خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

چکش تخریب چیست؟

هیلتی یا چکش تخریب

فهرست مطالب

هیلتی یا چکش تخریب چیست؟

در گذشته برای تخریب سازه های ساختمانی مانند دیوار، کف  که از جنس بتن، سنگ و آسفالت ساخته شده بود از ابزارهای سنتی همچون پتک، چکش و ... استفاده می شد. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی شرکت های سازنده ماشین آلات ساختمانی با هدف افراش راندمان و سهولت کار، به فکر ساخت ابزارهای مدرن همچون چکش تخریب افتادند که شرکت هیلتی کمپانی معروف آلمانی به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در این زمینه می باشد. شهرت کمپانی هیلتی در زمینه ساخت چکش تخریب به قدری است که بسیاری از مردم از ابزار چکش تخریب با نام هیلتی یاد می کنند.

هیلتی یا چکش تخریب

چکش تخریب ابزاری همه کاره:

چکش تخریب ابزاری قدرتمند برای شکستن دیوارهای بزرگ ساخته شده از بتن است. این ابزار که اندازه ها و مدل های مختلفی دارد که به وسیله آن می توانید علاوه بر تخریب دیوارهای بتنی هر ماده ضخیم، حجیم و جامد را تخریب نمایید.

هیلتی یا چکش تخریب

انواع دریل های تخریب از لحاظ نیروی محرکه:

1- چکش تخریب پنوماتیک:

این مدل از چکش تخریب از یک کمپرسور هوا به عنوان منبع انرژی استفاده می کند که این کمپرسور توسط یک موتور دیزل کار می کند. کمپرسور چکش تخریب از نوع پیستونی بوده و موتور آن بر روی دو سرعت تنظیم می گردد.

2- چکش تخریب برقی:

چکش های تخریب برقی دارای یک موتور الکتریکی بوده و در سایزهای متنوع از 5.9 تا 29.5 کیلوگرم ارائه می گردد. در گذشته چکش تخریب های برقی نسبت به چکش های پنوماتیک قدرت کمتری داشتند اما امروزه با جایگزین شدن موتورهای پیشرفته قدرت چکش های تخریب نزدیک و یا حتی برابر با چکش تخریب های بادی موجود در بازار می باشد.

چکش تخریب های برقی بسیار پرکاربردتر بوده و در مکان هایی که استفاده از چکش پنوماتیک امکان پذیر نبوده و یا غیرکاربردی است همچون زیرزمین یا داخل ساختمان، به کارگیری چکش تخریب برقی بسیار کاربردی است.

هیلتی یا چکش تخریب

3- چکش تخریب هیدرولیک:

این مدل چکش تخریب نسبت به مدل های برقی و پنوماتیک قابل حمل، دارای سایز بزرگتری بوده و برای حفاری، جاده سازی، تخریب، ساخت و ساز و پروژه های وسیع کاربرد دارد. همچنین از این نوع چکش می توان برای تخریب دیوارهای عمودی استفاده نمود. همچنین به دلیل عدم دارا بودن مدار الکتریکی در مکان هایی همچون معادن که خطر انفجار وجود دارد، می توان از چکش تخریب هیدرولیک استفاده نمود.

انواع سری چکش تخریب:

1- سری چکش مدل سرصاف:

از این مدل برای قسمت هایی که سطوح تمام شده ظریف تری مدنظر است یا سطوحی که باید به صورت دقیق تخریب شود از این نوع سری چکش تخریب استفاده می گردد.

2- سری چکش مدل نوک تیز:

این نوع از سری چکش که به طور معمول از فولاد آلیاژی تهیه می گردد و عملیات حرارتی می شوند، به عنوان بهترین وسیله برای تخریب کردن محسوب می شود.

به این موضوع توجه داشته باشید که بعضی از تیغه های چکش تخریب قابلیت تیز شده بعد از استفاده را دارند، بدین صورت که باید پس از تیز شدن، عملیات حرارتی شوند تا خاصیت خود را به دست بیاورند، اما بعضی از تیغه ها خاصیت خودتیزشوندگی دارند بدین صورت که در هنگام کار تیز می گردند.

نکات مهم در هنگام کار با چکش تخریب:

اطمینان حاصل نمایید که چکش تخریبی انتخابی، مناسب کار و پروژه شما می باشد.

چکش تخریبی با ظرفیت مناسب انتخاب نمایید، چکش های تخریب در مدل های متوسط و سنگین عرضه می گردند.

هیلتی یا چکش تخریب

هنگام کار با چکش تخریب، سیم برق دستگاه را در منطقه ای دور از ضربه قرار دهید تا امکان اتصالی کردن و خطرات احتمالی به طور کامل از بین برود.

 چکش تخریب ابزاری تحت ضربه و تنش های بالا بوده، به همین دلیل به صورت دوره ای باید مورد سرویس و تعمیر و نگهداری قرار گیرد.

نکات ایمنی هنگام استفاده چکش تخریب:

چکش های تخریب دارای صدای بسیار زیادی در حدود صد دسیبل بوده که برای شنوایی خطرناک بوده و برای سلامتی اپراتور مضر است، به همین دلیل حتما در هنگام استفاده از چکش تخریب باید از هدفون استفاده نمود.

هنگام کار با چکش تخریب استفاده از عینک ایمنی الزامی می باشد تا در اثر پرتاب خرده های سنگ و یا آسفالت آسیبی به چشمان وارد نشود.

هیلتی یا چکش تخریب

در هر زمان که از چکش تخریب استفاده کنید، از وسایل محافظتی از جمله دستکش و چکمه های ایمنی استفاده کنید. همچنین می توانید از دستکش های مخصوصی استفاده کنید که برای کاهش لرزش ها طراحی شده اند.

اپراتور در هنگام کار با چکش تخریب حتما باید از ماسک مناسب استفاده کند تا در معرض گرد و غبار حاوی سیلیس صدمه نبیند.

به دلیل لرزش های مداوم که هنگام استفاده دستگاه چکش تخریب به دست اپراتور وارد می شود، ممکن است گردش خون به درستی انجام نگیرد، همچنین افرادی که به صورت مداوم با چکش های تخریب کار می کنند حتما باید به صورت دوره ای به پزشک مراجعه کنند تا به بیماری های همچون انگشت سفید  دچار نشوند.

هیلتی یا چکش تخریب

اخیرا سازندگان چکش های تخریب به دستگاه دریل تخریب یک لرزش گیر اضافه نموده اند تا صدمات ناشی لرزش های دریل تخریب جلوگیری به عمل آید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر