خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

خرید علف زن دو زمانه یا چهار زمانه؟

انواع علف زن

فهرست مطالب

امروزه علف زن تبدیل به یکی ابزارهای بسیار پرکاربرد شده‌اند، که از آن ها برای کوتاه کردن و هرس کردن علف‌های هرز و چمن‌ها استفاده می‌گردد، همچنین یکی از قابلیت‌های اصلی علف زن‌ها که این دستگاه را نسبت به چمن زن‌ها و دروگرها متمایز می‌سازد، امکان کار با آن‌ها در مناطق با محدودیت فضا و ناهمواری زمین می‌باشد.

انواع علف زن بنزینی

علف زن‌های بنزینی را به دو دسته علف تراش دوزمانه و چهارزمانه تقسیم‌بندی می‌نمایند.که هرکدام این نوع از موتورهای بنزینی مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه قصد داریم شما را با مزایا و معایب علفزن‌های دوزمانه و چهارزمانه آشنا کنیم، تا در هنگام خرید علفزن بهترین انتخاب را انجام دهید.

علف تراش بنزینی

تاریخچه موتورهای دو‌زمانه و چهارزمانه

شاید باورتان نشود اما بر خلاف تصور عموم که به اشتباه می‌پندارند، موتورهای دوزمانه قبل از موتورهای چهارزمانه اختراع گردیده‌اند، موتورهای احتراقی چهارزمانه در سال 1850 میلادی و قبل از موتورهای دوزمانه اختراع شدند. کارل بنز در سال  1879 و با هدف ساده‌سازی سیستم داخلی موتور چهارزمانه و سبک نمودن وزن آن، موتور دوزمانه را ساخت. موتورهای دوزمانه در مقایسه با موتورهای چهارزمانه بسیار ساده تر بوده، اما هرکدام از این موتورها مزایا و معایب خاص خود را دارند. 

موتور دوزمانه یا چهارزمانه علفزن چطور کار می کند؟

در ابتدا اجازه دهید منظور از دو‌زمانه یا چهار‌زمانه بودن موتور علف تراش را برای شما توضیح دهیم.

موتور چهارزمانه علفزن

 در موتور 4 زمانه که دارای یک مخزن جدا برای بنزین و یک مخزن جدا برای روغن می باشند، پروسه روشن شدن موتور در 4 مرحله اصلی مکش، تراکم، احتراق و خروج دود انجام می‌پذیرد.

مراحل عملکرد موتور ۴ زمانه

موتور دوزمانه علفزن

در موتور دو زمانه که تنها یک مخزن برای ترکیب روغن و بنزین وجود داشته، پروسه روشن شدن موتور در 2 مرحله ترکیبی انجام می گیرد:

مکش سوخت + تراکم

احتراق + خروج دود

مراحل عملکرد موتور ۲ زمانه

علف زن دوزمانه بهتر است یا چهارزمانه؟

در جواب این سوال که علفزن دو زمانه بهتر است یا چهار زمانه؟ نمی توان یک پاسخ صریح و قطعی داد و به صورت قاطع گفت: مطمعنا این نوع علفزن بهتر از نوع دیگری است، شاید بهترین پاسخ آن باشد که خرید علف زن دوزمانه یا چهارزمانه بستگی به شرایط کاری شما دارد. 

در شرایط کاری مختلف ممکن است هرکدام از این علف زن ها بر نوع دیگری برتری داشته باشند و در شرایطی علف زن 2 زمانه بهترین انتخاب باشد و در شرایطی علف زن 4 زمانه بهترین گزینه باشد. پس بهترین جواب در پاسخ سوال: علفزن 2 زمانه یا 4 زمانه؟ مقایسه ویژگی ها این دو نوع از علفتراش با یکدیگر است تا بر اساس شرایط کاری که وجود دارد علفزن مناسب را خرید نمایید.

مقایسه موتور 2 زمانه و 4 زمانه علفتراش

مقایسه از لحاظ وزنی

موتورهای دو زمانه به دلیل ساختار ساده داخلی در مقایسه با موتورهای چهار زمانه بسیار سبک‌ترند و به طور معمول وزن موتور چهارزمانه تا 50 درصد بیشتر از موتور دوزمانه می‌باشد. در نتیجه وزن علفزن دوزمانه بسیار سبک تر از علفزن چهارزمانه بوده و راهبری و کار با آن ها برای اپراتور راحت‌تر است. 

شخص در حال استفاده از علف زن

مقایسه از لحاظ قدرتی

موتورهای 4 زمانه دارای خروجی و بهره وری بیشتر نسبت به موتور 2 زمانه می‌باشند و نسبت قدرت به وزن بیشتری دارند. به فرض مثال یک موتور 4 زمانه 40 سی سی دارای قدرت بسیار بیشتری نسبت به یک موتور 2 زمانه 40 سی سی می باشد، به همین دلیل در پروژه‌های سنگین و با حجم زیاد توصیه می شود از داس موتوری 4 زمانه استفاده نمایید. از لحاظ تعداد سیلندر نیز موتور دو زمانه می‌تواند تنها با یک سیلندر، خروجی موردنظر را ایجاد نماید، این در حالی است که یک موتور چهارزمانه به چندین سیلندر نیاز دارد.

راندمان و میزان آلودگی

علف زن های چهارزمانه دارای راندمان بیشتری نسبت به نوع دوزمانه بوده و کارآیی مناسب‌تری دارند، همچنین میزان مصرف بنزین این مدل به دلیل سیکل بسته ای که جهت احتراق انجام می پذیرد، کمتر از نوع 2 زمانه می باشد.

از لحاظ میزان آلودگی نیز در علف زن دوزمانه به دلیل وجود مخلوط روغن و بنزین و سوختن روغن، الودگی بیشتری تولید می گردد و میزان دود و آلودگی علفزن 2 زمانه نسبت به 4 زمانه بیشتر است.  

روغنکاری موتور

در موتورهای 4 مرحله احتراق به دلیل وجود یک مخزن جداگانه برای روغن و عدم ترکیب شدن روغن و بنزین، عملیات روغنکاری اجزای داخلی موتور بهتر انجام گرفته و طول عمر موتور چهارزمانه نسبت به همتای دوزمانه بیشتر است. در موتور 2 زمانه به دلیل آنکه روغن و بنزین با یکدیگر ترکیب می‌گردند، این مخلوط رقیق بوده و عملیات روغنکاری با کیفیت مناسبی انجام نمی‌پذیرد و در نتیجه طول عمر موتور در طول زمان کاهش پیدا می‌نماید.

 اما به دلیل رقیق بودن مخلوط بنزین و روغن و انجام عملیات روغنکاری در شرایط کاری مختلف، امکان کار با علفزن 2 زمانه در هر شرایط کاری و در هر جهتی وجود دارد، اما برخی از علفزن‌های 4 زمانه را نمی‌توان در جهت‌های مختلف به کار برد. زیرا عملیات روغنکاری موتور انجام نگرفته و به موتور دستگاه علفزن آسیب وارد می‌گردد.

تعمیر و نگهداری و طول عمر

موتور دو زمانه علفزن ساده بوده، قطعات متحرک کمتری داشته و تعمیر آن راحت تر است، اما به دلیل آنکه علفزن چهار زمانه تمیزتر کار کرده و عملیات روغنکاری در آن بهتر انجام می پذیرد، دچار سایش کمتری می شود و معمولا طول عمر موتور علف زن چهار‌زمانه از دو‌زمانه بیشتر است.

شخص در حال تعمیر دستگاه علف تراش

قیمت علف زن دوزمانه و چهار‌زمانه

در هنگام خرید علفتراش معمولا قیمت علفزن دو زمانه در مقایسه با علفزن چهار زمانه ارزان‌تر می‌باشد. اما به دلیل راندمان پایین تر علفتراش دو زمانه نسبت به چهارزمانه و دوام کمتر موتور دو زمانه به چهارزمانه، در طول زمان هزینه های بلندمدت علفزن 2زمانه از 4زمانه بیشتر است. 

ویژگی های دیگر علتراش دوزمانه و چهارزمانه

علفزن دوزمانه کمتر از نوع چهارزمانه داغ نموده و با هوای محیط به راحتی خنک می‌گردند، به همین جهت نگرانی کمتری از بابت داغ شدن آن وجود دارد. با توجه به ماهیتی که علفزن دو زمانه داشته، بیشتر در پروژه‌های کوچک، نیمه‌حرفه‌ای و با مقیاس پایینتر و زمانی که سبکی، سادگی و راحتی کار با دستگاه هم برای سرعت در کار و هم برای اپراتور مزیت به حساب می‌آید، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در حجم های بالا و پروژه‌های سنگین استفاده از علفزن 4 زمانه توصیه می‌گردد.

شخص در حال استفاده از داس موتوری
Caption

 

جدول مقایسه علفزن 2 زمانه و 4 زمانه

مزایا علف‌زن ۲ زمانه و ۴ زمانه
علف زن دوزمانهعلف زن دوزمانه
قیمت ارزان‌ترعلف زندارای راندمان بالاتر
وزن سبک‌تردارای راندمان بالاتر
سادگی موتور و راحتی تعمیر دستگاهمصرف سوخت کمتر و ارزانی
در هر شرایط روغنکاری موتور انجام می‌پذیردطول عمر بیشتر و ارزانی
معایب علف‌زن ۲ زمانه و ۴ زمانه
معایب علف زن دوزمانهمعایب علف زن چهارزمانه
ظرفیت سوخت کمترقیمت بالای علف تراش
آلودگی بیشترسنگینی دستگاه علف زن
دردسر ترکیب بنزین و روغنتعمیر و نگهداری سخت و پیچیده
فرسایش بالای علف زندر تمامی جهت‌ها نمی‌توان با دستگاه کار کرد

 

جمع بندی خرید علف چین دوزمانه یا چهارزمانه

در نهایت باید بگوییم یک جواب قاطع به این سوال که خرید علفزن 2 زمانه یا 4 زمانه؟ وجود نداشته و این مورد بستگی به این دارد که شما از دستگاه چه نوع استفاده‌ای می‌خواهید بکنید. اگر وزن مسئله اصلی شماست و سنگینی دستگاه برای شما دردسرساز خواهد بود، پس علفزن مناسب برای شما، علفزن 2 زمانه می‌باشد. اما اگر می‌خواهید دستگاه علفتراش شما حداکثر راندمان و کارآیی را داشته، علف زن 4 زمانه که دارای وزن بالاتری می‌باشد، گزینه مناسب برای شما خواهد بود.

اگر دوست دارید زمان کمتری برای تمیز کردن و تعمیر و نگهداری موتور علفزن صرف کنید و آلودگی کمتر محیط برای شما حائز اهمیت است، علفزن چهارزمانه انتخاب مناسب بوده و چنان چه علاقه‌مندید تعمیرات دستگاه علفتراش را خود انجام دهید و هزینه بابت تعمیر آن نپردازید از علفزن دوزمانه که دارای موتوری با ساختار داخلی ساده می‌باشد، استفاده نمایید.

  • بهترین برند علف زن چهارزمانه کدام است؟

    مدل‌های مختلفی از دستگاه علف زن در بازار وجود داشته که بهترین مدلی که هم از نظر کیفیت هم از لحاظ قیمت تناسب داشته باشد، می‌توان به برند هوندا اشاره نمود. علف زن هوندا معروفترین مدل علف زن چهارزمانه بنزینی است.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر