خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

مبانی کامل سمپاشی و معرفی انواع سمپاش

مبانی کامل سمپاشی و معرفی انواع سمپاش

فهرست مطالب

امروزه همه افراد به آثار منفی آفات مختلف آگاهی دارند. استفاده از سموم مختلف شیمیایی در زمین‌های کشاورزی و باغ داری از ۶۰ سال پیش آغاز شد. پس از آن بود که استفاده از ادوات سمپاشی مختلف نیز گسترش پیدا کرد؛ اما همیشه اهمیت آموزش شیوه های درست استفاده از سمپاش ها نادیده گرفته شده است.

جالب است بدانید که حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد سموم که در کشور ما مصرف می شوند؛ به علت استفاده غلط سمپاش ها به هدر می روند. مبانی مختلفی برای سمپاشی وجود دارد اما به طور کلی می توان گفت که یک سم پاشی باید به طور یکنواخت و همگن روی گیاهان اعمال گردد.

دستگاه سمپاش وسیله ای مناسب و کاربردی جهت شکستن محلول و تبدیل آن به قطره سمی می باشد. معمولاً اجزای اصلی یک سمپاش لوله‌ها، مخزن، پمپ ها، موتورهای الکتریکی، توربین های تولید، جریان شدید هوا، صافی ها، نازل ها و بوم ها هستند. مسئله ای که در مورد تولید قطرات سمی بسیار مهم است؛ توجه به مشخصات قطر می باشد.

این مشخصات باید با اهداف مورد نظر در حاشیه متناسب باشد‌. در مقاله پیش رو قصد داریم به مبانی کامل سمپاشی پرداخته، انواع سمپاش های کشاورزی را معرفی کرده و مورد بررسی قرار دهیم تا شما عزیزان بیشتر با این محصول آشنا شوید. 

 
مبانی کامل سمپاشی و معرفی انواع سمپاش


انواع سمپاش

در قسمت پیش تا حدودی با عملیات سمپاشی و اجزای سمپاش ها شدیم. در این قسمت قصد داریم تا به انواع مدل های دستگاه سمپاش پرداخته و هر یک را مورد بررسی قرار دهیم.

1. سمپاش دستی:

قدیمی ترین مدل سمپاش ها، سمپاش دستی می‌باشد که یک تلمبه دارد. در این دستگاه توسط عمل تلمبه زدن و به صورت دستی مخزن سم مورد نظر پر از هوا می شود و هنگامی که دکمه این دستگاه فشرده شود سم به صورت اسپری پاشیده می شود.

۲. سمپاش موتوری:

یکی دیگر از انواع سمپاش ها، سمپاش های موتوری می باشد که در آن بر عکس مدل دستی از پمپ استفاده می شود. این دستگاه به وسیله جریان برق هوا ایجاد می‌کند که این هوای ایجاد شده به سطح مایع فشار بسیاری را وارد می‌کند.

در نتیجه موجب می‌شود تا سم مورد نظر به طور اسپری به اطراف پاشیده شود. توجه داشته باشید که یکی از ویژگی ها و مزیت های سمپاش موتوری این است که با استفاده از این دستگاه، سرعت کار بالا تر رفته و فرد کاربر راحت‌تر کار می‌کند و با دردسر کم تری روبرو می‌شود.
 

انواع سمپاش

3. سمپاش زنبه ای:

یکی دیگر از انواع سمپاش ها دستگاه سمپاش زنبه ای می باشد. این نوع برعکس مدل‌های قبلی نام برده شده مخزن ندارد؛ اما به جای آن به یک موتور الکتریکی یا بنزینی مجهز می باشد که دارای یک عدد شیلنگ جهت ورود سم می باشد و یک شیلنگ هم برای خروج وجود دارد.

توجه داشته باشید که این نوع از دستگاه های سمپاش دارای قدرت پاشش بسیار خوبی هستند. به همین علت است که در اکثر زمین های کشاورزی بزرگ از این نوع سمپاش استفاده می‌شود. جالب است بدانید که با استفاده از دستگاه سمپاش زنبه ای می توان یک تانکر سم را در عرض چند ساعت بر روی محصولات کشاورزی پاشید. عملکرد سمپاش زنبه ای شبیه کارواش می باشد.

انواع سمپاش

 

4. سمپاش پشت تراکتوری:

یکی دیگر از انواع دستگاه های سمپاش، دستگاه پشت تراکتوری می باشد. این مدل به خوبی بسیاری از عملیات سمپاشی را انجام می دهد و علاوه بر آن می تواند عملیات مختلفی مانند کودپاشی، ضدعفونی و ... را در باغ ها و مزارع مختلف انجام دهد.

توجه داشته باشید که یکی از حائز اهمیت ترین ویژگی های سمپاش پشت تراکتوری پاشش سم به میزان یکسان می باشد. این کار میزان مصرف کود یا سم را به میزان ۵۰ درصد کاهش می دهد. همچنین با استفاده از این دستگاه سمپاش عملیات سمپاشی تا حدود ۷ برابر مواد مشابه و حفظ نیروی کار به مقدار زیادی افزایش پیدا می کند.

۵. سمپاش فرغونی:

یکی از انواع دیگر سمپاش ها، دستگاه سمپاش فرغونی می باشد. این دستگاه یکی از متداول‌ترین نوع سمپاش ها محسوب می شود. این مدل در قسمت درون یک فرغون قرار داده می‌شود که باید توسط نیروی کار سر هم شده و پاشیده شود. دستگاه سمپاش فرغونی خود به سه نوع دستی، برقی و بنزینی تقسیم می شود.

این سمپاش منحصر به فرد نیروی خود را از یک موتور بنزینی گرفته و دارای شیلنگ، پمپ و مخزن با حجم‌های مختلف می باشد. این نوع سمپاش ها احتراقی بوده و بیشتر بنزینی می باشد. همچنین این دستگاه حجم های مختلفی دارد. توجه داشته باشید که این سم پاش برای عملیات سمپاشی درختان بسیار مناسب می باشد. علت این امر میزان پرتاب سم به وسیله لانس قابل تنظیم است.

مبانی سمپاشی

تا این قسمت از مقاله به طور کامل با انواع سمپاش ها و تا حدودی با عملیات سمپاشی آشنا شدیم. در این قسمت از مقاله قصد داریم به مبانی سمپاشی پرداخته و آن را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

1. در وهله اول توجه داشته باشید که یکی از مواردی که موجب آسیب رسیدن به سمپاش می‌شود؛ نور خورشید است. پس توجه داشته باشید که دستگاه سمپاش خود را در هر نوعی که هست از نور خورشید دور کنید تا مخزن و شیلنگ های آن پوسیده نشود.

2. همچنین توجه داشته باشید که همیشه پس از این که کارتان با دستگاه سمپاش به اتمام رسید این دستگاه را با آب و مایع ظرفشویی چندین بار بشویید.

۳. یکی دیگر از مواردی که در مبانی سمپاشی باید گفته شود این است که دستگاه خود را در جایی قرار دهید که حیوانات جونده مانند موش از آن محل کار دور باشند. علت این امر این است که این جونده ها می توانند به قسمت های برقی و پلاستیکی دستگاه آسیب وارد کنند.

۴. توجه داشته باشید که پس از اتمام مرحله شست و شو قسمت های فلزی دستگاه سمپاش خود را با دقت بسیار خشک کنیم. همچنین توجه داشته باشید که دستگاه خود را در محل مرطوب قرار ندهید؛ زیرا این امر موجب زنگ‌زدگی دستگاه می‌شود.

5. سمپاش مورد نظر پس از اتمام کار باید کاملاً تخلیه شده و خشک شود. همچنین این قطعه باید در جای تاریک نگهداری شود.

6. سمی که آماده کرده اید باید در عرض چند ساعت مصرف شود و نمی توان آن را پس از چند روز استفاده کرد؛ زیرا این کار به گیاه و دستگاه شما آسیب وارد می کند.

مبانی سمپاشی

خرید و قیمت سمپاش

قیمت سمپاش به نوع سم پاش بستگی دارد که می توان به سمپاش شارژی و .... اشاره کرد. فروش سمپاش توسط بسیاری از سایت ها و فروشگاه ها صورت می گیرد. برای آگاهی بیشتر از قیمت های انواع سمپاش به لیست قیمت سمپاش درج شده در این سایت مراجعه کنید.


      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر