خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

دیگ بتونیر دنده کمر 250 لیتری

برای استعلام قیمت، تماس بگیرید.

تماس با ما
دیگ بتونیر 250 لیتری
  • دیگ بتونیر 250 لیتری
  • ارسال به سراسر ایران

  • پشتیبانی از ۹ الی ۲۱

  • کمترین هزینه ممکن

  • امکان خرید ۲۴ ساعته

  • پرداخت نقد

  • نقد و بررسی
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران
  • پرسش و پاسخ

فهرست مطالب

تحلیل فنی دیگ بتونیر دنده کمر

میکسر بتن کلیدی ترین ماشین در مراحل ساخت و پرداخت بتن می باشد. بتن متریال سرسختی است و برای احداث بناهای مستحکم بهترین است. البته به شرط آنکه از طرح اختلاط اصولی و کاملی بهره مند باشد. برای همین است که به نقش کلیدی میکسر بتن اشاره داریم.

چرا که رسیدن به بتن مرغوب تنها در گرو استفاده صحیح از یک میکسر بتن مناسب است. آنچه میکسر بتن را تا این اندازه توانمند کرده است، دیگ بتونیر می باشد.

دیگ بتونیر 120 لیتری

دیگ بتونیر مشخصه قابل توجه در انواع میکسر بتن است. در واقع هر جا صحبت از میکسر بتن در میان باشد، به طور قطع دستگاهی که با دیگ بزرگ و گردانی در حال ساخت بتن است، برای ما تداعی خواهد شد. ظرفیت دیگ میکسر بتن معرف مقدار ظرفیت تولید بتن در بتونیر است. به طور کلی تمام دستگاه های میکسر بتن را براساس مقدار ظرفیت دیگ نام گذاری می کنند.

به این ترتیب حضور اعداد در معرفی انواع بتونیر ۱۲۰، ۲۵۰، ۴۰۰، ۷۵0 و 1000 لیتری نشانه مقدار ظرفیت دیگ میکسر بتن می باشد. هر چه بتونیر بزرگتر با قابلیت تولید بتن بیشتری باشد، لاجرم از دیگ بتونیر بزرگتری نیز بهره مند می باشد. به طور قطع در کار با انواع بتونیر، گردش اصولی با دیگ بتونیر مهمترین بخش کار است. اینکه دیگ از سلامت کامل بهره مند باشد و در عین حال تحت بارگیری مناسب از متریال ساخت بتن و تحت تاثیر قدرت مناسب موتوری در حال گردش باشد.

بزرگترین چالش در کار با انواع میکسر بتن، خرابی دیگ بتونیر است. این قطعه که بزرگترین و در عین حال سنگین ترین قطعه متحرک هر دستگاه میکسر بتن می باشد، در مجاورت مستقیم با بتن نیز قرار دارد. لذا به ‌طور کامل مستعد انواع خرابی ها، فرسایش ها و یا شکستگی ها است.

وقتی دیگ بتونیر خراب است، تمام ماهیت فنی و اجرایی میکسر بتن تحت تاثیر قرار می گیرد. با یک دیگ خراب نمی توان عملیات ساختن بتن را نهایی کرد. از طرفی به طور قطع نمی توانیم با خراب ‌شدن جزئی و حتی کلی دیگ بتونیر، کل دستگاه میکسر بتن را غیر قابل استفاده نماییم. به هر حال هر دستگاه میکسر بتن آنچنان با ارزش است که نباید یک خرابی ساده در بخش دیگ میکسر بتن باعث از کار خارج شدن آن شود. بلکه باید مسیر تعمیر و یا تعویض اصولی دیگ بتونیر صورت گیرد.

دستگاه میکسر بتن یک مجموعه مونتاژ شده است و تمامی قطعات مصرفی آن به راحتی تعویض می شوند. لذا اگر با دیگ آسیب دیده یک میکسر بتن مواجه هستیم، خیلی ساده می توانیم به اقدامات مقدماتی جهت تعمیر و یا تعویض آن اقدام کنیم. اما چالش‌ ها در مواجه شدن با دیگ بتونیر خراب شده چه هستند؟ اصولاً چه دیگی را باید در لیست نمونه های خراب شده قرار دهیم؟ و یا به طور کلی نقش دیگ در اجرایی کردن عملیات ساخت بتن تا چه اندازه است و در هنگام خراب شدن آن چه اقداماتی را باید انجام داد؟ در نهایت قطعاً می خواهید بدانید که چه کار کنیم تا دیگ میکسر بتن ما دچار خرابی نباشد؟

برای رسیدن به پاسخی مناسب جهت این سوالات کلیدی که به اصلی ترین بخش هر دستگاه میکسر بتن اشاره دارد، بهتر است از ماهیت طراحی انواع دیگ میکسر بحث خودمان را آغاز کنیم تا در امتداد آشنایی با انواع دیگ میکسر گذری بر دلایل خرابی ها، انواع خرابی ها و چگونگی تعمیرات دیگ بتونیر بپردازیم. در نهایت می توانیم نیم نگاهی بر اصول نگهداری درست از این قطعه کلیدی را پیش بکشیم.

دیگ بتونیر چیست و چه اجزایی دارد؟

تقریبا همه ما با دستگاه میکسر بتن آشنایی داریم. احتمالاً برای یکبار هم که شده این دستگاه را در حین عملیات ساخت بتن مشاهده کرده ‌ایم. پس قطعاً دیده ‌ایم که چگونه در این دستگاه ساز و کاری مکانیکی تعریف شده است تا مخزن بزرگ و فولادین، حول محوری به گردش درآید. ماجرا از طرح اختلاط بتن آغاز می ‌شود. بتن از مصالح مقدماتی مانند سیمان، ماسه و آب ساخته خواهد شد. اما باید این مصالح را به نسبت درست در هم مخلوط کنیم.

نسبت درست در اختلاط مصالح مقدماتی ساخت بتن، یک بخش ماجرا است. مخلوط کردن اصولی و همگن این مصالح در هم یک سوی دیگر ماجرای ساخت بتن می باشد. وظیفه دستگاه میکسر بتن در هر مدلی با هر ظرفیتی آن است که بخش مخلوط کردن را به درستی انجام دهد و این وظیفه را با حضور انواع دیگ میکسر به انجام می ‌رساند.

دیگ بتونیر یک مخزن بزرگ فولادی است که بر شاسی دستگاه میکسر بتن به گونه ‌ای سوار است که می‌ تواند حول یک محور بچرخد. با چرخش حول محور تعریف شده، مصالح ریخته شده در داخل دیگ بتونیر با هم مخلوط می شوند. در داخل دیگ میکسر بتن تیغه هایی تعریف شده است که به مانند همزن در بتن فرو رفته، باعث تکمیل هر چه بهتر طرح اختلاط می‌ شوند.

از آنجا که بتن متریال بسیار سنگین و چگالی است، عملیات هم زدن آنها با چالش ‌های جدی رو به رو است. از مخلوط کردن مصالح مقدماتی که همگی سنگین و به شدت خورنده هستند تا خود بتن که کاملا سیال سخت با مقدار گرانروی بالا می باشد.

پس از مرحله مخلوط کردن مصالح، بتن ساخته خواهد شد. اما بتن ساخته شده به سرعت سفت می شود و وقتی سفت شود، دیگر نمی توان به این سادگی ها آن را از جایش تکان داد. لذا وظیفه بعدی میکسر بتن در نگه داشتن بتن پس از تکمیل مرحله اختلاط است. در این حالت حد فاصل آماده سازی بتن تا ریخته شدن در محل پروژه باید دیگ بتونیر همچنان در حال گردشی بماند.

بتن تا وقتی که در حال گردش است، سخت نمی ‌شود. ممکن است مدت زمان حد فاصل آماده سازی بتن تا ریخته شدن در محل پروژه مدت زمان زیادی باشد. لذا باید در تمام این مدت بتن را در داخل دیگ گردان میکسر بتن نگهداری کنیم.

چالش جدی در طراحی دیگ بتونیر مربوط به همین مراحل است. اینکه از آغاز کار برای انجام اختلاط بتن تا مرحله نگهداری از بتن، تمام مدت همراه یک متریال بسیار سنگین، چگال و خورنده هستیم که با اندک تأملی به سرعت سخت می ‌شود.

لذا انواع دیگ میکسر باید از متریال فولاد ضد زنگ ساخته شوند. به طوری که کاملا مستحکم و مقاوم باشند. از طرفی این دیگ باید به گونه ای ساخته شود که با قرارگیری در شاسی میکسر بتن به راحتی شرایط گردش داشته باشد. دیگ بتونیر در عین مقاوم بودن، نباید از وزن بسیار بالایی برخوردار باشد. از سوی دیگر این دیگ باید به گونه ‌ای ساخته شده باشد که بتوان به راحتی آن را مونتاژ نمود و یا تحت تعمیرات قرار داد.

ظرفیت دیگ میکسر معرف چالش ‌های پیش رو در طراحی آن است. هر چه ظرفیت دیگ میکسر بیشتر باشد، قاعدتاً نیاز به ایده ‌های مهندسی شده تری برای ساخته شدن دارد. به هر صورت با مطرح کردن قواعد مقدماتی در طرح ساخت دیگ بتونیر، وارد تشریح انواع دیگ میکسر می شویم. در عین حال در کار با انواع میکسر بتن وقتی موفق هستید که اطلاعات کاملی از انواع دیگ میکسر داشته باشید.

الگوی طراحی انواع دیگ میکسر بتن

بسته به اینکه ظرفیت دیگ میکسر بتن تا چه اندازه باشد، انواع الگوها را برای طراحی دیگ بتونیر مطرح کرده ‌اند. مدل هایی که به قرار زیر هستند.

>     دیگ بتونیر دنده ریز

>        دیگ بتونیر دنده کمر

>        دیگ بتونیر رولیک لاستیک فشرده

برای آشنایی، به مختصری در تشریح هر کدام می پردازیم.

×     دیگ بتونیر دنده زیر:

تمام دیگ های تعریف شده برای انواع میکسر بتن باید قابلیت گردش حول یک محور را داشته باشند. لذا نیاز به یک ساز و کار مکانیکی دارند که وظیفه انتقال قدرت از موتور میکسر بتن به سمت دیگ بتونیر را دارند. در طرح ساخت دیگ بتونیر دنده زیر این وظیفه بر عهده یک چرخ دنده کوچک که بر انتهای بخش پایینی دیگ نصب شده است، می باشد.

دنده کوچکی که در بخش پایین دیگ بتونیر نصب است، از طریق یک سیستم ساده چرخ دنده ای به گیربکس دستگاه متصل می باشد. حرکت شفت گیربکس تحت تاثیر قدرت موتوری باعث گردش دیگ می شود. دیگ بتونیر دنده زیر، ساده ترین ایده برای ساختن یک مخزن گردان است.

تمام آنچه بر بدنه دیگ نصب می شود، یک چرخ دنده کوچک است که آن هم به سادگی بر انتهای بخش پایینی دیگ بتونیر سوار خواهد شد. اما مشکل بزرگ این طراحی در عدم توانایی برای انتقال قدرت بالا می باشد. چرخ دنده نصب شده بر انتهای دیگ بتونیر آنچنان کوچک است که قابلیت پذیرش قدرت بالایی را ندارد. لذا ظرفیت دیگ میکسر از نمونه های دنده زیر کم، در حد مدل های ۲۵۰لیتری می باشد. از این رو عمده فروش دیگ بتونیر دنده زیر در نمونه های کوچک با ظرفیت ۲۵۰لیتری صورت می‌ گیرد.

×     دیگ بتونیر دنده کمر:

متداول ترین ایده در طراحی انواع دیگ میکسر، مدل دنده کمری است. در این ایده چرخ دنده نصب شده بر بدنه دیگ را آنچنان بزرگ کرده اند تا به شکل یک نوار دنده دار بر کمر دیگ بتونیر سوار شود. به این ترتیب ظاهراً با یک چرخ دنده بسیار بزرگ مواجه هستیم. هر چند ظاهر آن شبیه به چرخ دنده نمی باشد. اما این نوار دنده ای نصب شده بر محیط میانی دیگ عملاً چرخ دنده ای بزرگ و مجازی را تداعی خواهد کرد. چرخ دنده ای که دیگر قابلیت پذیرش قدرت بالای موتورهای بنزینی و الکتریکی را دارد.

از این رو می ‌توان با حضور این ایده، ظرفیت ساخت دیگ میکسر را به سمت طراحی مدل های حجیم تر مانند نمونه‌ های ۴00 و 7۵۰لیتری سوق داد. هر چند بسیاری از تولیدکنندگان میکسر بتن های کوچک با ظرفیت های ۱۲۰و ۲50لیتری هم علاقه دارند تا از طرح دیگ بتونیر دنده کمر برای ساخت میکسر بتن های خود استفاده کنند.

عمده نمونه ها برای فروش دیگ بتونیر در مدل ‌های دنده کمری دیده می ‌شود. متداول بودن این مدل، دلیل اصلی برای چنین محبوبیتی است. از طرفی عمده کارگاه های تولیدکننده نیز سعی دارند تا ساخت دیگ میکسر بتن های متداول با حجم معمولی را به روش دنده دور کمر انجام دهند. هر چند مسیر ساخت دیگ میکسر دنده کمر به مراتب سخت‌ تر و البته گران تر از مدل های دنده زیر می باشد. اما مزیت آن در تامین قدرت بالاتر است. لذا می ‌توان با استفاده از موتورهای کوچکتر دیگ های سنگین وزن تری را به گردش انداخت.

×     دیگ بتونیر رولیک لاستیک فشرده:

استفاده از رولیک لاستیک فشرده به مانند ایده دنده کمر، متکی بر نصب یک واسط مکانیکی است که بر میانه بدنه دیگ نصب شده است. در طرح دیگ بتونیر دنده کمر، یک چرخ دنده کوچک خورشیدی شکل، وظیفه به گردش انداختن دیگ را بر عهده دارد.

اگر حجم دیگ بیش از اندازه بزرگ باشد و یا اینکه وزن مصالح در آن بسیار بالا باشد، به طور قطع فشار بسیار زیادی بر چرخ دنده خورشیدی مذکور وارد خواهد شد. لذا با احتمال بالا این چرخ دنده مستعد خراب شدن است. از این رو برای طرح ساخت دیگ بتونیرهای بزرگ جثه مانند نمونه ‌های ۷۵۰ و ۱۰۰۰ کیلویی از طرح انتقال قدرت رولیک لاستیک فشرده استفاده شده است.

در این ایده دیگر خبری از چرخ دنده کوچک خورشیدی شکل و یا چرخ دنده بزرگ نصب شده بر بدنه دیگ نمی باشد. بلکه با تعریف یک واسط از جنس لاستیک فشرده شده سعی در انتقال قدرت دارند. در این حالت دیگ بتونیر تحت تاثیر وزن زیاد خود باعث ایجاد اصطکاک بالایی در محل رولیک است. همین اصطکاک بالا، باعث می ‌شود تا با گردش شفت گیربکس، دیگ سنگین و حجیم بتونیر نیز به گردش درآید.

انواع ایده ها در طرح انتقال قدرت بتونیر، منجر به طراحی و تولید انواع دیگ بتونیر شده است. از دیگ های کم ظرفیت تا مدل های حجیم و قدرتمند در این دسته‌ بندی کلی قرار می‌ گیرند. اما همه ماجرا در شناخت دیگ بتونیر در همین تحلیل ساده خلاصه نشده است. بلکه برای شناخت هر چه بهتر دیگ، باید رویکرد فنی نسبت به نحوه ساخت آن داشته باشیم.

ساخت دیگ میکسر بتن چگونه است؟

دیگ میکسر بتن در هر سایزی که باشد، شکل و حالتی تقریباً یکسان دارد. وظیفه اصلی این دیگ، تکمیل طرح اختلاط بتن می باشد. پس همواره در تماس نزدیک با بتن قرار دارد. بتن در فاز مقدماتی، سیالی بسیار سنگین، سرسخت، با قابلیت فرسایش بسیار بالایی است. از این رو باید تمام مدل ها از دیگ بتونیر را مقاوم و کاملا مستحکم بسازیم.

سازندگان دیگ بتونیر سعی دارند تا با استفاده از ورق های فولادین، استحکام کافی را تامین نمایند. لذا خود دیگ، همراه با ورق های فولادین بسیار سنگین وزن است. اما ایده ‌های مهندسی شده تر در ساخت دیگ بتونیر پیش‌ بینی شده است.

از آنجا که عمده وزن و سنگینی بتن متوجه بخش‌های پایینی است، نیمه پایین دیگ بتونیر را از ورق فولادی های ضخیم می سازند و در عین حال برای آنکه از وزن دیگ کاسته باشند، در نیمه بالایی دیگ که تحت تاثیر وزن قابل توجهی از بتن نمی باشد، صفحه های فولادی با قطر کمتر را در نظر می‌ گیرند.

مثلاً در ساخت دیگ بتونیر ۲۵۰ لیتری برای ساخت نیمه پایین دیگ از صفحه فولادی با ضخامت ۵ میل استفاده می ‌شود و برای نیمه بالایی، ورق با ضخامت ۳ میل به کار برده می شود. به این ترتیب می ‌توانیم بدون آنکه تاثیری منفی بر ساختار مقاوم دیگ گذاشته باشیم، با وزنی کمتر آن را بسازیم.

تحلیلی بر خرابی ها در دیگ بتونیر

دستگاه میکسر بتن از تجهیزات کلیدی در هر کارگاه ساختمان سازی است. در دورانی هستیم که برای ساختن هر نوع سازه عمرانی نیاز بتن داریم. لذا باید بتوانیم از دستگاه بتن ساز کارگاه، نهایت مراقبت را اعمال کنیم. چرا که این دستگاه قرار است حجم بالایی از بتن مرغوب را در اختیار ما بگذارد. اهمیت فنی تا اجرایی دستگاه میکسر بتن باعث می‌ شود تا هر مجری ساخت و سازی سعی در درک خرابی‌ های آن داشته باشد.

تولید بتن با میکسر بتن

یک دستگاه میکسر بتن از بخش‌ های متعددی تشکیل شده است. قسمت های مکانیکی متعددی در کنار هم قرار می ‌گیرند تا یک دستگاه میکسر بتن را بسازند. پس دامنه خرابی ها در این تجهیز می تواند بسیار متنوع و کاملاً متفاوت باشد.

در این بین دیگ بتونیر به عنوان بزرگترین قطعه فنی در میکسر بتن حساسیت ‌های خاص خودش را دارد. خرابی‌ ها در دیگ بتونیر مانع از عملیاتی شدن دستگاه است. در عین حال به این سادگی نمی توانیم از دستگاه میکسر بتن به علت یک خرابی کوچک در بخش دیگ صرف نظر کنیم. لذا بهتر است رویکردی فنی نسبت به انواع خرابی ها در دیگ بتونیر داشته باشیم.

سوراخ شدن دیگ میکسر

به طور قطع بزرگترین چالش در کار با هر دستگاه میکسر بتن، سوراخ شدن دیگ است. وقتی دیگ سوراخ است، نمی‌ توان طرح اختلاط بتن را به انجام رسانید. برای ساختن بتن نیاز به آب داریم. در حالیکه این آب به راحتی از سوراخ ایجاد شده بر بدنه دیگ خارج خواهد شد. قطعاً با دیگ سوراخ شده نمی توانیم بتن مرغوب و یکدستی را بسازیم. اما این سوراخ چگونه ایجاد شده است؟

دیگ را از ورق های فولادین ضد زنگ می سازنند. این ورق ها آنچنان مستحکم هستند که تجسم سوراخ شدن آنها غیرقابل قبول است. اما در نظر داشته باشید که بتن حریف دست و پا بسته ‌ای نیست. بتن به شدت سنگین، چگال و با قابلیت فرسایش کاملاً قدرتمندی است. در بتن از سیمان استفاده شده است. سیمان در ترکیب با آب متریالی می سازد که جدا از بحث ایجاد مقاومت، قابلیت فرسایش دارد. ملات سیمان و آب در مجاورت هوا به راحتی می توانند هر نوع سطح فلزی را تخریب کنند. البته این تخریب از نوع فرسایشی و در دراز مدت اتفاق می ‌افتد.

در ملات بتن از دانه‌ های شن و ماسه استفاده شده است. این دانه ها، سنگریزه هایی هستند که باید در داخل دیگ بتونیر به گردش درآیند. در حین گردش دیگ، این سنگ ریزه ها به شکل مداوم با سطح داخل دیگ در تماس هستند. لذا می‌ توانند باعث ساییده شدن آن شوند.

به طور کلی سوراخ شدن دیگ به علت انجام عملیات ساخت بتن نیست. بتن متریال کاملاً سرسختی است؛ اما تا وقتی که تمام مراحل ساخت آن به شکل اصولی صورت گرفته باشد، قابلیت آسیب رساندن بر بدنه دیگ بتونیر را ندارد. در واقع سرسختی و قابلیت فرسایشی بتن زمانی اثر گذار است که مسیر ساخت بتن به شکلی غیر اصولی صورت گیرد.

بارگیری بیش از اندازه دیگ بتونیر، بارگیری همزمان مصالح در دیگ، بارگیری در حالتی که میکسر خاموش است و دیگ گردش ندارد، استفاده از ابزارهایی مانند بیل و دیلم برای جداسازی تکه بتن های چسبیده بر دیگ در مرحله شست و شوی دیگ، عدم توجه به شستشوی به موقع و اصولی دیگ و... از جمله نواقص در حین کار است که باعث تخریب دیگ بتونیر می شود.

سوراخ شدن دیگ یا به شکل ناگهانی بر اثر یک ضربه سنگین در حین عملیات های سخت کارگاهی اتفاق افتاده است و یا اینکه در اثر کم اهمالی و عدم رعایت نکات حرفه ای در کار به مرور زمان همراه با فرسایش، بدنه دیگ سوراخ شده است.

به هر صورت آنچه مشخص است، سوراخ شدن دیگ مانع از انجام عملیات بتن سازی است و در عین حال به سختی قابلیت تعمیر و بازسازی دارد. در هنگام وقوع چنین خرابی ای منطقی است که اقدام به تعویض دیگ بتونیر داشته باشید. البته در حین مراحل خرید و فروش دیگ میکسر بتن دقت کنید که دیگ با ضخامت اندک ورق های فولادی را تهیه نکرده باشید. بسیاری در مسیر خرید و فروش دیگ میکسر بتن، فقط به سایز و حجم آن توجه می ‌کنند. در حالیکه ضخامت ورق نیز از فاکتورهای کلیدی و کاملاً تاثیرگذار است.

شکسته شدن جوش در بدنه دیگ بتونیر

دیگ بتونیر را از جوش دادن صفحه های فولادی در کنار هم می سازند. بسته به بزرگی دیگ، سطح صفحه ها و یا تعداد آنها کم و زیاد می ‌شود. هر چه دیگر بزرگتر است، طبعا نیاز به صفحه های فولادی بیشتری دارد. لذا حجم جوش در اتصالات این صفحات بیشتر خواهد شد.

شکسته شدن جوش در اتصال صفحه های فولادی از بزرگترین مشکلات در کار با انواع دیگ بتونیر می باشد. در اثر شکسته شدن جوش در میان صفحات، شکاف هایی عمیق ایجاد خواهد شد. به طوری که گاها دیگر نمی‌ توان حتی مصالحی مانند شن و سیمان را در داخل دیگ بریزیم. شکسته شدن جوش در اتصال ورق های فولادین دیگ بتونیر چالش بزرگی است؛ اما مشکل لاینحلی نمی ‌باشد.

در شکسته شدن جوش با ورق های فرسوده مواجه نیستیم. لذا ماهیت دیگ بتونیر به خطر نیفتاده است. کافی است هوشمند باشیم و قبل از آنکه این شکستگی عمیق ‌تر شود، آن را شناسایی کرده، نسبت به رفع مشکل اقدامات لازم را انجام دهیم. یک جوشکاری ساده اما اصولی، دوباره می تواند دیگ بتونیر ما را عملیاتی کند.

اما اگر در صورت تداوم یافتن این شکستگی و کم اهمالی ما در شناسایی و رفع عیب، عملیات بتن سازی صورت گیرد، احتمال غر شدن و یا از فرم خارج شدن ورق ها در محل شکستگی وجود دارد. در این حالت شکستگی جوش عمیق تر شده و تحت فشار سنگین بتن باعث غر شدن صفحه فولادی می ‌شود.

چنین خرابی را دیگر نمی توانید با یک عملیات جوشکاری ساده مرتفع سازید. چرا که احتمالاً ماهیت عملیاتی دیگ بتونیرخود را به خطر انداخته اید و شاید مجبور شوید که به فکر خرید و فروش دیگ بتونیر جدیدی باشید. شکسته شدن جوش در اتصالات ورق های فولادی دیگ ماجرای پیچیده ای نیست. به شرط آنکه با کم اهمالی شما در مسیر پیچیده و غیر قابل بازگشتی قرار نگرفته باشد.

تولید بتن با دستگاه میکسر بتن

خرابی در سیستم انتقال قدرت دیگ بتونیر

هر دیگ بتونیر در کنار صفحات فولادی که حجم بزرگ آن را می سازند، از متعلقاتی که مربوط به بخش انتقال قدرت می‌ باشد نیز برخوردار است. دنده کوچک خورشیدی شکل تعریف شده در بتونیر دنده زیر و یا چرخ دنده بزرگ نصب شده بر بدنه دیگ بتونیر دنده کمر، از این نمونه ها هستند. تمام قدرت موتورهای الکتریکی و یا بنزینی قرار است از طریق گیربکس ها به سمت این بخش های مکانیکی واسط وارد شده تا عملیات گردش دیگ صورت گیرد. لذا این بخش های واسط در انتقال قدرت کاملاً تحت تاثیر وزن دیگ بتونیر تا قدرت مکانیکی موتورها هستند.

خرابی بخش های مکانیکی در طرح انتقال قدرت میکسر بتن از جمله خرابی های متداول و مربوط به بخش دیگ بتونیر می ‌باشد. این خرابی ها شامل شکسته شدن دنده ‌ها، کچل شدن دنده ها، عدم روانکاری و سخت شدن حرکت چرخ دنده ها بر روی هم و... است. خرابی چرخ دنده ها قابل به تعمیر شدن است. این چرخ دنده ‌ها از طریق اتصالات پیچ و مهره ای در بدنه دیگ بتونیر نصب هستند. لذا به راحتی جدا شده و تعویض می شوند.

نکته در تهیه کردن چرخ دنده ها با سایز های استاندارد و متریال با کیفیت است. در مراحل ساخت دیگ میکسر بتن نحوه نصب این بخش های انتقال قدرت اهمیت بالایی دارند. باید این چرخ دنده ‌ها را از بهترین و با کیفیت ترین متریال ها تهیه کنید. اگر می شود با تعویض ساده چرخ دنده، دیگ بتونیر خراب شده خود را عملیاتی کنید، بهتر است این قطعات مکانیکی را از مراکز معتبر که در امر خرید و فروش دیگ بتونیر هستند تهیه نمایید.

خم شدن، شکستگی و یا فرسایش همزن در دیگ بتونیر

در داخل دیگ بتونیر تیغه هایی با عنوان همزن نصب هستند. این تیغه ها بر بدنه دیگ نصب شده ‌اند و در حین گردش دیگ باعث به هم خوردن هر چه بهتر مصالح ساخت بتن می‌ شوند. حضور این تیغه ها در تکمیل هر چه بهتر و سریعتر طرح اختلاط بتن ضروری است. اما از خرابی های جدی در دیگ بتونیر مربوط به همین تیغه های همزن می باشد.

این تیغه ها دقیقاً در حجم بتن قرار دارند و باید همراه با گردش دیگ به مانند تیغه های میکس کننده، حجم بتن را زیر و رو کنند. لذا تمام مدت تحت فشار سیال به شدت چگال و سنگین بتن هستند. گاها این فشار بتن تا اندازه ‌ای سنگین است که باعث خم شدن تیغه های همزن می شود و یا اینکه آنها را می شکند. در این حالت تیغه های خم شده و یا شکسته شده قابلیت همزن بودن خود را از دست می دهند. در نتیجه همزمان با دیگ بتونیری که در حال گردش است، عملیات اختلاط بتن به درستی انجام نمی ‌شود.

بارگیری غیر اصولی دیگ، انباشت ناگهانی مصالح در دیگ و پر کردن بیش از اندازه دیگ، از جمله عوامل در تخریب تیغه های همزن در دیگ بتونیر هستند. خرابی تیغه ها در دیگ بتونیر قابل به تعمیر شدن است. این تیغه به راحتی از بدنه دیگ جدا شده و قابلیت تعویض شدن دارد. البته باید در نظر داشته باشید که هر نوع تیغه همزن را نمی توانید در هر نوع دیگ نصب کنید. بهتر است تیغه همزن مناسب و استاندارد را از مراکز معتبر که در امر خرید و فروش دیگ میکسر بتن هستند، تهیه نمایید.

همزن بتن سایز 250 لیتری

سفت شدن بتن در دیگ

به طور حتم بزرگترین مشکل و یا خرابی در کار با هر دستگاه میکسر بتن، سفت شدن بتن در داخل دیگ است. بتن از مصالح بسیار مقاوم است و اگر سخت شود به این سادگی ها از جا کنده نخواهد شد. اما در فاز مقدماتی، درست پس از پایان مرحله اختلاط، قبل از آنکه سفت شود، به مانند سیالی به شدت چگال، متراکم و سنگین وزن می باشد.

تا وقتی که بتن را در گردش دیگ میکسر بتن داشته باشیم، سفت نمی ‌شود. اما قطعاً نمی توانیم دیگ را برای مدت طولانی در گردش یکنواخت نگه داریم. هر چه فاصله زمانی میان مرحله ساخت بتن تا تخلیه آن در فضای هدف طولانی تر باشد، خطر سفت شدن بتن در داخل دیگ وجود دارد. اگر این اتفاق بیفتد، عملاً باید قید استفاده از آن دیگ را بزنید.

بتن سفت شده در داخل دیگ را نمی توان خارج کرد. این بتن جز با تخریب دیواره دیگ خارج شدنی نیست. پس اگر کوتاهی کرده اید و یا بر اثر خرابی بتونیر، بتن در داخل دیگ مانده است، باید به فکر تهیه یک دیگ میکسر بتن جدید باشید. در نظر داشته باشید که دیگ میکسر فروشی، باید با مدل قبلی کاملا هماهنگ باشد.

نکات در نگهداری از دیگ میکسر بتن

بخش بزرگی از خرابی ها در دیگ میکسر بتن به دلیل کم اهمالی، استفاده غیر حرفه ای و کاربری های غلط از میکسر بتن می باشد. اگر بدانیم که چطور با دستگاه میکسر بتن کار کنیم و یا اینکه چطور از آن نگهداری کرده باشیم، به طور یقین می ‌توانیم بخش بزرگی از خرابی های دیگ بتونیر را حذف کنیم. با استفاده اصولی و رعایت نکات کلیدی در امر نگهداری از دیگ بتونیر، قادر هستیم تا طول عمر این تجهیز را به مراتب افزایش دهیم. برخی از نکات کلیدی در امر نگهداری اصولی از دیگ بتونیر به قرار زیر هستند.

²    تمیز بودن دیگ، اصلی ترین نکته برای تامین طول عمر بالای آن است. بتن سفت شده باعث تخریب جداره‌ های داخل دیگ می ‌شود. حتی شیرابه بتن که ملاتی رقیق شده از سیمان و آب است، قابلیت تخریبی دارد. ماندن طولانی مدت بتن و یا شیرابه بتن در داخل دیگ باعث فرسایش جداره دیگ می ‌شود. از این رو لازم است در پایان هر بار عملیات بتن سازی اقدام به شستشوی کامل جداره‌ های داخلی و بیرونی دیگ کنید.

²    شستشوی دیگ با آب انجام می شود. لازم است تا دیگ بتونیر را از آب پر کنید و آن را در خلاف جهت حرکت ساخت بتن به گردش اندازید. گردش آب در داخل فضای دیگ، باعث شسته شدن تمام جداره ها و تیغه های همزن خواهد شد. بهتر است این عملیات پر و خالی کردن دیگ با آب را برای چندین بار انجام دهید.

²    قبل از آغاز به کار با دستگاه میکسر بتن از سلامت اتصالات، جداره دیگ و محل نشست آن بر شاسی دستگاه اطمینان داشته باشید. یک بلبرینگ و یا قطعات مکانیکی دوار شبیه به آن، در محل نشست دیگ بر روی شاسی دستگاه وجود دارد. این قطعه باید کاملاً سالم، روانکاری شده و بی سر و صدا باشد. خرابی این قطعه با حرکت کند و گیرپاش گونه دیگ همراه می‌ شود. در نتیجه به ایجاد فشار بر چرخ دنده ها خواهد انجامید.

²    هرگز دیگ را در حالتی که خاموش و بدون حرکت است، از مصالح برای ساختن بتن پر نکنید. گردش دیگر در حضور حجم زیاد از مصالح بسیار سخت و گاهاً غیرممکن است. قطعاً فشار بسیار بالایی بر سیستم مکانیکی انتقال قدرت در گردش دیگر وارد می ‌شود. روش اصولی در پر کردن مرحله ای مصالح می باشد. باید دیگ میکسر بتن را روشن کرده و در حالت گردشی داشته باشید. آنگاه حجم مصالح اعم از شن، ماسه و سیمان را به شکل مرحله ای وارد دیگ بتونیر کنید. به عنوان مثال می ‌توانید از یک بیل استفاده کنید.

²    از پرتاب مصالح به داخل فضای دیگ اجتناب کنید. پرتاب مصالح به داخل دیگ باعث پاشیده شدن آنها بر جداره های دیگ می شود. از آنجا که این مصالح سفت و سنگین هستند، پرتاب آنها به سمت جداره ‌های دیگ بتونیر باعث تخریب صفحه فولادی بدنه دیگ می شود.

²    دیگ بتونیر را بیش از اندازه بارگیری نکنید. بهترین شرایط بارگیری استفاده از ۷۵ درصد ظرفیت دیگ می باشد. بارگیری بیش از حد، مانع از گردش روان دیگ خواهد شد. در نتیجه جدا از آنکه طرح اختلاط مناسبی صورت نخواهد گرفت، فشار بسیار بالایی بر جداره های دیگ و همچنین سیستم انتقال قدرت وارد می ‌شود.

به یقین بتن از کلیدی ترین مصالح در تکمیل بناهای مستحکم امروزی است که باید در بهترین و با کیفیت ترین حالت ممکن ساخته شود. طول عمر و قابلیت کارایی هر سازه ای متکی بر نوع بتنی است که برای آن ساخته ایم. پس اهمیت بهره مندی از یک میکسر بتن سالم و توانمند به اندازه اهمیت خلق سازه هایی مستحکم و قدرتمند است. لذا هرگز در امر بتن سازی، خرابی و یا نقیصه ها در دستگاه میکسر بتن را فراموش نکنید.

دیگ بتونیر اصلی ترین و در عین حال بارزترین بخش در هر دستگاه میکسر بتن است که کاملاً درگیر با مصالح بتن می باشد. اگر چه این دیگ را از فولاد مستحکم و ضد زنگ زدگی می سازند؛ اما باز هم در مواجه بودن با سنگینی گردش بتن، اسیر فرسایش و خرابی خواهد شد.

دیگ بتونیر در دسته اقلام مصرفی این دستگاه قرار دارد. پس لازم است تا در مدت زمان کافی پس از طی شدن ساعت کار استاندارد تعریف شده، اقدام به تعویض آن داشته باشید. در غیر این صورت لازم است تا همواره نسبت به سلامت، تمیزی و روان بودن قطعات دیگه بتونیر دقت نمایید.

قیمت دیگ میکسر بتن وابسته به نوع صفحه فولادی و طرح ساخت آن است. قطعا ظرفیت بیشتر باعث افزایش قیمت دیگ میکسر بتن خواهد شد. اما به طور قطع رسیدگی به موقع، نظافت همیشگی و رعایت نکات کلیدی در کار با میکسر بتن در افزایش طول عمر مفید این بخش بزرگ و کلیدی تاثیرگذار است. نکاتی که در عین سادگی، شما را از مواجه بودن با یک هزینه ناگهانی دور می سازنند.

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر

        مرتب‌سازی محصولات:

      • پیش‌فرض
      • ارزان‌ترین
      • گران‌ترین
      • جدید‌ترین
      • پرفروش‌ترین
      • پربازدیدترین
      • 1
      • 2
      • 3
      • 4
      • 5