خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

ساخت میکسر بتن جهت بتن ریزی

ساخت میکسر بتن جهت بتن ریزی

فهرست مطالب

اساساً اجزای تشکیل دهنده بتن باید طوری مخلوط شوند که بتن حاصل به صورت ماده ای همگن در آید. مخلوط کردن بتن، معمولاً با وسایل مکانیکی انجام می شود، اما بعضی از مواقع امکان دارد در کارهای کم اهمیت و کوچک، مخلوط کردن بتن به صورت دستی انجام گردد.از مهمترین مراحل ساخت سازه های بتنی می تواند عملیات های بتن ریزی در این سازه ها باشد. عملیاتی که ارتباط مستقیم با استحکام سازه در آینده خواهد داشت.

از این رو برای رسیدن به استحکام مورد نظر و در نهایت داشتن یک ساختمان مستحکم است که از دستگاه ها و تجهیزات کاملاً مهندسی و به روز استفاده می شود. چرا که عدم استفاده از دستگاه های مطلوب در ساخت بتن در نهایت منجر به خلق بتنی خواهد شد که کیفیت لازم را نداشته و نمی تواند استحکام مورد نظر را تامین نماید. از جمله دستگاه های بسیار مهم در امر ساخت بتن در فضا های ساختمان سازی، میکسر بتن می باشد. دستگاه میکسر بتن که در پاره ‌ای از موارد با عنوان بتونیر نیز شناخته می شود، دستگاه ساده ای است که با هدف اختلاط دقیق مواد تشکیل دهنده بتن در فضا های ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

میکسر بتن چیست؟

امروزه بتن به عنوان یکی از مصالح اصلی در پروژه های ساختمانی مطرح است و لذا مسئله نحوه تامین بتن مورد نیاز با کمیت و کیفیت مورد نظر اهمیت زیادی دارد. با توجه به حجم و نوع و محل کارگاه با تحلیل هزینه – فایده می توان در مورد اینکه بتن در کارگاه ساخته شود و یا از کارخانه تولید بتن آماده به محل حمل شود، تصمیم گیری کرد.میکسر بتن یک تجهیز با قابلیت انتقال بتن است.

این دستگاه، انتقال بتن را در حالی انجام می دهد که همراه با یک مخزن حجیم، بتن در حال تشکیل شدن را می چرخاند. چرخش بتن در حین حرکت دستگاه باعث می شود که جدا از اختلاط مناسب و مطلوب متریال های تشکیل دهنده بتن، مانع از گیرش بتن شده و گرانروی بتن را در یک فضای منطقی به جهت عملیات بتن ریزی قرار دهد. در واقع همزن بتن یک نوع دستگاه همراه با یک مخزن بزرگ است که توسط یک نیروی محرکه برقی و یا بنزینی و یا دیزلی به گردش در می آید. از این رو می توان انتظار تامین یک بتن استاندارد تا محل پروژه را از این تجهیز داشت.

میکسر بتن در انواع گوناگون تهیه می شود. یکی از ملاک ها در دسته بندی میکسر می ‌تواند نیروی محرکه مخزن آنها باشد. میکسر بتن برقی، میکسر بتن دیزلی و میکسر بتن بنزینی مهمترین گونه ها در دسته بندی همزن بتن براساس نیروی محرکه می ‌باشند. هر کدام از این گونه ها در شرایط مختلف و در فضا های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. شرایط تامین نیروی برق تا فضا های بسته و محدود که مانع از انتشار دود حاصل از احتراق موتور های بنزینی و دیزلی خواهد بود، از جمله دلایل انتخاب انواع میکسر بتن خواهد شد.

از سوی دیگر قیمت میکسر بتن ارتباط بسیار تنگاتنگی با نوع نیروی محرکه ی مخزن دارد. قیمت میکسر بتن با محرکه موتور برقی به مراتب کمتر از میکسر بتن دیزلی و یا میکسر بتن بنزینی خواهد بود. البته میکسر بتن برقی در مواردی کارایی دارد که از وجود نیروی برق اطمینان کافی حاصل شده باشد.

متراکم کردن بتن

به طور کلی عبارت متراکم کردن به معنای از نزدیک ساختن ذرات جامد در بتن تازه به گونه ای که ریختن آن در قالبها و دور اقلام کار گذاشته شده و آرماتورها  صورت گیرد و نیز محفظه های سنگی و هوای محبوس که بصورت حفره های هوائی اتفاقی یا تصادفی در بتن موجود است از بین برود.

تراکم بوسیله دست یا توسط مدل های  مکانیکی انجام می شود. روش انتخاب شده بستگی به روانی مخلوط و شرایط بتن ریزی مثل، پیچیدگی قالب بندی و مقدار آرماتورها دارد. می توان مخلوط های خمیری شده و یا روان را به شکل دستی توسط کوبیدن بتن با یک میله فولادی یا توسط یک وسیله فولادی دیگر به صورت متراکم درآورد.به طور کلی برای ساخت بتن با تراکم مکانیکی مناسب، بتن ریزی مخلوطه ای سفت با نسبت های آب به سیمان پایین و بتن های خوب حاوی درشت دانه های زیاد را امکان پذیر می سازد.

انواع میکسر بتن در قابلیت جا به جایی ها

همان طور که اشاره کردیم بتونیر یا همان مخلوط کن بتن یک مخزن با توانایی گردش است که می ‌تواند در حین گردش خود، متریال های تشکیل دهنده بتن را به نسبت متناسبی با یکدیگر مختلط کرده و به این ترتیب یک بتن کاملاً مناسب و استاندارد را در اختیار شما قرار دهد. از این رو می ‌توان این تجهیز را به شیوه های گوناگون ساخت و مورد استفاده قرار داد. مثلاً می ‌توان این مخزن را سوار بر وسایل حمل و نقل چون انواع کامیون ها، کِشنده ها، واگن ها و چیز هایی شبیه به این نمود.

در بسیاری از موارد شاهد ساخت میکسر بتن به شکل مستقل از وسایل حمل و نقل هستیم که به شکل ثابت در محل پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. آنها در اصل همان میکسر بتن هدف مقاله ما هستند. در این میکسر های بتن، شاهد مخزن ها در حجم های مختلف هستیم که توسط موتور های برقی تا بنزینی و دیزلی به گردش در می آیند. اینگونه از میکسر های بتن با توجه به اینکه توانایی حمل و نقل توسط خود را ندارند، غالباً در محل پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرند. به این ترتیب که متریال های ابتدایی که در ساخت بتن تعریف شده، در داخل مخلوط کن بتن ریخته شده و در محل پروژه همراه با چرخش مخزن ساخته شده و در نهایت مورد استفاده قرار می گیرد.

فروش میکسر بتن همراه با ساختاری شبیه به بتونیر هایی که به شکل مستقل هستند، در سطح پروژه های متوسط ساختمان سازی به وفور دیده می شود. البته  می توان با اندکی خلاقیت و با در نظر گرفتن یک سری از اصول در ساخت میکسر بتن، برای ساخت دستی این تجهیز نیز اقدام نمود؛ اما بهتر است که ساخت میکسر بتن را به سازندگان معتبر این تجهیز بسپارید تا در رسیدن به یک بتن استاندارد اطمینان حاصل کنید.

بتونیر برقی مجهز به باکت هیدرولیکی

اجزای تشکیل دهنده میکسر بتن

همان طور که گفتیم میکسر بتن یک مخزن گردان است که در آن متریال های تشکیل دهنده بتن به نسبت متناسبی با یکدیگر مخلوط شده، به گونه ای که تا رسیدن به محل پروژه دچار گیرش نباشد. از این رو می ‌توان در اجزای تشکیل دهنده بتن، این مخزن را به عنوان اصلی ترین عضو این دستگاه در نظر گرفت.

مخزن در میکسر بتن:

 اندازه ی حجم مخزن ارتباط مستقیم در فروش میکسر بتن دارد. چرا که هر حجمی برای تامین اهداف خاصی طراحی می شود. از طرفی حجم‌ مخزن می تواند تأثیر مستقیمی بر قیمت میکسر بتن بگذارد. خود نیز حجم مخزن در ساخت میکسر بتن از حجم های ۱۰۰ لیتری تا ۱۰۰۰ لیتری انتخاب می شود.  حجم های بتونیر ۲۵۰ لیتری و بتونیر ۴۰۰ لیتری آن از فروش میکسر بتن بسیار خوبی برخوردار هستند.

در ساخت مخزن میکسر بتن از ورق های فولادی با ضخامت مناسب استفاده می ‌شود. غالباً مخزن در میکسر بتن به شکل دو تیکه ساخته می شود که قطر صفحه در تکه بالا از ضخامت کمتر و قسمت کف مخزن از ضخامت بیشتری برخوردار است. تغییر ضخامت در ساخت مخزن میکسر بتن به این جهت می باشد که بتن در فاز سیالی یک متریال به شدت سخت و تخریب کننده است. از این رو در صورت استفاده از ورق های نازک در ساخت مخزن میکسر بتن نمی ‌توان انتظار استحکام مطلوبی از آن را داشت.

مخلوط کن بتن سایز 400 لیتری 4 چرخ

موتور در میکسر بتن:

 از مهمترین قسمت ها در ساخت میکسر بتن نیروی محرکه مخزن می باشد. در ساخت میکسر بتن مخزنی است که به چرخش در می آید و این مخزن از وزن بسیار بالایی برخوردار خواهد شد. در نتیجه باید در ساخت میکسر بتن از موتور بسیار قدرتمندی استفاده شود. غالباً موتور های استفاده شده در ساخت میکسر بتن انواع برقی، دیزلی و یا بنزینی هستند.

برای ساخت میکسر بتن با حجم کم که نیاز چندانی به تامین قدرت زیاد موتور نخواهد بود، می ‌توان از موتور های برقی استفاده کرد که در نتیجه منجر به ساخت میکسر بتن برقی خواهد شد؛ اما در انواع حجیم و سنگین مثلاًاز ۷۵۰ لیتر به بالاتر در ساخت میکسر بتن که دیگر نمی توان به قدرت پایین موتور های برقی اکتفا نمود، انواع موتور های دیزلی و بنزینی در ساخت میکسر بتن مورد استفاده قرار می گیرند.

در نظر داشته باشید که قیمت میکسر بتن ارتباط تنگاتنگی با نیروی محرکه دارد. شرایط تامین نیروی برق در انتخاب نیروی محرکه بسیار تاثیرگذار است. در مواردی نیز مانند استفاده در فضا های بسته مثل انواع تونل ها و یا فضا های مسقف که از شرایط تهویه مطلوبی استفاده نمی شود، استفاده از میکسر بتن دیزلی و یا میکسر بتن بنزینی که قابلیت تولید دود دارند، دردسرآفرین خواهد بود.

چرخ ها در میکسر بتن:

 به جهت جا به جایی میکسر بتن در فضا های ساختمان سازی برای آنها چرخ در نظر گرفته می ‌شود. چرخ ها در میکسر بتن از نوع دو چرخ و یا چهار چرخ انتخاب می ‌شوند. مقدار حجم مخزن میکسر بتن است که در انتخاب سیستم چرخ های این تجهیز تاثیرگذار است. اینکه دو چرخ یا چهار چرخ باشد، بسته به سنگینی میکسر بتن انتخاب خواهد شد. در نوع چهار چرخ شاهد افزایش قیمت قابل توجهی به نسبت انواع دو چرخ در ساخت میکسر بتن خواهیم بود.

چرخ ها در میکسر بتن 250 لیتری

شاسی در میکسر بتن:

 یکی از اجزای اصلی و مهم در ساخت انواع میکسر بتن، شاسی این تجهیز است. بتن باید از ستون‌ های فولادی بسیار محکم و مقاومی ساخته شود و به گونه ‌ای طراحی شود که بتواند تعادل دستگاه را حفظ کند. چرا که میکسر بتن در حالت گردش به راحتی تعادل خود را از دست خواهد داد و طراحی شاسی اگر به گونه ‌ای باشد که نتواند این تعادل را تأمین کند، در نهایت منجر به واژگونی یک دستگاه خواهد بود.

شاسی میکسر بتن 250 لیتری

واحد طراحی در میکسر بتن

میکسر های بتن بسته به نوع طراحی در انتقال نیروی محرکه دسته بندی می شوند. غالباً این طراحی، دسته بندی میکسر بتن را در دو دسته دنده دور و دندهریز قرار می دهد. انواع دنده دور که بیشتر به جهت ساخت میکسر بتن با حجم های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. حلقه دنده ای، دور تا دور مخزن را در بر خواهد گرفت. حلقه دنده با دنده ای که بر سر نیروی محرکه قرار خواهد داشت، درگیر می شود؛ بدین ترتیب همراه با گردش موتور می توانید شاهد گردش مخزن باشید.

در انواع دنده ریز که بیشتر به جهت ساخت میکسر بتن با حجم های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد، شاهد حضور یک سیستم گیربکسی و یا دنده ای و یا تسمه ای در قسمت انتهای مخزن بتونیر خواهید بود؛ بدین ترتیب که نیروی محرکه که عموماً موتور های برقی خواهد بود در قسمت انتهای مخزن همراه با یک سیستم ساده تا پیچیده ی چرخدنده ای باعث چرخش مخزن بتونیر خواهد شد.

ترفند در هنگام استفاده از میکسر بتن

چرخ ها و دنده های میکسر را روغن کاری و گریس کاری نمایید.

به طور کلی میکسر های بتن در حال چرخش سیمان و آب با وزنی نسبتا بالا برای ساخت بتن کاربرد دارند، از این رو دنده های دستگاه که وظیفه انتقال حرکت از موتور به دیگ را به دوش دارند، به طور همیشگی تحت فشار قرار داشته و با گذشت زمان با فرسایش رو به رو می شوند. به همین علت چرخ ها و دنده های بتونیر و سایر مفاصل متحرک را برای مقابله با آسیب های ناشی از اصطکاک به طور مرتب روغن کاری نمایید تا از مواجه شدن با آن پیشگیری شود زیرا این امر علاوه بر افزایش طول عمر میکسر، عملکرد عالی تجهیزات متحرک را به دنبال خواهد داشت.

میکسر را در مکانی مناسب قرار دهید.

دقت داشته باشید که همزن بتن روی یک سطح پایدار و تراز قرار داشته باشد و از قرار دادن بتونیر روی سطحی مرطوب جدا خودداری نمایید. برای پیشگیری از راه افتادن بتونیر توصیه داریم در کنار چرخ ها آجر یا چوبی قرار دهید تا از حوادث غیرمترقبه جلوگیری شود.

  1. علمک ویبره باید به طور عمودی وارد بتن گردد.
  2. بعد از ۴ تا ۳ ثانیه لرزاندن خارج شود و نقطه دیگری ویبره صورت گیرد.
  3. از ویبره نباید برای حرکت دادن بتن به جلو استفاده نمود. این کار در بتن ریزی سقف‌ها در زمانی که روانی بتن کم می باشد و تراکم میلگرد زیاد هست خیلی رواج دارد. استفاده از ویبره به این شکل یا ویبره کردن زیاد باعث جدا شدن خمیر سیمان از سنگدانه بتن می گردد وتاثیر منفی در مقاومت و عملکرد بتن به دنبال دارد.
  4. ویبره باید اصولی باشد.

مخلوط کن بتن باکت دار هیدرولیک

مشخصات کلی در طراحی انواع میکسر بتن

بسته به نوع کارکرد تا حجم مخزن، انواع گوناگونی از میکسر های بتن طراحی و تولید می ‌شوند. استفاده از این بتن، دردسر ترکیب کردن و آماده‌سازی در محل ساخت و ساز را از بین می‌برد و جلوی اتلاف مواد اولیه در مراحل ساخت و انتقال را می‌گیرد. انواعی که بسته به نیاز شما می تواند شامل گونه‌ های بسیار متنوعی باشد. دقت در زمان خرید انواع میکسر بتن باعث خواهد شد تا بهتر و مطمئن ‌تر بتوانید نیاز های خود را تامین سازید. از این رو در مشخصه های کلی انواع بتونیر می توانید شاهد فاکتور های زیر باشید.

اصول طراحی میکسر بتن باکت دار

نوع موتور گرداننده و قدرت آن: 

بسته به حجم مخزن بتونیر شاهد استفاده از انواع موتور های بنزینی، دیزلی و برقی در طراحی مولد بتونیر هستیم. در انواع برقی نیز که بسیار محبوبیت بالایی دارند، انواع تک فاز و سه فاز در سطح بازار به فروش می ‌رسند. اینکه چه نوع موتوری را خریداری می کنید، بسته به نیاز خودتان است؛ اما در هنگام خرید متوجه قدرت تامین شده از سوی موتور باشید. این قدرت ها از ۲ الی ۲۰ اسب بخار متغیر هستند.

بتونیر در انواع ساده و یا گیربکس دار: 

نوع گیربکس دار از قیمت به مراتب بالایی برخوردار است؛ اما می ‌تواند عملکرد نرم و مطلوب تری داشته باشد. از طرفی طول عمر بیشتری را متوجه موتور میکسر خواهد کرد. گیربکس بتونیر برای تامین شرایط مطلوب به جهت نصب موتور های قدرتمند و یا سرعت بالا استفاده می ‌شوند. یک گیربکس به راحتی می‌ تواند گشتاور موتور ها را افزایش داده و به این ترتیب، همراه با صرف نیروی کمتری شاهد قدرت های بیشتری باشیم.

مخلوط کن بتن گازوئیلی

دو یا چهار چرخ بودن بتونیر: 

به جهت جا به جایی میکسر بتن، چرخ هایی در شاسی آنها تعبیه می ‌شود. این چرخ ‌ها از ۲ الی ۴ عدد متغیر هستند. انواع دو چرخ آن به جهت تامین حرکت بتونیر های سبک و فرغونی شکل مناسب است. در حالیکه برای تامین حرکت در بتونیر های سنگین و حجیم نیاز به طراحی سیستم حمل و نقل چهار چرخ می باشد.

نوع شاسی: 

شاسی ها در طراحی میکسر بتن در دو گروه قابل انعطاف با اهداف جا به جایی و یا ثابت برای ایجاد ثبات بیشتر طراحی می‌ شوند. بسته به نیاز خریدار است که یکی از این دو دسته بندی در ساخت شاسی انتخاب خواهد شد. البته طراحی شاسی در حفظ تعادل بتونیر از اهمیت برخوردار است. چرا که این تجهیز در زمان پر بودن مخزن وگردش آن به راحتی می تواند تعادل شاسی های غیر اصولی را بر هم بزند و باعث واژگونی آن باشد. این اتفاق منجر به خطرات کاری بسیار زیادی خواهد بود.

تامین درجات چرخش برای تخلیه: 

در انواع سبک میکسر بتن می توانید شاهد تامین چرخش ۳۶۰ درجه برای تخلیه آسان و کامل باشید. غالباً این چرخش همراه با یک اهرم و یا فرمان دستی خواهد بود. در حالیکه برای بتونیر های حجیم نمی توان از این سیستم استفاده نمود. برای بتونیر های سنگین تر از یک ساز و کار تخلیه ی دریچه ای و یا بهره گیری از یک سیستم مکش موتوری همراه با یک پمپ کوچک پیش بینی شده است.

تخلیه بتونیر از طریق فرمان گیربکسی

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر