خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

دلایل اصلی برق ندادن موتور برق چیست؟

فهرست مطالب

موتور برق یکی از دستگاه‌های پرکاربرد در مصارف خانگی، ساختمان‌سازی و کشاورزی می‌باشد. این دستگاه از یک موتور، ژنراتور و تابلو برق تشکیل شده است و نحوه کارکرد آن به این صورت است که موتور انرژی مکانیکی تولید شده را به ژنراتور انتقال داده و ژنراتور این انرژی دریافتی را به انرژی برق تبدیل می‌نماید، در نهایت این انرژی به پشت تابلو برق دستگاه میرسد و دستگاه آماده کار است.

با توجه به مزیت‌های این دستگاه، تصور کنید در یک روز پرمشغله که نیاز مبرم به برق دارید دستگاه انرژی برق تولید نکند، مخصوصا اگر در کارگاه‌های ساختمان‌سازی این اتفاق رخ بدهد، چه ضرر‌هایی وارد خواهد شد.

در این مطلب می‌خواهیم به دلایل برق ندادن موتور برق بپردازیم که در زمان‌های مورد نیاز به مسئله‌ای برخورد نکنید.  

شخص در حال بررسی موتور برق

دلایل اصلی برق ندادن موتور برق چیست؟

زمانی‌که مولد برق ولتاژ برقی را تولید نمی‌کند این مسئله را باید از چند جهت مورد برسی قرار داد. همانطور که در بالا گفته شد مولد برق از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که در صورت بروز مشکل در هریک از این قسمت‌ها، دستگاه به درستی وظیفه خود را انجام نخواهد داد. در ادامه به شرح هر یک از این قسمت‌ها خواهیم پرداخت.

موتور دستگاه

موتور مولد برق به دلایل مختلفی وظیه خود را به درستی انجام نمی‌دهد. از جمله این عوامل می‌توان استفاده از سوخت یا روغن  بی کیفیت اشاره کرد که باعث آسیب جدی به موتور مولد برق و عدم تولید برق می‌شود. یکی دیگر از موارد مهم مربوط به فیلتر هوا می‌باشد که کثیف یا زمان تعویض آن رسیده است، در صورت عدم تعویض، احتراق موتور به درستی انجام نمی‌پذیرد و انرژی مکانیکی مورد نیاز تولید نخواهد شد.

توصیه می‌کنیم حتما بنزین و روغن را از جایگاه‌های پمپ بنزین و معتبر تهیه نمایید و فیلتر هوا و وسایل مصرفی دیگر را در موعد مقرر تعویض نمایید.  

شخص در حال تعمیر موتور برق

ژنراتور دستگاه

در قسمت ژنراتور  قطعاتی وجود دارد که ممکن است باعث عدم ولتاژ خروجی بشود. یکی از این قطعات رگلاتور می‌باشد، رگلاتور یا همان AVR وظیفه تثبیت‌کننده ولتاژ را دارد، در صورتی که فشار بیش از حد به دستگاه بیاورید یا بیش از زمان استاندارد کار کند، ممکن است باعث خرابی این قسمت بشود.

از دیگر عوامل افت ولتاژ یا عدم خروجی می‌تواند اشکال در روتور یا بالشتک باشد، با توجه به اینکه این کار یک امر تخصصی می‌باشد، توصیه می‌کنیم از فرد متخصص کمک بگیرید.

تابلو برق دستگاه

ار دیگر علت‌های برق ندادن موتور برق اشکال در تابلو برق می‌باشد. در این تابلو شما خروجی‌های AC و DC را دارید، قسمت دیگر که وظیفه نشان دادن ولتاژ، ساعت کارکرد، فرکانس و میزان آمپر مصرفی را به صورت دیجیتال بر عهده دارد و در نهایت کلید روشن و خاموش در این تابلو قرار دارد.

وجود اشکال در هریک از قسمت‌های بالا ممکن است منجر به عدم ولتاژ خروجی دستگاه بشود، شما می‌توانید با یک مولتی‌متر خروجی دستگاه را چک نمایید. اگر مشکلی مشاهده نکردین از یک فرد متخصص برای رفع اشکال کمک بگیرید. 

تابلو برق دستگاه موتور برق

پیشگیری از خرابی دستگاه

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، این جمله در همه جا کاربرد دارد مخصوصا در مولد برق این اصل صدق می‌کند. شما می‌توانید با سرویس‌های دوره‌ای از مشکلات پیش رو جلوگیری نمایید، برای مثال اگر سیم‌کشی دچار پوسیدگی یا زدگی است یا طول عمر شمع به پایان رسیده، آن‌ها را باید تعویض نمایید.

اگر قرار است موتور برق را انبار نمایید، روغن و بنزین دستگاه را تعویض نمایید و آن را داخل کاور مناسب قرار بدهید. در هنگام راه‌اندازی محیط را چک نمایید، تهویه مناسب داشته باشد و در آخر اگزوز رو چک نمایید، اگر دچار گرفتگی شده است آن را باز نمایید.

 

  • دلیل خاموش شدن موتور برق پس از روشن شدن چه می‌باشد؟

    یکی از دلایلی که موتور برق چند دقیقه پس از روشن شدن خاموش می‌شود، خرابی رگلاتور می‌تواند می‌باشد. ساعت کارکرد طولانی بدون وقفه، فشار بیش از حد به دستگاه باعث خرابی این قطعه می‌شود.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر