خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نحوه تعویض تیغه ماله پروانه ای به چه صورت است؟

نحوه استفاده از تیغه ماله پروانه ای

فهرست مطالب

همان طور که می دانید ماله پروانه ای یکی از مهم ترین و اصلی ترین ابزار ها برای ساخت سطح بتن، صاف کردن سطح در مقیاس های وسیع و مسطح کردن بتن به حساب می آید. در این دستگاه برای صاف کردن سطح های مختلف از تیغه های مخصوص و متفاوتی استفاده می‌شود که به آن‌ها تیغه ماله پروانه می گویند.

تیغه های ماله پروانه ای به صورت تکی و چندگانه بر روی دستگاه ماله پروانه ای نصب شده و توسط یک پوشش حلقوی که در پایین دستگاه ماله وجود دارد؛ محافظت می شوند. ابعاد موجود تیغه ماله پروانه ای از ۶۰ تا ۱۲۰ بوده و در سه نوع مختلف تولید می شود.

  • تسطیح

  • صیقل

  • ترکیبی

در این مقاله قصد داریم به تیغه ماله موتوری و کاربرد تیغه در دستگاه ماله پروانه ای پرداخته و بدانیم نحوه تعویض آن به چه صورت می باشد.

نحوه استفاده از تیغه ماله پروانه ای

همان طور که پیش از این گفتیم ماله پروانه ای از ابزارهای اصلی در بسیاری از صنایع می باشد که انتخاب این دستگاه بر اساس سایز کاری انجام می گیرد. این محصول به انواع ماله برقی و ماله بنزینی تقسیم می شود. در این قسمت می‌خواهیم به مراحل مختلف بتن ریزی با استفاده از ماله پروانه ای پرداخته و به نحوه تعویض تیغه ماله پروانه ای بپردازیم.

۱.انتخاب تیغه دستگاه ماله پروانه ای: توجه داشته باشید که بسته به نوع عملیات باید از دستگاه ماله پروانه ای متفاوتی استفاده کرد که بهترین آن تیغه ماله برقی می باشد. به طور مثال برای سطح سازی مناطق کوچک از تیغه ماله پروانه ای ۶۰ تا ۹۰ سانت استفاده می شود.

همچنین بهتر است بدانید که در سطح سازی می توان از هر دو تیغه تسطیح و صیقل و همچنین ترکیب استفاده کرد. علت این کار این است که بتن با چندین بار عبور ماله برای مناطقی که وسعت بالایی دارند استفاده شود.

برای خشک نشدن بتن باید از ماله پروانه ای سرنشین دار که سایز تیغه آن ۹۰ تا ۱۲۰ می باشد؛ استفاده کرد. همچنین توجه داشته باشید که برای گوش زنی و صاف سازی گوشه های بتن باید از تیغه های ۶۰ سانت استفاده کرد.

منظور از اجرای ماله پروانه ای همان نحوه کار با این دستگاه می باشد. پیش از این که این دستگاه را خریده و بخواهید از آن استفاده کنید؛ باید بدانید که دستگاه ماله پروانه ای طی دو مرحله اساسی سطح بتن را صاف می کند.

در این قسمت قصد داریم به این دو مرحله پرداخته و هر یک را مورد بررسی قرار دهیم. ۱.هموار سازی: نخستین مرحله بتن ریزی با استفاده از ماله پروانه ای هموارسازی می‌باشد.

در این مرحله باید تیغه های مخصوص هموارسازی را در قسمت زیر دستگاه ماله پروانه ای نصب کرد و پس از آن چند مرحله آن را پیمایش کرد. این کار به این علت انجام می‌شود که پستی و بلندی های بتن هموار شده و آماده شود.

نحوه استفاده از تیغه ماله پروانه ای

 ۲. پرداخت نهایی: مرحله دوم بتن ریزی با استفاده از ماله پروانه ای پرداخت نهایی می باشد. در این قسمت باید سینی را از دستگاه ماله پروانه ای جداکرده و سینی مخصوص را روی این دستگاه نصب کنیم. توجه داشته باشید که این کار باعث یکدست شدن بتن شده و به ما سطحی یکنواخت و متراکم را می دهد.

البته توجه داشته باشید که عملیات صاف کاری را بیش از حد انجام ندهید؛ زیرا این کار اشتباه می باشد و کار را خراب می کند. صیقلی کردن سطح بتن، منافذ آن را می بندد و خشک شدن بتن را به تأخیر میاندازد و در آن وقفه ایجاد می کند. با توجه به شرایط پروژه باید بین پرداخت سطح بتن و خشک شدن آن تعادل برقرار کرد.


انتخاب تیغه مناسب برای ماله پروانه ای


تیغه ماله پروانه ای انواع مختلفی دارد که در این قسمت از مقاله می خواهیم بیشتر با آن ها آشنا شده و هر یک را مورد بررسی قرار دهیم. توجه داشته باشید که از ماله پروانه ای سرنشین دار یا نفربر فقط باید در پروژه های بسیار بزرگ و پر هزینه استفاده کرد. به همین دلیل است که ما بیشتر در کشورمان شاهد فروش ماله پروانه ای دستی هستیم.

زیرا قیمت ماله پروانه ای در مدل قبلی بسیار بالا است. ماله پروانه ای با سایز ۶۰ برای فضاهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرد که به این دستگاه ماله پروانه ای گوشه زن نیز گفته می شود. ماله پروانه ای ۹۰ سانت نیز نوع دیگری می باشد که به مدل همه کاره معروف است. این مدل از سایر مدل ها پرفروش تر بوده و بسیار به کار گرفته می شود.

انتخاب تیغه مناسب برای ماله پروانه ای

روش کار با ماله های پروانه‌ای بسیار ساده می باشد. به طور مثال سطح باید پیش از پرداخت نهایی حتماً هموار شود. برای انجام این کار باید دستگاه ماله پروانه ای را به تیغه مناسب مجهز کرد. در زیر علاوه بر بررسی انواع تیغه های پروانه‌ای می خواهیم با طرز استفاده از دستگاه ماله پروانه ای نیز بپردازیم:


1.ساده ترین راه برای هموار سازی سطح بتن این است که از سینی ماله پروانه ای استفاده کنیم. برای استفاده از این سینی به جدا کردن تیغه های اصلی نیازی نیست و کافیست سینی را در زیر دستگاه قرار داده و تیغه ها را در محل مخصوص خود محکم کنید. در این مرحله سینی سطح بیشتری را به نسبت تیغه ها می پوشاند و به عملیات هموارسازی سرعت بیشتری می بخشد.

انتخاب تیغه مناسب برای ماله پروانه ای

تیغه های جداشدنی: این تیغه ها برای هموار سازی مورد استفاده قرار می گیرند و برای استفاده از آن ها نیازی به جداسازی تیغه های اصلی نیست و فقط کافی است تا آن ها را روی تیغه های اصلی نصب کرد. پس از این کار تیغه های ماله را جدا کرده و مرحله پرداخت نهایی را انجام دهید.


3. تیغه های ترکیبی: بهترین راه برای هموارسازی و صاف کاری نهایی تیغه های ترکیبی می باشد اما توجه داشته باشید که این راه نسبت به سایر راه ها قیمت بالاتری دارد. این تیغه ها در حالت مسطح نقش سینی را ایفا می کنند و در حالتی که زاویه دار هستند شبیه لیسه عمل می کنند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر