خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نحوه تمیز کردن سمپاش باغی به چه صورت است؟

سمپاش

فهرست مطالب

سمپاش‌ها به عنوان یکی از تجهیزات اصلی جهت پاچش سم و از بین بردن آفات و حشرات موذی به شمار می‌روند. اولین نکته در کار کردن با دستگاه آن است که مخزن دستگاه را با توجه به نیازی که دارید پر نمایید. پرکردن میزان سم، بستگی به محوطه باغ و مساحت آن دارد.

هشت گام برای تمیز کردن سمپاش باغی

برای هرکسی که به نوعی در جمع فعالیت‌های باغبانی و یا محوطه‌‌سازی فعال است و شاید صاحب خانه‌ای است و نیاز دارد از گیاهانی همچون چمن مراقبت کند، لازم است تا از یک دستگاه سمپاش باغی بهره‌مند گردد.

در دستگاه سم پاش دستی، سموم نباتی از طریق مخزن و همراه با نازل‌هایی که در دستگاه تعریف شده است بر سطح گیاهان اسپری خواهد شد. یکی از ضرورت‌ها در نگهداری از این دستگاه‌‎ها در تمیز کردن آنها می باشد.

تمیز کردن سمپاش

اگر بتوانید به ترتیبی صحیح و همیشگی دستگاه خود را همراه با محلول آب و آمونیاک شستشو دهید، مطمئن باشید که دستگاه برای مدل طولانی و بدون مشکل برای شما کار خواهد نمود. 

قیمت سمپاش آنقدرها است که لازم باشد تا با دقتی مضاعف از دستگاهی که دارید مراقبت کنید. برای این منظور مراحل در نحوه تمیز کردن دستگاه را به قرار زیر تدوین نموده ایم.

گام اول - خالی کردن مخزن 

اولین نکته در کار کردن با دستگاه آن است که مخزن دستگاه خود را با توجه به نیازی که دارید پر نمایید. در این حالت همراه با هر بار سمپاشی گیاهان مطمئن خواهید شد که مخزن دستگاه تقریباً خالی شده است.

با این وجود اگر نیاز است تا عملیات را تداوم ببخشید، می توانید مخزن را برای بار دوم پر نمایید. به هر حال لازم است تا قبل از هر اقدام به پاشیدن سم، برآورد کاملی از محوطه باغی که دارید داشته باشید.

گام دوم – خروج مایعات باقیمانده در داخل مخزن

اگر با وجود تمام محاسباتی که در حجم دستگاه خود داشته‌اید، باز هم مقداری از مایعات سموم نباتی را در داخل مخزن دستگاه خود دارید، لازم است تا آن را دور بریزید. ولی نمی‌توانید این اقدام را به هر ترتیبی که خواستید انجام دهید.

مثلاً نمی‌‌توانید این مایعات مانده در مخزن را بر سطح گیاهان، چمن‌زارها و یا زهکشی باغات و اطراف خانه ها و حتی منابع آب و فاضلاب‌ها خالی کنید. لازم است تا با اطلاع از اداره بهداشت محلی و یا هر فرد آگاه دیگری که سراغ دارید، اصولی قانونمند و علمی در دفع مایعات باقیمانده از عملیات سمپاشی را مطلع شوید.

اگر نیاز است تا در سریعترین زمان ممکن مایعات سمی باقیمانده در مخزن را خارج سازید، می‌توانید آن را در یک بطری مطمئن ریخته و کاملاً مهر و موم کنید تا در فرصت کافی همراه با رعایت اصول بهداشتی مایعات مذکور را دفع نمایید.

گام سوم - تمیز کردن تمام اجزا 

دقت داشته باشید که باقیمانده مواد شیمیایی مورد استفاده شما در داخل مخزن می‌تواند در اثر گذشت زمان به نوعی بر سطح دستگاه شما رسوب کرده و این اتفاق باعث خواهد شد تا در تمیز کردن آن با مشکل مواجه شوید. از این رو لازم است تا در پایان هر عملیات پاچش سم، بلافاصله تمام اجزا و اتصالات و نازل‌ها را تمیز نمایید.

گام چهارم – دستورالعمل‌ها برای سموم نباتی 

در فضاهای باغی تا زمین‌های زراعی انواع سموم نباتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این رو با طیف گسترده‌ای از سموم همراه با انواع شرکت‌ها در تولید آنها مواجه هستیم. قاعدتا برند تولیدکننده سموم نباتی همراه با عرضه محصول خود، دستورالعمل‌های خاصی برای نحوه تمیز کردن سمپاش دستی ارائه خواهد کرد.

از این رو برچسب‌ها در ظروف بسته‌بندی علف‌کش‌هایی که اجزای مورد استفاده شما قرار گرفته‌اند را بررسی کنید. در این برچسب ها غالباً دستورالعمل‌‌هایی کامل از تمام مراحل عملیات پاشش سم با محلول مورد نظر ذکر خواهد شد.

 گام پنجم – استفاده از وسایل ایمنی

در تمیز کردن سمپاش باغی با مایعات به شدت سمی سر و کار دارید. این مایعات در مقدار زیاد می‌توانند باعث آسیب‌های جدی برای بدن انسان باشند. از این رو حتماً از وسایل ایمنی مانند دستکش لاستیکی، عینک ایمنی و یا محافظ صورت با هدف محافظت شخصی استفاده کنید.

گام ششم - شستن مخزن 

لازم است تا از آب گرم برای شستشوی دستگاه استفاده کنید. برای این منظور در حدود نیمی از مخزن را از آب گرم پر کنید و در نهایت همراه با تکان‌هایی سعی کنید تا جداره‌های مخزن را شستشو دهید.

لازم است تا بعد از شستشو، آب کثیف مخزن را در مکانی امن و به دور از منابع آب و یا مناطقی که کودکان و یا حیوانات خانگی به آن دسترسی دارند، اسپری کنید. برای این منظور می‌توانید مواد مورد نظر را بر سطح همان گیاهانی که تا قبل از عملیات شستشو تحت سمپاشی قرار داشته‌اند، اسپری کنید.

گام هفتم – از محلول آمونیاک استفاده کنید

یکی از بهترین محلول‌ها برای شستشوی مخزن دستگاه، استفاده از محلول آب آمونیاک می‌باشد. در ساخت این محلول لازم است تا ۳۰ میلی‌لیتر از آمونیاک را در هر چهار لیتر از آب مخلوط کرده و سپس مخزن را تا نیمی از این محلول پر کنید.

در نهایت محلول حاصل را از طریق پاشش در سطح باغ و یا هر فضایی که از قبل تحت سمپاشی قرار گرفته است، اسپری کنید.

برای شستشوی اکثر علف‌کش‌ها و سموم نباتی می‌توانید از محلول آمونیاک استفاده کنید؛ اما این محلول برای همه سموم کارایی ندارد. بهتر است قبل از هر اقدامی در باب سموم نباتی مورد استفاده قرار گرفته تحقیق کنید تا ببینید کدام نوع از مواد شوینده مانند محلول آمونیاک و یا انواع محلول‌های سفیدکننده، مواد شوینده پودری و حتی محلول نفت سفید مناسب‌تر است.

صابون یکی از بهترین مواد شوینده برای مواد شیمیایی مبتنی بر نفت می‌‌باشد. از صابون نیز می‌‌توانید با عنوان یک شوینده کارآمد استفاده کنید.

گام هشتم - مرحله پایانی شستشوی سمپاش باغی

نیمی از مخزن را از محلول شستشویی که مناسب است و آن را تهیه کرده‌اید، پر کنید و بگذارید تا چند ساعتی، مثلاً به مدت یک شب در فضای داخل مخزن باقی بماند. این اقدام باعث می‌شود تا تمام لایه‌‌های سموم مانده در دستگاه شما جذب محلول شوند.

در نهایت در انتهای زمان سپری شده، محتویات داخل را به شکل اسپری کردن در مکانی امن به دور از فضاهای زیستی انسانی و یا حیوانی و حتی خارج از سیستم‌های آب و فاضلاب خارج سازید.

در انتها برای باری دیگر مخزن را همراه با آب گرم بشویید. به این ترتیب مراحل شستشوی دستگاه را به طور تمام و کمال همراه با رعایت تمام نکات اصولی و ایمنی به انجام خواهید رساند.

 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر