خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نحوه راه اندازی موتور برق

موتور برق در کنار دفترچه راهنما

فهرست مطالب

یکی از تجهیزات مهم و پرکاربرد در هنگام رفتن برق یا مکان‌هایی که به شبکه برق شهری متصل نمی‌باشند، دستگاه موتور برق می‌باشد. شما با این وسیله می‌توانید وسایل یک خانه، تجهیزات صنعتی و ساختمان‌سازی را راه‌اندازی نمایید. یکی از نکات مهم بعد از انجام خرید، راه‌اندازی موتور برق به صورت درست و اصولی است. در این مطلب سعی کرده‌ایم نصب و راه اندازی دستگاه را به شکل ساده برای شما توضیح بدهیم.

مراحل راه اندازی اولیه موتور برق

پس از خرید دستگاه، نوبت به نصب و راه‌اندازی موتور برق می‌رسد. عدم رعایت نکات مهم در هنگام نصب، ممکن است سبب آسیب به دستگاه گردد. در ادامه مطلب تمامی این موارد این مهم را برای شما ذکر نموده‌ایم.

مطالعه دفترچه راهنما

بعد از تهیه دستگاه، حتما دفترچه راهنما آن را مطالعه نمایید. در این دفترچه اطلاعات مهمی نظیر میزان روغن دستگاه، زمان تعویض، معرفی اجزای دستگاه، نکات ایمنی و نحوه روشن کردن به صورت شماتیک نشان داده شده است.

نصب متعلقات دستگاه

پس از مطالعه دفترچه راهنما، نوبت به نصب تجهیزات می‌رسد. در مدل‌های هندلی معمولا 4 عدد پایه وجود دارد که زیر آن نصب می‌شود. در مورد مدل‌های استارتی علاوه بر باطری، معمولا چرخ و دسته نیز باید نصب شود. برای وصل کردن باطری، سیم‌های دستگاه را به رنگ همتا روی باطری متصل نمایید.

متعلقات دستگاه موتور برق برای راه اندازی اولیه

برای نصب چرخ‌ها، دستگاه را به صورت عمودی همانند شکل زیر روی زمین قرار دهید و سپس اقدام به نصب نمایید. 

نصب چرخ بر روی موتور برق

اضافه کردن روغن و بنزین

توجه داشته باشید که دستگاه نو، فاقد روغن و بنزین و اصطلاحا خشک می‌باشد. میزان بنزین را نسبت به حجم باک که داخل دفترچه ذکر گردیده تعیین می‌گردد. در مورد روغن، با توجه به گیج دستگاه میزان روغن تعیین می‌گردد.

 یک راه‌حل ساده هنگام پر کردن مخزن روغن، آن است که به صورت چشمی داخل مخزن را نگاه کنید. اگر میزان روغن با چشم دیده شد، روغن به اندازه کافی و استاندارد ریخته شده است.

باز کردن درب مخزن سوخت موتور برق راتو

جدول زیر مرجع خوبی جهت میزان روغن برای شما می‌تواند باشد:

جدول میزان روغن و بنزین موتور برق
توان موتور برقمیزان بنزینمیزان روغن
1 کیلووات5.5 لیتر300 الی 400  سی‌سی
3 کیلووات15 لیتر600  سی‌سی
6 کیلووات25 لیتر900 سی‌سی
8.5 کیلووات25 لیتر1 الی 1.3 لیتر
10 کیلووات40 لیتر1.9 لیتر

روشن کردن موتور برق بنزینی 

بعد ازانجام دادن مراحل بالا و اضافه کردن روغن و بنزین، نوبت به راه‌اندازی موتور برق می‌رسد.

جهت راه‌اندازی موتور برق انجام چند مورد الزامی است. ابتدا شیر سوخت را باز می‌کنیم، سپس ساسات را به سمت قسمت علامت‌گذاری شده قرار می‌دهیم. معمولا ساسات در سمت عقب دستگاه قرار می‌گیرد.

استارت اولیه موتور برق

اگر مدل هندلی تهیه کردین، هندل دستگاه را تا زمان روشن شدن چندین بار بکشید. زمانی که دستگاه روشن شد، شروع به لرزیدن می‌کند. در این هنگام ساسات را به سمت جلو قرار می‌دهیم تا این لرزش‌ها تمام شود. در مورد مدل استارتی، سوییچ را چرخانده و استارت میزنیم و مراحل قبل را انجام می‌دهیم و اگر می‌خواهیم با هندل روشن نمایید حتما سوییچ در حالت ON باشد.

دستورالعمل ها و نکات ایمنی در هنگام راه‌اندازی موتور برق

در هنگام راه‌اندازی دستگاه موتور برق انجام چند مورد الزامی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

قرار داشتن دستگاه در یک محل صاف

چه در هنگام اضافه کردن بنزین و روغن و چه در هنگام روشن کردن دستگاه، محل قرارگیری وسیله حتما صاف باشد. در صورتی که محل قرار‌گیری شیب‌دار است، حتی اگر روغن را به اندازه ریخته باشید، چون دستگاه به یک سمت برگشته مکانیزم قطع‌کن روغن عمل نموده و اجازه روشن شدن به دستگاه نمی‌دهد.

جابجایی موتور برق به کمک چرخ های آن

روشن کردن در فضای باز

نصب و راه‌اندازی موتور برق حتما در فضای باز انجام گیرد. گاز منواکسید تولید شده هنگام روشن بودن دستگاه در فضای بسته، ممکن است باعث مسمومیت و مرگ شما شود.

رعایت نکات ایمنی در هنگام سوخت گیری

نیاز به گفتن نیست که چه مقدار سوخت بنزین اشتعال‌زا است. بنابراین در هنگام سوخت‌گیری از کشیدن سیگار امتناع کنید و هنگام سوخت‌گیری مجدد که دستگاه داغ است، مدت زمانی صبر کنید تا موتور خنک شود و سپس بنزین اضافه نمایید.

نحوه اتصال وسایل

در مورد نحوه اتصال تجهیزات به موتور برق به چند نکته زیر باید توجه کرد:

 پس از روشن کردن دستگاه، چند دقیقه‌ای صبر کنید تا وضعیت مولد برق ثابت بشود و سپس وسیله‌های برقی را با توجه به توان آنها راه‌اندازی نمایید. همچنین زمانی‌که کار با دستگاه تمام می‌شود، تمامی وسیله‌ها را جدا نموده و اجازه دهید چند دقیقه‌ای بدون بار کار کند و سپس دستگاه را خاموش نمایید.

در زمانی که وسیله‌ای به موتور برق متصل است، دستگاه را روشن نکنید. این عمل به مرور زمان باعث آسیب به دستگاه خواهد شد.

استفاده از روغن مناسب

در هنگام راه‌اندازی موتور برق دو‌زمانه، از روغن موتور دو زمانه و اگر مدل چهار زمانه خریداری کردین، از روغن موتور چهار زمانه کد 40W10 استفاده نمایید. حتما از روغن‌های شرکتی به‌ جای روغن‌های فله‌ای برای دستگاه استفاده نمایید. استفاده از روغن فله‌ای باعث آسیب جدی به دستگاه می‌شود و هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد.

  • بهترین زمان برای تعویض روغن موتور برق، چه زمانی می‌باشد؟

    بهترین زمان برای تعویض روغن دستگاه هر 50 ساعت کاری می‌باشد. البته اولین روغنی که می‌ریزید بعد 2 ساعت کاری باید از طریق پیچ تخلیه، خارج گردد. علت این امر خروج براده و کثیفی به همراه روغن است.

  • چه روغنی برای موتور برق بنزینی مناسب است؟

    برای روغن دستگاه توصیه می‌کنیم در فصل تابستان از روغن 50W20 و در فصل‌های دیگر از روغن 40W10 استفاده نمایید. در فصل تابستان به دلیل درجه حرارت بالا، اگر روغن 10W40 به کار ببرید، تبخیر می‌شود و دستگاه روغن کم می‌کند، در حالی‌که برای روغن20W50 این اتفاق رخ نمی‌دهد.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر