خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

کالسکه بالابر ساختمانی (جعبه بالابر ساختمانی)

برای استعلام قیمت، تماس بگیرید.

تماس با ما
خرید کالسکه بالابر ساختمانی (جعبه بالابر ساختمانی)
  • خرید کالسکه بالابر ساختمانی (جعبه بالابر ساختمانی)
  • ارسال به سراسر ایران

  • پشتیبانی از ۹ الی ۲۱

  • کمترین هزینه ممکن

  • امکان خرید ۲۴ ساعته

  • پرداخت نقد

  • نقد و بررسی
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران
  • پرسش و پاسخ

فهرست مطالب

بالابر ساختمانی از جمله مهمترین ماشین‌ آلات صنعت امروز ساخت و ساز می باشد. وقتی بناهای مدرن امروزی سر بر آسمان دارند و همگی آنها در چندین طبقه ساخته می ‌شوند، باید فکری اصولی در مراحل ساخت و ساز  آنها صورت گرفته باشد. ایده ای که برای حمل مصالح تا ارتفاع طبقات در حالت ساخت راه حل های مهندسی شده داشته باشد. انواع بالابر ساختمانی برای این منظور طراحی شده اند. البته هنر بالابر ساختمانی در جابجایی قدرتمند مصالح، همراه با توانمندی بالا در ایجاد شرایط مناسب کنترلی است. در جمع بخش ‌های فنی هر بالابر مصالح یک عضو کلیدی با نام کالسکه بالابر ساختمانی حضور دارد. این کالسکه بالابر ساختمانی در واقع محوریت فنی تمام این دستگاه است. بخش ساده ای که می ‌تواند شرایط کارکرد مطمئن و البته مناسب هر بالابر ساختمانی را تامین نماید.

کالسکه بالابر ساختمانی تکفاز

هر بالابر ساختمانی الگوی طراحی تقریباً ساده ‌ای دارد. در تمامی مدل ها با هر ظرفیتی که باشید، قرار است تحت تاثیر قدرت موتورهای الکتریکی، مصالح سنگین وزن ساختمان سازی را جابجا کنید. هر بالابر ساختمانی از یک شاسی در حضور چهار پایه برای استقرار در محل پروژه تشکیل شده است. تمامی مصالح یا از طریق ظرف ‌های بزرگ جثه با نام باکت و یا از طریق نصب قلاب ها جابجا می شوند.

جابجایی نیز با تعریف یک سیم بکسل بلند ۲۰و یا ۴۰متری تامین شده است. اما اصل ماجرا در قطعه‌ ای با نام کالسکه بالابر ساختمانی حضور دارد. احتمالا می دانید که تمامی بالابرهای ساختمانی از طریق قدرت موتورهای الکتریکی است که قابلیت حمل و نقل عمودی مصالح را دارند. البته موتورهای الکتریکی با سرعت بالایی راه اندازی می شوند. در حالیکه باید مصالح را به شکل آرام و عاری از هر گونه تنشی جابجا کنیم. لذا در امتداد موتورهای الکتریکی از قطعه ای دیگر با نام گیربکس استفاده شده است. گیربکس ها در امتداد محور موتور نصب می شوند و توان و قدرت کاری آنها کاملاً وابسته به ظرفیت کاری موتور الکتریکی است.

گیربکس وظیفه دارد تا قدرت سرعت بالای موتور الکتریکی را تحت کنترل درآورده، آن را تبدیل به یک حرکت ملایم اما کاملاً قدرتمند نماید. البته در امتداد این گیربکس بخش فنی دیگری با نام وینچ یا همان قرقره حضور دارد. این وینچ محل جمع آوری تا آزاد شدن سیم بکسل می باشد و به جهت حرکت موتور الکتریکی مسیر چرخش وینچ در جهت عقربه های ساعت و یا خلاف جهت عقربه ‌های ساعت خواهد شد. به این ترتیب بسته به اینکه قرار است وینچ در چه جهتی کار کند، باکت در انتهای سیم بکسل به سمت بالا و یا جهت پایین حرکت خواهد کرد.

آنچه مشخص است بخش های فنی متعددی از موتور تا وینچ درگیر هستند تا بتوانیم یک باکت پر از مصالح سنگین ساختمانی را جابجا کنیم. در عین حال این بخش های فنی، کاملاً درگیر و وابسته به یکدیگر می باشند. لذا باید در شرایط کاملاً مستحکمی در داخل بالابر ساختمانی مستقر باشند. برای این منظور جعبه بالابر ساختمانی را تعریف کرده ‌اند. جعبه بالابر ساختمانی یک ساختار مکعبی شکل است که در قامت یک شاسی مستحکم برای استقرار درست و کاملاً ثابت بخش های متعدد فنی در دستگاه بالابر ساختمانی تعریف شده است.

ماهیت طراحی جعبه بالابر ساختمانی

در هر بالابر ساختمانی باید از تجهیزات فنی اعم از موتور الکتریکی، گیربکس و وینچ استفاده شود. این بخش های کاملاً مکانیکی و درگیر با هم باید به شکلی کاملاً فیکس شده در کنار هم قرار بگیرند. برای نصب دقیق و عاری از خطا در استفاده از این بخش های فنی، کالسکه بالابر ساختمانی را طراحی کرده‌ اند. جعبه بالابر ساختمانی حکم یک شاسی را دارد. شاسی ای که قرار است محل نصب بخش های متعدد مکانیکی در بالابر ساختمانی باشد. در عین حال همین شاسی به شکل یک بخش کاملاً مستقل و مجزا قابلیت نصب شدن بر ریل های بالابر ساختمانی را دارد.

ماهیت طراحی کالسکه بالابر ساختمانی به شکل یک فرم مکعبی شکل با اضلاع فولادین است. ساختار این جعبه به شکل مکعب مستطیلی طویل می باشد. البته ابعاد طراحی شده برای کالسکه بالابر مصالح بستگی به ابعاد بخش های مکانیکی اعم از موتور، گیربکس و وینچ دارد. این بخش ها نیز به نوبه خود تحت تأثیر ظرفیت بالابر ساختمانی تعریف می شوند.

ماهیت طراحی کالسکه بالابر مصالح به شکلی است که بتوان به راحتی بخش های مکانیکی را در داخل آن سوار کرد. در این حالت دست ما به عنوان مصرف کننده نهایی بالابر ساختمانی، برای مونتاژ اختیاری بخش های مکانیکی کاملاً باز است. به این ترتیب که می ‌توانیم انواع موتورهای الکتریکی در قدرت های استاندارد تعریف شده را در کنار انواع گیربکس های استاندارد و وینچ های تعریف شده در داخل کالسکه بالابر ساختمانی مونتاژ کنیم. طرح ساخت کالسکه بالابر ساختمانی این اجازه را به ما می ‌دهد که بتوانیم با چیدمان انتخابی ملزومات فنی، نوع و طراحی اختیاری از هر بالابر ساختمانی را تهیه کرده و آن را با توجه به نیازهای ساخت و ساز خود تنظیم کنیم.

البته در نهایت طرح ساخت تمامی بالابرهای ساختمانی ها در یک الگوی کاملاً استاندارد شده استوار است. به عنوان نمونه ما با انواع بالابر ساختمانی در ظرفیت‌ های 250، 400، 750و 1000 کیلویی مواجه هستیم. لذا مجموعه بخش های فنی استاندارد و تعریف شده برای تامین این ظرفیت ها طراحی شده اند. به این ترتیب وقتی قرار است یک بالابر ساختمانی را مونتاژ کنیم، لاجرم باید در یکی از همین الگوهای استاندارد پذیرفته شده حرکت کنیم. در این بین انواع جعبه بالابر ساختمانی را در ابعاد و اندازه های استاندارد شده برای مونتاژ بالابر ساختمانی های استاندارد طراحی کرده ‌اند.

طراحی هر کالسکه بالابر ساختمانی به شکلی است که می‌ تواند به درستی بر ریل استاندارد و تعریف شده برای انواع بالابر ساختمانی نصب شود و در عین حال فضای کافی برای استقرار درست تمامی بخش های مکانیکی را دارد. لذا اگر یک کالسکه بالابر ساختمانی استاندارد مانند مدل ۲۵۰کیلویی را تهیه کنید، با یک جعبه فولادین مواجه هستید که قابلیت نصب شدن بر روی ریل بالابر ساختمانی ۲۵۰کیلویی را دارد و برای پذیرش موتورهای سه اسب بخار تا گیربکس VF86 طراحی شده است.

نقش جعبه بالابر ساختمانی در طراحی دستگاه

در آشنایی با کالسکه بالابر ساختمانی از یک جعبه فولادی که قرار است محل استقرار موتور الکتریکی، گیربکس و وینچ و دیگر متعلقات باشد، صحبت کردیم. در ادامه مطرح کردیم که ابعاد این جعبه با توجه به نوع و ظرفیت حمل بار در بالابر ساختمانی تعیین خواهد شد. حالا ممکن است سوال پیش آید که اصولا نقش چنین جعبه ای در یک بالابر ساختمانی چیست؟ در واقع حضور این قطعه چه راهکاری را در روش کار با بالابر ساختمانی بهبود بخشیده است؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است یک قدم به عقب باز گردیم و قاعده حمل مصالح ساختمانی را برای یک بار دیگر مرور کنیم. در حمل مصالح ساختمانی قرار بر آن شد که با استفاده از سیم بکسل و تعریف یک قرقره قدرتمند تحت تاثیر نیروی موتوری قابلیت حمل و نقل عمومی مصالح را داشته باشیم. طراحی عموم بالابرهای ساختمانی به شکل تعریف پایه‌ هایی است که بر لبه بناهای در حال ساخته شدن نصب خواهند شد. برای آنکه بتوان حمل مصالح را به راحتی و عاری از هر گونه خطری انجام داد، سر بالابر ساختمانی مقداری جلوتر از لبه دیواره جانبی بنا نصب می شود.

به این ترتیب قلاب و باکت تحت حمل شدن با فاصله قابل توجه از دیواره بنا جابجا می شوند. با این ترفند بدون آنکه خطر برخورد مصالح بر جداره بنا وجود داشته باشد، آنها را در فاصله میان ارتفاع طبقات جابجا می کنیم. در این حالت وقتی باکت در بالاترین نقطه یعنی درست در پای بالابر ساختمانی نصب شده در بالاترین طبقه می‌ رسد، جایی در کنار بنا به حالت کامل معلق قرار دارد. زیرا سر بالابر ساختمانی اندکی جلوتر از دیواره بنا نصب شده است. در این حالت باید بتوانیم به ترتیبی کاملاً امن، ساده و مطمئن مصالح سنگین ساختمانی را به داخل فضای عمرانی وارد کنیم. طرح کالسکه بالابر مصالح برای تامین همین نیاز ساده پایه ریزی شده است.

جعبه بالابر ساختمانی بر یک جفت ریل سوار است. این ریل ها همان اتصال مرکزی بر پایه بالابر ساختمانی هستند. ریل ها تعریف شده ‌اند تا محل رفت و آمد جعبه بالابر ساختمانی باشند. کالسکه بالابر ساختمانی مجهز به چهار چرخ بلبرینگی شکل است که دقیقاً در داخل همین ریل ها سوار می شوند. جعبه بالابر ساختمانی می تواند به راحتی در طول این ریل ها حرکت آزادانه ای داشته باشد.

وقتی در مرحله حمل عمودی مصالح هستیم، کالسکه بالابر مصالح را تا انتها به سمت جلوی بالابر ساختمانی هدایت می کنیم. در این حالت قلاب و یا باکت حمل مصالح به حالت کاملا آزاد قابلیت جابجایی بسیار ساده ‌ای دارد. در عین حال وقتی که قلاب و یا باکت به انتهای کورس حرکتی خود درست در بالای بالابر ساختمانی رسیده است، با جابجایی کالسکه بالابر مصالح بر روی ریل می توانیم عاری از هر گونه خطر و یا دردسری، مصالح را به داخل فضای عمرانی در حال ساخته شدن هدایت کنیم. به این ترتیب جریان بسیار ساده‌ ای را در حمل و نقل مصالح ساختمانی ترتیب نماییم.

تاثیر جعبه بالابر ساختمانی بر مونتاژ نهایی دستگاه

هر دستگاه بالابر ساختمانی یک ابزار با قابلیت کاربرد گسترده است و می ‌تواند در سطح عملیات ‌های بسیار متنوع عمرانی مورد استفاده قرار بگیرد. لذا باید بتوان آن را به راحتی در فضای انواع کارگاه های ساختمانی جابجا نمود و نصب کرد. به این دلیل است که دستگاه بالابر ساختمانی را به شکل یک ماشین با قابلیت مونتاژ شدن ساده طراحی کرده ‌اند.

تمام ماهیت بالابر ساختمانی متکی بر نصب دو پایه بزرگ است که توسط یک ریل مرکزی با یکدیگر در ارتباط هستند. این بخش ها به راحتی توسط چند پیچ و مهره مونتاژ می شوند. کافی است اراده کنید که بخواهید یک دستگاه بالابر ساختمانی را جابجا کنید. در این حالت کافی است دست به کار شوید و با باز کردن اتصالات، تمامی بخش های فنی و شاسی دستگاه را باز کرده و به شکل دمونتاژ شده جابجایی کنید. در محل جدید نیز می توانید تمامی این بخش ها را برای بار دیگر مونتاژ کرده تا در نهایت به راحتی و با سرعتی بالا دستگاه مونتاژ شده بالابر ساختمانی در اختیار شما باشد.

آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است، شرایط مونتاژ و دمونتاژ شدن بخش های مکانیکی در بالابر ساختمانی می باشد. این بخش ها شامل موتور الکتریکی، گیربکس و وینچ است. این اجزای مکانیکی باید در اتصالی کاملاً مستحکم و عاری از هر گونه لغزش در کنار هم قرار گیرند. باید شرایط مونتاژ کاملا دقیقی داشته باشند. اما این دقت در مونتاژ با اصل جابجایی ساده بالابر ساختمانی هماهنگی ندارد. مگر آنکه در ماجرای مونتاژ و دمونتاژ کردن بالابر ساختمانی تغییراتی در این بخش ‌ها صورت نگرفته باشد. نقش جعبه بالابر ساختمانی برای این منظور تعریف شده است.

هر یک از اجزای مکانیکی در بالابر ساختمانی اعم از موتور الکتریکی، گیربکس و وینچ به شکل کاملاً اصولی در داخل یک کالسکه بالابر ساختمانی به شکل مونتاژ شده نصب هستند. حتی می‌ توانید یک پک کامل از یک کالسکه بالابر ساختمانی در حضور تمامی اجزای مکانیکی را خریداری کنید. در این حالت این جعبه بالابر ساختمانی در حضور اجزای مکانیکی تعریف شده در آن به شکل یک بخش مستقل برای دستگاه بالابر ساختمانی تعریف شده است. وقتی قرار است عملیات مونتاژ و یا دمونتاژ بالابر ساختمانی را انجام بدهید، کافی است جعبه بالابر ساختمانی را از روی ریل شاسی دستگاه بردارید و در گوشه ای بگذارید. به همین سادگی بخش های مکانیکی یک دستگاه بالابر ساختمانی را جدا کرده اید.

کالسکه بالابر ساختمانی تغییر چشمگیری در هر چه ساده تر شدن شرایط مونتاژ و دمونتاژ بالابر ساختمانی دارد. بخش های مکانیکی از قبل به شکل استاندارد و کاملاً دقیق در این جعبه فولادین نصب شده هستند. در مونتاژ کافی است کالسکه بالابر مصالح را جدا کنید. به این ترتیب بدون دست بردن در اجزای مکانیکی و تغییر در فرم ایده ‌آل آنها توانسته ایم بالابر ساختمانی را مونتاژ و دمونتاژ کرده باشیم.

چیدمان بخش های فنی در یک کالسکه بالابر ساختمانی

در بحث های قبلی به شکل مفصل از ایده های طراحی کالسکه بالابر ساختمانی و نقش آن در عملیاتی شدن یک بالابر ساختمانی اشاره کردیم. در ادامه موضوع، مونتاژ نهایی دستگاه بالابر کارگاهی را پیش کشیدیم و به لزوم توجه در انتخاب درست اجزای تحت مونتاژ پرداختیم. حالا قصد داریم که بحث خودمان را فنی تر کرده، به نحوه چیدمان اجزای مکانیکی در داخل یک جعبه بالابر ساختمانی اشاره کنیم. کالسکه بالابر ساختمانی یک فرم مکعبی شکل دارد. ساختاری که از کنار هم قرار گرفتن بخش های فولادی ساخته شده است. سه بخش کلیدی و کاملاً فنی در طراحی هر بالابر ساختمانی قرار است در داخل این جعبه فولادین نصب شوند.

موتور الکتریکی در کنار گیربکس و در نهایت وینچ که محل جمع آوری سیم بکسل می باشد، بخش های کلیدی هستند. اجزای متفرقه و البته اصلی که بر بدنه تا متعلقات کالسکه بالابر ساختمانی سوار هستند، کلید کنترل، ترمز، سیم بکسل و چرخ های جعبه بالابر ساختمانی می باشند. بهتر است در آغاز بحث چیدمان اجزای مکانیکی در داخل یک کالسکه بالابر مصالح اشاره هر چند مختصر به چرایی حضور این قطعات تا مشخصه های فنی آنها داشته باشیم.

1-الکتروموتور در بالابر ساختمانی:

الکتروموتوری که قرار است در داخل جعبه بالابر حمل مصالح نصب شود، ماهیت تولید قدرت در این دستگاه ساختمان سازی را دارد. این موتور در مدل های تکفاز و یا سه فاز بسته به طراحی و ظرفیت بالابر ساختمانی انتخاب می‌ شود. موتور از نوع قفس سنجابی با الگوی طراحی صنعتی است. مدل های تکفاز از خازن هایی در راه اندازی اصولی خود بهره ‌مند هستند. مادامیکه در مدل‌ های سه فاز می توانید اتصال مستقیم و عاری از تعریف بخش های راه انداز را شاهد باشید. اگر هدف چیدمان بخش های فنی در مونتاژ نهایی یک بالابر ساختمانی تکفاز با ظرفیت ۲۵۰کیلویی باشد، بهره ‌مندی از الکتروموتور تکفاز با سه اسب بخار قدرت، بهترین و مناسب ترین پیشنهاد است. هر چند در مواردی دیده شده است که از موتورهای کم توان تر با ظرفیت ۲اسب بخار استفاده شده است. موتور الکتریکی به حالت عمودی با محور استقرار وینچ نصب خواهد شد. زیرا اتصال آن بر گیربکس از طریق یک تسمه فراهم شده است.

2-گیربکس:

گیربکس نصب شده در کالسکه بالابر ساختمانی درست در کنار موتور الکتریکی آن قرار دارد. البته اتصال گیربکس از طریق یک تسمه بر شفت موتور برقرار شده است. غالباً برای مونتاژ نهایی کالسکه بالابر ساختمانی ۲۵۰کیلویی از گیربکس VF86استفاده می شود. سرعت موتور و تبدیل آن به یک قدرت با حرکت ملایم، ماهیت باربری در دستگاه بالابر ساختمانی را نهایی می کند.

این دو بخش یعنی موتور و گیربکس تاثیر پررنگی در جایگاه قیمت جعبه بالابر دارند. غالبا جعبه بالابر ساختمانی به شکل مونتاژ شده به فروش می رسد. لذا نوع موتور به کار رفته در کنار کیفیت و کارایی گیربکس بر قیمت جعبه بالابر مونتاژ شده تأثیرگذار هستند. البته عمده فروش کالسکه بالابر مربوط به مونتاژ مدل های تخصصی ۲۵۰کیلویی در حضور موتورهای سه اسب بخار و گیربکس VF86می باشد.

3-وینچ در بالابر ساختمانی:

وینچ که گاها با قرقره معرفی می‌ شود، محل جمع آوری سیم بکسل است. این قطعه یک قرقره کاملاً بزرگ با متریال فولادین است که درست در امتداد شفت گردان گیربکس نصب شده است. بسته به اینکه گیربکس در چه جهتی در حال حرکت کردن باشد، وینچ نیز شروع به جمع آوری و یا باز کردن سیم بکسل خواهد کرد. ظرفیت وینچ در جمع آوری و یا باز کردن سیم بکسل محدود است. غالباً در عموم بالابرهای ساختمانی از وینچ ها با ظرفیت ۲۰متری استفاده می شود. اگر نیاز به تامین طول بیشتری از سیم بکسل باشد، باید ابعاد وینچ را بزرگتر کنیم. در این حالت می توانیم تا ظرفیت ۴۰متری نیز طول سیم بکسل را توسعه بدهیم. البته قطر سیم بکسل نیز در ظرفیت نهایی وینچ تاثیرگذار است. سیم بکسل با قطر ۸میل تابیده شده سایز استاندارد است. اما در صورت بهره مندی از سیم بکسل با قطر بالاتر از ظرفیت وینچ کاسته می شود. طراحی تا استحکام وینچ در قیمت جعبه بالابر تأثیرگذار است. بسیاری در لحظه خرید کالسکه بالابر ساختمانی علاقه دارند تا مدل با ظرفیت و کارایی حداکثری را تهیه نمایند. البته اگر چه این هدف در بهره ‌مندی از محصول با کیفیت، در نهایت قابلیت کاربردی، خوب است؛ اما بهتر است نوع تا ابعاد وینچ در هنگام خرید کالسکه بالابر ساختمانی با نوع تا ابعاد پروژه ساختمان سازی هماهنگی کامل داشته باشد.

4-سیم بکسل در بالابر ساختمانی:

سیم بکسل تنها بخش تعریف شده در مونتاژ نهایی یک کالسکه بالابر ساختمانی است که می تواند به طور کامل از داخل این مجموعه فولادین خارج شود. سیم بکسل در ابعاد استاندارد ۲۰متری و یا ۴۰متری مورد استفاده قرار می گیرد. برای مونتاژ نهایی یک کالسکه بالابر مصالح در طرح ساخت مدل های ۲۵۰کیلویی از سیم بکسل قطر ۸تابیده شده استفاده می شود. دقت کنید که در مونتاژ نهایی کالسکه بالابر ساختمانی مجاز به استفاده از سیم بکسل نتاب نیستید. سیم بکسل از اجزای همراه در مونتاژ نهایی کالسکه بالابر ساختمانی است. لذا در هنگام خرید و یا فروش کالسکه بالابر دقت کنید که محصول را با سیم بکسل تهیه کنید. در این بین اگر قصد تهیه کردن یک مجموعه کالسکه بالابر ساختمانی دست دوم دارید، هوشیار باشید که سیم بکسل موجود در وینچ کاملاً سالم و عاری از هر گونه زدگی و پارگی و یا تاب خوردن باشد. این سیم بکسل فصل اتصال مصالح سنگین تا قرقره در بالابر ساختمانی است. لذا استحکام آن در حمل هر چه امن تر و البته مطمئن تر مصالح تأثیرگذار است.

5-کلید کنترل بالابر ساختمانی:

برای هدایت بالابر ساختمانی از یک کلید اهرم دستی در مدل های کلاسیک و نمونه های ریموت دار در مدل های مدرن امروزی استفاده شده است. در مدل‌ های دستی به سادگی اتصال الکتریکی موتورهای تکفاز و یا سه فاز را تهیه می ‌کنند. اما از آنجا که موتور الکتریکی نصب شده در کالسکه بالابر ساختمانی همراه این مجموعه در طول ریل دستگاه جابجا می ‌شود، لازم است تا کلید اهرم کنترل را بر بدنه کالسکه سوار کنیم تا همراه موتور در طول ریل مربوطه جابجا شود. لازم است تا کلید اهرم کنترلی را در ستون انتهایی جعبه فولادین به شکل پیچ و مهره نصب کنند.

6-چرخ های بلبرینگی در کالسکه بالابر ساختمانی:

کالسکه بالابر ساختمانی در داخل یک ریلی که محور اتصال پایه های دستگاه است، سوار خواهد شد. برای جابجایی هر چه ساده تر و روان تر کالسکه بالابر ساختمانی در داخل این ریل چرخ هایی تعریف شده است. این چرخ ها از نوع بلبرینگی هستند و به تعداد ۴عدد در پایه های بالایی جعبه سوار شده ‌اند. جعبه بالابر مصالح به شکل نصب و آویزان بر ریل سوار می شود. این چهار چرخ که از نوع بلبرینگی هستند، در داخل این ریل ها قرار گرفته و کلیت جعبه را به حرکت در می آورند.

در تحلیلی تقریباً جامع اما مختصر به تشریح بخش های اصلی تا جزئیات فنی و طراحی شده در هر کالسکه بالابر ساختمانی اشاره کردیم. حالا با درک درست از بخش‌ های فنی می توانیم مقدمات مونتاژ نهایی دستگاه را تکمیل کنیم. برای این منظور موتور الکتریکی به عنوان اولین بخش فنی بر شاسی فولادین جعبه بالابر ساختمانی نصب خواهد شد. در کنار آن گیربکس به شکل عمود بر محور موتور نصب می شود. یک تسمه محل اتصال شفت موتور به شفت گیربکس می باشد. نحوه استقرار گیربکس تا جابجایی مختصر آن باعث سفت و یا شل شدن تسمه خواهد شد. در نهایت وینچ متصل به گیربکس نصب می ‌شود.

وینچ تحت تاثیر قدرت گیربکس قرار دارد. لذا باید کاملاً دقیق و مستحکم باشد. سیم بکسل به طور کامل در اطراف قرقره جمع ‌آوری خواهد شد. انتهای سیم بکسل باید به بدنه وینچ پیچ و مهره شده باشد. غالباً یک سوراخ در بدنه وینچ تعبیه می ‌شود. انتهای سیم بکسل را از این سوراخ عبور می دهند تا آن را از طریق دو بست فولادین به شکل کاملاً محکمی بر بدنه وینچ متصل کنند. این اتصال برای تامین امنیت کاری دستگاه است. لذا مطمئن هستیم که در صورت باز شدن بیش از حد وینچ، سیم بکسل از داخل قرقره رها نمی شود. در عین حال وقتی قصد جمع‌ آوری سیم ‌بکسل را داریم، بسته شدن انتهای آن باعث جمع شدن، بدون هر گونه سر خوردن بر روی بدنه وینچ می ‌شود.

اگر قصد تجهیز کردن یک جعبه بالابر ساختمانی را داشته باشید، قاعدتاً باید جعبه بالابر ساختمانی را به شکل مونتاژ شده تهیه کنید. زیرا این مونتاژهای آماده از طراحی استانداردی برخوردار هستند و قابلیت نصب شدن بر پایه های استاندارد را دارند. البته چیدمان اجزا تا کیفیت مونتاژ بستگی به شرکت طراح جعبه بالابر ساختمانی دارد.

لذا همواره در خرید کالسکه بالابر ساختمانی هوشمند باشید و با تحلیل کامل بخش های فنی، تجهیز مورد نظر خود را تهیه نمایید. در عین حال نوع مونتاژ تاثیر مستقیم بر قیمت جعبه بالابر ساختمانی خواهد گذاشت. اینکه از کدام نوع موتور با چه قدرتی و یا چه سطح کیفی از گیربکس استفاده شده باشد، جایگاه قیمتی دستگاه را تعیین خواهد کرد. به هر صورت در لیست قیمت کالسکه بالابر ساختمانی شاهد تنوع گسترده ای هستیم. لکن هر چه هست لازم است تا همواره از بهترین ها در مونتاژ نهایی دستگاه بالابر ساختمانی استفاده شده باشد.

نحوه نصب جعبه بالابر ساختمانی

جعبه بالابر ساختمانی که محل قرار گیری اجزای مکانیکی اعم از موتور، گیربکس و... است، از جمله اصلی ترین بخش های مونتاژی می باشد. لذا باید در هنگام فراهم کردن بالابر ساختمانی نسبت به مونتاژ صحیح و کاملا اصولی کالسکه بالابر ساختمانی دقت کافی داشته باشید. برای این کار باید ابتدا پایه ها را مونتاژ کنید تا مقدمات در نصب کالسکه بالابر ساختمانی فراهم باشد. لذا رعایت مقدمات زیر در مراحل نصب کالسکه بالابر ساختمانی الزامی است.

  • در قدم اول برای نصب جعبه بالابر ساختمانی مراحل نصب پایه را آغاز کنید. هر بالابر ساختمانی از یک جفت پایه بزرگ فولادین برخوردار است. پایه ها را به شکل برعکس بر زمین هموار در ارتفاع بنای در حال ساخته شدن قرار بدهید. بهتر است فاصله پایه ها در حدود 3 متر باشد. زیرا طول ریل بالابر ساختمانی که محل محور اتصال پایه ها است ۳متر می باشد. کالسکه بالابر ساختمانی قرار است در داخل این ریل قرار بگیرد.
  • در گام بعدی نوبت به نصب ریل کالسکه بالابر ساختمانی می باشد. این ریل شبیه به یک قوطی فولادین است که یک وجه آن را بریده باشند. یک طرف آن باز است. این طرف باز محل ورود کالسکه بالابر ساختمانی می باشد. طرف دیگر بسته است. بسته بودن انتها برای جلوگیری از حرکت بیش از اندازه کالسکه بالابر ساختمانی می باشد. این بخش بسته انتهایی از سقوط جعبه جلوگیری می کند. ریل را در میان پایه ها بگذارید و پیچ و مهره ها را محکم نصب کنید. به شکلی که فرم اصلی پایه دار شاسی بالابر ساختمانی شکل بگیرد.
  • حالا پس از قرار دادن ریل می توانید بالابر ساختمانی را سر و ته کنید. در این حالت پایه ها کاملا مستحکم بر زمین هموار مستقر خواهند شد. در حالیکه در بخش بالایی پایه ‌ها، یک ریل سه متری آماده پذیرش جعبه بالابر ساختمانی می باشد. در این مرحله لازم است تا پایه های بالابر ساختمانی را سنگین کنید. این سنگین کردن برای آن است که در حین جابجایی مصالح سنگین ساختمانی، بالابر کارگاهی ما کله نکند. در مرحله بعدی پایه های بالابر ساختمانی آمادگی پذیرش کالسکه بالابر ساختمانی را دارند. در این مرحله می‌ توانید کالسکه را بلند کرده و آن را در ریل کشویی بالابر ساختمانی قرار بدهید. دقت کنید که کالسکه بالابر ساختمانی باید به شکل آویزان شده در داخل ریل قرار گرفته، با آزادی عمل به شکلی که کاملاً روان باشد حرکت کند.
  • انتهای ریل که محل استقرار کالسکه بالابر ساختمانی است، کاملاً بسته است. در این حالت خطر حرکت رو به جلو و سقوط جعبه بالابر ساختمانی وجود دارد. اما در سمت ابتدا که محل ورود کالسکه است، همچنان خطر از جا خارج شدن آن از داخل ریل وجود دارد. لذا در ریل، دو سوراخ برای نصب یک پیچ و یا میلگرد انتهایی تعبیه شده است. از یک خاموت و یا یک پیچ و مهره بلند برای بستن بخش های انتهایی ریل استفاده کنید. به این ترتیب با ضریب اطمینان بالاتری می توانید در کار با بالابر ساختمانی باشید. در این مرحله نصب کالسکه بالابر ساختمانی در داخل ریل دستگاه به انتها رسیده است و باید دیگر مراحل مونتاژ آن را آغاز کنید.

نکات در کار با جعبه بالابر ساختمانی

  • تمام وزن حاصل از حمل مصالح سنگین وزن ساختمانی در جعبه بالابر ساختمانی سوار است. چرخ های بلبرینگی تمامی وزن را تحمل می کنند. در عین حال باید در طول ریل پایه بالابر ساختمانی جابجا شوند. لذا باید از تمیز بودن ریل و عدم حضور اجسام خارجی در آن اطمینان داشته باشید. بهتر است که ریل را به شکل دوره ‌ای روانکاری کنید.
  • دقت کنید که موتور و گیربکس به شکل کاملاً مستحکمی در جای خود قرار دارند. هر گونه اتصال شل و یا غیر اصولی باعث لرزش کالسکه بالابر ساختمانی خواهد شد که به یقین می تواند خطرناک باشد. در عین حال تسمه که محل اتصال شفت موتور به شفت گیربکس است، نباید به حالت شل شده ای قرار داشته باشد. تسمه خراب و یا ریش شده را باید در اسرع وقت تعویض نمایید.
  • محل نصب کلید کنترل بالابر ساختمانی به یک وجه جعبه است. این کلید از طریق اتصال پیچ و مهره به شکل کاملا محکمی در جای خود قرار گرفته است. شل بودن محل اتصال کلید که گاها همراه با آویزان شدن آن خواهد شد، خطرناک است و می ‌تواند به پارگی سیم و برق گرفتگی بیانجامد.
  • سیم بکسل مورد استفاده در کالسکه بالابر ساختمانی باید از نوع چند رشته ای تابیده شده باشد. سیم بکسل های نتاب نمی ‌توانند انعطاف کافی را تامین نمایند. در نتیجه به شکل مناسبی بر وینچ جمع ‌آوری نمی ‌شوند و گاهاً بر اثر خم شدن های متوالی می شکنند.
  • اتصال سیم بکسل بر بدنه وینچ نیز باید با بست های فلزی صورت گیرد. استفاده از دیگر روش های غیر استاندارد مستعد ایجاد خطرات مانند سقوط باکت است. در آن سوی سیم بکسل نیز باید قلاب را با بست های فلزی بر سیم بکسل سوار کنید.
  • از جابجایی ناگهانی کالسکه بر روی ریل مادامیکه در حال جابجایی مصالح سنگین وزن هستید، جداً خودداری کنید. این اتفاق می ‌تواند باعث از جا در رفتن چرخ های کالسکه بشود که خطر سقوط را به دنبال دارد.
  • از موتور و یا گیربکس های غیر تخصصی در بخش‌ های فنی کالسکه بالابر مصالح استفاده نکنید. موتور و گیربکس برای مونتاژ شدن در کالسکه بالابر مصالح در نمونه های تخصصی طراحی شده است.
  • همواره بدنه فولادین کالسکه بالابر مصالح را کاملاً تمیز نگه دارید و همیشه نسبت به سلامت تمام اتصالات جوش آن اطمینان داشته باشید. یک اتصال شکسته شده می تواند خطر سقوط مصالح در حین جابجایی را به دنبال داشته باشد.
  • از حمل بارها خارج از ظرفیت اسمی تعریف شده بالابر ساختمانی اجتناب کنید. حمل بارهای سنگین تر از ظرفیت تعریف شده باعث فشار بر کالسکه بالابر ساختمانی و تمام بخش ‌های داخلی آن خواهد شد. این حمل بار اضافی در درازمدت خطر سقوط کالسکه از داخل ریل را به دنبال دارد.

جمع بندی خرید کالسکه بالابر مصالح:

سرعت عمل در فرایند ساخت و سازهای مدرن امروزی حرف اول را می‌ زند. در عین حال باید قدرت تا امنیت را در تمامی مراحل ساخت و ساز رعایت کرده باشید. انواع بالابر ساختمانی، ابزارهای ساده اما کارآمدی هستند که می ‌توانند نقش پررنگی در سرعت و کیفیت ساخت و سازهای مدرن امروزی داشته باشند. به شرط آنکه از شرایط طراحی تا مونتاژ مناسبی بهره مند باشند. لذا توجه ویژه در اجزای تشکیل دهنده کالسکه بالابر ساختمانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

شما در مقام مصرف‌کننده به سختی می‌ توانید راه بیافتید و یک جعبه بالابر ساختمانی را مونتاژ کنید. بلکه در این باره باید متکی بر هنر تا توانایی شرکت‌ های فعال در این زمینه باشید. البته هر شرکتی با توجه به رعایت نکات مهندسی شده در نهایت، سلیقه فنی خودش را در چیدمان اجزای فنی در نظر می ‌گیرد. لذا ممکن است خیلی سختگیرانه اقدام کرده، یک مجموعه مونتاژ شده با قابلیت بالا تهیه نماید و یا آنکه چندان مهارتی در چیدمان برتر و یا کیفیت اجزای بالابر ساختمانی نداشته باشد.

به هر صورت در امر خرید و فروش کالسکه بالابر ساختمانی لازم است مهارت کافی در انتخاب نمونه های برتر داشته باشید. یک شناخت مقدماتی از موتور تا گیربکس و دیگر بخش‌ های فنی با در نظر داشتن وضعیت کاری بالابر ساختمانی در انتخاب شایسته شما تاثیرگذار است. هر چند این کیفیت در جایگاه لیست قیمت کالسکه بالابر ساختمانی تأثیرگذار باشد. با این وجود هستند کمپانی هایی که توانسته اند محصول خوش ساخت خود را در جایگاه قیمتی بسیار مناسبی عرضه کنند.

البته حرفه ‌ای ‌ها هرگز قابلیت‌ ها تا کارآمدی یک بالابر ساختمانی را فدای قیمت جعبه بالابر نمی کنند. بلکه این عده تماما از یک بالابر ساختمانی کیفیت تا قدرت مناسب را می خواهند. لذا در انتخاب کالسکه بالابر مصالح هوشمندانه تصمیم می گیرند تا در مجموعه‌ های مونتاژ شده بازار، مدل مناسب و کارایی مطلوب را تهیه نمایند. به این ترتیب در تمام مدت کار با بالابر ساختمانی خیال آنها از کارایی، تامین قدرت، کیفیت و در نهایت امنیت بالای دستگاه آسوده است و می توانند از ماشین خریداری شده برای عموم عملیات های ریز و درشت عمرانی استفاده کنند.

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر

        مرتب‌سازی محصولات:

      • پیش‌فرض
      • ارزان‌ترین
      • گران‌ترین
      • جدید‌ترین
      • پرفروش‌ترین
      • پربازدیدترین
      • 1
      • 2
      • 3
      • 4
      • 5