خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

تیغه کاتر آسفالت بر چیست؟

تیغه کاتر آسفالت بر چیست؟

فهرست مطالب

افراد حرفه ای به خوبی می دانند که قبل از هر برش ، اطمینان کامل و کافی از تأمین نیازهای آن برش باید حاصل شود و این اطمینان به تهیه تجهیزات مناسب بستگی خواهد داشت. کاتر آسفالت بر  دستگاهی برای برش سطوح سخت مانند آسفالت ، بتن و گاهی سنگ است.

اما برای این منظور از انواع تیغه کاتر آسفالت بر  یا تیغه های بتونی استفاده می کنند. تیغه کاتر آسفالت بر  همانطور که از نام آن پیداست برای برش آسفالت ایده آل است و بیشتر به منظور نصب لوله های آب ، فاضلاب و گاز در زیر سطح خیابانها مورد استفاده قرار می گیرد.

از تیغه بتن برای برش در سطوح سخت بتن ، چه تقویت شده و چه غیر مسلح ، استفاده می شود. مجاورت ساختار جامد بتن با انواع مختلف سنگها ، استفاده از تیغه های برش آسفالت برای برش انواع سنگ ها مانند سنگ مرمر یا گرانیت را امکان پذیر کرده است.

اگرچه سنگ برش تیغه های خاص خود را دارد. اما از این تیغه ها به ندرت استفاده می شود مگر در موارد حرفه ای مانند کارگاه های سنگ تراشی. در این مقاله می خواهیم شما را با خصوصیات فیزیکی و عملکرد انواع تیغه های برش آسفالت و بتن بیشتر آشنا کنیم.

تیغه کاتر آسفالت بر چیست؟

به غیر از طراحی خاص برای آسفالت یا بتن ، در اصطلاح رایج ، انواع تیغه های مورد استفاده در دستگاه مبتنی بر آسفالت کاتر  را تیغه کاتر آسفالت بر  می نامند. یک دیسک فلزی بسیار بادوام با قطعاتی که در حاشیه تعبیه شده است. این صفحات بزرگ دایره ای می توانند بر روی انواع ماشین های کاتر  نصب شوند و به راحتی می توانند انواع سطوح جامد ساختمان مانند بتن ، دیوارها ، موزاییک ها ، سیمان یا آسفالت را برش دهند.

کاربرد اصلی این تیغه های کاتر  در صنایع مختلف ساختمانی از جمله ایجاد ساختمان های مسکونی تا اداری ، راه سازی ، سد سازی ، احداث اماکن عمومی ، معادن ، کارگاه های سنگبری و ... است.

تیغه کاتر آسفالت بر چیست؟

انواع تیغه کاتر آسفالت بر

 تیغه کاتر آسفالت بر:

جهت برش آسفالت معابر و مکان هایی که سطح آن آسفالت باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. آسفالت انواع مختلفی داشته و از شن و قیر تشکیل می شود که نسبت به نوع اقلیم محیطی از نظر شل یا سفت بودن متغیر است لذا باید در انتخاب نوع تیغ ها دقت کافی را نمود.

تیغه کاتر بتن بر:

برای انجام عملیات های عمرانی در مکان ها و معابر پوشیده از بتن سیمان که نیاز به برش کف بتن باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای پله کردن لبه های سطح بتنی از تیغ هایی با قابلیت برش بتن استفاده می شود.

تیغه کاتر بتن مسلح بر:

ترکیب میلگرد و بتن سیمانی را بتن مسلح می گویند که میلگرد به عنوان شناژ یا ریشه، سبب افزایش قدرت و استحکام بتن می شود. لذا برای برش سطح بتن مسلح باید از تیغه هایی استفاده شود که علاوه بر قابلیت برش بتن قابلیت برش فلزات را هم داشته باشد.

قطعات و اجزاء کاتر آسفالت بر

کاتر آسفالت بر از اجزا زیر ساخته شده است که به ترتیب توضیح مختصری داده ایم:

1-شاسی

2- موتور

3- تیغه

4- مخزن آب و سیستم خنک کاری تیغه

قطعات و اجزاء کاتر آسفالت بر

مواد به کار رفته در ساخت تیغه کاتر آسفالت بر

سطوح هدف در عملکرد کاتر  های صنعتی ، سطوح سختی مانند آسفالت ، بتن و انواع سنگ ها هستند. بنابراین برای برش آنها ، ما باید از موادی استفاده کنیم که سخت تر از این سطوح هستند.

اولین و آخرین گزینه ما استفاده از آلیاژهای فولاد است. زیرا این تنها فولادی است که می تواند مقاومت و کارآیی مطلوبی را با هزینه ساخت مناسب تأمین کند. اما در همین آلیاژهای فولادی برای ساخت بتن به تیغه های برش آسفالت ، شاهد تنوع زیادی هستیم. اما در یک انتخاب جامع با استفاده از آلیاژهای فولاد کربن بالا ، انواع مختلفی از تیغه های برش بتن یا آسفالت ساخته می شود.

انتخاب آلیاژهای کربن به دلیل مقاومت بالای ساختارهای متالورژی این گونه ها است. با این حال ، برای دستیابی به اهداف مختلف مانند ضد خوردگی ، انعطاف پذیری ، انعطاف پذیری و البته مقاومت بالا ، از انواع مواد مانند نیکل ، کروم پالادیوم و ... در فولاد استفاده می شود. کربن بهترین انتخاب برای استحکام فولاد است.

دوام آلیاژهای فولاد کربن از هر آلیاژ دیگری بیشتر است. در این میان ، با افزایش میزان کربن روی سطح فولاد ، می توان مقاومت نهایی آلیاژ را افزایش داد ، که معمولاً به عنوان فولاد پر کربن شناخته می شود. انتخاب محتوای کربن ، اگرچه تأثیر زیادی بر مقاومت فولاد دارد.

اما برخی دیگر از خواص این فلز تحت تأثیر قرار می گیرد و عملکرد متفاوتی از فولاد ایجاد می کند. بنابراین ، در صنایع مختلف ، میزان ترکیبات کربن با در نظر گرفتن نیازهای مورد نظر انتخاب می شود. برای ساخت تیغه آسفالت اساساً از سطح کربن بالای 6٪ استفاده می کنیم.

عمق برش تیغه کاتر آسفالت بر یا بتن بر

•    تیغه کاتر سایز 25 سانتی متر حداکثر برش تا عمق 8 سانتی متر

•    تیغه کاتر سایز 35 سانتی متر حداکثر برش تا عمق 10 سانتی متر

•    تیغه کاتر سایز 45 سانتی متر حداکثر برش تا عمق 12 سانتی متر

•    تیغه کاتر سایز 60 سانتی متر حداکثر برش تا عمق 17 سانتی متر

•    تیغه کاتر سایز 75 سانتی متر حداکثر برش تا عمق 22 سانتی متر

•    تیغه کاتر سایز 90 سانتی متر حداکثر برش تا عمق 25 سانتی متر

•    تیغه کاتر سایز 120 سانتی متر حداکثر برش تا عمق 35 سانتی متر

عمق برش تیغه کاتر آسفالت بر یا بتن بر

انتخاب تیغه کاتر مناسب

•    باتوجه به نوع کارکرد، تیغه کند بر یا تند بر انتخاب شود.

•    تیغه دارای انحراف و خمیدگی نباشد.

•    سطح تیغه سخت و یکپارچه باشد.

•    تیغه از جنس ضد زنگ باشد.

•    هسته تیغه از مواد سخت، ساخته شده باشد.

نکات مهم در هنگام خرید کاتر آسفالت بر:

یکی از مهمترین ویژگی هایی که هنگام انتخاب دستگاه کاتر آسفالت بر  باید بدانید این است که لرزش دستگاه را در نظر بگیرید ، لرزش دستگاه به معنی کیفیت دستگاه است ، هرچه تیغه دستگاه کمتر لرزش داشته باشد ، دستگاه بهتر عمل می کند.

اینکه تیغه توسط موتور رانده می شود و به دلیل شکل مقعر یا اشکال دیگر لرزش دارد و تیغه دستگاه هنگام برش زمین یا هر چیز اصطکاک و سایش زیادی دارد ، به همین دلیل سیستم خنک کننده با آب است خنک شده و سیستم هیدرولیکی که عمق برش تیغه را تنظیم می کند ، که مخصوص مدل های پیشرفته است و در مدل های معمولی مکانیکی است.

اگر مرکز ثقل در بهترین مکان ممکن برای ایجاد حداقل لغزش باشد ، تعیین وزن آن یکی از نکات اصلی ساخت دستگاه کاتر آسفالت بر است. مزایای کاهش ارتعاش را می توان برای افزایش طول عمر تیغه و افزایش دقت کاتر آسفالت بر در پیمودن مسیر مستقیم افزایش داد.

وقتی قسمت های سخت و مقاوم آسفالت را با کاتر آسفالت بر  می برید ، فشار بر روی تیغه به دلیل اصطکاک و مقاومت افزایش می یابد و باعث می شود دستگاه از مسیر مستقیم خود خارج شود.

نکات مهم در هنگام خرید کاتر آسفالت بر:

نکات استفاده از تیغه آسفالت بر یا تیغه بتن بر

•    تمیز و پاکیزه بودن سطح برش

•    رسم خط کمکی برای برش دقیق تر

•    اطمینان از نوع سطح

•    استفاده از سیستم خنک کننده

•    در حین برش، تیغه ثابت گردد و دچار لرزش نباشد.

•    مهره تیغه سفت باشد.

حجم مخزن کاتر آسفالت بر ها

به دلیل دماپا بودن آب و فراوانی این مایع حیاتی ، در اکثر تجهیزات و امکانات از آب به عنوان خنک کننده استفاده می شود.

تیغه بتونی کاتر  که از فلزات ساخته شده و در اثر اصطکاک با سطوح مختلف مانند آسفالت ، بتن و ... گرما ایجاد می کند که باعث فرسودگی تیغه دستگاه برش آسفالت یا بتن می شود و دیگر کارایی قبلی را نخواهد داشت .

در مدل های قدیمی کاتر آسفالت بر  ، آب به صورت دستی روی تیغه ریخته می شد تا خنک شود ، اما امروزه با پیشرفت علم و فناوری ، کاتر آسفالت بر به یک واحد آب خنک کننده مجهز شده اند که اغلب در انتهای دستگاه کاتر آسفالت بر  و 30 لیتر آب را ذخیره می کند. توسط لوله ها یا شیلنگ های مخصوص به تیغه کاتر آسفالت بر  هدایت می شود.

در طی عملیات برش توسط دستگاه کاتر آسفالت بر  ، آب روی پره ها ریخته می شود و باعث می شود آب گرمای تیغه را جذب کرده و تبخیر شود ، که باعث خنک شدن تیغه کاتر آسفالت بر  می شود ، در نتیجه عمر تیغه افزایش می یابد.

عوامل مؤثر در خرابی تیغه برش کاتر

•    انتخاب تیغه نامناسب برای عمق برش

•    انتخاب تیغه نامناسب برای محل برش (با توجه به نوع متریال آسفالت یا بتن)

•    اختلال در عملکرد دستگاه آسفالت بر

عوامل مؤثر در خرابی تیغه برش کاتر

عمر مفید کاتر آسفالت بر

کاتر آسفالت بر که از سه قسمت تشکیل شده است: شاسی ، تیغه برش و موتور. هر 50 ساعت استفاده از کاتر آسفالت بر  ، روغن موتور باید عوض شود و تقریباً 1 لیتر باشد. هر 500 ساعت استفاده از کاتر آسفالت بر  ، یک سرویس اساسی مانند: دسته گاز و سیم گاز موتور باید سرویس شود. و اطمینان حاصل کنید که موتور تحت فشار نیست. همچنین ، اپراتور نباید شاسی را بیش از حد حرکت دهد و نباید دستگاه روی زمین بماند.

اما یکی از مهمترین مواردی که باید بخاطر بسپارید پر بودن مخزن آب است و تیغه کاتر آسفالت بر  نباید با مخزن خالی کار کند. همچنین در قسمت شاسی مطمئن شوید که موتور محکم به شاسی و تیغه به شاسی متصل شده است.

لازم به ذکر است که هنگام شروع تیغه کاتر آسفالت بر  باید بالا باشد و روی زمین نباشد و سپس شروع به کار کند ، زیرا اگر تیغه کاتر آسفالت بر  هنگام استارت روی زمین باشد ، احتمال خرابی موتور وجود دارد و این که تیغه در بیشتر موارد شکسته یا کاملاً شکسته و ناپدید می شود.

سرویس و نگهداری تیغه کاتر آسفالت بر یا بتن بر

•    به صورت طولانی از تیغه استفاده نشود و هنگام برش، زمانی را برای خنک شدن تیغه در نظر بگیرید.

•    شفت و صفحه پشتی دستگاه را از ذرات بتن و آسفالت تمیز کنید.

•    از تیغه کاتر که دچار پیچ خوردگی شده است، استفاده نکنید.

•    همواره دیسک برش را تمیز نگه داری کنید.

•    همیشه از آب برای خنک کردن تیغه ها استفاده کنید.

•    بررسی نمایید که پاشش آب بر روی تیغ کاتر به طور کامل و یکنواخت صورت گیرد.

•    تسمه دستگاه به طور مرتب مورد بررسی قرار گیرد.

•    قدرت و سرعت موتور دستگاه کاتر به اندازه ای باشد که تیغه تحت فشار نباشد.

•    به دستگاه کاتر در حال برش سرعت بیش از حد وارد نشود.

•    از اتصال و تراز بودن تیغه کاتر با محور دستگاه کاتر اطمینان حاصل نمایید.

•    هر تیغه کاتر دارای راندمان خاصی می باشد که پس از گذشت زمان مشخص، باید تعویض گردد.

سرویس و نگهداری تیغه کاتر آسفالت بر یا بتن بر

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر