ژنراتور متصل می گردد كه این عمل ممكن است بصورت دستی توسط مسئولین تأسیسات صورت پذیرد .

موتور برق بنزینی چرخ و دسته دار استارتی

انواع موتور برق بر اساس برق مصرفی

موتور برق تک فاز

به زبان ساده، برق متناوبی که در پریز برق ساختمان خود داریم برق تک فاز است. در ایران از ولتاژ استاندارد 220 ولت و فرکانس 50 هرتز استفاده می شود. در برق تک فاز دو رشته سیم داریم که یک رشته سیم فاز 220 ولت متناوب است و رشته سیم دیگر نول.

موتور برق سه فاز

در این نوع برق بر خلاف برق تک فاز، سه عدد فاز و یک عدد نول داریم که توسط مینیاتوری سه فاز به سیستم وارد می شوند. در برق سه فاز هر زمان که جریان برق مصرفی سه فاز 380 ولت باشد، به سادگی می توان از موتور برق سه فاز متناسب با توان مورد نیاز استفاده کرد ولی اگر بخواهید همزمان از برق تکفاز هم بهره ببرید می توانید یک رشته از فاز را با یک نول جداگانه استفاده نمایید.

موتور برق گازسوز گرین پاور استارتی مدل ۵۰۰۰

تعریف توان موتور برق بنزینی

موتور برق ها به دلیل آن که می توانند در حجم های مختلف، انرژی الکتریکی مورد نیاز وسایل الکتریکی را در مواقع حساس و مورد نیاز تامین کنند، بسیار حائز اهمیت هستند همان طور که می دانید، انواع مختلفی از موتورهای برقی وجود دارند. این موتور برق ها بسته به سوختی که دارند می توانند در انواع بنزینی، دیزلی و ... عرضه شوند. به همین دلیل لازم است تا نیاز فرد شناسایی شود تا انتخاب مناسبی از میان آن ها صورت بگیرد از سویی دیگر هر یک از این موتور برق ها ویژگی هایی دارند که بسته به نوع و میزان مصرف می توانند متغیر باشند. برای خرید موتور برق بنزینی، می بایست به فاکتورهای مختلفی توجه کنید که یکی از ویژگی های مهم، میزان توان موتور برق بنزینی است.

نحوه محاسبه توان موتور برق بنزینی :

توان موتور برق در واقع میزان انرژی الکتریکی است که توسط موتور برق تولید می شود و می تواند برای راه اندازی و روشن شدن وسایل برقی مورد استفاده قرار گیرد. بی شک موتور برق ها بسته به اندازه و نوع خود، می توانند توان های مختلفی داشته باشند اما باید بگوییم علاوه بر توان موتور برق بنزینی، می بایست به به نوع مصرف خود نیز بنگرید. این که آیا از انرژی تولید شده ی آن می خواهید به طور دائم استفاده کنید و یا اینکه تنها هنگام قطع برق مورد نیازتان خواهد بود برای آنکه بتوانید توان موتور برق بنزینی را مطابق با توان مصرفی خود انتخاب کنید، می بایست حتما علاوه بر میزان توان موتور برق بنزینی، به میزان مصرف خود نیز توجه نمایید. به این منظور، لازم است که با یک محاسبه ی ساده، این مقدار را به دست آورید باید بگوییم که محاسبه ی توان مصرفی کار سختی نیست و به تنها چیزهایی که احتیاج دارید، کاغذ، قلم و بررسی برچسب هایی ست که روی وسایل برقی نصب شده اند در نظر داشته باشید که موتور برقی بنزینی شما قرار است به کدام یک از وسایل مکانی که در آن قرار می گیرد، انرژی الکتریکی برساند. پس به سراغ همان وسیله رفته و میزان انرژی مورد نیاز آن ها را یادداشت نمایید. در نهایت شما می بایست تمامی اعداد لیست را با یکدیگر جمع کنید تا میزان کل انرژی الکتریکی یا همان توان موتور برق بنزینی ، مورد نیاز را به دست آورید به عنوان مثال شما با استفاده از موتور برق قصد دارید تا ماشین لباسشویی، تلویزیون و یا یخچال را روشن نمایید. به همین دلیل می بایست برچسب های این وسایل را بررسی کنید و اعدادی که روی آن ها نوشته شده است را یادداشت نمایید این اعداد به شکل آمپر، وات یا ولتاژ روی دستگاه نوشته می شود. اما اگر چنین پارامترهایی روی آن ها وجود نداشت، شما می توانید به راحتی میزان وات مصرفی هر یک را محاسبه کنید. به این منظور می بایست عدد آمپر را در میزان ولت ضرب نمایید تا در نهایت عددی بر حسب وات به دست آید که این همان میزان توان مصرفی وسیله مذکور می باشد. دقت داشته باشید که حتما می بایست به تعداد وسایل مصرفی، اعدادی بر حسب وات داشته باشید و آن ها را با هم جمع بزنید علاوه بر این لازم است به میزان سوختی که در مخزن یک ژنراتور بنزینی نیز قرار می گیرد، توجه نمایید. چرا که این سوخت تعیین کننده میزان و مقدار ساعتی است که دستگاه می تواند بدون توقف کار کرده و انرژی تولید کند. لذا برای خرید می بایست حتما این فاکتور را مد نظر قرار دهید.

همان طور که مشاهده کردید، تعیین توان موتور برق بنزینی یکی از عوامل مهمی است که لازم است تا به آن توجه کنید. اگر میزان توان موتور برق بنزینی از میزان توان مصرفی وسایل مورد نیاز، کمتر باشد، نمی توانید تمامی این وسایل را روشن کرده و از آن ها استفاده کنید، پس محاسبه ی توان مصرفی وسایل الکتریکی به اندازه ی موتور برق نیز مهم می باشد مهمترین هدف از محاسبه توان مصرفی ، رسیدن به عدد درست برای انتخاب ژنراتور است زیرا اگر ژنراتور را کوچکتر از توان مورد نیاز خریداری کنیم عملاً نیازمان بر آورده نشده و نمیتوانیم توان همان دستگاه را زیاد کنیم و اگر ژنراتور بزرگ تر بگیریم ، هزینه اضافه کرده ایم و باید هزینه سوخت و اصطهلاک بیشتری را بپردازیم  مهم نیست که کنتور برق شهر شما چند آمپر است یا چه امتیازی از اداره برق گرفته اید زیرا برق شهر پشتوانه شبکه داشته و به عنوان مثال ممکن است شما از یک کنتور 100 آمپر به اندازه 150 آمپر در لحظه توان مصرف کنید یا از یک کنتور 100 آمپر ، 20 آمپر هم مصرف نکنید ابتدا نام مصرف کننده ها را لیست کنید . سپس آنها را به دو دسته ی سه فاز و تکفاز تقسیم بندی کنید . روی پلاک یا برچسب هر مصرف کننده ای مشخصات فنی بر حسب : اسب بخار (hp) یا کیلووات (kW) یا کاوآ (kVA) یا آمپر (A) قید شده است . با استفاده از روابط ذیل تمام آنها را به آمپر تبدیل کنید :

  • اسب بخار ضربدر 0/736 = کیلووات
  • کاوآ ضربدر 0/8 = کیلووات
  • کیلووات سه فاز ضربدر 1/8 = آمپر سه فاز
  • کیلووات تکفاز ضربدر 4/4 = آمپر تکفاز

از آنجاییکه ژنراتور برق را در لحظه تولید می کند و پشتوانه ای مانند شبکه برق شهری ندارد لذا در محاسبه توان ژنراتور باید کلیه مصرف های لحظه استارت (استارت اولیه) را در نظر بگیریم . بدین ترتیب به مصرف کننده هایی مثل روشنایی ها که در لحظه ابتدایی روشن شدن توان بیشتری مصرف نمی کنند ضریب یک داده و به مصرف کننده هایی که موتور الکتریکی دارند مانند جرثقیل تاور ، پمپ ها ، آسانسور و . . . که در لحظه ابتدایی روشن شدن توان لحظه ای بیشتری مصرف می کنند طبق تقسیم بندی ذیل ضریب دهید :

  • موتورهای الکتریکی با حالت راه اندازی مستقیم = ضریب 2/5
  • موتورهای الکتریکی با حالت راه اندازی دو ضرب (ستاره مثلث) = ضریب1/7
  • موتورهای الکتریکی با حالت راه اندازی از طریق اینورتر (سافت درایو) = ضریب 1

حال اعداد بدست آمده در هر دو حالت سه فاز و تکفاز را به صورت مجزا در گروه خودشان با یکدیگر جمع می کنیم . عدد بدست آمده در حالت تکفاز را تقسیم بر سه نموده و با عدد بدست آمده در حالت سه فاز جمع می کنیم . عدد نهایی همان میزان توان مصرفی مورد نیاز ما بر حسب آمپر سه فاز است . حال با روابط ذیل این عدد را به کیلووات یا کاوآ تبدیل می کنیم :

  • آمپر سه فاز تقسیم بر 1/8 = کیلووات سه فاز
  • آمپر سه فاز تقسیم بر 1/44 = کاوآ

بدین ترتیب توان مورد نیازمان مشخص شد ولی تا اینجا فقط 50 درصد محاسبات را انجام داده ایم . 50 درصد مابقی مربوط به انتخاب ژنراتوری است که بتواند توان مصرفی را تامین کند توان تعریف شده در کاتالوگ ژنراتور ها در ارتفاع سطح دریا ، تهویه مناسب ، دمای 25 درجه سانتی گراد و سایر شرایط استاندارد محیط کارکرد و سوخت مصرفی می باشد . لیکن با توجه به محل استقرار دستگاه افت هایی در رسیدن به اعداد قید شده در کاتالوگ سازنده داریم  از طرفی در کاتالوگ شرکت سازنده برای هر ژنراتوری یک توان اضطراری و یک توان دائم تعریف شده است . توان اضطراری در واقع همان توانی است که دستگاه تا یک ساعت می تواند در اختیار مصرف کننده قرار دهد و پس از ساعت اول دچار افت حدود 10 درصدی شده و از آن به بعد توان دائم را می تواند در اختیار مصرف کننده قرار دهد .

پس از بررسی کلیه مطالب فوق باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که اگر قرار است ژنراتور دائم کار کند ، بهتر است با بیش از 80 درصد توان کار نکند ولی در مصرف اضطراری از کل توان دستگاه نیز می توان استفاده کرد لازم به ذکر است همانطور که استفاده طولانی مدت در محدوده توانی بیشتر از توان مجاز تعریف شده از دستگاه برای آن مضر است ، استفاده طولانی مدت از دستگاه در محدوده توانی کمتر از 30 درصد توان کل دستگاه نیز آسیب های جدی را به آن وارد می کند.

موتور برق بنزینی ۴ زمانه هندلی

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر