خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

خاک ورزی ثانویه با کولتیواتور

تیلر کشاورزی

فهرست مطالب

در طول تاریخ بشر ، کشاورزی و ابزارهای مرتبط همیشه منجر به انقلابی در ابزار و تجهیزات شده است. کشاورزان و فعالان این حوزه به خوبی می‌دانند که حتی تصور انجام کار کشاورزی بدون ابزار و تجهیزات مناسب امکان پذیر نیست. یکی از این ابزارهای پر کاربرد تیلر کولتیواتور است. زراعت ابزاری کلیدی در مراحل کشت محصول است که کیفیت آن با کیفیت مراحل کشت ارتباط مستقیم دارد.

 از این تجهیز برای لرزش سطح خاک استفاده می‌شود و به عنوان مکمل شخم استفاده می‌شود. 

خاک ورزی چیست؟

خاک ورزی یا اصطلاحاً آماده سازی زمین برای کشت محصولات یکی از عملیات اساسی در کشاورزی است. عملیاتی که در آن خاک سطح محصول را نرم می‌کند ، کود را به طور مساوی توزیع می‌کند و در صورت وجود علف‌های هرز ، این گیاهان زائد را از بین می‌برد.

به طور خلاصه ، می‌توان خاک ورزی را عملیاتی برای آماده سازی خاک دقیقاً قبل از کاشت نامید.

کولتیواتور

خاک ورزی اولیه و ثانویه

در عملیات آماده سازی خاک برای کشت گیاهان ، اساساً چندین مرحله پی در پی وجود دارد که می‌تواند سرانجام زمین را برای کشت نهایی گیاهان مناسب کند.

مراحلی که از شخم زدن شروع می‌شود و تا زمانی که خاک نرم و غنی شود و در نهایت علف های هرز از بین برود ادامه می‌یابد. در عملیات خاک ورزی اولیه با تجهیزی مانند تیلر کشاورزی، لایه‌های اولیه و سخت زمین را شخم زده تا مرحله اولیه شخم زنی برای کشت محصول انجام شود سپس نوبت به خاک ورزی ثانویه می‌رسد. در این مرحله با استفاده از کولتیواتور که توانی کمتر از تیلر دارد، خاک را مخلوط کرده تا به طور کامل خاک نرم شده تا با هوادهی بهتر فضای رشد بذر محصول فراهم شود.

تیلر

انواع کولتیواتور کشاورزی در خاک ورزی ثانویه

همان طور که ذکر شد استفاده از کولتیواتورها مکمل فرآیند شخم زنی زمین بوده و از این تجهیز بعد از این که در مرحله خاک ورزی اولیه لایه‌های سخت خاک را از بین بردیم استفاده می‌شود. این دستگاه در دو شکل اما با هدفی یکسان تولید و به کار گرفته می‌شود. یک مدل دستگاه که به آن تیلر کولتیواتور گفته می‌شود که شامل موتور محرک بنزینی یا دیزلی، گیربکسی که معمولاً 3 دنده دارد و محوری که مجهز به تیغه‌هایی است که با حرکت دورانی خود باعث نرم شدن و مخلوط شدن خاک می‌شوند. این مدل برای زمین‌های کوچک مناسب است. اما کولتیواتور کشاورزی در مدل دیگری هم وجود دارد که به اصطلاح به آن پشت تراکتوری (سوار شونده) گفته می‌شود(تصویر زیر). این مدل که در مزارع بزرگ استفاده می‌شود یک سازه فلزی مستحکم با تیغه‌هایی است که به صورت ردیفی در کنار یکدیگر نصب شده و پشت تراکتور متصل می‌گردد. این مدل در انواع تیغه قلمی، پنجه غازی و ... تولید می‌شود.

کولتیواتور کشاورزی

 

  • در خاک ورزی ثانویه با استفاده از کولتیواتور می‌توان تا چند سانتیمتر عمق خاک را شخم زد؟

    در این مرحله تا عمق 10 الی 15 سانتیمتر می‌توان شخم زنی را انجام داد.

  • بهترین کولتیواتور باغی متعلق به کدام برند است؟

    برای معرفی بهترین برند کولتیواتور باغی، می‌توان به برندهای آلکو آلمان و BCS ایتالیا اشاره کرد.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر