خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

ماله پروانه ای، ماله موتوری

ماله پروانه ای

    مرتب‌سازی محصولات:

  • پیش‌فرض
  • ارزان‌ترین
  • گران‌ترین
  • جدید‌ترین
  • پرفروش‌ترین
  • پربازدیدترین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فهرست مطالب

ماله پروانه ای یا ماله موتوری چیست؟

بتن مقاوم‌ترین مصالح ترکیبی است که به‌ سادگی از مصالح ارزان ‌قیمت تهیه شده و به ‌علت حالت سیالی که دارد مناسب کفسازی در تمامی فضاهای شهری و ساختمانی است، اما برای توزیع یکدست آن نیاز به ابزارهای تخصصی مانند ماله بنزینی داریم.

ماله موتوری یا همان ماله بنزینی ابزاری تخصصی برای توزیع یکدست بتن در محوطه‌های بزرگ ساختمانی و یا شهری است. این دستگاه با استفاده از تیغه‌های پهن شبیه به پره‌های هلیکوپتر طراحی ‌شده که به موازات سطح زمین توسط قدرت موتور می‌چرخند و حین چرخیدن حجم بتن را در کل محیط به شکل یکدست توزیع می‌کنند. ماله پروانه ای مناسب عملیات در پروژه‌های بزرگ کف سازی است که در سایزهای ۶۰ الی ۱۲۰ سانت طراحی ‌شده است.

مشخصات ماله موتوری

ماله پروانه ای دستگاه موتوری است که همراه تیغه‌هایی پهن مخصوص مسطح کردن بتن در پروژه‌های کفسازی طراحی ‌شده است. موتور مهمترین بخش فنی در طراحی این دستگاه است که نوع و قدرت آن با توجه به سایز دهانه ماله‌کشی دستگاه در نظر گرفته می‌شود. انواع ماله هلیکوپتری را در سایزهای استاندارد ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ سانت با استفاده از موتورهای بنزینی و الکتریکی طراحی می‌کنند. مدل‌های موتور بنزینی متداول هستند که در ساخت آنها از موتورهای تک سیلندر با عملکرد ۴ زمانه از نوع هواخنک و تنفس طبیعی استفاده خواهد شد. عموم این موتورها از نوع هندلی هستند و قدرتی در حدود ۵ الی 13 اسب بخار را تولید خواهند کرد.

انواع ماله پروانه ای

انواع ماله پروانه ای از نظر نوع توان مصرفی

انواع ماله موتوردار را براساس نوع موتور نصب‌ شده دسته‌بندی می‌کنند. این موتور مهمترین بخش فنی دستگاه است که دقیقاً در بخش بالایی شاسی دایره‌ای ‌شکل ماله هلیکوپتری قرار دارد. نوع موتور قابلیت کاربردی ماله هلیکوپتری را تعیین خواهد کرد. همچنین بر قیمت ماله پروانه کاملاً تأثیرگذار است. انواع این دستگاه براساس نوع موتور به قرار زیر هستند:

ماله پروانه ای بنزینی

ماله بنزینی پرکاربردترین نوع ماله است که در تمامی سایزهای ۶۰ الی ۱۲۰ سال طراحی می‌شود. برای ساخت این نوع ماله از موتورهای تک سیلندر احتراق داخلی و بنزین سوز استفاده می‌کنند. این موتورها معمولاً راه‌انداز هندلی هستند و قدرتی بالاتر از ۵ اسب بخار را تولید می‌کنند. ماله بنزینی به ‌علت استفاده از موتورهای مستقل بنزین سوز توان کار کردن در پروژه‌های بزرگ و یا فضاهای سیار را دارد. لذا کاربرد آن در پروژه‌های شهری و یا طراحی محوطه‌های بزرگ بتنی متداول است.  

شخص در حال کار با ماله پروانه ای

ماله پروانه ای برقی

برای ساخت ماله برقی بتن از الکتروموتور تکفاز استفاده می‌شود. عملکرد روان، تولید صدای کم و راه‌اندازی سریع و ساده دارند، اما برای کار به حضور کابل برق نیاز پیدا می‌کنند که این بزرگترین چالش برای کار با ماله‌های برقی است. وجود کابل استفاده از ماله برقی بتن در پروژه‌های بزرگ و یا سیار را کاملاً محدود خواهد کرد. لذا در کل مناسب عملیات در فضاهای کوچک و یا کفسازی بتن محیط‌های ساختمانی هستند.

انواع ماله موتوری از نظر کاربری

انواع ماله موتوری را براساس مکانیزم طراحی شاسی و نوع روش کار با آن در مدل‌های دستی و یا سرنشین‌دار دسته‌بندی می‌کنند. این تفکیک فارغ از ابعاد کلی ماله انجام می‌شود. اما طبیعتاً مدل‌های کوچک با روش کارکرد دستی و مدل‌های بزرگ با روش کارکرد سرنشین‌دار ساخته می‌شوند. همچنین نوع طراحی شاسی در قیمت ماله موتوری تأثیرگذار است. این دسته‌بندی به قرار زیر است:

ماله موتوری دستی

 به هر نوع ماله موتوردار که با شاسی‌های کوچک به شکل ناوبری دستی طراحی‌ شده باشد، ماله موتوری دستی گفته می‌شود. این ماله‌ها دارای دسته بلندی برای کنترل هر چه بهتر دستگاه حین ماله‌کشی هستند. این دسته با توجه به اندام اپراتورها و کاملاً ارگونومیک طراحی می‌شود تا در زمان ماله‌کشی کاملاً در اختیار اپراتور قرار بگیرند. انواع این ماله‌ها را در سایزهای ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ سانت طراحی می‌کنند. خرید ماله موتوری دستی در سطح پروژه‌های سبک ساختمانی و محوطه‌های کوچک بتنی متداول است.

ماله موتوری نفربر یا سرنشین‌دار

ماله هلیکوپتری‌های بزرگ را به روش نفربر یا همان سرنشین‌دار طراحی می‌کنند. ابعاد محفظه ماله‌کشی این دستگاه آن‌قدر بزرگ است که دیگر نمی‌توانیم آن را با استفاده از ناوبری دستی کنترل کنیم. لذا کل دستگاه به شکل شاسی کابین دار برای استقرار کارگران جهت هدایت دستگاه ساخته می‌شود. برخی از این دستگاه ها دارای یک محفظه ماله‌کشی هستند. اما عموم آنها را با جانمایی دو محفظه ماله‌کشی طراحی می‌کنند. قیمت ماله موتوری سرنشین‌دار به ‌مراتب بالاتر از مدل‌های دستی است؛ اما ظرفیت ماله‌کشی آنها بسیار بیشتر کاملاً مناسب کار در سطح پروژه‌های بزرگ عمرانی مانند راه‌سازی و یا طراحی پارکینگ و... هستند.

شخص در حال استفاده از ماله پروانه ای موتوری

  انواع سایزهای ماله پروانه ای

انواع ماله موتوری را براساس سایز دهانه ماله‌کشی نیز دسته‌بندی می‌کنند. همه ماله‌ها دارای بخش دایره‌ای ‌شکل محفظه ماله‌کشی هستند که در داخل آن تیغه‌های هلیکوپتری توسط موتور و به موازات سطح زمین می‌چرخند. انواع سایزهای بتن ماله هلیکوپتری به‌ قرار زیر است:

ماله پروانه ای ۶۰ سانت

 کوچکترین سایز استاندارد طراحی ماله بنزینی است که با استفاده از دهانه نسبتاً کوچک ۶۰ سانتی‌متری طراحی ‌شده است. این ماله‌ها کاملاً مناسب کار در پروژه‌های کوچک کفسازی بتن و یا محوطه‌های ساختمانی طراحی شده‌اند و با نام ماله گوشه‌زن شناخته می‌شوند. از آنجا که محفظه ماله‌کشی کوچکی دارند، کاملاً مناسب مسطح سازی در کنج فضاها و یا بخش‌های باریک و کنار دیواره‌ها هستند. این ماله‌ها را با استفاده از موتورهای ۵ الی 6.5 اسب بخار طراحی می‌کنند.

ماله پروانه ای ۹۰ سانت

 پرکاربردترین در انواع ماله موتوری است که با دهانه ماله‌کشی به قطر 90 سانت طراحی ‌شده است. از این نوع ماله موتوری هم می‌توانید در سطح پروژه‌های کوچک ساختمانی و هم در سطح پروژه‌های بزرگ محوطه‌های وسیع بتنی استفاده کنید. برای طراحی بتن ماله موتور دار ۹۰ سانت از موتور بنزین سوز تک سیلندر از نوع ۴ زمانه با قدرت در محدوده ۵ الی ۷ اسب بخار استفاده می‌کنند. کاربرد این نوع ماله هم برای پروژه‌های ساختمانی و هم برای پروژه‌های راه‌سازی است.

ماله پروانه ای

ماله پروانه ای ۱۲۰ سانت

 بزرگترین سایز استاندارد طراحی انواع ماله موتوری دستی است که مخصوص کار در پروژه‌های بزرگ بتن‌ریزی و کار در محوطه‌های وسیع ساختمانی و عملیات راه‌سازی طراحی‌ شده است. معمولاً از موتورهای دیزلی با قدرت 13 الی ۱۶ اسب بخار در طراحی این مدل‌های ۱۲۰ سانتی استفاده می‌کنند. هر چند مدل‌های ماله بنزینی ۱۲۰ سانت نیز متداول هستند. خرید ماله موتوری ۱۲۰ سانت معمولاً در سطح پروژه‌های بزرگ انجام می‌شود و می‌توانیم از سینی ماله در این دستگاه‌های قدرتمند استفاده کنیم.

اجزای ماله موتوری

ماله هلیکوپتری از جمله ماشین‌آلات بزرگ با مجموعه بخش‌های فنی و موتوری است که از کنار هم قرار گرفتن اجزای متعددی مونتاژ می‌شود. اجزاء ماله موتوری به قرار زیر هستند:

تیغه ماله پروانه ای یا موتوری

هر ماله دارای تیغه‌های پهن ماله‌کشی است که در بخش زیرین شاسی این دستگاه بر روی محور گیربکس و از آنجا با موتور دستگاه در ارتباط هستند. پهنای این تیغه‌ها و طول آنها کاملاً وابسته به ابعاد محفظه ماله‌کشی دستگاه است. این تیغه‌ها را از جنس فولاد استیل کربن دار با خاصیت ضد زنگ و ضد سایش می‌سازند. هر دستگاه ماله سینی دار دارای ۴ عدد از این تیغه‌ها است. چنگک‌های سینی ماله موتوری کاملاً مطابق با اندازه این تیغه‌ها طراحی ‌شده و بر روی آنها سوار می‌شود.

تیغه ماله پروانه ای

شاسی ماله موتوری

شاسی بخش اصلی در طراحی انواع ماله بنزینی است. این شاسی در مدل‌های دستی و یا سرنشین‌دار طراحی خواهد شد. مدل‌های دستی دارای محفظه عنکبوتی برای قرارگیری تیغه ماله پروانه ای هستند و موتور بنزینی بر بخش بالایی این محفظه قرار می‌گیرد. دسته ناوبری دستگاه نیز در امتداد محفظه و کاملاً مطابق با اندازه اندام اپراتورها برای کارکرد سریع و ساده به‌ همراه ابزارهای کنترلی قرار دارد.

سینی ماله موتوری

 سینی ماله پروانه ای از اقلام الحاقی ماله موتوری است که هم‌اندازه‌ی قطر دهانه ماله‌کشی دستگاه طراحی‌ شده و با استفاده از چنگک‌هایی قابلیت سوار شدن بر روی تیغه‌های هلیکوپتری دستگاه را دارد. با استفاده از سینی ماله پروانه ای می‌توانیم حجم‌های عمیق و یا خیس بتنی را ساده‌تر ماله‌کشی کنیم، مادامیکه لبه‌های تیغه و یا سینی در داخل حجم بتن گیر نمی‌کنند. استفاده از سینی ماله از روش های متداول مسطح سازی محوطه های بتنی است.

سینی ماله پروانه ای

 

  • تیغه‌های ماله پروانه ای در بتن حین عملیات کفسازی گیر می‌کنند، چکار کنیم؟

    برای آغاز ماله‌کشی با استفاده از این دستگاه باید سطح بتن تا حدود قابل‌ قبولی سخت شده باشد. در عین ‌حال اگر عمق بتن زیاد است، از سینی ماله استفاده کنید.

  • چرا دستگاه ماله‌کشی در حین پروژه کم می‌آورد؟

    در چنین شرایطی توصیه می‌کنیم شرایط کلی دستگاه از قبیل نصب مناسب تیغه‌های پروانه‌ای و یا وضعیت عملکرد موتور را بررسی کنید. احتمالا موتور به ‌علت عدم سرویس به‌ موقع عملکرد ضعیفی دارد.

  • دلیل لرزش زیاد ماله بنزینی حین کار چیست؟

    اگر سطح بتن را قبل ‌از آغاز عملیات ماله‌کشی یکدست نکرده باشید، دستگاه حین کار با لرزش‌های شدید همراه است. توصیه می‌کنیم که قبل ‌از آغاز عملیات، سطح بتن را با ابزارهای ساده مانند شمشه‌ها تا حدود مناسب یکدست سازید.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر