خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

پمپ کفکش چیست و نحوه ی استفاده از آن چگونه است؟

پمپ کف کش چیست؟

فهرست مطالب

یکی از تجهیزات مهم در صنایع مختلف که در خانه های مسکونی نیز مورد استفاده قرار می گیرد ، پمپ آب است. پمپ های آب انواع مختلفی دارند که یکی از آنها پمپ کف کش است. پمپ کف کش یکی از دستگاه هایی است که همزمان با نوسازی کارخانه ها و صنایع وارد بازار شده است.

اساس پمپ کف کش (EPS) حذف لجن است که در آن پمپ کف کش با حذف آب آلوده و شفاف حاوی املاح مانند گل ، رسوب ، ماسه ریز و بقایای کوچک کار کف کشی را انجام می دهد.

پمپ کف کش چیست؟

پمپ کف کش یا پمپ EPS از لحاظ ساختاری مشابه پمپ های توربین عمودی است. اساساً ، یک موتور الکتریکی پمپ را رانده و انرژی جنبشی سیال را افزایش می دهد. پمپ کف کش از یک پمپ گریز از مرکز با یک شافت عمودی تشکیل شده است که فشار مایع خروجی آن به چرخش پروانه ها بستگی دارد.

پمپ کف کش از آب بندی مکانیکی برای جلوگیری از ورود آب به موتور استفاده می کند. محفظه موتور و پمپ از آلیاژ آلومینیوم و پروانه و درپوش پمپ از آهن داکتیل و شافت از فولاد ضد زنگ 303 و تمام پیچ ها از فولاد ضد زنگ ساخته شده است که مقاومت در برابر خوردگی آن را چندین برابر می کند. اگر بیش از یک پروانه در پمپ استفاده شود ، پمپ چند مرحله ای کف کش همان پمپ است که در آن تیغه ها یا در یک شافت یا به طور جداگانه قرار دارند.

پمپ کف کش چیست؟

کاربرد پمپهای کف کش

•    پمپاژ آب های صاف و گل آلود

•    تخلیه لجن های مخلوط با آب

•    تخلیه پساب های باران

•    تخلیه مایع های دارای هوا و گاز

•    پمپاژ فاضلاب های فعال

•    صنایع چرم سازی

•    صنایع کاغذ و چوب

•    صنایع ساختمانی

•    انتقال آب یا سیالات در صنایع غذایی

•    فواره های حوض

•    لجن کشی فاضلاب هایی با الیاف بلند

•    صنایع کشاورزی و مزارع پرورش ماهی

•    آبیاری باغ ها و گلخانه ها

•    لجن کشی استخر ها، چاه ها و مخازن

•    تخلیه چاه ها توسط شرکت ها

کاربرد پمپهای کف کش

انواع پمپ کف کش

پمپ‌های کف کش دارای انواع گوناگونی می‌باشند و از جهات مختلف می‌توان آن‌ها را دسته‌بندی کرد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    · پمپ کف کش ساده

•    · پمپ کف کش فلوتر دار (دارای قطع کن برقی)

•    · کف کش آب از بغل

•    · کف کش آب از رو

•    · آب خنک (موتور به وسیله آب خنک می‌شود)

•    · روغن خنک (موتور به وسیله روغن خنک می‌شود)

•    · خازن داخل

•    · خازن بیرون (تک فاز)

•    · پمپ کف کش تک فاز

•    · پمپ کف کش سه فاز

•    کف کش‌های تکفاز با دهانه خروجی در سایز های ۱ و ۱/۱.۴ و ۲ و ۳ اینچ و کفکش‌های سه فاز با دهانه خروجی در سایزهای ۲ و ۳ و ۴ و ۶ اینچ تولید و توزیع می‌شوند

انواع پمپ کف کش

اجزا پمپ کف کش

1.    پروانه: قسمت پره ای شکل که وظیفه چرخاندن و به حرکت در آوردن سیال درون پمپ و باعث بالا بردن انرژی جنبشی سیال می شود و به شکل های مختلف مارپیچی و توربینی هستند.

2.    موتور: وظیفه تامین انرژی مکانیکی لازم برای به چرخش در آوردن پروانه ها می باشد.

3.    مکانیکال سیل: در واقع آب بند های مکانیکی می باشد که برای جلوگیری نشت مایعات و سیالات به بیرون از آن به کار برده می شود.

4.    حلزون

5.    محور (شفت): توسط دو عدد آب بند مکانیکی در بین موتور و پمپ آب بندی می شود.

6.    خازن

7.    کابل

پمپ کف کش چطور کار میکند؟

پمپ کف کش دارای یک موتور الکتریکی در داخل است. موتور الکتریکی با حرکت دادن پمپ ، انرژی مورد نیاز برای جابجایی آب و لجن آلوده را تولید می کند. مهم است که بدانید فشار اصلی لجن خروجی به دلیل چرخش پروانه ها است. بسیاری از افراد متخصص در حفر و تخلیه چاه ها از پمپ های لجن برای رسوب زدایی از چاه استفاده می کنند.

پمپ کف کش چطور کار میکند؟

جنس پمپ کف کش

جنس پمپ های کفکش 3 نوع هست :

1.    پمپ کف کش استیل

2.    پمپ کف کش چدنی

3.    پمپ کف کش برنزی

به طور کلی بهتر است از کفش های استیل استفاده کنید ، زیرا گاهی اوقات آب خاصیت خورندگی دارد و در صورت عدم استفاده از پمپ کفش استیل باعث خوردگی سریع پمپ می شود.

پمپ کفش دارای شناور است که با قطع و وصل مجدد از آسیب رساندن به پروانه جلوگیری می کند. مهمترین نکاتی که در هنگام انتخاب دستگاه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد قدرت موتور ، دبی ، قطر ورودی و خروجی است. همچنین بهتر است به مواد پمپ توجه شود زیرا پمپ کفش چدنی ارزان تر و گرانتر از نوع فولادی آن است.

1.    کف کش استیل

2.    کف کش چدن

3.    کف کش برنزی

4.    کف کش پلاستیکی

5.    کف کش آلومینیومی

6.    کف کش تکنو پلیمر

7.    کف کش اسکوبایی

جنس پمپ کف کش

انتخاب و خرید پمپ کف کش

برای انتخاب پمپ کفکش عوامل متعددی وجود دارند که باید آن ها را در نظر گرفت که به بررسی مهم ترین موارد از این عوامل می پردازیم.

ارتفاع

ارتفاع از کف محل نشستن کف کش تا بالاترین نقطه ای که مایع جریان دارد تعیین می شود. مهمترین عامل در انتخاب پمپ کف کش است. نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که ارتفاع یا سر اسمی هر کف کش ارتفاعی است که به صفر می رسد.

یعنی در شرایط عادی ، خروجی کمتر از آنچه در کف کش نوشته شده، است. بنابراین بهتر است کف کش را چند متر بالاتر از آنچه نیاز داریم انتخاب کنیم. به عنوان مثال ، اگر ارتفاع مورد نیاز 35 متر باشد ، بهتر است کف کش انتخابی بین 45 تا 50 متر ارتفاع داشته باشد.

قطر خروجی

قطر لوله خروجی نیز فاکتور بسیار مهمی است زیرا ارتباط مستقیمی با تخلیه پمپ کف کش دارد. قطر لوله و در نتیجه قطر خروجی کف کش باید با توجه به حجم آب موجود و همچنین زمان مورد نیاز برای تخلیه آب انتخاب شود. نکته مهم در مورد قطر خروجی کف کش این است که نباید مستقیماً به خروجی آن تبدیل و اندازه آن تغییر یابد.

به این دلیل که موتور را تحت فشار قرار داده و در نهایت می سوزاند. اگر مجبور به تغییر خروجی کف کش هستیم ، بهتر است ابتدا حدود 1.5 متر با اندازه اصلی کف کش لوله گذاری کنیم و سپس قطر را تغییر دهیم. ارتفاع با عملکرد رابطه معکوس دارد.

قطع کننده

به طور کلی ، کف کش ها را می توان طوری تنظیم کرد که پس از انتقال حجم مشخصی از آب ، به طور خودکار متوقف شود. برای این منظور می توان از یک تابلو برق برنامه ریزی شده استفاده کرد. اما در یک حالت ساده تر ، می توانید از قطع کن های الکتریکی استفاده کنید که به آن شناور گفته می شود.

شناورها در اندازه های محدود بر روی کف کش ها نصب می شوند و مکانیسم عملکرد آنها به گونه ای است که پس از پایین آمدن سطح آب به یک سطح مشخص ، به طور خودکار کف کش را خاموش می کند.

در جاهایی که حجم آب محدود است و ممکن است بعد از مدتی آب تمام شود و کف کش با عملکرد خشک بسوزد ، بهتر است از کف کش شناور استفاده کنید. کف کش ها معمولاً به صورت ساده یا شناور تولید می شوند که می توانند برای شناور کردن کف کش های ساده نیز استفاده شوند.

قیمت پمپ کف کش

قیمت پمپ کف کش به عوامل زیر بستگی دارد:

1.    ارتفاع (هد)

2.    قدرت (با کیلو وات و یا اسب بخار بیان می شود)

3.    میزان حداکثر آبدهی

4.    ولتاژ ( تک یا سه فاز )

5.    کشور سازنده

هرچه ارتفاع و قدرت پمپ کف کش بیشتر شود به طبع قیمت آن نیز بالاتر می رود.

انتخاب و خرید پمپ کف کش

نحوه راه اندازی پمپ کفکش

1)    ابتدا قبل از روشن كردن پمپ كف، مطمئن شوید كه منبع تغذیه محل تخلیه آب قطع شده است. همچنین اطمینان حاصل کنید که در محلی که کفش را قرار داده اید آب کافی وجود داشته باشد تا از خشک شدن پمپ جلوگیری کند. همچنین می توانید از یک کفش شناور استفاده کنید که با پایین آمدن سطح آب به طور خودکار دستور خاموش شدن پمپ را می دهد.

2)    قبل از شروع کفکش  ، شیلنگ را به پمپ وصل کنید. یک شیلنگ باغ یا یک شیلنگ چاه را به بالای پمپ وصل کنید و مطمئن شوید که اتصال محکم و مهر و موم شده است. برای تخلیه آب تمیز از یک شیلنگ باغ استاندارد استفاده کنید. البته ممکن است بخواهید از یک شیلنگ جداگانه برای آب غیر زلال استفاده کنید.

3)    هنگام خرید مطمئن شوید کفکش  با شناور همراه است. شناور قطعه کوچکی از پلاستیک است که روی سطح آب شناور است و مانند یک کلید خاموش عمل می کند. پایین آمدن سطح آب دستور خاموش شدن پمپ را می دهد تا پمپ خشک و بدون آب خشک نشود. در نتیجه بهتر است از مدل هایی با شناور استفاده کنید. همچنین از ضد آب بودن اتصالات اطمینان حاصل کنید.

4)    اگر پمپ کفکش  شما مجهز به شناور نیست ، می توانید خود سوئیچ شناور را نصب کنید. این کار با استفاده از گیره و پیچ گوشتی به راحتی انجام می شود. برای اتصال سوئیچ ، گیره بالای پمپ را برداشته و کلید را از اتصال رشته ای به پمپ نصب کنید ، مطمئن شوید که آب بندی به درستی انجام شده است و می توانید آن را در آب قرار دهید.

5)    پمپ را به منبع تغذیه وصل کنید. سیم برق متصل به پمپ کفکش  در زیر آب اغلب ضد آب بوده و درزگیری است ، بنابراین تنها کاری که شما باید انجام دهید اتصال آن است. همچنین ، اگر پریز برق نزدیک شما نیست ، از سیم بلندتری استفاده کنید.

نکته: پمپ کفکش  نیز نوعی پمپ آب است که به دلیل خاصیت کارایی قابلیت غوطه ور شدن در آب را دارد. به همین دلیل ، تمام اتصالات آن ضد آب است و همچنین سیم های برق به خوبی عایق بندی شده اند. مراقبت از این پمپ و سیم برق آن توصیه می شود و در صورت مشاهده صدمه به سیم و اینرسی سیم ، از استفاده از آن و انداختن آن در آب قبل از جدا کردن آن خودداری کنید.

نحوه راه اندازی پمپ کفکش

نحوه تخلیه آب به کمک پمپ کفکش

•    همیشه به خاطر داشته باشید که پمپ کفکش  می تواند آب زلال یا آب را با ذرات ریز و معلق حرکت دهد. اگر اندازه ذرات در آب زیاد است ، باید از لجن به جای کفکش  استفاده کنید. در نتیجه ، اگر ذرات موجود در آب زیاد باشد یا آب گل آلود باشد ، می توانید از صافی یا صفحه فیلتر استفاده کنید. صافی را قبل از غوطه ور کردن پمپ در آب نصب کنید.

این فیلتر باید در قسمت ورودی پمپ ، یعنی در پایین کف محل مکش نصب شود ، تا از ورود ذرات بزرگ به پمپ جلوگیری کند. اگر کفکش  به فیلتر مجهز نیست ، می توانید آن را به راحتی از فروشگاه های آنلاین یا فروشگاه های صنعتی خریداری کنید.

•    پمپ را به عمیق ترین قسمت چاه یا استخر بیاندازید و روشن کنید. پمپ باید همیشه در پایین باشد تا خشک نشود. شناور با تشخیص آب کافی به طور خودکار پمپ را روشن می کند و با تشخیص سطح پایین آب پمپ را به طور خودکار خاموش می کند.

همچنین قرار دادن پمپ در پایین باعث می شود تا روشن بماند و بیشتر آب آن تخلیه شود. به عنوان مثال ، اگر می خواهید وان خود را خالی کنید ، سعی کنید آن را به جای کناره ها و لبه ها در مرکز آن قرار دهید. همچنین هنگام تخلیه استخر ، آن را از قسمت عمیق به داخل آب بیندازید.

•    با پایین آمدن سطح آب ، حتما پمپ را از نزدیک کنترل کنید. این از نظر اینکه سوئیچ شناور پمپ را متوقف می کند یا انسداد پمپ باعث خاموش شدن آن می شود ، از اهمیت برخوردار است.

•    اگر سطح آب کم را می بینید و شناور ندارید ، قبل از اتمام پمپ آن را خاموش کنید ، در غیر این صورت ممکن است پمپ آسیب ببیند. همچنین اگر پمپ را به قسمت عمیق چاه ، استخر و غیره انداخته اید که بالا بردن آن دشوار است ، می توانید از طناب استفاده کرده و آن را به دسته های کفکش  ببندید. هنگام تخلیه آب و کارکرد پمپ ، از طناب برای هدایت کفکش  استفاده نکنید.

•    با پایین آمدن سطح آب ، پمپ کفکش  را خاموش کنید ، زیرا خشک شدن کفکش  باعث سوختن آن حتی برای مدت کوتاهی می شود. در آخر ، پمپ را برداشته و آن را از برق بکشید و شیلنگ را جدا کنید.

•    قبل از انداختن پمپ کفکش  درون آب ، یک لیوان آب بر روی دهانه خروجی بریزید. این باعث می شود سیستم داخلی پمپ راحت تر شروع شود. همچنین می تواند مدت زمانی را که پمپ برای راه اندازی آن در آب نیاز دارد ، کاهش دهد ، که معمولاً چند دقیقه طول می کشد. سپس پمپ را در آب غوطه ور کنید تا مطمئن شوید پمپ خشک نشده است.

نحوه تخلیه آب به کمک پمپ کفکش

نگهداری پمپ کف کش

•    صافی پمپ، بسته به نوع سیال طی دوره های مشخص زمانی می بایست بازرسی فنی گردد.

•    تحت هیچ عنوان برای جابجایی از کابل برق متصل به پمپ استفاده ننمایید و فقط از حلقه زنجیری بالای موتور استفاده کنید.

•    بلبرینگ های شیار عمیق  این محصولات دارای محفظه گریس بوده و می بایست هر از چند گاهی بازبینی و با گریس تمیز پر گردند.

•    غالبا در بالای کف کش ها پیچی به منظور افزودن روغن وجود دارد که حدودا 4-3 لیتر روغن در مخزن آن می ریزند.

•    دوره زمانی تعویض روغن این محصولات 4000 ساعت کاری می باشد، در زمان تعویض می بایست رنگ روغن زرد باشد که نشانه سلامت مکانیکال سیل است و در صورت نفوذ اب به درون پمپ می بایست مکانیکال سیل تعویض گردد.

•    در صورت عدم اطلاع از نوع روغن مورد نیاز محصول، می توانید از روغن های SAE10W و SAE20W استفاده نمایید.

•    مهمترین نکته در نصب پمپ کف کش کنترل املاح آب می باشد؛ زیرا کف کش ها قادر به پمپاژ آب تمیز با املاح کم هستند و باید به ماکزیمم قطر ذرات عبوری تعیین شده برای هر مدل در کاتالوگ مربوطه آن ها توجه کرد.

•    انتخاب پمپ کف کش با ارتفاع مناسب اهمیت زیادی دارد؛ زیرا حداکثر ارتفاع نوشته شده برای آن ها در دبی صفر درنظر گرفته شده است. به همین دلیل باید کف کش با ارتفاع بیشتر از آنچه مورد نیاز است انتخاب شود.

•    در بعضی مواقع پمپ ها نیاز به هواگیری دارند که این کار باید بوسیله نیروهای مجرب انجام گیرد.

•    هر پمپ کف کش حداکثر عمق غوطه وری دارد که باید هنگام استفاده و نصب مورد توجه قرار گیرد.

•    پمپ های کف کش، دست کم باید 30-20 سانتی متر از کف محل نصب فاصله داشته باشد.

•    یکی از نکات مهم در اجرا و نصب کف کش ها این است که نباید در خروجی آن سایز تغییر کند و تبدیل زده شود. اگر امکان پذیر نباشد بهتر است تا حدود 2 متر با سایز خروجی کف کش لوله کشی و سپس سایز آن تغییر داده شود تا به موتور فشار نیاید و نسوزد.

•    به ولتاژ برق برای پمپ کردن سیال توسط کف کش ها باید توجه کرد زیرا کم بودن ولتاژ سبب آسیب به پمپ و نیم سوز شدن آن می گردد.

میزان دفعات مجاز روشن و خاموش کردن در ساعت واحد

•    حدودا 10 مرتبه برای تا 11 کیلووات

•    حدودا 10 مرتبه برای از 11 تا 30 کیلووات

•    حدودا 10 مرتبه برای از 30 تا 55 کیلووات

•    حدودا 10 مرتبه برای از 55 تا 130 کیلووات

میزان دفعات مجاز روشن و خاموش کردن در ساعت واحد

دلایل استفاده از فلوتر در پمپ کف کش

خشک شدن پمپ آب کف کش باعث سوختن موتور الکتریکی می شود ، بنابراین برای کنترل سطح مایع و جلوگیری از سوء عملکرد موتور پمپ آب کف کش باید از فلوتر  یا کنترل سطح استفاده کرد.  نحوه کار در پمپ های فلوتر  زیر آب این است که وقتی سطح آب پایین می آید ، با دستور فلوتر  منبع تغذیه قطع می شود و پمپ کار نمی کند و وقتی سطح آب بالاتر از پمپ باشد ، منبع تغذیه به کنترل شناور و پمپ دوباره پمپ می شود.

شروع به کار می کند. فلوتر  یا اتوماتیک را می توان روی پمپ نصب کرد. اگر پمپ کف کش خریداری شده فاقد فلوتر باشد ، می توان فلوتر  را جداگانه خریداری و روی پمپ نصب کرد. استفاده از فلوتر  یا اتوماتیک از سوختن پمپ جلوگیری می کند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر