خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

طریقه سمپاشی و انواع دستگاه سمپاشی درختان میوه

شخص در حالی سمپاشی درختان

فهرست مطالب

کنترل آفات و بیماری‌های درختان میوه

برداشت میوه های خوشمزه و کاملا رسیده از درختان خود می‌تواند یک تجربه خوب و رضایت بخش باشد. با این حال، بسیاری از حشرات از عطر و طعم شیرین میوه‌های رسیده به اندازه انسان لذت می‌برند، و فعالیت آنها در فصل رشد می‌تواند منجر به ایجاد میوه‌های آسیب دیده شود. کنترل این آفات و حشرات میوه اهمیت بالایی برای به ثمر رسیدن تلاش شما دارد. آفات و بیماری‌ها بر روی درختان میوه در هر نقطه از کشور تأثیر می‌گذارد. سمپاشی درختان میوه بهترین راه برای جلوگیری از بروز این مشکلات است و در صورت انجام کار در زمان مناسب سال بهترین محصول را می‌دهند.

آفات موجود بر روی برگ درخت

چه زمانی باید درختان میوه را سمپاشی کرد؟

اکثر شته ها، حشرات و کنه‌ها را می‌توان با استفاده از محصولی به نام روغن خفته در اواخر زمستان یا اوایل بهار کنترل کرد، قبل از ظهور جوانه‌های گل درخت تخم آن ها را از بین می‌برد.با استفاده از سمپاشی در اوایل بهار با اندوسولفان، مستقیماً روی تنه‌ها و شاخه‌ها، می‌توانید از حشرات حمله کننده به هلو جلوگیری کنید. اگر در باغ خود سیب یا گلابی کاشته اید، ممکن است پروانه کروز از رشد آن ها جلوگیری کند و آن ها را از بین ببرد.

زمانی که بیشتر گلبرگ ها و شکوفه های درخت می ریزند باید سمپاشی انجام شود و به فاصله یک یا دو هفته مرحله بعدی صورت بگیرد. این روش درمانی را در اواخر ماه تیر یا اوایل ماه مرداد یا هر زمان که متوجه سوراخ های لاروی جدید در میوه می شوید، تکرار کنید.

شخص در حال سمپاشی درخت

دستگاه سمپاشی درختان میوه

برای سمپاشی درختان دستگاه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید شده و برای موارد مختلفی به کار برده می‌شوند. انواع مختلف دستگاه سم پاش که برای سمپاشی درختان میوه مورد استفاده قرار می‌گیرد را در ادامه معرفی می‌کنیم.

مدل فرغونی 

این دستگاه برای باغ‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع سمپاش دارای یک مخزن بزرگ است که روی پایه چرخدار قرار گرفته است. با استفاده از این سمپاش می‌توانید به راحتی تمام سطح باغ خود را سمپاشی کنید.مخزن این سمپاش 100 لیتری و یا 200 لیتری بوده و با وجود 1 حلقه شلنگ 50 یاردی مشکلی برای سمپاشی نقاط مختلف باغ نخواهید داشت. این نوع دارای راندمان کاری بالا بوده که در مدل‌های بنزینی یا برقی قابل سفارش است.

دستگاه سوپاشی درخت مدل فرغونی

مدل زنبه ای 

یکی دیگر از انواع سم پاش‌های موجود برای از بین بردن آفات و حشرات مدل زنبه ای است. مشخصات فنی این دستگاه همانند مدل فرغونی است با این تفاوت که موتور بنزینی یا برقی بر روی یک شاسی با استفاده از فولی و تسمه به یکدیگر متصل بوده ولی مخزن دستگاه را باید جداگانه خریداری کنید. به این مدل سمپاش پشت وانتی هم گفته می‌شود.

دستگاه سمپاشی درختان مدل زنبه ای

مدل لانسی پشتی 

یکی دیگر از مدل‌های دستگاه سم پاش باغی برای از بین بردن آفات و حشرات مدل موتوری پشتی است. این تجهیز به صورتی طراحی شده که اپراتور آن‌ را به راحتی بر پشت خود حمل کند. این دستگاه در انواع موتور دو زمانه و چهار زمانه تولید شده و حداکثر ارتفاع پاشش آن 5 الی 6 متر است. همچنین این تجهیز با دو نوع لانس عرضه می‌شود که یک لانس مخصوص درخت و لانس دیگر مخصوص صیفی جات است.

دستگاه سمپاش درختان مدل پشتی

مدل شارژی

مدل شارژی سم پاش نیز از نوع پرکاربرد مخصوصاً برای فضاهای کوچک تا متوسط هستند. استفاده از باتری قابل شارژ برای روشن شدن دستگاه از مزیت های مهم این نوع سمپاش است. عمده مصرف این مدل دستگاه برای درختان میوه‌ای است که ارتفاع کمتر از 4 متر داشته باشد. مدل دو کاره این تجهیز از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

سمپاش درختان مدل شارژی

روش صحیح سمپاشی درختان

  • پیش از اینکه سمپاشی درختان را انجام دهید ابتدا شناخت کافی از نوع سم، فرمولاسیون آن، مدت زمان لازم برای اثر گذاری، تاثیرات آن بر روی انسان، نحوه اثر گذاری و... داشته باشید. 
  • سم مورد استفاده باید با نوع آفت و نوع گیاه تطابق داشته باشد. این مسئله بسیار بر روی کارایی سم و محافظت از درخت تاثیر می‌گذارد.
  • زمان سمپاشی درختان بسیار مهم است. برای مثال اگر دیرتر از موعد اقدام نمایید، مجبور خواهید بود دوز بالاتری از سم را مصرف کنید. بدترین اتفاق در امر کشاورزی، مقاوم شدن آفات و امراض به سموم است.
  • فراموش نکنید که حداقل تا چندین ساعت بعد از سمپاشی نباید بارندگی رخ بدهد چرا که اثر سم را از بین خواهد برد. بنابراین ابتدا وضعیت آب و هوایی را کنترل نموده و سپس اقدام کنید.
  • توجه کنید که به هیچ عنوان نباید در یک روز بادی سمپاشی را انجام دهید.

نکات ایمنی در زمان سمپاشی درختان میوه

  • در تمام مدت سمپاشی درختان از خوردن خوراکی و حتی نوشیدن آب پرهیز کنید.
  • در صورتی که نیاز به مخلوط کردن سم با برخی از مواد همانند ادجوانت ها باشد، وسیله مخصوص اینکار را به کار برده  و این وسیله را تنها در زمان سمپاشی درختان استفاده کنید.
  • توصیه می‌کنیم که در زمان سمپاشی درختان حتماً موارد ایمنی را رعایت فرمایید. به عبارت دیگر از لباس مناسب، دستکش، عینک و ماسک استفاده نموده و به هیچ عنوان با این پوشش وارد محیط کار و خانه نشوید.

 

  • زمان سمپاشی درخت گلابی کدام موقع از سال است؟

    بهترین زمان اواخر زمستان قبل از باز شدن شکوفه درخت است.

  • چه زمانی بهترین زمان آبیاری بعد از سمپاشی است؟

    آبیاری بعد از سمپاشی معمولاً 1 روز بعد از عملیات سمپاشی انجام باید انجام شود.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر