خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نحوه شخم زدن زمین با دستگاه علف زن

شخص در حال شخم زدن زمین به کمک علف زن و الحاقی شخم زن

فهرست مطالب

شخم زدن زمین های کشاورزی یکی از ضروریات و الزاماتی می باشد که هر کشاورزی می بایست در فواصل زمانی مختلف به آن توجه داشته باشد. به منظور شخم زدن زمین های کشاورزی به صورت سطحی و کندن چاله پای درختان می‌توان از دستگاه علف زن و الحاقی آن که با نام شخم زن علف تراش، کولتیواتور علف زن، شخم‌زن مبدل علف تراش، روتیواتور و یا  الحاقی وجین کن از آن یاد می‌شود، استفاده نمود.                       

انواع مدل‌های وجین کن علف زن

شخم زن تیغه‌ای (شخم زن عمودی)

این مدل از الحاقی شخم زن دارای تیغه‌هایی به شکل عمودی می‌باشد که از پیچیده شدن علف به دور دستگاه جلوگیری به عمل آورده و امکان زیر و رو کردن خاک به طور کامل را فراهم می‌آورند، از این مدل از الحاقی وجین کن جهت زیر و رو کردن خاک و کندن چاله پای درختان استفاده می‌گردد.

شخم زن تیغه‌ای، شخم زن عمودی

سله شکن (شخم زن افقی)

رتیواتور الحاقی علف چین مجهز به تیغه افقی، تجهیزی برای سله‌شکنی پای درختان و محصولات کشاورزی بوده که سبب می‌شود رطوبت خاک به خوبی حفظ شود و گل‌ها به آسانی از خاک بیرون بیایند.

سله شکن، شخم زن افقی

کاربردهای شخم‌زن مبدل علف زن

از کاربردهای اصلی الحاقی وجین کن علف تراش می‌توان به شخم‌زنی سطحی زمین تا عمق 10 الی 15 سانت اشاره نمود که سبب نرم شدن خاک جهت افزایش رشد گیاهان می‌گردد. همچنین کندن چاله پای درختان جهت مسیر آب که منتج به آبیاری مناسب درختان می‌گردد نیز از کاربری‌های مهم رتیواتور علف زن به حساب می‌آید.   

نکات مهم جهت انتخاب شخم زن علف چین

قبل از انتخاب و اقدام به خرید الحاقی شخم زن علف تراش 2 مورد بسیار مهم را دقیقا چک نمایید تا هنگام کار به مشکل نخورید:

  • تعداد خارهای سر شفت علف زن
  • قطر لوله علف تراش

به این موضوع توجه داشته باشید که علف چین‌ها به طور معمول در قطر لوله با سایزهای 28 و 26 میلیمتر تولید می‌گردند، همچنین از لحاظ تعداد خارها در دو مدل 7 و 9 خار تولید می‌گردند. حتما این مشخصات روی الحاقی شخم زن و دستگاه علف زن با یکدیگر همخوانی داشته باشند.  

نحوه نصب الحاقی شخم زن علف تراش

  1. جهت نصب الحاقی علف تراش ابتدا باید دو پیچ سر گیربکس را باز نمایید و سری علف تراش یا همان گیربکس را به طور کامل جدا نمایید.
  2. سپس پیچ آلن روی الحاقی وجین کن را کامل شل کنید و لوله علف زن را وارد سوراخ شخم‌زن جا زده و سپس آلن را سفت کنید تا شخم زن روی دستگاه محکم گردد.
  3. به این نکته توجه داشته باشید که حتما قبل از جا زدن شفت داخل شخم زن، سر لوله علف چین را به طور کامل گریسکاری نمایید.
دستگاه الحاقی شخم زن برای علف تراش
  • آیا الحاقی شخم زن قابل نصب بر روی انواع علف زن می‌باشد؟

    برای آنکه مطمئن شوید که الحاقی شخم زن یا وجین کن بر روی علف زن قابل نصب است، باید دو مورد را متوجه قرار دهید: 1- قطر لوله علف زن 2- تعداد خارهای سر شفت- حتما باید مشخصات الحاقی شخم‌زن با دستگاه علف زن همخوانی داشته باشد.

  • آیا امکان نصب الحاقی وجین کن روی علف تراش چهارزمانه وجود دارد؟

    به طور معمول علف چین‌های چهارزمانه 40 سی سی بوده و قدرت آن‌ها از نمونه‌های دوزمانه کمتر است. اما با این وجود امکان نصب شخم زن الحاقی بر روی هر دو مدل وجود دارد. فقط به این نکته توجه داشته باشید که نباید فشار زیادی به دستگاه در هنگام نصب شخم زن وارد نمایید.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر