خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

علف زن چگونه کار می‌کند؟

شخص در حال استفاده از دستگاه علف زن

فهرست مطالب

فضای سبز، حیاط، باغچه، مزرعه یا باغ در صورتی زیبا و شَکیل دیده می‌شود که چمن‌های بلند و علف‌های هرز آن‌جا را احاطه نکرده باشند. استفاده از دستگاه علف زن یکی از راه‌های جذاب و موثر جهت مرتب نگه داشتن چمن، زیبا سازی و وجین علف‌های هرز است. در این مقاله سعی خواهم کرد خوانندگان این مطلب را با چگونگی کار کرد و اجزای اصلی دستگاه علف زن آشنا کنم.

دستگاه علف تراش چگونه کار می‌کند؟

این تجهیز، دستگاهی است که به طور ویژه جهت کوتاه کردن چمن و علف هرز و حتی برداشت محصولاتی نظیر گندم و یونجه طراحی شده است. اگر از من تعریفی کوتاه درباره چگونگی عملکرد علف تراش خواسته باشند خواهم گفت "نیروی تولید شده توسط موتور به حرکت دورانی تبدیل شده و در نهایت این نیروی چرخشی باعث چرخش تیغه و بُرش علف می‌شود". حال در ادامه با چند بخش اصلی دستگاه علف زن آشنا می‌شویم.

منبع تولید توان علف زن (موتور علف زن)

برای منبع تولید توان دستگاه، یا از موتور‌های بنزینی استفاده می‌شود یا از موتور الکتریکی. به طور کلی استفاده از علف زن با موتور بنزینی رواج بیشتری دارد اما درصد کمی از تولید‌کنندگان علف تراش این دستگاه را با موتور الکتریکی روانه بازار کرده اند. کمپانی‌های معتبر و نامدار سازنده علف زن همگی علف تراش‌های خود را با موتور بنزینی 2 زمانه و یا چهار زمانه تولید می‌کنند که هر یک از این دو مدل موتور مزایا و معایبی دارد.

موتور دستگاه علف زن و تجهیزات وابسته به آن

سیستم بُرش علف زن

اجزای سیستم برش یک دستگاه علف زن از دو جزء شفت و تیغه تشکیل شده است. در این سیستم دور بالایی که توسط موتور تولید شده به شفت منتقل شده و انتهای شفت به گیربکس و سپس به تیغه دستگاه می‌رسد. در نهایت سطح تیز و بُرَنده تیغه در تماس با علف و چمن برش را انجام می‌دهد. در این سیستم کیفیت و سرعت کوتاه کردن علف رابطه مستقیمی با کیفیت تیغه علف زن دارد. علاوه بر تیغه، جهت علف‌های نازک و کوتاه‌تر استفاده از نخ علف تراش هم رایج است. 

نخ علف زن

درباره نخ علف زنی صحبت به میان آمد. اگر پوشش گیاهی که قصد مرتب کردن آن را دارید کم حجم است پیشنهاد می‌کنم از نخ علف زنی استفاده کنید. نخ علف زن داخل هد نخ دستگاه پیچیده شده است و بعد از اینکه کُند شد می­توانید آن را به راحتی تعویض کنید. نخ­های علف زن در ضخامت‌های 3 میلیمتر، 3.5 میلیمتر و 4 میلیمتر و از نظر هندسی در مقاطع گرد، اره‌ای، مربعی و ... تولید می‌شوند.

نخ دستگاه علف تراش

سیستم تخلیه موتور علف زن

از بحث معرفی اجزای اصلی دستگاه دور نشویم. بخش اصلی دیگر دستگاه علف زن، سیستم تخلیه دود موتور است. در موتورهای بنزینی بعد از اتمام یک سیکل کاری کامل نوبت به تخلیه دود حاصل از احتراق می‌رسد. در این حالت دود از اتاق احتراق بعد از گذر از سوپاپ باید به فضای بیرون هدایت شود. اجزای تشکیل دهنده این بخش اگزوز و صدا خفه کن می­باشد. وظیفه صدا خفه‌کن در این بخش کاهش صدای دود هنگام خروج از اگزوز است. عملکرد صدا خفه‌کن به این صورت است که سرعت جریان دود را کاهش می‌دهد و در نتیجه صدای موتور نرم‌تر و آرام‌تر می‌شود. علاوه بر این داخل صدا خفه‌کن یک مبدل کاتالیزوری تعبیه شده است تا گازهایی نظیر مونوکسید کربن را کمتر وارد محیط زیست کند.

 

جمع بندی درباره چگونگی کارکرد دستگاه علف زن

دستگاه علف‌زن یک اختراع تحول آفرین در باغداری و کشاورزی بود که در حال حاضر افراد زیادی از این دستگاه استفاده می­کنند. در این مقاله سعی شد 3 بخش اصلی دستگاه علف زن را معرفی کنیم. موتور محرک، سیستم برش علف و سیستم اگزوز اجزای اصلی هر دستگاه علف تراش است. باید به این نکته هم اشاره کنیم که بعد از آشنایی با اجزای دستگاه، مواردی مانند روش‌های نگهداری، سرویس‌های دوره‌ای موتور و نکات ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است که می‌توانید به سایر مقالات فروشگاه نیکا مراجعه کنید.

  • برای سیستم برش به تیغه دستگاه اشاره شد. چه نوع تیغه ای برای این دستگاه مناسب است؟

    تیغه‌های علف تراش در مدل‌های مختلف نظیر 2 پره، 3 پره، 4 پره، 32 پره، 40 پره، 80 پره و 100 پره تولید می‌شود که هر کدام کارآیی خاص خود را دارند. اما معمولاً استفاده از تیغه 40 پره در بین مالکین این دستگاه کاربرد بیشتری دارد. تیغه 40 پره به راحتی می-تواند علف¬های نازک و ضخیم را کوتاه کند.

  • برای روغنکاری موتور علف زن از چه روغنی استفاده می‌شود؟

    برای موتورهای دو زمانه از روغن موتور دو زمانه مخصوص استفاده کنید. شما باید این روغن را با نسبت توصیه شده کمپانی با بنزین ترکیب و سپس داخل مخزن دستگاه بریزید. برای موتورهای چهارزمانه از روغن موتور نمره 40 بدو اینکه با بنزین ترکیب کنید داخل مخزن مخصوص روغن ریخته شود.

  • حجم موتورهای علف تراش معمولاً چند سی سی است؟

    حجم موتورهای این تجهیز معمولاً 40 سی سی و 52 سی سی می‌باشد اما کمپانی‌های معتبری همچون هوندا، موتور 50 سی سی مخصوص علف تراش با عنوان GX50 را روانه بازار کرده است که جهت انجام کارهای سنگین علف زنی مناسب است.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر