خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

علف تراش، علف زن (دوشی، پشتی، بنزینی، برقی و ...)

انواع مختلف دستگاه علف زن

    مرتب‌سازی محصولات:

  • پیش‌فرض
  • ارزان‌ترین
  • گران‌ترین
  • جدید‌ترین
  • پرفروش‌ترین
  • پربازدیدترین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فهرست مطالب

در باغ یا مزرعه و حتی حیاط کوچک خانه های شما این گیاهان هستند که همه جا رشد می کنند. بسیاری از این گیاهان مفید هستند و با هدفی خاص کاشته شده اند اما بخش بزرگی از آنها در قامت علف های هرز محیط مزرعه و یا باغ خانگی شما را ناخواسته اشغال کرده‌اند. در هر صورت برای تراشیدن این گیاهان به ابزارهای تخصصی نیاز دارید و انواع علف زن برای این منظور طراحی شده اند. 

علف زن یا داس موتوری از کاربردی ترین ماشین آلات کشاورزی هستند و حالا در هر باغ کوچک خانگی و یا هر مزرعه بزرگ می توانید صدای غرش گونه این ابزارهای موتوری را بشنوید که با سرعت و دقت می توانند هر نوع گیاه را تراشیده و محیط باغ و بوستان را منظم سازند.

شخص در حال استفاده از دستگاه علف تراش

انواع علف تراش 

انواع علف تراش را بر اساس طراحی دستگاه و نوع قرارگیری آنها بر اندام کارگران و یا روش جابجایی دسته بندی می کنند. تمامی علفزن ها با قابلیت حمل و نقل ساده طراحی شده‌اند اما همگی آنها قابل حمل توسط کارگران نیستند. همچنین نحوه استقرار آنها بر اندام اپراتورها و روش استفاده از آنها در تراشیدن گیاهان متفاوت است. لذا انواع علف زن را به قرار زیر دسته بندی می کنند: 

علف زن پشتی (کوله ای یا کوله پشتی)

علف زن پشتی از کاربردی ترین انواع داس موتوری است که به مانند یک کوله پشتی برای استقرار در پشت کارگران طراحی شده است. علف زن پشتی یا علف زن کوله ای دارای شاسی کوله ای شکل است که با استفاده از بندهای پهن و ارگونومیک به مانند کوله بر پشت کارگران سوار می شود. موتور دستگاه بر روی این شاسی کوله ای قرار دارد و قدرت آن از طریق یک محور فلزی با قابلیت فنری برای چرخاندن تیغه ها منتقل می شود. 

ابزار برش علف چین پشتی یک دسته بلند فلزی است که در امتداد فنر متصل به موتور طراحی شده است. تیغه های دوار داس موتوری در انتهای این دسته قرار دارند که می توانیم از قابلیت چند کاره بودن آنها برای اتصال و کارکرد انواع الحاقی استفاده کنیم. کار کردن با علف زن پشتی ساده است و سرعت عمل آن نیز قابل توجه می باشد. همچنین این دستگاه قدرت مانور بالایی برای تراشیدن گیاهان در سطح زمین و یا فضاهای مرتفع مانند سرشاخه درختان و... دارد. 

شخص در حال استفاده از دستگاه علف تراش پشتی

علف زن دوشی ( علف زن کمری یا بغلی) 

علف تراش دوشی برای استقرار در کنار اندام کارگران به حالت دوشی طراحی شده است. در طراحی علف زن دوشی از محور بلند فلزی برای انتقال توان موتور و چرخش تیغه استفاده شده است که به راحتی خراب نمی شود. موتور دستگاه در بخش انتهایی قرار دارد و قدرت آن از طریق محور فلزی و کاملاً بلند دستگاه در اختیار تیغه های برنده و یا هر الحاقی دیگری قرار می گیرد. همچنین کل دستگاه از طریق بندهایی به دوش کارگران سوار هستند. در علف چین دوشی، محور بلند فلزی دستگاه قابلیت انتقال توان با راندمان بالا را ممکن نموده و به راحتی تحت عملکرد طولانی مدت خراب نمی شود.

علف زن دوشی یا کمری

علف زن کالسکه ای یا چرخ دار

علف تراش کالسکه ای برای قدرت مانور بهتر در سطح زمین و تراشیدن گیاهان کم ارتفاع سطح زمین طراحی شده است. همچنین در طراحی این مدل های کالسکه ای از موتورهای قدرتمندی نیز استفاده شده است تا در کل از قابلیت های فنی موتوری در تراشیدن حجم زیاد گیاهان برخوردار باشیم. علف زن کالسکه ای به مانند دیگر علفزن‌ها از قابلیت حمل و نقل توسط کارگران برخوردار نیست اما دارای شاسی چرخدار است که برای جابجا شدن ساده در سطوح هموار باغ و مزرعه کارایی دارد. 

علف زن کالسکه ای یا چرخ دار

علف چین ها بر اساس نوع موتور 

داس موتوری با ایده موتوریزه شدن انواع داس طراحی شده است و بخش موتوری مهمترین قسمت در طراحی انواع این دستگاه ها است. موتور علف تراش قوای محرک عملکرد سریع انواع الحاقی دستگاه را تامین می نماید. این موتور در بخش انتهای دستگاه علف زن دوشی و یا بر روی شاسی کوله علف زن پشتی جانمایی می شود و قدرت آن با توجه به نوع طراحی علف زن و قابلیت‌های کاربردی آن متفاوت است. انواع علف زن ها بر اساس نوع موتور به قرار زیر هستند: 

علف زن بنزینی 

علف تراش بنزینی متداول ترین نوع دستگاه علف تراش است که مخصوص کار در باغ های بزرگ و زمین های وسیع زراعی و یا هر مکان با دسترسی محدود به نیروی برق طراحی شده است. هر کدام از این علفتراش ها دارای موتور کوچک بنزین سوز هستند که مستقل از تامین انرژی در هر محیط باغبانی و زراعی قابلیت کارکردن طولانی مدت دارند.  

 در علف تراش‌های دارای موتورهای دو زمانه به نوعی از سوخت ترکیبی نیاز داریم. علف زن دو زمانه طراحی کوچک و سبک همراه سرعت زیاد و قدرت کشاور بالایی دارد اما مقدار تولید صدای آن حین کار زیاد است. در مقابل برخی برندها اقدام به تولید علف زن بنزینی از نوع چهار زمانه کرده‌اند که عملکردی به مراتب روان‌تر و قدرت عملیاتی بهتری از انواع علف زن دو زمانه دارند. 

شخص در حال استفاده از علف زن بنزینی

علف زن برقی 

برای طراحی این نوع داس موتوری از حضور موتورهای الکتریکی تکفاز استفاده شده است. این علفزن ها به نسبت مدل های بنزینی ارزان تر هستند و با تولید صدای کمتری کار می کنند اما قدرت مانور بالای مدل های بنزینی در فضاهای بزرگ و عملیات های سیار را ندارند. علفزن‌های برقی برای کار در خانه باغ ها، گلخانه ها، مزارع کوچک و یا طراحی فضای سبز در محدوده نچندان بزرگ با امکان دسترسی به نیروی برق طراحی شده‌اند. 

علف زن برقی

مشخصات فنی علف تراش 

مشخصات فنی انواع علف چین شامل بخش های مختلفی است که در دستگاه های متفاوت از برندهای متنوع بازار و روش های متنوع طراحی دستگاه تفاوت دارند. اما در کل می توانیم هر دستگاه علفتراش را از نظر موتوری و شاسی جداگانه بررسی کنیم. از نظر موتوری در طراحی این دستگاه ها عموماً از موتورهای بنزینی دو زمانه و تک سیلندر استفاده شده است. این موتور ها هوا خنک، تنفس طبیعی و استارت هندلی هستند و با تولید صدای نسبتا بلندی کار می کنند. برای طراحی علفزن‌های کارآمدتر از موتورهای چهار زمانه و تک سیلندر با قابلیت تنفس طبیعی و هوا خنک استفاده شده است.  

اما در بخش شاسی دستگاه با مولفه هایی مانند طول محور، طول فنر، ابعاد شاسی، نوع طراحی دسته و جانمایی ابزارهای کنترلی دستگاه سر و کار داریم. همچنین روش طراحی بخش قرارگیری تیغه ها و قابلیت های بکارگیری انواع تیغه علف تراش و حتی انواع الحاقی از دیگر مولفه های فنی در تحلیل کاربردی انواع علف زن هستند. 

شخص در حال استفاده از دستگاه علف تراش

کاربردهای علف تراش 

کاربردهای علفتراش در تراشیدن گیاهان بسیار گسترده است و شامل هر نوع گیاه از چمن تا شاخه نازک درختان می شود. اما برای هر نوع فضای کاربردی و تراشیدن هر نوع گیاه تیغه های مخصوص طراحی شده است که باید در هنگام کار و با توجه به نوع گیاهان هوشمندانه از تیغه مناسب آن تهیه کنید. 

کاربردهای علفتراش بسیار فراتر از تراشیدن گیاهان شامل فعالیت‌های گسترده دیگری در فضاهای باغبانی و کشاورزی می شود. در حال حاضر انواع علف زن‌های چند کاره ابداع شده است که علاوه بر قابلیت های کامل تراشیدن گیاهان از امکانات کاربردی دیگر مانند شمشاد زنی، دروی محصولات زراعی، شخم زنی، تیلر، اره موتوری و... برخوردار هستند. 

بهترین برند های داس موتوری

در سطح بازار که حاضر شوید با انبوه برندها و کمپانی های فعال در زمینه طراحی انواع علف تراش موتوری روبرو می‌شوید که هر کدام از آنها دستی بر آتش طراحی این دستگاه ها با قابلیت‌های کاربردی متنوع دارند و برای کارهای سخت در محیط باغ و مزرعه طراحی شده است. قاعدتاً به بهترین و با کیفیت ترین آنها نیاز دارید. تقریباً تمام برندهای فعال در زمینه طراحی ماشین آلات باغبانی مدل های متنوع از انواع علف زن را طراحی می‌کنند که مطرح ترین آنها علفتراش‌های طراحی شده از برندهای هوندا، کا ان سی، دلمار و اشتیل هستند. 

شخص در حال استفاده از دستگاه علف تراش

قیمت علف زن

قیمت جز جدانشدنی هر محصول است که از مهمترین پارامترها در انتخاب و خرید هر نوع محصولی به شمار می‌آید. دستگاه علف تراش نیز از این داستان مستثنی نبوده و قیمت علف زن جز مهمترین پارامترهایی که هنگام انتخاب ذهن هر خریداری را درگیر می‌نماید. در این قسمت به مهمترین عواملی که در قیمت دستگاه علف تراش تاثیر مستقیم می‌گذارد می‌پردازیم.

عوامل تعیین کننده قیمت علف تراش

نوع موتور علف زن

همان طور که اشاره شد علف تراش‌ها در دو مدل برقی و بنزینی تولید می‌گردند که در این میان قیمت علف زن بنزینی نسبت به همتای برقی بسیار بالاتر است. همچنین در میان مدل‌های بنزینی قیمت علف زن بنزینی چهارزمانه از مدل دوزمانه بیشتر است که دلیل این امر را نیز در کیفیت بالای علف تراش چهارزمانه و قیمت بالاتر موتور چهارزمانه نسبت به دوزمانه جستجو نمود.

برند دستگاه

مارک علف تراش نیز جز مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت علف تراش به حساب می‌آید. مطمعنا هرچه برند دستگاه معروف‌تر و با کیفیت‌تر باشد قیمت علف تراش نیز افزایش پیدا می‌نماید. از گران قیمت‌ترین برندهای علف تراش می توان به برند اشتیل آلمان، دولمار آلمان و هسکوارنا سوئد اشاره نمود.

نوع شاسی دستگاه

طبق توضیحی که داده شد علف تراش‌ها از لحاظ کاربری در دو مدل دوشی و پشتی طراحی و تولید می‌گردند. دوشی و یا پشتی بودن علف چین تاثیر زیادی بر روی قیمت علف تراش دارد. قیمت علف زن مدل پشتی به دلیل طراحی و دردسر زیاد در تولید کوله، از قیمت بالاتری نسبت به نمونه دوشی برخوردار است.

تعمیر و نگهداری علف تراش 

علف تراش‌ها برای کارهای سخت و بی‌پایان باغبانی طراحی شده‌اند. این ماشین های کوچک قدرت عملیاتی بالایی دارند و به راحتی از پس حجم زیاد گیاهان سرشاخه‌ها بر می‌آیند. اما به ‌هرحال تحت شرایط کار سخت محیط باغ دچار استهلاک می شوند که برای کارکرد بهینه از انواع علفزن لازم است تا برخی نکات کلیدی در روش های اصولی تعمیر و نگهداری از آنها را رعایت کنید: 

  • همیشه تیغه های دستگاه را تیز کنید. تیغه های کند شده باعث فشار زیادی به موتور دستگاه می شود 
  • با توجه به نوع گیاهان، ارتفاع گیاهان و حجم آنها از تیغیه مناسب استفاده کنید. 
  • در آغاز محیط را از وجود هم نوع جسم سخت مانند سنگ خالی کنید 
  • سرویس‌های دوره‌ای موتور دستگاه را انجام بدهید. این سرویس ها شامل بازدید شمع، بازدید فیلتر هوا، بازدید فیلتر سوخت و تعویض روغن در موتورهای چهار زمانه می شود. برای کار با علف زن دو زمانه از سوخت ترکیبی مطابق با دستورالعمل سازنده برای اختلاط روغن و بنزین استفاده کنید. 

نکات ایمنی کار با علف تراش 

انواع داس موتوری در دسته ماشین های برنده باغبانی قرار می گیرند که در فاصله ای نزدیک از شما برای تراشیدن حجم قابل توجه گیاهان استفاده می شوند. هرگونه کوتاهی در رعایت نکات ایمنی تبعات جبران ناپذیری دارد. لذا توصیه می‌کنیم که حتماً در حین کار با انواع علف چین تمامی نکات ایمنی از قبیل موارد زیر را رعایت کنید: 

  • از تیغه های تیز استفاده کنید. تیغه های کند توان بریدن ندارند و به حالت ضربه‌ای به سمت اپراتور لگد می زنند 
  • هر نوع اجسام سخت از میان بوته ها و یا از روی سطح زمین بردارید. این اجسام با برخورد به تیغه دستگاه پرتاب می‌شوند 
  • برای مرتب کردن گوشه ها و یا کنار دیواره ها از توپی حاشیه زن استفاده کنید.
  • لباس کار مناسب عملیات های باغبانی استفاده کنید. 
  • از نزدیک شدن افراد به دستگاه در حین کار جلوگیری کنید 
  • در حین کار مراقب پاهای خود باشید و از هر نوع شرایط که احتمال به هم خوردن تعادل دارد اجتناب کنید. 
  • دستگاه را در حالت روشن به حال خود رها نکنید.
  • علف تراش دوشی بهتر است یا پشتی؟

    هر دو علف تراش طراحی ایده آل و کاملا کاربردی دارند به شکلی که برای هر نوع فضای باغبانی می توان از آنها استفاده کرد. با این وجود علف زن پشتی مناسب تازه کارها است. کار کردن با این علف زن ها ساده است اما همیشه احتمال خراب شدن محور آنها به نسبت از مدل های دوشی بیشتر است. در مقابل علفزن دوشی طراحی و کاربردی حرفه ای دارد که قدرت مانور عملیاتی آن در سطح زمین از مدلهای دوشی بیشتر است اما کار کردن با آنها دشوارتر است و نیاز به حفظ تعادل بیشتری دارد.

  • بهترین علف چین بنزینی کدام است؟

    علف زن های بنزینی را با استفاده از موتورهای دو زمانه و چهار زمانه طراحی می کنند. موتور های دو زمانه طراحی کوچک، شتاب زیاد، سرعت بالا و قدرت خروجی خوبی دارند. آنها سبک هستند و کاملاً مناسب دستگاه‌های قابل ‌حمل طراحی شده‌اند. اما به هر حال برای کار کردن با آن نیاز به تهیه سوخت ترکیبی دارید که گاها دردسرآفرین است.

  • توپی علف تراش چیست؟ چه کاربردی دارد؟

    توپی علف زن نوعی ابزار برش گیاهان کم ارتفاع است که با استفاده از رشته های نازک فلزی و یا نایلونی ساخته شده است. این تویی به جای تیغه های پهن فلزی نصب شده و مناسب حاشیه زنی کار در زمین های شیب دار و یا تراشیدن گیاهان در میان تعداد زیاد سنگ ها می باشد.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر