خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

فیلتر دیسکی آیتوک (Aytok)

برای استعلام قیمت، تماس بگیرید.

تماس با ما
  • ارسال به سراسر ایران

  • پشتیبانی از ۹ الی ۲۱

  • کمترین هزینه ممکن

  • امکان خرید ۲۴ ساعته

  • پرداخت نقد

  • نقد و بررسی
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران
  • پرسش و پاسخ

فهرست مطالب

فیلتر دیسکی آبیاری آی تک (Aytok)

فیلتر دیسکی آیتوک از یک محفظه ی پلی آمیدی تشکیل شده که در داخل این محفظه از چندین صفحه یا دیسک روی هم تشکیل شده که روی دیسک ها شیار هایی وجود دارد که جلبک ها، علف های هرز و سایر ناخالصی ها در میان شیار ها گیر افتاده و تصفیه آب انجام می شود.

دیسک ها به صورت هم مرکز روی یک میله قرار می گیرند. Aytok از برند های ترکیه ای می باشد و از محبوب ترین برند ها در بین کشاورزان عزیز می باشد.

فیلتر های دیسکی آیتوک بای جداسازی آب از مواد بیولوژیکی و ذرات معلق در آبیاری قطره ای مورد استفاده می باشند. فیلترهای دیسکی با شیار های فوق العاده باریک که روی دیسک ها وجود دارد، ذرات و مواد بسیار ریز معلق در آب را می گیرند.

انواع فیلتر آبیاری آیتوک (Aytok)

فیلتر شنی آیتوک، فیلتر دیسکی آیتوک، فیلتر توری آیتوک و فیلتر هیدروسیکلون آیتوک به مجموعه ی فیلتر های ذکر شده در بالا به همراه تانک کود و سایر اتصالات مربوط به آنها به اصطلاح ایستگاه کنترل مرکزی می گویند.

تجهیزات فیلتراسیون و ایستگاه کنترل مرکزی

در طرح های آبیاری قطره ای یا موضعی نوع فیلترهایی که باید به کار برده شود توسط کارشناسان و متخصصان و طراحان بخش آبیاری تعیین می گردد. ولی در اینجا به طور خلاصه اصول و قوانین اولیه در انتخاب نوع فیلترها را می توان به صورت زیر بیان کرد.

هیدروسیکلون ها وظیفه ی جدا کردن ذرات درشت را بر عهده دارند، این ذرات در استخر ها و رسوبگیرها به خوبی ته نشین می شوند. بنابراین در طرح هایی که استخر با ابعاد بزرگ دارند نیاز به استفاده از هیدروسیکلون نیست.

فیلترهای شنی برای جداسازی مواد آلی مثل جلبک ها به کار می روند. بنابراین در طرح های آبیاری آب از یک منبع مانند چاه تامین می شود که فاقد مواد آلی هستند. استفاده از فیلتر شن هم الزامی نیست.

در نهایت فیلترهای میکرونی شامل فیلتر های دیسکی و فیلترهای توری هستند که وظیفه ی جدا کردن ذرات ریز را بر عهده دارند و معمولاً استفاده از یک نوع از آنها در تمامی طرح های آبیاری قطره ای الزامی می باشد و ضروری است. معمولاً در اکثر طرح ها تنها از فیلتر دیسکی برای تصفیه استفاده می شود.

که این امر باعث کاهش هزینه ی طرح ها می شود. به خصوص در طرح های آبیاری قطره ای کوچک که در ایران انجام می شود.

این امر برای کشاورزان که نگران دزدی و تخریب تجهیزات هستند باعث بالا رفتن امنیت طرح می شود ولی با این کار خصوصاً در طرح هایی که دارای استخر رو باز هستند عمل شست و شوی فیلتر ها باید سریع تر انجام شود یا حتی در برخی از استخر هایی که جلبک زیادی دارند در هر آبیاری بایستی دیسک های فیلتر ها را شست و شو داد.

هر چند با وجود راحتی و آسانی شست و شو که غالباً باعث نا رضایتی کشاورزان می باشد ولی می توان با نصب بک واش برای فیلتر ها و یا استفاده از فیلتر های اتوماتیک این نگرانی را برطرف کرد.

فیلتر دیسکی کشاورزی آیتوک Aytok

فیلتر دیسکی آیتوک در کشاورزیو از جمله آبیاری قطره ای کاربرد فراوان دارد. از فیلتر دیسکی کشاورزی آیتوک برای جدا کردن ذرات معلق در آب کشاورزی و حتی صنایع مختلف دیگر استفاده می شود.

فیلتر های دیسکی آیتوک با دقت های مختلفی در بازار موجود می باشند که با توجه به نوع ذرات و اندازه ی آنها می توان فیلتر دیسکی مناسب را انتخاب نمود.

ذرات معلق بعد از فرآیند تصفیه، داخل فیلتر نگه داشته می شوند و برای استفاده های بعدی و برای تمیز کردن داخل آن باید فیلتر ها را بک واش یا شست و شو داد.

فیلتر دیسکی آیتوک برای پیش تصفیه یا حتی تصفیه کامل برای حذف ذرات معلق موجود به کار می رود که به آن Disk Filter هم گفته می شود.

به دلیل این که این فیلترها دارای دیسک های پلاستیکی می باشند که بر روی آنها شیار های باریک تعبیه شده می تواند مواد یا حتی ذرات معلق در حد میکرون را از آب جدا کند و تا زمان تخلیه و شست و شوی مجدد یا بک واش درون خود نگه دارد.

در حین عملیات شست و شوی معکوس، ذرات از بین شیار های دیسک ها تمیز می شوند. در سری جدید فیلتر های دیسکی آیتوک برای افزایش سطح فیلتراسیون تا 3 برابر و همین طور عملکرد بهتر در زمان شست و شوی معکوس، دیسک ها با شکل خاصی طراحی شدند.

به طوری که در یک سطح دارای شیار های متحدالمرکز و در سطح دیگر دارای شیار های سینوسی شکل می باشند.

فیلتر های دیسکی آبیاری با عنوان فیلتر ثانویه نیز شناخته می شوند. این فیلتر ها ساختار بسیار ساده ای دارند و صفحات مشبک توری آنها از جنس پلاستیک می باشد. به دلیل سادگی کاربرد و استفاده از فیلترهای دیسکی، این فیلترها در بین کشاورزان طرفداران زیادی دارد.

اجزای اصلی فیلترهای دیسکی آیتوک

  •         سیستم بک واش یا تمیز کننده
  •         کارتریج (سیستم خلا)
  •         همزن
  •         شاسی نگه دارنده قطعات
  •         کنترل کننده
  •         صفحات سرامیکی

ابعاد و سایز های فیلتر های دیسکی آیتوک

سایزبندی فیلترهای دیسکی آیتوک به صورت 4/1 اینچ، 2/1 اینچ، 4/3 اینچ، 1 اینچ، 2 و 3 اینچ می باشند.

مش یا دقت فیلترهای دیسکی آیتوک

به صورت کلی اندازه دقت فیلتر های دیسکی برای گیر انداختن ذرات معلق 5، 20، 50 ، 100 و 130 میکرون می باشد.

انواع فیلترهای دیسکی آبیاری آیتوک از لحاظ عملکرد

دو نوع اصلی فیلترهای دیسکی از لحاظ ساختار و کارکرد، فیلتر هلیکس و فیلتر دیسکی مدولار می باشد. نحوه ی کارکرد فیلترهای دیسکی هیدروهلیکس به این صورت می باشد که به دلیل پره ای که در بالای دیسک ها تعبیه می شود آب را به صورت چرخشی در می آورد و در نتیجه به صورت بهتر با دیسک ها درگیر می شوند.

در این نوع فیلترها خاصیت نیروی گریز از مرکز وجود دارد یعنی ذرات معلق سنگین را از دیسک ها دور نگه می دارد و به دیواره ها می چسباند. همچنین ذرات بزرگتر از رنج میکرون فیلتر هم امکان عبور از شیارهای بسیار ریز موجود بین دیسک ها را ندارند. در نتیجه آب به خوبی تصفیه شده و به سمت خروجی فیلتر هدایت می شود.

در نهایت تصفیه خیلی بهتر انجام می شود و دیسک ها دیرتر کثیف می شوند و زمان شستشوی دیسک ها دیرتر انجام می شود.

ولی در نوع دوم مدولار آب درون فیلتر بدون اینکه حالت چرخشی داشته باشد با دیسک ها درگیر می شود و قدرت تصفیه کنندگی پایین تری دارند.

همچنین فیلترهای دیسکی آیتوک را از لحاظ چکونگی شست و شوی دیسک ها می توان به 2 دسته اتومات و دستی تقسیم کرد.

فیلترهای دیسکی دستی به این صورت می باشد که برای تمیز کردن یا بک واش کردن فیلترهای دیسکی نیاز به کاربر یا کارگر می باشد و به آن فیلتر دیسکی دستی می گویند ولی در فیلترهای دیسکی اتومات برای بک واش کردن به نیروی انسانی نیاز نمی باشد و شست و شو به صورت اتومات انجام می شود ولی به دلیل گران قیمت بودن این فیلترها، کمتر از آن استفاده می شود.

ویژگی های فیلتر دیسکی آیتوک

  1.      اپراتوری راحت
  2.      نصب و راه اندازی ساده به این صورت که فیلترهای آیتوک به صورت کامل آماده متصل شدن به سیستم آب ورودی و تخلیه، در بازار موجود می باشند.
  3.      راندمان و کارآیی بالا: به دلیل داشتن شکل و طرح ویژه و کاربرد تعداد مناسب فیلترها، فیلتراسیون از راندمان زیادی برخوردار است.
  4.      افت فشار پایین: تعداد مناسب فیلتر و شیوه طراحی درست و ویژه ی این سیستم از افت زیاد فشار جلوگیری می کند.
  5.      مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و دارای عمر بالا نسبت به فیلتر های گالوانیزه به این دلیل که کودهای شیمیایی باعث خوردگی فیلترهای فلزی می شود.
  6.      نیاز به آب کم در فرآیند شست و شوی معکوس نسبت به فیلترهای شنی
  7.      کارآیی بسیار زیاد در طرح های آبیاری قطره ای

مزایای استفاده از فیلترهای دیسکی آیتوک در طرح های آبیاری قطره ای چیست؟

یکی از مهمترین و بارزترین مشکلاتی که در سیستم آبیاری قطره ای در کشاورزی و حتی در گلخانه ها وجود دارد این است که اگر آب مورد استفاده دارای ذرات معلق و ناخالصی باشد امکان گرفتگی قطره چکان ها و آبپاش ها حتمی می باشد و روزنه های ریزی که در آبپاش و قطره چکان وجود داردمسدود شده و باعث می شود آب کمتری به گیاه برسد و این امر باعث پژمردگی یا آسیب به محصولات مزرعه ای یا گلخانه ای می شود. به همین دلیل استفاده از یک سیستم فیلتراسیون یا پیش تصفیه ضرورت دارد.

هر چه دقت یا روزنه های فیلترهای دیسکی بیشتر باشد، ناخالصی های بیشتری را از آب حذف کرده و باعث عملکرد بهتری می شود. مثلاً دقت یک فیلتر دیسکی با مش های 5 میکرون بیشتر از فیلتر دیسکی با مش 130 میکرون می باشد.

مشخصات فنی فیلتر های دیسکی آیتوک Aytok

جنس مواد بدنه فیلترهای دیسکی آیتوک PC (پلی کربن) بوده و جنس مواد کارتریج از نوع PP-PRGF می باشد و حداکثر فشار این فیلترها 8 بار است و حداکثر دمای کارکرد 60 درجه سانتیگراد است. نوع کارتریج ها دیسک بوده و مش و دقت فیلترها 20، 50، 100 و125 میکرون موجود می باشند.

مدل

دبی عبوری

(متر مکعب بر ساعت)

نوع کارتریج

سایز (اینچ)

ارتفاع (سانتیمتر)

وزن (کیلوگرم)

سطح فیلتراسیون

(سانتیمتر مربع)

PD 2

30

دیسک

2

60

6.8

1302

PSD 2

35

دیسک

2

75

7.9

1805

PD 3

40

دیسک

3

60

7.03

1302

PSD 3

45

دیسک

3

75

8.14

1805

قیمت فیلتر دیسکی آیتوک Aytok

فیلتر های دیسکی آیتوک که برای جدا کردن ذرات معلق مانند شن و ماسه از آب مورد استفاده قرار می گیرند بر حسب سایز فیلترها و جنس داخل و بیرون فیلترها می تواند متغیر باشد.

همچنین فیلترهایی که دقت بالاتری در انجام عمل تصفیه دارند به عنوان فیلتر های سوپر شناخته می شوند، قیمت بالاتری نسبت به دیگر فیلترها دارند. فیلترهای دیسکی سوپر فیلترهایی هستند که ذرات بسیار ریزی که حتی با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند را فیلتر کرده و قدرت تصفیه کنندگی بالاتری دارند.

فیلتر توری آیتوک Aytok

فیلتر های توری ذرات معلقی را که تانک شن و فیلتر دیسکی توانایی جداسازی آن را ندارند جدا می کند. مثلاً مواد آلی ریز، سیلیس و ماسه را جدا می کند. جلبک ها باعث گرفتگی سریع توری ها می شوند. توری ها از یک سری تار و پود یا همان مش تشکیل می شوند. فیلترهای توری آیتوک به دو شکل L و Y در بازار موجود می باشد.

زمان بک واش فیلترهای دیسکی و توری زمانی می باشد که اختلاف فشار ورودی و خروجی بیشتر از 3 متر از زمان اولیه باشد. یعنی اگر اختلاف فشار ورودی و خروجی در زمان اولیه 4 باشد و در زمان ثانویه 1 باشد، می توان نتیجه گرفت که سیستم نیاز به بکواش دارد.

بهتر این است که توری ها به صورت دستی شست و شو شوند تا اگر روی خود توری ها خرابی وجود دارد قابل مشاهده شود.

مشخصات ظاهری فیلترهای توری آیتورک Aytork

رنگ بدنه این فیلترها پلی استر بوده و فشار کاری آنها 8 بار می باشد. دمای کارکرد 60 درجه سانتیگراد است و قابلیت جداسازی ذرات تا 125 میکرون را دارند. ماکزیمم آب عبوری از فیلترهای توری 136 لیتر در ثانیه از هر متر مربع سطح مفید فیلتر است.

جنس بدنه فیلترها معمولاً پلاستیکی بوده ولی گاهاً فلزی نیز تولید می شود. در مدل های فلزی برای جلوگیری از خوردگی فلز روی بدنه فیلتر پوشش الکترواستاتیک می باشد.

مدل

ورودی و خروجی (اینچ)

دبی عبوری (متر مکعب بر ساعت)

وزن (کیلوگرم)

YE20

2

25-35

14

YE25

2 1/2

30-40

16

YE30

3

40-50

20

YE40

4

70-80

33

YE45

6

150-170

80

LDS20

2

25-35

14

LDS25

2 1/2

30-40

18

LDS30

3

40-50

21

LD40

4

60-70

25

فیلترها یا صافی های توری آیتورک ذرات ریز آۀی و غیر آلی از آب جدا کرده و بعد از صافی شنی و قبل از ورود آب به لوله های اصلی تعبیه می شوند. این فیلترها یا صافی ها، خطرات گرفتگی فیزیکی، ذرات ریز را برطرف می کند. مقدار آب عبوری که مجاز است از فیلتر عبور توری گذر کند 136 لیتر در ثانیه از هر متر مربع سطح مفید فیلتر می باشد.

فشار ورودی آب بسیار زیاد امکان دارد باعث تغییر شکل استوانه ای فیلترهای توری شود. وقتی اختلاف فشار ورودی و خروجی فیلتر حدود 0.21 تا 0.35 بار شود زمان تمیز کردن فیلترها می باشد و تمیز کردن فیلتر ها با شست و شوی معکوس صورت می پذیرد.

فیلترهای توری اصولاً دو لایه می باشد و تاکید می شود که در طول سال چند بار فیلترها را از محفظه خارج کرده و سطح آن شست و شو داده شود.

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر

        مرتب‌سازی محصولات:

      • پیش‌فرض
      • ارزان‌ترین
      • گران‌ترین
      • جدید‌ترین
      • پرفروش‌ترین
      • پربازدیدترین
      • 1
      • 2
      • 3
      • 4
      • 5