خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نحوه نگهداری از میکسر بتن

فهرست مطالب

دستگاه‌های میکسر بتن یا بتن‌ساز به دلیل تماس کامل و همیشگی با بتن، استهلاک و فرسایش زیادی دارد، همچنین اگر بتن داخل یا روی دیگ بماند میزان فرسایش تا چندین برابر افزایش می‌یابد. از این جهت همواره باید دستورات مربوط به تعمیر و نگهداری و مراقبت از دستگاه را در مورد آن‌ها اجرا نمایید، تا به مرور زمان و در تماس با سطح بتن دچار استهلاک و خرابی نگردند.

موارد مربوط به نگهداری از میکسر بتن

چک کردن دستگاه قبل از راه‌اندازی

همیشه قبل از روشن نمودن و راه‌اندازی همزن بتن، داخل دیگ دستگاه را به طور کامل چک کنید تا هیچ‌گونه ابزار یا وسیله‌ای داخل دیگ جا نمانده نباشد. به این مورد توجه کنید که همزن بتن را باید در حالت خالی راه‌اندازی کنید و پس از دور گرفتن دیگ اقدام به پر کردن ماسه و آب جهت ساخت بتن نمایید.

شخص در کنار دستگاه بتونیر

چک نمودن اتصالات و پیچ و مهره‌ها

همیشه قبل از راه‌اندازی دستگاه میکسر بتن، کلیه پیچ و مهره‌ها و اتصالات را چک نمایید. شل بودن پیچ و مهره‌ها سبب لرزش و آسیب به قسمت‌های مختلف دستگاه و خرابی در قطعات می‌گردد.

چک کردن موتور دستگاه

در صورتی که از دستگاه میکسر بتن برقی استفاده می‌کنید، هر شش ماه یکبار الکتروموتور را مورد بازبینی و سرویس قرار دهید تا فاقد هرگونه آسیب یا مشکل باشد. همچنین جهت اتصال دستگاه به برق حتما از کابل 2 رشته مقطع 4 استفاده نمایید. در صورتی که میکسر بنزینی دارید همیشه قبل از روشن نمودن دستگاه، روغن موتور را چک نمایید. همچنین هر 30 ساعت کاری روغن دستگاه را تعویض کنید. از روغن نمره 40 برای بتونیر بنزینی استفاده نمایید. و هر 6 ماه یکبار موتور را سرویس نمایید. در صورتی که میکسر گازوئیلی دارید همیشه قبل از راه‌اندازی روغن را چک نمایید. اقدام به تعویض روغن باید بعد از هر 40 ساعت کاری انجام پذیرد. هر شش ماه یکبار موتور دستگاه مورد بازبینی و سرویس کامل قرار گیرد.

چک کردن تسمه دستگاه

همیشه قبل از راه‌اندازی و روشن نمودن میکسر بتن، یکبار تسمه دستگاه را که وظیفه انتقال حرکت از موتور به دیگ را دارد، چک کنید. تسمه باید فاقد هرگونه آسیب، پارگی و یا زدگی باشد. 

روغنکاری و گریسکاری قسمت‌های مختلف دستگاه

همیشه قبل از راه‌‌اندازی کلیه قسمت‌های متحرک و درگیر را روغنکاری و گریسکاری کنید. از مهمترین قسمت دستگاه‌های بتونیر که همیشه در اصطکاک و تماس با یکدیگر هستند می‌توان به بلبرینگ‌های دستگاه اشاره نمود که در صورت خشک شدن احتمال شکستن و خرد شدن آن‌ها وجود دارد. همچنین محل‌های گریسکاری روی دستگاه را همیشه با گریس پر کنید. 

تعمیر و نگهداری گیربکس

 جهت افزایش طول عمر گیربکس میکسر بتن به صورت هفته‌ای واسکازین گیربکس را چک کنید و در صورت استفاده روزانه و مکرر از دستگاه، هر 30 روز یکبار اقدام به تعویض واسکازین نمایید. نبود واسکازین داخل گیربکس سبب سایش شدید دندانه‌ها می‌گردد.

گیربکس بتونیر

تمیز نمودن شاسی

توجه داشته باشید که همواره پس از اتمام کار باید شاسی دستگاه خلاطه را به طور کامل تمیز نموده تا هرگونه آسیب، شکستگی و ترک در شاسی دستگاه کاملا نمایان شود. توصیه می‌کنیم شاسی دستگاه را قبل کار چرب نمایید تا بتن‌ها به راحتی از روی سطح دستگاه جدا گردد.

شخص در حال چرخاندن فرمان بتونیر

شستن دیگ پس از اتمام کار

همیشه پس از اتمام کار با دستگاه بتونیر، تمامی بتن باقی مانده داخل دیگ را تخلیه نموده و به طور کامل آن را شستشو دهید تا هیچ گونه بتنی داخل یا روی دیگ دستگاه نماند. در مورد داخل میکسر چندین بار آب را داخل دیگ به طور کامل بچرخانید تا کلیه بتن‌های باقی مانده از داخل دیگ تخلیه گردند. همچنین از آب فشار قوی می‌توانید جهت تمیز نمودن بتن‌های داخل دیگ استفاده نمایید.

شخص در حال شستن دیگ بتونیر

 

  • دلیل اصلی خرابی دیگ بتونیر چیست؟

    از دلایل اصلی خرابی در دیگ میکسر می‌توان به عدم تمیز نمودن و شستشو پس از هر بار استفاده اشاره نمود که سبب سفت شدن بتن روی دیگ دستگاه می‌گردد.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر