خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

مه پاش سرد ضدعفونی (فوگر سرد)

برای استعلام قیمت، تماس بگیرید.

تماس با ما
  • ارسال به سراسر ایران

  • پشتیبانی از ۹ الی ۲۱

  • کمترین هزینه ممکن

  • امکان خرید ۲۴ ساعته

  • پرداخت نقد

  • نقد و بررسی
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران
  • پرسش و پاسخ

فهرست مطالب

فوگر سرد چگونه تمام سطوح را ضدعفونی میکند؟

یکی از راه های تاثیرگذار در قطع زنجیره انتقال بیماری های مسری، ضد عفونی کردن محیط است. همه ما در محیطی زندگی می ‌کنیم که کاملاً تحت تاثیر افراد مختلف از اجتماع قرار دارد.

اماکن عمومی مانند بیمارستان ها، شرکت ها، کارخانجات و حتی پایانه های مسافربری مملو از انسان هایی است که دائماً درگیر استفاده از تجهیزات، فضاها و سطوح مشترکی هستند. در چنین حالتی قطعاً بیماری یک فرد مبتلا به راحتی شرایط مسری بودن پیدا می ‌کند.

چرا که افراد موجود در محیط از تجهیزات یکسانی استفاده می کنند. ضدعفونی کردن سطوح، تقابلی تأثیرگذار برای این مشکل است. البته بهره مندی از تجهیزات مدرن مانند فوگر سرد نقش بسیار پررنگی در هر چه بهتر شدن این ضدعفونی‌کردن ها دارد.

وقتی در ضدعفونی کردن سطوح موفق هستیم که بتوانیم ترکیبات ضدعفونی کننده را به طور یکنواخت به تمام سطوح برسانیم. اگر قرار باشد بخشی از سطح تحت تاثیر مواد ضدعفونی کننده قرار نگیرد، قطعاً مستعد انتقال عوامل بیماری زا خواهد شد.

فوگر سرد تجهیزی است که می ‌تواند شرایط ضدعفونی کردن یکنواختی را ایجاد کند. بگذارید ماجرا را در مشکلات ناشی از بیماری ‌های مسری مانند کرونا ادامه بدهیم. ویروس هایی مانند کرونا قابلیت شناور شدن در هوا را دارند.

اگر چه بسته به سنگین بودن ویروس ممکن است مدت زمان شناور شدن آنها در هوا کاهش پیدا کند. اما تا وقتی یک عامل بیماری زا در هوای اطراف ما سرگردان است، قابلیت آمدن در هوای تنفس شده ما را پیدا خواهد کرد. به این ترتیب اصلی‌ ترین راه انتقال یک بیماری مسری، ویروس ها و یا باکتری هایی است که در هوای اطراف ما آزادانه جولان می دهند. اما این تمام ماجرا نیست.

ویروس های بیماری زا مدت زمان محدودی را در هوا می مانند. در نهایت آنها بر سطوح اطراف ما می‌ نشینند. سطوحی که ممکن است گاها در دسترس مستقیم ما قرار بگیرند. از طرفی وقتی در یک مکان عمومی هستیم و در این اماکن که می ‌تواند یک بیمارستان تا پایانه های مسافربری باشد و هر کسی به هر سطحی دسترسی دارد، عملاً راه انتشار بیماری باز است.

دستان آلوده یک فرد بیمار همان تجهیزاتی را لمس می ‌کند که قرار است دستان دیگر افراد آن را لمس کند. به این ترتیب عملاً هر سطحی می تواند مستعد تجمع سنگینی از باکتری ‌ها و ویروس ‌های بیماری‌ زا باشد.

با این دلایل که همراه شویم درک اینکه چرا باید سطوح اطراف خود را ضدعفونی کنیم، چندان پیچیده نخواهد شد. البته در شرایط عادی کمتر کسی علاقه دارد تا مدام سطح اطراف خود را ضدعفونی کند.

شاید فضای یک بیمارستان و یا مرکز خاصی که تحت تاثیر بیماری خاصی است، نیاز به چنین دقتی در ضدعفونی کردن سطوح داشته باشند. اما در شرایط ظهور یک بیماری مسری که فراگیر شده است، دیگر هر مکان عمومی مستعد انتقال بیماری است. مانند بیماری کرونا که کاملاً تمام فضاهای زندگی ما را تحت تأثیر قرار می ‌دهد.

حالا که به اهمیت ضدعفونی کردن سطوح پرداختیم، روش اصولی برای این کار چگونه است؟ چرا باید فوگر سرد را به عنوان یکی از بهترین تجهیزات برای ضدعفونی کردن سطوح در نظر بگیریم؟

آیا مه پاش سرد که امروزه بسیار مورد توجه قرار دارد، می تواند سطح کاملی از نیاز ما به ضدعفونی شدن سطوح را تامین نماید؟ اصولاً این فوگر ضدعفونی کننده تحت چه ساز و کاری طراحی شده است؟ و قرار است در نهایت با یک فوگر سرد راهی کدام فضاها باشیم و چه نوع از سطوح را ضدعفونی کنیم؟

چالش ها در ضدعفونی کردن سطوح

در مقدمات امر بر این موضوع پرداختیم که برای مقابله جدی با یک عامل بیماری زای مسری مانند ویروس کرونا، باید تلاش مستمر در ضدعفونی کردن سطوح اطراف خود داشته باشیم. اما برای این کار با حداکثر اثر بخشی چه روش هایی پیشنهاد می شود؟

استفاده از دستگاه مه پاش ضدعفونی کننده یکی از بهترین ایده ها است. چرا که قابلیت بالایی در پاسخ به چالش های پیش رو در ضدعفونی کردن سطوح دارد. اما این چالش ها کدامند؟

◄   وقتی عملیات ضدعفونی کردن سطوح موفقیت آمیز بوده است که بتوانیم محلول ضدعفونی کننده را به تمام سطوح پیدا و ناپیدا برسانیم. اینکه بخواهیم هر سطح پیش روی خودمان را ضدعفونی کنیم، قطعاً کار را ناقص با اثربخشی کم دنبال کرده ‌ایم.

وقتی قرار است در تقابل با یک ویروس باشیم باید به مانند آن ویروس هم رفتار کنیم. ویروس ها و یا هر عامل بیماری زای دیگری به راحتی در هوا پخش می شوند و به راحتی در هر سطح پیدا و ناپیدایی می نشینند.

پس باید رفتار ما نیز در ضدعفونی کردن سطوح، پرداختن به تمام سطوح باشد. اما آیا این کار شدنی است؟ عملا نمی توانید با یک اسپری ضد عفونی کننده راه بیفتید و تمام سطوح را از حضور ویروس ها پاکیزه سازید. این کار شدنی نیست. شما به یک ایده بهتر برای افزایش قدرت دسترسی خود نیاز دارید. ایده ای که در طرح ساخت سمپاش مه پاش مطرح شده است.

استفاده از فوگر سرد این قابلیت را به شما می دهد که بتوانید محلول ضدعفونی کننده را بر تمام سطوح پیدا و ناپیدا به شکل یکنواخت توزیع کنید. البته ممکن است برای یک محیط خانگی در ضدعفونی کردن سطوح با یک اسپری ساده توانمند باشید. اما در یک محیط عمومی دیگر نمی توانید بدون حضور موثر تجهیزاتی مانند فوگر سرد موفق ظاهر شوید.

◄   ضدعفونی کردن سطوح در مکان های عمومی باید تبدیل به جریانی پیوسته شود. وقتی در یک مکان عمومی هستید این فضا دائماً در حال رفت و آمد افراد مختلفی قرار دارد. منطقی است که هر لحظه هر سطحی از محیط مستعد آلوده شدن به عوامل بیماری زا باشد.

در این حال از ضدعفونی کردن ساده در بازه زمانی های طولانی مدت هیچ تأثیر مفیدی نخواهد داشت. برای رسیدن به یک ضدعفونی کردن تأثیرگذار باید دست به کار باشید و هر لحظه از زمان به فکر پاکیزه نگهداشتن سطوح باشید. اما مگر می شود اسپری ضدعفونی کننده در دست و یا با حمل دائمی یک دستگاه سمپاش دستی راهی فضاهای بی انتهای عمومی باشیم و دائماً آنها را ضدعفونی کنیم.

راه حل در ایجاد یک جریان پیوسته و تاثیرگذار برای ضدعفونی کردن سطوح است. جریانی که بدون نیاز انسانی و یا با کمترین دخالت نیروی انسانی می تواند عملیات ضدعفونی کردن سطوح را به طور کامل و البته پیوسته انجام دهد. دستگاه مه پاش ضدعفونی کننده طوری طراحی شده است که می تواند نیاز شما به چنین فرآیندی را تکمیل کند.

از این رو در فضاهای سرپوشیده عمومی مانند بیمارستان ها و یا نهادهای اداری که تحت رفت و آمد بالایی هستند، حضور یک فوگر سرد برای ضدعفونی کردن تمام سطوح به شکل دائمی موثر است.

◄   در ضدعفونی کردن سطوح باید محلول ضدعفونی کننده را به شکل یکنواخت در تمام سطوح هدف توزیع کنیم. در غیر این صورت عملاً نمی ‌توانیم یک شرایط یکنواخت در ضدعفونی کردن سطوح را مطرح سازیم.

از طرفی وقتی جریانی یکنواخت در پاشش مواد ضدعفونی کننده نداریم، قطعاً باید ملزم به مصرف بیش از اندازه مواد ضدعفونی کننده باشیم. در استفاده از بسیاری تجهیزات اسپری کننده سیالات، اعم از یک اسپری ساده خانگی تا سمپاش های قدرتمند صنعتی، قطرات محلول ضدعفونی کننده به شکل قطرات بسیار درشتی در حال پخش شدن هستند.

در این حالت با تولید قطرات درشت از محلول ضدعفونی کننده عملاً میزان مصرف مواد افزایش پیدا کرده است، مادامیکه نمی ‌توانیم از پخش شدن یکنواخت و تاثیرگذار آنها در سطوح اطمینان داشته باشیم.

یک راه حل کارآمد در کوچکتر کردن هر چه بیشتر قطر قطرات محلول ضدعفونی کننده می باشد. هر چه بتوانیم این قطرات را کوچکتر کنیم، قطعاً با مصرف کمتر، سطح تأثیرگذاری بیشتری داریم. در دستگاه مه پاش برقی این اتفاق به شکلی اصولی انجام می شود. همراه با فوگر سرد که به شکل یک مه پاش برقی طراحی شده است به راحتی می توانیم عملیات ضدعفونی کردن سطوح را با دقت و کارایی بالایی انجام دهیم.

ایده ضدعفونی کردن با الگوی فوگر سرد چگونه است؟

برای ضدعفونی کردن موثر سطوح باید شبیه به خود ویروس در حال انتشار باشیم. وقتی ویروس سبک که می‌ تواند سوار بر جریان هوا شده خودش را به هر سطحی برساند، ما نیز باید محلول ضدعفونی کننده سطوح را سوار بر هوای محیط کنیم تا به مانند ویروس ها بر تمام سطوح بنشیند. طرحی که با الگوی ساخت فوگر برقی تکمیل شده است.

در این ایده برای ضدعفونی کردن سطوح به هیچ سطح خاصی از محیط متمرکز نیستیم. بلکه قرار است تمام سطوح حاکم بر فضا را همزمان در نظر بگیریم. در واقع ما سر نازل دستگاه فوگر سرد و یا هر مه پاش ضدعفونی کننده را در یک سطح خاصی نمی گیریم.

بلکه اجازه می ‌دهیم تا مه تولید شده و مملو از مواد ضدعفونی کننده فوگر سرد در محیط پخش شود و به شکل تصادفی اما قطعی بر تمام سطوح بنشیند. در این ایده ضدعفونی کردن سطوح جریانی زمان بر اما مستمر و تاثیرگذار خواهد شد.

در ضدعفونی کردن با الگوی استفاده از دستگاه مه پاش ضدعفونی، قرار است هوای حاکم بر فضای محیط بسته را مملو از مواد ضدعفونی کننده کنیم. به این ترتیب این مواد به شکل مستمر و موثر بر تمام سطوح خواهند نشست.

اما چالش هایی برای تکمیل این ایده در ضدعفونی کردن سطوح وجود دارد. اول آنکه ترکیبات ضدعفونی کننده در لیست مواد مفید برای بدن ما قرار ندارند.

آنها می توانند مسمومیت زا باشند. در نتیجه حضور دائمی آنها در هوای محیط چندان داستان خوشایندی نخواهد شد. دوم آنکه چطور بتوانیم محلول ضدعفونی کننده را سوار بر جریان هوا ساخته در محیط بگردانیم؟

پاسخ در ایجاد یک مه با غلظت اندک است. مه چیزی جز قطرات بسیار ریز آب نمی باشد که سوار بر جریان هوا جابجا می ‌شوند. وقتی قطرات آب به اندازه ای کوچک شوند که عملاً وزنی نداشته باشند، قادر هستند که سوار بر جریان هوا شده به مانند یک مه درآیند.

در ضدعفونی کردن به روش دستگاه فوگر سرد به دنبال خلق همین مه هستیم.

وقتی که بتوانیم قطرات ضدعفونی کننده محلول شده در آب را تا اندازه ای کوچک کنیم که در حالتی بی وزن شده سوار بر جریان هوا بشوند، به مانند یک مه در می ‌آیند و به مانند همان مه راهی تمام فضاهای پیدا و پنهان در محیط اطراف ما می شوند. به این ترتیب در دراز مدت البته نه خیلی طولانی به شکلی موثر بر تمام سطوح می نشینند.

طراحی دستگاه فوگر سرد با چه الگویی است؟

فوگر سرد یک دستگاه مدرن با هدف استریل کردن سطوح است. این دستگاه را غالباً با نام روش UVLمی‌ شناسند. کلمه UVL مخفف ultera low volumeمی باشد که در نزد ما ایرانی ها به نام مه پاش سرد شهرت پیدا کرده است. دستگاهی که برای ضدعفونی کردن فضا تا سطوح موجود در فضا بسیار موفق و تاثیرگذار است.

در طراحی دستگاه فوگر سرد به دنبال ایجاد یک مه از قطراتی هستیم که حاوی مواد ضدعفونی کننده باشد. برای رسیدن به چنین شرایطی دستگاه فوگر سرد اقدام به تولید هوای فشرده می کند. سپس قطرات محلول ضدعفونی کننده را در مجاورت این هوای فشرده شده قرار می دهد.

در مسیر خروج هوای فشرده شده از نازل دستگاه سمپاش مه پاش تزریق اندک اندک محلول ضدعفونی کننده به شکل قطرات بسیار ریز در آمده، همراه با حفظ فشار هوا از نازل دستگاه خارج می شود.

این قطرات هم اکنون در قطرهای مابین 9 الی 49 میکرون هستند. بسیار کوچکتر از آنکه بخواهند وزنی داشته باشند. برای همین به شکلی معلق در هوای خارج شده از دستگاه فوگر سرد باقی می مانند.

این فضای معلق برای قطرات ریز حاصل شده در هوا به شکل یک مه درآمده، در حجم فضای هدف حرکت می کند. به این ترتیب در خروجی دستگاه فوگر سرد شاهد یک مه هستیم. مه عمیقی که تماماً حاوی قطرات بسیاری از محلول های ضدعفونی کننده می باشد.

در طراحی دستگاه فوگر ضدعفونی کننده قابلیت تنظیم قطر قطرات محلول ضدعفونی کننده پیش‌ بینی شده است. شما می توانید قطر قطرات را در بازه 9 الی 49 میکرون متغیر سازید. البته انتخاب قطر قطره تأثیر مستقیم بر نوع مه تولید شده دارد.

در نتیجه در اثر بخشی نهایی دستگاه بسیار موثر است. به طور کلی هر اندازه قطر قطرات در مه تولید شده را افزایش دهیم، زمان معلق بودن قطرات در هوا را کاهش می دهیم.

قطرات سنگین تر مدت زمان کمتری را در هوای بسته محیط می مانند و زودتر بر سطوح می نشینند. انتخاب قطر قطرات یک تصمیم تخصصی است. اگر در فضای محدود هستید و یا به حالتی سیار از فوگر سرد استفاده می کنید، انتخاب قطرات با قطر بالا مناسب تر است.

چرا که در این حالت می خواهید تا مه تولید شده فوگر سرد هر چه زودتر بر سطوح بنشیند. اما اگر در فضای بسیار بزرگی قصد ضدعفونی‌کردن دارید و یا دستگاه را به شکل سیار استفاده نمی کنید، انتخاب قطر کوچک از قطرات محلول ضد عفونی کننده تاثیرگذارتر است.

چرا که در این حالت قطرات بهتر می توانند سوار بر جریان هوایی شده، تمام فضا را پوشش بدهند. البته در نظر داشته باشید که ضدعفونی کردن با فوگر سرد زمانی تاثیرگذار است که مه تولید شده قابلیت ته ‌نشین شدن بر سطوح را پیدا کند. مه همراه با قطرات ریز محلول ضدعفونی کننده کاملاً مستعد فرار از فضا است.

اگر پنجره ای باز باشد و یا جریان هوای قدرتمند در فضا حاکم بشود، عملا نمی توانید انتظار ته نشین شدن کامل قطرات معلق در هوا را داشته باشید. در این حالت این قطرات بدون آنکه بتوانند بر سطوح هدف شما بنشینند از محیط خارج خواهند شد.

در طراحی دستگاه فوگر سرد از شیلنگ های خرطومی شکل استفاده شده است. این شیلنگ ها قابلیت مانور در نازل دستگاه را تامین می نمایند. لذا جدا از بحث استقرار دستگاه برای ضدعفونی کردن مستمر فضا، می توان با استفاده از این شیلنگ خرطومی ها سر نازل دستگاه را به فضاهای بسیار محدود بیشتری رسانید و خیلی سریعتر عملیات ضدعفونی کردن سطوح را نهایی کرد.

ویژگی های برجسته در کار با فوگر سرد

برای ضدعفونی کردن سطوح می توان روش های متنوعی را مطرح کرد. هر کدام از این روش ها شرایط تخصصی خود را دارند. در این بین همراه با ویژگی ‌های برتر در کنار نکات محدود کننده بسیاری هستند.

لکن عموم روش‌ های کلاسیک در ضدعفونی کردن سطوح چندان روش های موفقی محسوب نمی شوند. چرا که در تمام ایده های کلاسیک، پرداختن انتخابی برای ضدعفونی کردن سطوح مطرح است.

شما در این روش ها سطحی را ضدعفونی می کنید که از قبل متوجه آن هستید. مادامیکه سطوح با دسترسی سخت که مورد توجه شما قرار نگرفته اند، احتمالاً تحت تاثیر عوامل بیماری زا هستند. اما توسط شما ضدعفونی نمی شوند.

دستگاه فوگر سرد یک ایده مدرن برای سمپاشی تا ضدعفونی کردن موثر تمام سطوح است. در این روش قرار است با کاهش مصرف مواد ضدعفونی کننده حداکثر سطح از فضای حاکم شده بر محیط را ضدعفونی کنیم.

دستگاه فوگر سرد دست ما را به نقاطی می ‌رساند که عملاً خارج از دید و یا توجه ما هستند. محلول ضدعفونی کننده که به شکل قطعات بسیار ریزی در آمده است، می تواند سوار بر هوا به شکلی سیال و نفوذ پذیر در هر فضایی گسترش پیدا کند.

به این ترتیب بدون آنکه نیاز به حساسیت بالای ما در کشف سطوح ناپیدا باشد، توانسته ایم محلول ضدعفونی کننده را به همه جا برسانیم. در عین حال که قدرت ضدعفونی کردن سطوح بزرگی را کسب کرده ‌ایم، از مقدار محلول اندکی استفاده می کنیم.

در ضدعفونی کردن با دستگاه فوگر سرد قرار است محلول ضدعفونی کننده به شکل یکنواخت و مستمر در اختیار هوای فشرده شده قرار بگیرد.

محلولی که در نهایت به شکل قطرات بسیار ریزی راهی فضاهای هدف خواهد شد. در نتیجه عملاً با یک شرایط یکنواخت در سمپاشی تا ضدعفونی ‌کردن مواجه هستیم. شرایطی که مصرف مواد ضدعفونی کننده ما را به شکل تاثیرگذاری کاهش می دهد.

از طرفی بهره مندی از دستگاه فوگر سرد تاثیر چشمگیری در دقت ضدعفونی کردن ما دارد. اینکه بتوانیم بر تمامی سطوح فضا مواد ضدعفونی کننده را بگسترانیم، میزان دقت بالای ما را در کار نشان خواهد داد.

در نظر داشته باشید که برای رسیدن به این دقت بالا نیازی به پایش کامل از فضا نداریم. بلکه این ماهیت مه است که می‌ تواند در هر فضای اندک و دور از دسترسی به حرکت درآید. شرایطی که عملاً بدون آنکه چندان زحمتی را متوجه ما سازد باعث افزایش دقت در ضدعفونی کردن سطوح شده است.

استفاده از فوگر سرد در عین آنکه قابلیت دقت بالا را برای ما تأمین کرده است، باعث صرفه جویی در زمان نیز خواهد شد. اگر از مدل های ثابت فوگر سرد استفاده می کنید، دیگر نیازی نیست در تکاپوی ضدعفونی کردن سطوح باشید.

کافی است دستگاه را در یک نقطه از محیط مستقر سازید و آرام و پیوسته تمام سطوح را ضدعفونی کنید. بدون آنکه لازم باشد مدت زمان قابل توجهی را درگیر کار با این ماشین باشید.

اگر هم قصد دارید تا با نمونه های سیار از فوگر سرد همراه شوید، کافی است نازل مه ساز این سمپاش را در محیط اطراف خود بگیرید تا بدون کوچکترین حساسیتی برای رساندن سر نازل به عمیق ترین فضاها از یک ضدعفونی کنندگی بسیار تاثیرگذار و عمیق بهره مند شوید.

دستگاه فوگر سرد دستگاهی تقریباً کوچک است و با یک مخزن ۵و یا 3 لیتری برای حمل مواد ضدعفونی کننده تجهیز شده است. از این رو در حمل و نقل فوگر سرد عملاً با چندان چالشی مواجه نیستید و می توانید به راحتی آن را جابجا کنید.

یکی از نکات کلیدی و برجسته در ویژگی های کاری تا طراحی فوگر برقی قابلیت آن در ضدعفونی کردن لباس کارکنان و یا افراد موجود در فضا می باشد. اینکه بتوانیم لباس هر فردی که در محیط است را ضدعفونی کنیم، عملاً چالش بزرگی است.

به هر حال نمی شود محلول ضدعفونی کننده در دست گرفته سر تا پای افراد حاضر در محل را آغشته سازیم. اما بهره مندی از دستگاه مه پاش ضدعفونی کننده برای انجام این هدف بهترین است.

این دستگاه مه را با حضور ترکیبات ضدعفونی کننده تدارک می بیند. مه ای که می تواند در تمام سطوح از لباس افراد ته نشین شود. کافی است از افراد حاضر شده در محیط بخواهیم که در مجاورت مه تولید شده دستگاه باشند.

به این ترتیب به راحتی و با کمترین دردسری می توانید تمام لباس افراد را ضدعفونی کنید. این ویژگی در نهادهای درمانی خصوصاً بیمارستان ها بسیار موثر است و می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش هزینه ها تا زمان داشته باشد. البته در نظر داشته باشید که تمام این ویژگی های تاثیرگذار وقتی کارآمد هستند که دستگاه فوگر سرد را در یک محیط بسته با کمترین جریان هوایی در اختیار داشته باشید.

حضور دستگاه در یک محیط باز و یا مجاورت در مقابل یک جریان هوای قدرتمند و دائمی عملاً ازسطح تأثیرگذاری آن می کاهد.  برای همین است که عمده استفاده از فوگر سرد را برای نصب شدن در یک محیط بسته در نظر گرفته اند.

البته اگر قصد استفاده در محیط باز را دارید، بهتر است تا قطر قطرات مه تولید شده در دستگاه فوگر سرد را بالا بگیرید. قطرات سنگین تر تنها تحت تاثیر قدرت پرتاب دستگاه هستند. این قطرات همراه با جریان هوایی نمی شوند و می توانند به شکلی موثر بر سطوحی که در فضای باز هستند بنشینند.

شرایط محیطی در هنگام استفاده از فوگر سرد

دستگاه فوگر سرد سعی دارد تا محلول ضدعفونی کننده را به شکل قطرات بسیار ریز درآورده تا با خلق یک مه از مواد ضدعفونی کننده، شرایط استریل تمام سطوح در فضای مورد نظر را فراهم کند. مه تولید شده و مملو از مواد ضدعفونی کننده در خروجی نازل مه پاش سرد عملاً برای تنفس انسانی خطرناک است.

لذا بهتر است تا در محیط هدف برای ضدعفونی کردن، کمترین رفت و آمد انسانی وجود داشته باشد. بهتر است در ضدعفونی کردن محیط های عمومی زمان هایی را که رفت و آمد به حداقل می ‌رسد برای استفاده از مه پاش برقی انتخاب کنید.

در نظر داشته باشید که این مه تولید شده و مملو از قطرات ریز محلول ضدعفونی کننده نباید به شکل مستقیم در مسیر مجرای تنفسی قرار بگیرد. از این رو اپراتوری که قرار است عملیات ضدعفونی کردن را با دستگاه مه پاش سرد انجام بدهد، باید از یک ماسک مناسب به همراه یک لباس مخصوص بهره ‌مند باشد.

قطرات ریز تولید شده در مه خارج شده از دستگاه فوگر سرد این توانایی را دارند که به شکل تاثیرگذار وارد مجرای تنفسی اپراتورها شده و عملاً باعث مسمومیت آنها بشوند. از طرفی وقتی که محیط هدف را تحت تاثیر دستگاه فوگر سرد ضدعفونی کرده ‌ایم، باید فرصت ته نشین شدن قطرات ریز در مه را بدهیم.

این قطرات هر چه کوچکتر باشند، مدت زمان بیشتری در فضا معلق می مانند. لکن در نهایت پس از گذشت مدت زمانی مشخص به شکل ته نشین شده بر تمام سطوح می نشینند.

برای اینکه اطمینان داشته باشیم که مواد ضدعفونی کننده در قالب مه بر تمامی سطوح نشسته است، باید رفت و آمد در محیط را برای حداقل یک ساعت پس از سمپاشی محدود کنیم. اینکه مانع از ورود افراد بشویم و یا هر گونه جریان هوایی را در محیط متوقف سازیم.

مثلاً در صورت زمان یک ساعته که قرار است قطرات ضدعفونی‌کننده فوگر سرد ته نشین شوند، هیچ در و یا پنجره ای از محیط را باز نکنیم. به این ترتیب این اطمینان وجود دارد که دستگاه مورد نظر ما در ضدعفونی کردن تمام سطوح موفق ظاهر شده است.

البته خیلی نمی توان این ماجرا را به شکل پیوسته تدارک دید. اما می توانیم با یک برنامه مدون و متوالی عملیات ضدعفونی کردن سطوح را به انجام برسانیم. به هر صورت مکان های عمومی در همه حال تحت تاثیر حضور افراد مختلفی هستند.

لذا نیاز به ضدعفونی کردن سطوح برای همیشه در زمان های بحرانی احساس می شود.  البته می توانیم برای مکان ها مثل مراکز درمانی که دائما تحت تاثیر عوامل بیماری زا هستند، یک برنامه ریزی کلی با استفاده ی دائمی از فوگر سرد را تدارک ببینیم.

این موضوع بسیار مهم است که شما در مقام مجری عملیات ضدعفونی کردن از یک برنامه مدون و البته حساب شده برخوردار باشید. شناخت دستگاه فوگر سرد در کنار درک درست فضای تحت سمپاشی برای رسیدن به حداکثر بهره وری تاثیرگذار است.

نگاهی فنی بر دستگاه فوگر سرد

دستگاه فوگر سرد طوری طراحی شده است که بتواند محلول ضدعفونی کننده را به شکل قطرات ریز و معلق در هوا منتشر کند. به گونه ای که درست شبیه به یک مه کاملا سیال باشد. برای رسیدن به این شرایط از فشار هوا استفاده می کند.

به طور کلی در طراحی فنی دستگاه فوگر سرد، از کمپرسور کوچکی که قادر است فشار هوای کافی را تامین نماید، استفاده می شود. در امتداد این کمپرسور از یک نازل تزریق مواد ضدعفونی کننده نیز بهره مند می باشد.

در فوگر برقی برای تولید هوای فشرده شده از قدرت موتورهای الکتریکی تکفاز استفاده می شود. کمپرسور هوا تحت تاثیر قدرت این موتور الکتریکی است که شرایط فشرده سازی هوا را پیدا می کند.

غالباً در طراحی مدل های متنوع از انواع فوگر سرد شاهد بهره مندی از یک موتور تکفاز با قدرت 2.2 کیلو واتی هستیم. برق مورد نیاز برای راه اندازی انواع فوگر سرد، برق تکفاز ۲۲۰ ولت شهری است. از این رو به راحتی می توانید این دستگاه را در هر محیطی که از حضور نیروی برق شهری بهره ‌مند است، استفاده کنید.

غالباً برای دستگاه فوگر سرد از یک مخزن ۵و یا 3 لیتری به جهت نگهداری از محلول ضدعفونی کننده قرار می دهند. این حجم برای طی کردن یک عملیات کامل و دراز مدت از ضدعفونی کردن سطوح کفایت می کند.

البته در میزان دبی خروجی دستگاه شرایط کنترلی مناسب تدارک دیده شده است تا جاییکه می توانید مقدار دبی خروجی مواد ضدعفونی کننده از فوگر سرد را در مقدار ۵ الی ۵۰ لیتر در دقیقه تنظیم کنید.

به هر حال بسته به بزرگی فضا تا سطح نیاز شما به ضدعفونی کردن است که باید بتوانید مقدار درست دبی خروجی سیال از نازل فوگر سرد را تنظیم کنید. مقدار دبی باید هماهنگی تقریباً مناسبی با حجم فضا داشته باشد. یک تزریق اندک از مواد ضدعفونی کننده و یا پاشش بیش از حد آن سطح کارایی دستگاه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

از طرفی می توانید قطر قطرات تولید شده در دستگاه مه پاش سرد را نیز در کنترل کامل داشته باشید. برای این منظور رسیدن به قطر ۹ الی ۴۹ میکرون برای عموم دستگاه های فوگر سرد تدارک دیده شده است. تنظیم قطرات، تأثیر مستقیم بر عملکرد نهایی ضدعفونی سازی سطوح دارد.

این قطر باید با در نظر داشتن حجم فضا و نوع سمپاشی انتخاب شود. غالباً برای فضاهای کوچک قطر قطرات را بزرگتر و برای فضاهای بزرگ قطر قطرات را کوچکتر انتخاب می کنند. البته نمی توان هیچ نگرش قطعی برای انتخاب قطر قطرات در نظر گرفت. این موضوع یک تصمیم تخصصی است و از محیطی تا محیطی دیگر کاملا متفاوت می شود.

اینکه قطر قطرات را چگونه انتخاب کنیم بستگی به ابعاد فضا تا کاربری آن دارد. تقابل با عامل بیماری زا و حتی نابود کردن آفات نیز در این انتخاب تاثیر گذار هستند.

بهتر است برای انتخاب قطر قطرات در مه تولید شده دستگاه فوگر سرد به یک پایش کلی از فضا بپردازید تا بهتر بتوانید برای این منظور تصمیم گیری کنید.

کاربردهای دستگاه فوگر سرد

نگاه عمومی در کار با دستگاه فوگر سرد برای ضدعفونی کردن سطوح مطرح است. بسیاری این دستگاه را مناسب برای ضدعفونی کردن سطوح در فضاهای سر پوشیده مراکز درمانی و خدماتی می‌ دانند.

اما ماهیت طراحی تا کاربرد از فوگر سرد می تواند بسیار متنوع تر از این ماجراها باشد.

هر جا که قرار است عملیات سمپاشی و یا ضدعفونی کردن در ابعاد متوسط داشته باشیم، می توانیم محلول سم پاشی و یا ضدعفونی کننده را به شکل قطرات ریزی سوار بر امواج هوای موجود در فضا بگسترانیم. البته وجه اصلی در کاربرد فوگر سرد، جدای سمپاشی و یا ضدعفونی کردن در محیط های بسته است.

اما در محیط های باز با در نظر داشتن یک هوای راکت و بدون باد می توان از عملکرد تاثیرگذار مه تولید شده در فوگر برقی بهره ‌مند شد. با این همه باید بررسی کنیم که وجه کاربردی از فوگر سرد بیشتر در کدام فضاهای صنعتی و اداری و یا خدماتی مورد توجه قرار می گیرد.

¨     استفاده از فوگر سرد در ضدعفونی کردن مراکز درمانی: بیمارستان ‌ها و درمانگاه ‌ها، انواع کلینیک های پزشکی، دامپزشکی ها و... اصلی ترین مشتریان در استفاده از فوگر سرد هستند. تا جاییکه برای این محیط های عمومی مه پاش بیمارستانی را به شکل تخصصی تولید کرده ‌اند.

مه پاش بیمارستانی با اندکی تفاوت در دیگر نمونه های صنعتی از فوگر سرد ویژگی ضدعفونی کردن عمیق با سرعت بالایی را دارد.

در یک مه پاش بیمارستانی سعی در ایجاد قطرات بسیار ریز است تا بتوان یک مه رقیق اما با اثربخشی بالا را تهیه کرد. محیط بیمارستان مملو از افراد بیمار است.

از این رو این محیط دائماً درگیر سطوح آلوده شده به انواع ویروس ها می باشد. لذا بهره‌ مندی دائمی اما تخصصی از مه پاش بیمارستانی تاثیر کاملی در هر چه پاکیزه تر شدن فضای درمانی دارد.

استفاده از مه پاش بیمارستانی موضوعی موقتی در زمان شیوع یک بیماری مسری نمی باشد. یک محیط بیمارستانی دائما در خطر انتشار انواع عوامل بیماری زا هستند. در نتیجه باید برای این گونه از مراکز عمومی نگرش قدرتمند و دائمی در ضدعفونی کردن داشته باشیم. مه پاش بیمارستانی تجهیزی است که می تواند برای همه ی لحظات و به شکل دائمیمحیط های بیمارستانی را ضدعفونی کند. 

¨     استفاده از فوگر سرد محیط های عمومی: فضاهای عمومی در سطح شهری بسیارند. از یک رستوران ساده تا پایانه مسافربری و حتی ایستگاه‌ های مترو و شاید هر فضای دیگری که دائماً در رفت و آمد افراد مختلف قرار دارند.

مه پاش رستورانی را برای حضور در این فضاها آماده کرده ‌اند. ماهیت فضاهای عمومی در عدم ثبات افراد حاضر در آن است. در این فضاها یک فرد ممکن است برای چند دقیقه در محل حاضر باشد؛ اما سطح آلودگی بسیار بالایی را تولید کند.

رفت و آمد بسیار افراد در محیط‌ های عمومی بزرگترین چالش برای ضدعفونی کردن سطوح در آنها می ‌باشد. چالشی که با استفاده از مه پاش رستورانی به شکل موثری مرتفع خواهد شد. مه پاش رستورانی از یک طراحی با هدف نصب دائمی که بتواند به شکل مستمر فضا را ضدعفونی کند، برخوردار می باشد.

در این بین قطعا متوجه هستید که قید به نام رستوران دلیل قطعی در استفاده از این تجهیز در یک فضای رستورانی نمی باشد. بلکه باید برای هر نوع فضای سرپوشیده که مستعد تجمع انسانی است را برای استفاده از مه پاش رستورانی در ظر بگیریم.  

¨     استفاده از فوگر سرد در سمپاشی فضاهای گلخانه ‌ای با هدف کنترل آفات: احتمالاً اصلی ترین هدف در طراحی تا تولید دستگاهی با کارکرد فوگر سرد در ضدعفونی کردن سطوح برای مکان های عمومی باشد. اما این دستگاه برای سمپاشی در فضاهای سرپوشیده بهترین است.

در یک محیط گلخانه ای که فضای کاملا سرپوشیده می باشد، انواع گیاهان در حال پرورش دادن هستند. این گیاهان باید سمپاشی شوند تا اسیر انواع آفات و بیماری ها نباشند.

سمپاشی در محیط گلخانه با سمپاشی در محیط باغ و مزرعه کاملاً متفاوت است. در این فضای سرپوشیده و البته محدود نمی‌ توان با سمپاش های قدرتمند موتوری تاثیر مناسبی داشت.

اما با بهره مندی از یک مه که مملو از قطرات ریز سمپاشی است به راحتی می‌ توان حجم تأثیرگذار و یکنواختی از سمپاشی را تدارک دید. چرا که مه تولید شده توسط فوگر سرد می ‌تواند به شکل یکنواخت در میان تمام برگ ها تا ساقه های گیاهان گلخانه‌ ای نفوذ کند. البته برای محیط گلخانه ای از دستگاه مشابهی مانند فوگر حرارتی نیز استفاده می شود.

لکن فوگر حرارتی شرایط کارکرد تقریباً دشواری دارد. در حالیکه برای عملیاتی کردن یک فوگر سرد با چندان چالشی مواجه نیستیم. حضور یک خط برق ۲۲۰ ولت شهری در محیط گلخانه ‌ای برای راه اندازی فوگر سرد کفایت می کند.

¨     استفاده از فوگر سرد در کنترل حشرات: جمع بزرگی از حشرات که به شکل آفات کلونی شده زندگی می کنند، به طور همزمان ازدیاد پیدا کرده و دردسرهای فراوانی را به وجود می‌ آورند. جمعیت حشرات مانند ملخ ها، پشه ها و یا مگس ها باید کنترل شوند.

از آنجا که این حیوانات به شکل همگانی در محیط ‌های مرطوب تخم ریزی می کنند، یک سمپاش قدرتمند که بتواند تمام فضا را به شکل یکنواخت تحت تاثیر قرار دهد، در کاهش جمعیت این حشرات آفت گونه تأثیرگذار است. از طرفی غالباً نمی ‌توان چه در محیط گلخانه و یا در محیط های صنعتی و تجاری اطلاع دقیقی از حضور این حشرات در محیط داشت.

پس برای نابود کردن آنها در حجم بالایی از فضا باید از الگوی سمپاشی که توسط دستگاه فوگر سرد مطرح است استفاده کنیم. مه تولید شده فوگر سرد در فضا به حرکت در آمده و تمام سوراخ ها، درزها و فضاهای دور از دسترس را پر می کند. به این ترتیب هیچ حشره ای نمی تواند در فضای تحت تأثیر مه دستگاه فوگر سرد زنده بماند.

¨      استفاده از فوگر سرد در انبارهای غلات و مواد غذایی: انبارهای غلات مستعد تجمع انواع قارچ ها، باکتری ها و حتی حشرات هستند. چنین فضاهایی را باید به شکل موثر آفت زدایی کنیم. به طور کلی نمی توان سمپاشی مستقیم را در یک انبار غله انجام داد.

ریخته شدن مستقیم سموم در حجم بالا بر سطح غلات تأثیری بر مهار آفات ندارد. اما کاملاً در نابود کردن مواد غذایی تأثیرگذار است. بهتر است هوشمندانه رفتار کنیم و با استفاده از فوگر سرد، مه با غلظت اندک از مواد آفت کش را در فضای انبار غلات بگسترانیم.

در اندک زمانی انبار عاری از عوامل آفات زا خواهد شد.  البته باید در استفاده از حجم مواد ضدعفونی کننده محتاط باشیم. حتی بهره مندی از دستگاه فوگر سرد نیز می تواند نگران کننده باشد. غالبا در گند زدایی انبار غلات چندان سعی در استفاده دائمی از تجهیزات مانند سمپاش مه پاش ندارند.

¨     استفاده از فوگر سرد در ضدعفونی کردن مرغداری‌ ها و دامداری‌ ها: محیط های پرورش حیوانات اهلی اعم از مرغداری ها و یا گاوداری ها مستعد ایجاد انواع بیماری ها، حشرات و یا آفات هستند. بیماری هایی که گاهاً مسری هستند و به سرعت باعث مرگ و میر حیوانات خواهند شد. از این رو همواره موظف هستیم تا در محیط مرغداری و یا گاوداری دست به کار باشیم و تمام فضای مورد نظر را گند زدایی کنیم.

برای این کار شاید بتوانیم از یک دستگاه سمپاش دستی و یا موتوری از مدل های شارژی بهره مند باشیم. اما قطعا می‌ دانید که سطوح در مرغداری ها زیاد است و این محیط مملو از حیوانات می باشد.

برای گاوداری ها هم این موضوع صادق است. این حیوانات جایی جز محیط مرغداری و گاوداری برای ماندن ندارند. پس مجبور هستیم که عملیات گند زدایی را در حضور حیوانات اهلی انجام دهیم.

سمپاشی های متداول به خوبی می توانند عملیات گند زدایی را انجام بدهند. اما آنها مقدار قابل توجهی از سموم را توزیع می‌ کنند. مقداری که می تواند برای تداوم حیات حیوان اهلی در حال پرورش یافتن خطرناک باشد. استفاده از انواع مه پاش ها که در مدل های فوگر سرد و یا گرم طراحی و تولید می‌ شوند، برای ضدعفونی کردن تا گند زدایی سطوح متعدد مرغداری ها و گاوداری ها بهترین هستند.

چرا که در آنها توزیع یکنواخت و تقریباً اندکی از سموم صورت می گیرد. در این حالت با تجمع ناگهانی سموم مواجه نیستیم. در نتیجه خطر مسمومیت شیمیایی حیوانات اهلی از بین می رود.

¨     از فوگر سرد در سمپاشی فضاهای باغبانی نیز استفاده می‌ شود: تا اینجای ماجرا از کاربردهای متنوع فوگر سرد، اسم فضاهایی را آورده‌ ایم که همگی کاملاً سرپوشیده و یا نیمه سرپوشیده هستند.

اما در زمین های زراعی دیگر خبری از یک فضای سرپوشیده نمی باشد. در این حالت آیا باز هم می ‌توان از قابلیت های آفت کشی فوگر سرد استفاده کنیم؟ فوگر سرد بسیار بهتر از انواع سمپاش های موتوری قابلیت توزیع یکنواخت سموم را دارد. کافی است یک مه بزرگ از قطرات سموم نباتی معلق شده در هوا تولید کنیم تا شاهد باشیم که چگونه فضا در میان مه تولید شده ما غرق می شود.

  ایده ای که با مصرف هر چه کمتر سموم نباتی همراه است و باعث به بار نشستن میوه ها با حداقل تأثیرپذیری از سموم می باشد. از این رو به نوعی با استفاده از فوگر سرد توانسته ‌ایم تاثیر چشمگیری در افزایش با کیفیت محصولات کشاورزی داشته باشیم. البته با یک فوگر سرد تنها زمانی در یک مزرعه موفق هستیم که شرایط جوی بدون وزش باد و یا بارش باران داشته باشیم.

نحوه استفاده از مه پاش سرد در فضاهای بسته

اگر از یک فوگر سرد خرطومی بهره مند هستید، باید دستگاه را در قابلیت حمل و نقل همراه خود سازید و لوله خرطومی آن را که به نازل دستگاه ختم می شود را به سمت سطوح بگیرید. در نظر داشته باشید که دستگاه فوگر سرد با تولید هوای پرفشار قابلیت توزیع مه را دارد.

از این رو نمی توانیم سر نازل دستگاه فوگر سرد را به مقدار زیاد به سطح تحت گند زدایی نزدیک کنیم. در این حالت عملاً در رفتار هوای پرفشار خارج شده از فوگر سرد تاثیر منفی می گذاریم. بهتر است دستگاه را در دست گرفته، در میان فضا به حرکت در آمده، هر سطحی را از یک فاصله یک الی دو متری تحت گند زدایی قرار دهیم.

اما برخی از انواع فوگر سرد این قابلیت را دارند که با استقرار یافتن در یک محل خاص و تولید ابری برای مواد ضدعفونی کننده تمام فضا را گند زدایی کنند.

در حالتی که باید دستگاه فوگر سرد را در یک محل خاص مستقر سازیم، بهتر است که موقعیت نصب دستگاه در میانه فضا باشد تا فشار هوای تولید شده فوگر بتوانند مه مملو از مواد ضدعفونی کننده را به راحتی برای تمام زوایای فضا بفرستد.

البته در نظر داشته باشید که بعد از هر چند دقیقه عملیات باید جهت موقعیت نصب فوگر سرد را تغییر بدهید تا دستگاه هوای پرفشار خود را به سمت دیگری از فضا هدایت کند.

دستگاه فوگر سرد با تبدیل مواد ضدعفونی کننده به قطعاتی بسیار ریز قابلیت توزیع هر چه یکنواخت تر آنها را فراهم خواهد کرد. این قطرات در کنار فشار هوای بسیار بالای فوگر آنچنان پودر شده به قطرات کوچکی تبدیل می ‌شوند که عملاً فاقد وزن خاصی هستند.

تولید قطرات به قطر چند میکرون عملاً باعث بی وزنی آنها است. این قطرات بی وزن شده به راحتی همراه هوای راکت در فضای هدف می شوند و به طور کامل و یکنواخت در محیط توزیع خواهند شد. البته هر چند که سبک باشند باز هم نمی توانند برای مدتی طولانی در هوای محیط به شکل معلق باقی بمانند.

این قطرات پس از گذشت مدت زمانی کوتاه از حدود ۱۵ دقیقه الی یک ساعت هوا را رها کرده به طور کامل بر سطوح می نشینند. این نشست پیدا کردن یکنواخت به بهترین شکل باعث ضدعفونی شدن محیط می‌ شود. به طوری که بعد از یک بار عملیات کامل با فوگر سرد این اطمینان را خواهیم داشت که تمام محلول ضدعفونی کننده به شکلی کاملاً یکنواخت در سطح فضا توزیع شده است.

جمع بندی خرید فوگر

ضدعفونی کردن سطوح برای بسیاری از فضاهای عمومی نیازی همیشگی است. فضاهایی که دائما در رفت و آمد بیماران قرار دارند. یک محیط بیمارستانی و شاید یک فضا برای تامین دارو در داروخانه ها از این دست فضاهای عمومی محسوب می شوند.

مه پاش بیمارستانی یک ایده موثر برای حضور در چنین فضاهایی است تا در همه حال این اطمینان را داشته باشیم که از محیطی کاملا استرلیزه بهره مند هستیم. در یک بیمارستان که دائما تحت تاثیر ورود و خروج بیماران است، هیچ اطلاع دقیقی از سطح آلودگی های محیط نداریم.

در نتیجه باید هوشمندانه تصمیم بگیریم و با نصب یک مه پاش بیمارستانی سعی در ضدعفونی کردن تمام فضا داشته باشیم.

فوگر سرد در توزیع یکنواخت و البته موثر مواد ضدعفونی کننده بسیار توانمند است. کافی است این دستگاه را به درستی تنظیم کنید و در میانه فضای درمانی از آن بهره مند شوید. لکن این تنها محیط درمانی نیست که تحت تاثیر اثرات منفی تکثیر ویروس ها قرار دارد.

در زمان شیوع یک بیماری مسری و فراگیر به خطرناکی کرونا باید نگرش خود را بسیار فراتر از ضدعفونی کردن سطوح بیمارستانی بگذاریم.

حالا دیگر با اجتماع های انسانی در محیط های بسته مواجه هستیم. محیط هایی که ظاهرا تحت تاثیر هیچ عامل بیماری زایی نیستند، اما کاملا مستعد انتشار شدید بیماری های مسری خواهند شد.

چنین محیط هایی نیاز به یک شرایط ضدعفونی سازی گسترده با دقت بالا دارند. شاید بهره مندی از یک مه پاش رستورانی ایده تاثیرگذاری برای چنین فضاهایی باشد. الزاما تعریف مه پاش رستورانی برای کار کردن دستگاه در یک محیط رستورانی نمی باشد. بلکه هر فضایی بسته که مستعد تجمع انسانی است را هدف قرار می دهد.

تهیه کردن سمپاش مه پاش درنگاه اول ظاهرا چندان معقول به نظر نمی رسد. به هر حال قیمت مه پاش فوگر سرد رقم قابل توجهی است. اما باید این قیمت مه پاش فوگر سرد را در کنار جمیع توانمندی ها تا درک نیازهای دراز مدت از سمپاشی تا ضدعفونی کردن در نظر بگیرید.

ماجرا تامین شرایط ضدعفونی سازی دائمی است. اینکه بتوانیم برای دراز مدت و البته همیشه از یک دستگاه توانمند ضدعفونی کننده بهره مند باشیم. از طرفی نیاز است تا در توزیع سموم تا محلول های ضدعفونی کننده دست به عصا تر باشیم.

مصرف مقدار زیاد از این مواد خطرناک است. از طرفی این مصرف زیاد کاملا هزینه بردار خواهد شد. در این حالت است که می توانیم بر توانمندی های فوگر سرد اعتماد کنیم.

چرا که این تجهیز ساده با کمترین حجم ممکن از محلول ضدعفونی کننده اما تاثیرگذار تمام محیط را استریل می کند. از طرفی شرایط کلی محیط را از حضور فراوان مواد ضدعفونی کننده تبدیل به یک فضای خطرناک برای تنفس انسانی تبدیل نمی کند. البته باید در نظر داشته باشید که در زمان کارکرد دستگاه فوگر سرد بهتر است هیچ فرد غیر مسئولی در محیط حاضر نباشد.

به هر صورت این ویژگی های برجسته را که کنار هم می گذاریم به درک درستی از قیمت مه پاش فوگر سرد خواهیم رسید. اینکه استفاده از این دستگاه یک حرکت آینده نگرانه است و تاثیرات مثبت خود را حتی از لحاظ مالی در آینده ای نه چندان دور نشان خواهد داد.

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر

        مرتب‌سازی محصولات:

      • پیش‌فرض
      • ارزان‌ترین
      • گران‌ترین
      • جدید‌ترین
      • پرفروش‌ترین
      • پربازدیدترین
      • 1
      • 2
      • 3
      • 4
      • 5