خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

کمپکتور

کمپکتور

      مرتب‌سازی محصولات:

    • پیش‌فرض
    • ارزان‌ترین
    • گران‌ترین
    • جدید‌ترین
    • پرفروش‌ترین
    • پربازدیدترین
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5

    فهرست مطالب

    ساختمان‌ها را بر روی زمین می‌سازند و برای چنین ساخت‌وسازهایی نیاز به زمین محکم، بدون رانش با خاکی فشرده ‌شده دارند. در غیر این ‌صورت زمین زیر پای سازه‌های عمرانی بر اثر وزن سنگین سازه نشست پیدا می‌کند.

    انواع کمپکتور ماشین آلات ساختمانی هستند که برای کوبش خاک مناسب عملیات‌های عمرانی طراحی شده‌اند. با استفاده از انواع کمپکتور می توانیم سطح نرم خاک را متراکم کرده و به این ترتیب فضای مناسبی برای ساخت سازه های بلند مرتبه و یا عملیات راه سازی فراهم می شود. کمپکتورها در مدل های صفحه ای و یا قورباغه ای مخصوص کوبش ساده اما موثر خاک برای آغاز عملیات های عمرانی طراحی شده اند. 

    کمپکتور ماشین کوبشی است. این دستگاه ها به شکلی طراحی شده اند که می توانند با روش کوبیدن سطح خاک را متراکم کنند. برای این منظور از صفحات فلزی کوبنده استفاده می کنند. این روش با مترام سازی غلتک ها متفاوت است. کمپکتورها اگر چه قابلیت غلتک ها در سطوح بزرگ را ندارند، اما طراحی کوچکی دارند که آنها را مناسب عملیات کوبشی در فضاهای کوچک خواهد کرد. 

    کمپکتور چیست؟

    کمپکتور یکی از ابزارآلات پر استفاده در ساخت و ساز است. از کمپکتور برای کوبیدن خاک به منظور کاهش حجم خاک استفاده می شود . بنابراین کمپکتور وسیله ایست جهت فشرده سازی مصالح خاکی و سنگی که در آن با نیروی مکانیکی چگالی یک ماده را افزایش می دهند. به طور کلی کمپکتور از یک موتور و یک شاسی تشکیل شده است که معمولا از جنس فولاد ضخیم و یا چدن سنگین ساخته شده است.

    انواع کمپکتور برای فشرده‌سازی خاک با ایده کوبش خاک طراحی‌ شده‌اند. این ماشین‌ها با طراحی صفحه‌های کوبنده قابلیت فشرده‌سازی خاک را دارند. این ایده متفاوت از غلتک‌های سنگین در عملیات‌های راه‌سازی است. غلتک ها خاک را له می‌کنند تا بستری فشرده و متراکم ایجاد نمایند. اما انواع کمپکتور خاک زیر پای سازه‌ها را می‌کوبانند و در مسیر کوبش متوالی، لایه‌های زمین تا عمق کافی متراکم می‌شود.

    مدل های مختلف کمپکتور

    انواع کمپکتور در مدل‌های متداول کمپکتور صفحه ای و کمپکتور قورباغه ای طراحی و تولید می‌شوند. برندهای متنوعی در سراسر جهان این دستگاه‌های قدرتمند کوبش خاک را طراحی می‌کنند. اما در کل ماشین کوبش آنها در هر مدلی که باشد، یکی از این دو گونه در دسته‌بندی انواع کمپکتور صفحه ای و قورباغه قرار می‌گیرد.

    طراحی صفحه کوبنده، قدرت موتور، طراحی موتور و اسلوب کار با دستگاه و کیفیت اقلام از جمله فاکتورهای تأثیرگذار در قیمت کمپکتور هستند. هر کدام از این فاکتورها متغیر کلیدی در ارزیابی کیفی انواع کمپکتور می‌باشند. در حال ‌حاضر فروش کمپکتور صفحه ای متداول‌تر از کمپکتور قورباغه ای است. قیمت کمتر و قدرت مانور بالاتر، در عین ‌حال ظرفیت کوبش بیشتر باعث شده تا خرید کمپکتور صفحه ای رایج باشد. اما به هر صورت وقتی فضای کار کوبش خاک شرایط تخصصی است، باید از کمپکتور قورباغه ای استفاده شود.

    قدرت موتور در کمپکتور باعث ارتعاشاتی می شود که این ارتعاشات به صفحه وارد می شود . دسته ی کمپکتور مانع از انتقال لرزش دستگاه به اپراتور می شود .برای انجام کار با کمپکتور ، بهتر است میزان چسبندگی خاک و رس خاک زیاد باشد . همچنین فرد فنی در هنگام کار با دستگاه کمپکتور باید آن را به درستی نگه داری کند . تمیز کردن کمپکتور و تعویض روغن به صورت منظم می تواند در عمر دستگاه و کیفیت کار انجام شده تاثیر مطلوبی بگذارد.

    از برخی از کمپکتورها می توان برای کوبیدن آسفالت استفاده کرد. به علت گرمی آسفالت ، آسفالت به صفحه می چسبد . برای حل این مشکل کمپکتور دستی مجهز به یک مخزن آب است تا باعث خنکی صفحه بشود .اگر چه هر یک از مدل های کمپکتور صفحه ای دارای مشخصات مختلف می باشد، اما عمدتا همه آنها شامل یک صفحه فولادی سنگین است که بر روی پایه دستگاه و بخش حمل کننده نصب گردیده است.

    انواع کمپکتورها شامل کمپکتور صفحه ای (کمپکتور بنزینی ) و کمپکتور قورباغه ای (کمپکتور کانگورویی ) می باشند که نوع صفحه ای به دلیل ابعاد بزرگتر و گستره کاری وسیع تر، پر کاربرد تر بوده و همین امر باعث شده خرید و فروش کمپکتور صفحه ای (کمپکتور دستی) بسیار بیشتر از نوع قورباغه ای  که در مکان های خاص کاربرد دارد، انجام پذیرد. در ادامه با بررسی لیست قیمت کمپکتور،وظیفه آن و انواع مدل های کمپکتور خواهیم پرداخت.

    برای خرید کمپکتور در مدل‌های متنوع محصول برندهای معتبر جهانی می‌توانید از خدمات فروش آنلاین سایت نیکا کورپ مجری فروش مستقیم ماشین آلات صنعتی در سراسر ایران با بهترین قیمت کمپکتور استفاده کنید. کارشناسان نیکا کورپ آماده هستند تا به شما برای انتخاب انواع کمپکتور مطابق با نیازهای پروژه‌های متنوع عمرانی خدمات مشاوره‌ای لازم را ارائه نمایند.

    برای دریافت اطلاعات مرتبط با انواع دستگاه کمپکتور صفحه ای و قورباغه ای و همچنین استعلام قیمت کمپکتور می‌توانید با ما در نیکاکورپ تماس بگیرید. کارشناسان ما با شماره تلفن ۳۳۵۱۰۳۳۰-۰۲۶ آماده پاسخگویی هستند.

    اساس طراحی انواع کمپکتور

    برای ساختن هر بنای عمرانی نیاز به خاک فشرده بدون خطر رانش داریم. حتی برای محوطه‌سازی، پارکینگ‌سازی و یا ساخت حیاط منازل نیز باید از محکم بودن خاک زیر پایمان اطمینان داشته باشیم. در غیر این ‌صورت خیلی زود با سازه‌هایی که در حال تخریب هستند، مواجه می‌شویم. زیرا خاک سست نمی‌تواند وزن سنگین هر سازه عمرانی را تحمل کند. کوبش خاک در هر صورت از مهمترین عملیات های مقدماتی ساختمانی است.

    درست قبل از آنکه بنایی را احداث کنید و یا دیواری را بلند کنید، باید خاک بستر سازه را کاملا متراکم کنید. چرا که خاک از لایه های متخلخل تشکیل شده است. این لایه ها تحت وزن سنگین کاملا فشرده می شوند و در این مرحل اتفاق خطرناک رانش زمین رخ می دهد که باعث تخریب سازه ها خواهد شد. کوبش و متراک سازی زمین برای تقابل با این چالش جدی است. 

    اساس طراحی انواع کمپکتور برای کوبش خاک ساخته‌ شده است. این دستگاه‌ها به شکلی طراحی شده‌اند تا در عین کوچک بودن قدرت زیادی برای کوباندن خاک داشته باشند. تمامی مدل‌های کمپکتور از نوع دستی هستند و با حضور یک اپراتور در کنار خود کار می‌کنند.

    کمپکتور صفحه ای با موتور هوندا

    انواع کمپکتور از تکنیک صفحه‌ی کوبنده برای فشرده سازی خاک استفاده می‌کنند. در تمامی مدل‌ها یک صفحه‌ی فلزی پهن، سنگین و قطور وجود دارد که تحت تأمین قدرت موتور دستگاه با فرکانس کوبش قدرتمندی جابه‌جا می‌شود. کمپکتور به شکلی طراحی ‌شده است تا این صفحه فلزی با سرعت زیاد ضربات کوبنده‌ای بر روی سطح زمین وارد نماید.

    در طراحی انواع کمپکتور از موتورهای بنزینی و یا دیزلی برای تأمین توان کوبش استفاده می‌شود. سیستم مکانیکی ارتعاش سازی در امتداد موتور تا صفحه‌ی کوبنده طراحی ‌شده است. این سیستم قدرت گردش موتور را تبدیل به حرکتی ارتعاشی برای جابجایی فرکانس بالای صفحه‌ی فلزی و کوبنده می‌نماید.

    قدرت موتور از اصلی‌ترین فاکتورها در طراحی انواع کمپکتور است. زیرا صفحه فلزی برای کوبش خاک وزن سنگینی دارد. در عین ‌حال باید با قدرت کوبش بالایی بر روی سطح خاک کوبانده شود. از طرفی فرکانس کوبش نیز نکته مهمی است که تماماً در سبک طراحی انواع کمپکتور و تأمین توان مکانیکی مناسب موتور طراحی ‌شده است.

    کمپکتور هیساکی با موتور بنزینی روبین

    کاربرد کمپکتور در ساختمان سازی چیست؟

    وقتی مخلوط خاک و سنگدانه ها در مکانی تخلیه و پهن می شود، به مرور زمان در اثر وزن و فشار متراکم تر می شود و نشست می کند. اگر بر روی خاک پهن شده بدون کمپکت شدن شروع به ساخت یا کف سازی نماییم، در اثر زمان به خاطر نشست ،محصول ساخته شده ترک خورده و تخریب خواهد شد. کاربرد انواع کمپکتور برای متراکم سازی خاک است تا از رانش آن در مواجه با وزن سنگین سازه ها جلوگیری کنیم. 

    همچنین اگر خاک حالت گل آلود داشته باشد نمی توان از کمپکتور استفاده نمود چون کف آن در گل گیر می کند و قادر به کمپکت کردن نیست و در اثر ضربات آب خاک به سمت بالا حرکت می کند.در ساختمان هایی که دارای پی هایی با ابعاد کوچک هستند و امکان استفاده از غلطک نیست، می توان از کمپکتور استفاده نمود. زیرا کمپکتور طراحی ساده با ابعاد کوچکی دارد. این دستگاه کوچک قدرت مانور بالایی برای کوبش خاک در فضاهای کوچک دارد. این فضاهای کوچک می توانند پی حفاری شده ساختمان ها باشد. 

    کوبش خاک تا مرحله فشرده‌سازی اصلی‌ترین هدف از طراحی انواع کمپکتور است. کاربرد دستگاه کمپکتور ماجرای ساده‌ای است. وقتی در حال احداث بناهای عمرانی هستیم، نمی‌توانیم به شرایط خاک زیر پای سازه اعتماد کنیم. زیرا از وزن سنگین سازه خبر داریم. در عین ‌حال می‌دانیم که کوچکترین انحراف سازه، تبعات بسیار سنگینی دارد. چرا که در نهایت به تخریب سازه و یا حداقل باعث ایجاد ترک های عمیق در ساختار سازه خواهد شد. 

    فشرده‌سازی خاک عملیات متداولی است. عموم ما دستگاه‌های غلتکی در فشرده‌سازی خاک برای عملیات‌های متنوع راه‌سازی و محوطه‌سازی را دیده‌ایم. اما چنین دستگاه‌هایی برای فعالیت به فضای زیادی نیاز دارند. انواع کمپکتور برای کار در فضاهای محدود طراحی شده‌اند. با غلتک ها نمی توانیم در فضاهی محدود مانند پی های ساختمانی عملیات کوبشی را انجام بدهیم. برای متراکم سازی خاک در این فضاهای محدود به دستگاه های کوچک مانند کمپکتور نیاز داریم. 

    فضای محدود می‌تواند هر مکانی باشد. پی کنده ‌شده ساختمان‌ها، عرض کم پیاده‌روها، حیاط کوچک خانه‌ها، فضاهای محدود در محیط‌های شهری و... از جمله مکان‌های متداول برای کار با انواع کمپکتور هستند. در چنین مکان‌هایی نمی‌توانیم از غلتک‌های سنگین فشرده سازی خاک استفاده کنیم. اما به ‌راحتی می‌توانیم با استفاده از انواع کمپکتور در محدودترین فضاهای عمرانی نیز عملیات کامل کوبش خاک داشته باشیم. البته از هر کمپکتور نمی توانیم در هر فضای محدود استفاده کنیم. برای این منظور انواع دستگاه کمپکتور با طراحی تخصصی ساخته شده است. لازم است تا از انواع این ماشین ها اطلاع داشته باشید تا بتوانید از آنها در جای مناسب و با شرایط مطلوب استفاده کنید. 

    مکانیزم عملکرد کمپکتور

    دستگاه کمپکتور برای عمل فشرده سازی چهار پارامتر وزن استاتیکی ، ضربه ، ارتعاش و کنترل استفاده می شود. برای فشرده سازی خاک کانال ها و تراشه ها و ایجاد تراکم در خاک و در جاهایی که امکان استفاده از غلطک های صنعتی وجود ندارد از کمپکتور صفحه ای یا همان قورباغه ای استفاده می گردد. این کمپکتورها کاربردهایی مانند فشرده سازی ، کمپکت ، کوبنده خاک ، زیرسازی ، پی سازی ، پی ریزی و... دارند.

    کاربرد کمپکتور صفحه ای و کمپکتور قورباغه ای متفاوت است. معمولاً از کمپکتور صفحه ای برای کوبش خاک در محوطه‌های بزرگ استفاده می‌شود. اما وقتی عرض فضا خیلی کم است و یا قدرت مانور کمی برای جابجایی دستگاه وجود دارد، استفاده از دستگاه کمپکتور قورباغه ای متداول است.

    کاربرد در خرید کمپکتور از معیارهای کلیدی است. حرفه‌ای‌ها به ‌خوبی می‌دانند که برای پیشبرد اهداف عمرانی و کوبش خاک در فضاهای گوناگون به چه نوع دستگاه کمپکتور نیاز دارند. فشرده‌سازی خاک یا آسفالت با یکی از نیروهای زیر یا ترکیبی از این نیروها میسر می‌شود.

    روش کار کمپکتورها براساس تولید نیروی اصابتی است. در طراحی این نوع دستگاه‌ها یک سیستم تولید ضربه وجود دارد. قدرت این سیستم از طریق موتور تأمین می‌شود تا در نهایت باعث جابجایی ضربه گونه صفحات فلزی شده باشد. در اسلوب کار دستگاه کمپکتور وزن صفحه، طراحی صفحه، ارتعاش صفحه و قدرت هر ارتعاش کوبنده اهمیت زیادی دارد.

    در طراحی کمپکتور صفحه ای از وزن صفحه فلزی برای کوبش خاک استفاده می‌شود. اما در طراحی کمپکتور قورباغه ای که صفحه‌ی فلزی سنگین ندارد، از وزن خود دستگاه برای کوبش خاک استفاده خواهد شد.

    کمپکتور صفحه ای با موتور بنزینی

    فشرده سازی خاک یا آسفالت با یکی از نیروهای زیر یا ترکیبی از این نیروها مسیر می شود :

    • فشار ثابت استاتیکی
    • اصابت
    • دستکاری یا لرزش

    در اصل کمپکتورها ماشین آلاتی می باشند که جهت متراکم کردن مصالح خاکی و سنگی و پی سازی برای ساختمان ها به کار برده می شوند. و تکمیل کننده کار غلطک ها هستند. روش کار کمپکتورها به شکل اصابتی است. یعنی با استفاده از تکنیک کوبشی در اصابت صفحه های سنگین فلزی می توانند لایه های متخلخل خاک را کاملا فشرده و متراکم کنند. روش کار انواع کمپکتور در سطوح کوچک و عمق کوتاه موثر خاک مناسب است. از قابلیت کوبشی این دستگاه ها نمی توانید در هر سطح عملیات بزرگ مسطح سازی استفاده کنید. 

    موتور کمپکتور

    هر دستگاه کمپکتور دارای یک عدد موتور است. این موتور در مدل های برقی و یا بنزینی و در مواردی نادر از نمونه های دیزلی هستند. نوع موتور قدرت متراک سازی دستگاه کمپکتور را تعین می کند. البته برای طراحی کمپکتورهای بزرگ با تعریف صفحه های پهن فلزی نیاز به قدرت موتور بالاتری داریم. لذا نمونه موتورهای برقی این دستگاه چندان متداول نیست. 

    موتورهای مورد استفاده در کمپکتورها شامل 5 مدل می باشند

    • موتور هوندا
    • موتور روبین
    • موتور کاوازوکی
    • موتور سوبارو
    • موتورهای چینی

    این برندها از معتبرترین موتور سازهای جهانی هستند که دست توانمندی در طراحی انواع موتورهای سبک، کم‌حجم اما قدرتمند احتراق داخلی دارند. در حال ‌حاضر سری مدل‌های کمپکتور روبین و کمپکتور هیساکی به نسبت از دیگر رقبا، سطح بازار مناسب‌تری دارند. البته محصول این برندها نیز به نسبت دیگر رقبا گران تر هستند. اما در هر صورت قابلیت کارکرد مطمئن تری دارند. هر چند می توانید برای صرفه جویی در هزینه خرید کمپکتور از نمونه های موتوری محصول برند های چینی نیز استفاده کنید. این موتورهای چینی ارزان قیمت تر هستند. 

    موتورهای نصب‌ شده در طراحی انواع کمپکتور دستی از مدل‌های بنزین سوز و تک‌سیلندر هستند. این موتورها عموماً چهار زمانه می‌باشند و طبق الگوی تنفس طبیعی کار می‌کنند. در عین ‌حال از سیستم هوا خنک برخوردار می‌باشند. روش استارت زنی این موتورها از نوع هندلی است که عموماً مجهز به سیستم پیش پاشش سوخت برای عملکرد سریع و روان دستگاه می‌باشند. قدرت، طراحی، عملکرد روان، مصرف سوخت کم و مقدار تولید صدای استاندارد از فاکتورهای کلیدی هستند که برای تعیین معیار کاربردی هر دستگاه موتور در انواع کمپکتور مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

    انواع کمپکتور

    • کمپکتور صفحه ای  (کمپکتور دستی)
    • کمپکتور قورباغه ای (کمپکتور کانگورویی)

    در حال حاضر کمپکتور صفحه ای (کمپکتور دستی) به دلیل ابعاد صفحه بزرگتر و حجم کاری بالاتری که پوشش می دهد بسیار پرکاربردتر از کمپکتور قورباغه ای (کانگورویی) است.

    اسلوب کار هر دو دستگاه کمپکتور صفحه ای و یا قورباغه ای یکسان است. اما روش طراحی آنها متفاوت است. در هر دو مدل از انواع کمپکتور، تکنیک کوبش خاک با استفاده از صفحه‌های فلزی انجام می‌شود. در طراحی کمپکتور دستی صفحه ای از صفحه‌ی فلزی بسیار بزرگ و سنگین‌ وزن استفاده می‌شود. این صفحه با ارتعاش سنگین موتور قابلیت کوبش خاک را دارد. اما در طراحی دستگاه کمپکتور قورباغه ای ماجرا متفاوت است. صفحه‌ی فلزی این دستگاه کوچک است. زیرا مخصوص عملیات در فضاهای بسیار کم‌عرض طراحی شده ‌است. قدرت کوبش صفحه کمپکتور قورباغه ای از طریق وزن خود دستگاه تأمین می‌شود. به ‌این ‌ترتیب که برای هر بار کوبش خاک کل دستگاه به حالت جهنده کار می‌کند.

    قیمت کمپکتور صفحه ای کمتر از قیمت مدل‌های قورباغه ای است. در عین ‌حال طراحی صفحه بزرگ و قابلیت خود کششی فاکتورهایی هستند که قدرت مانور کارهای بزرگ در محوطه های بزرگ را برای کمپکتور صفحه ای داشته است. عمده تقاضای بازار برای خرید و فروش کمپکتور صفحه ای است. به نوعی باید یک دسته‌بندی دیگر را مطرح کنیم. کمپکتور برای مصارف عمومی که مدل‌های صفحه ای است و کمپکتور برای فعالیت‌های خاص در فضاهای خیلی محدود که از مدل‌های قورباغه ای است.

    کار با دستگاه کمپکتور قورباغه ای

    کمپکتور صفحه ای

    کمپکتور صفحه ای از متداول ترین انواع کمپکتور می باشد که در پروژه های صنعتی و عمرانی به کار گرفته می شود. از این دستگاه برای متراکم کردن و کوبش خاک و هم چنین زیر سازی استفاده می گردد.پیاده روها، جاده های کوچک و مناطقی که امکان استفاده از غلطک وجود ندارد می توان از کمپکتور صفحه ای استفاده کرد. از دلایل بسیار مهمی که باعث می شود این دستگاه کمپکتور مورد توجه قرار بگیرد سطح بزرگ آن است که با سطح زمین در ارتباط می باشد. 

    دستگاه کمپکتور صفحه ای به شکلی طراحی شده است که می تواند صفحه فلزی بسیار سنگین خود را در ضربات متوالی بر سطح زمین بکوباند. قاعدتا در تحلیل کارکرد این دستگاه ها با فاکتورها مانند فرکانس ضربه، قدرت هر ضربه و قابلیت متراک سازی دستگاه روبرو هستیم. مباحثی که همگی آنها برای دسته بندی انواع کمپکتور صفحه ای مورد استفاده قرار می گیرند. 

    در طراحی این دستگاه از یک صفحه‌ی بزرگ و فلزی برای کوبش خاک استفاده ‌شده است. پهنای صفحه و همچنین وزن صفحه معیار ظرفیت عملیاتی دستگاه است. هر اندازه کمپکتور صفحه ای دارای صفحه‌ی فلزی بزرگتری باشد، مقدار مساحت بیشتری از خاک را می‌کوباند. در عین ‌حال هر اندازه وزن این صفحه بالاتر باشد، قدرت کوبش دستگاه نیز افزایش پیدا می‌کند.

    در طراحی انواع کمپکتور صفحه ای از موتورهای بنزینی و دیزلی برای تأمین توان کوبش دستگاه استفاده می‌شود. موتور در بخش بالایی شاسی دستگاه سوار است و از طریق یک سیستم گیربکس مکانیکی ضربه ساز با صفحه‌ی فلزی در بخش پایینی دستگاه ارتباط دارد. هر اندازه صفحه فلزی بزرگ‌تر و یا سنگین‌تر باشد، باید از موتورهای قوی‌تری برای مونتاژ طرح نهایی دستگاه استفاده کنیم.

    دستگاه کمپکتور صفحه ای با قابلیت خود کششی طراحی ‌شده است. اما در طراحی شاسی این مدل کمپکتور یک دسته هدایت برای جابجایی دستی پیش‌ بینی ‌شده است. برای همین است که عموماً این مدل‌ها را از سری کمپکتور دستی معرفی می‌کنند. برای ارزیابی انواع کمپکتور صفحه ای لازم است تا چندین فاکتور را در نظر داشته باشید.

    • ابعاد صفحه‌ی کوبنده
    • وزن صفحه‌ی کوبنده
    • نوع و قدرت موتور
    • برند موتور
    • برند شاسی

    در حال ‌حاضر سری مدل‌ها از کمپکتور روبین، کمپکتور هیساکی، کمپکتور کوپاژ، کمپکتور میکاسا و... از بهترین نمونه کمپکتورهای صفحه ای بازار هستند. در نظر داشته باشید که موتور دستگاه چیزی متفاوت از شاسی کمپکتور صفحه ای است. برند های مطرح در سطح جهانی عموما شاسی دستگاه را می سازنند تا در ادامه آن را با موتورهای مدرن تر جابچا کنند. موتورها معمولا متفاوت از شاسی سازها هستند. اما در قدم نهایی این شما هستید که بایدنوع برند شاسی را هماهنگ با نوع موتور و طرفیت کوبشی آنها تعیین کنید. 

    کار با دستگاه کمپکتور صفحه ای

     کمپکتور کانگورویی (قورباغه ای)

    از این کمپکتور در فضاهای کم و محدود استفاده می شود و از اصلی ترین کاربرد های آن می توان به فشرده سازی و کمپکت کانال های کوچک آب اشاره نمود که در این جاها امکان استفاده از کمپکتورهای بزرگ و یا صفحه ای وجود ندارد. کمپکتور کانگورویی به دلیل برخورداری از چند نوع حرکت قورباغه ای در حین کار، کمپکتور قورباغه ای هم نامیده می شود. 

    نکته: باید به این نکته توجه داشت که فردی که با دستگاه کار می کند ، در زمان کار کردن باید از آن به درستی استفاده نماید . تمیز کردن و تعویض روغن به موقع و به صورت منظم می تواند در عمر دستگاه و کیفیت کار انجام شده اثر مطلوبی داشته باشد.

    سبک طراحی کمپکتور قورباغه ای نیز مانند کمپکتور صفحه ای متکی بر کوبش خاک می‌باشد. با این تفاوت که در طراحی مدل‌های قورباغه ای از صفحات فلزی کوچک مخصوص عملیات در فضاهای محدود استفاده ‌شده است. قاعدتاً نمی‌توانیم از وزن و ابعاد این صفحه کوچک انتظار تأمین قدرت کوبنده‌ی بالایی داشته باشیم. اما الگوی طراحی کمپکتور قورباغه ای به شکلی است که این صفحه کوچک را تبدیل به ابزار کوبش بسیار قدرتمندی می‌کند. در طراحی کمپکتور قورباغه ای متفاوت از مدل‌های صفحه ای به‌ جای جابه‌جا کردن صفحه‌ی فلزی، کل دستگاه به ارتعاش در می‌آید. دستگاه کمپکتور قورباغه ای به شکلی طراحی ‌شده است تا از وزن دستگاه برای کوبش خاک استفاده شود.

    موتور در بالاترین بخش دستگاه نصب شده‌ است. یک سیستم ارتعاش ساز قدرتمند نیروی موتور را تبدیل به یک حرکت ضربه‌ای می‌کند. این حرکت به شکلی است که کل دستگاه را بلند می‌کند. به ‌این ‌ترتیب وزن دستگاه در هر بار به زمین برگشتن صفحه قدرت کوبش را فراهم می‌کند.

    عملکرد کمپکتور قورباغه ای به شکل جهشی است. برای همین است که آنها را با عنوان قورباغه ای و در مواردی کانگورویی معرفی کرده‌اند. قیمت کمپکتور قورباغه ای از قیمت کمپکتور صفحه ای بالاتر است. در حال ‌حاضر محصول برندهای کوپاژ، میکاسا، اینارکو، هوپت، هیساکی و... از بهترین‌های بازار هستند. برای خرید کمپکتور قورباغه ای می‌توانید از خدمات فروش آنلاین سایت نیکا کورپ در سراسر کشور استفاده کنید.

    انواع کمپکتورها از لحاظ سوخت

    • کمپکتور دیزلی
    • کمپکتور بنزینی

    کمپکتور دیزلی

    در طراحی این مدل‌ها از موتورهای قدرتمند دیزلی که سوخت گازوییلی دارند، استفاده ‌شده است. معمولاً برای طراحی انواع کمپکتور صفحه ای با طراحی ابعاد صفحه‌ی فلزی بسیار بزرگ از این موتورهای دیزلی استفاده می‌شود. زیرا موتورهای دیزلی قدرتمند هستند و می‌توانند توان مکانیکی کافی برای عملکرد سنگین صفحه‌های بزرگ فلزی را تأمین نمایند. قیمت کمپکتور صفحه ای های موتور دیزلی از نمونه‌های موتور بنزینی بالاتر است.

    کمپکتور بنزینی

    در طراحی این مدل‌ها از موتورهای احتراق داخلی بنزین سوز استفاده شده‌ است. نمونه‌های متداولی هستند. طراحی ساده و سبک دارند. معمولاً برای طراحی انواع کمپکتور قورباغه ای و یا در طراحی مدل‌های کوچک صفحه ای از این نمونه‌های موتور بنزینی استفاده می‌شود. موتورها عموماً تک‌سیلندر با عملکرد چهار زمانه، هوا خنک و تنفس طبیعی هستند که با قابلیت استارت هندلی کار می‌کنند.

    کار با دستگاه کمپکتور قورباغه ای

    نوع سوخت از معیارهای کلیدی در طراحی انواع کمپکتور است. گاهاً نیاز است تا از این دستگاه در مناطق دورافتاده با سطح دسترسی کم استفاده کنیم. در چنین شرایطی ذخیره کردن مقدار کافی سوخت برای فعالیت طولانی ‌مدت دستگاه الزامی است. لذا منطقی است که از مدل‌های دیزلی با سوخت گازوییلی استفاده کنید. زیرا شرایط نگهداری گازوییل امن‌تر و مطمئن‌تر از بنزین است. اما در سطح فعالیت‌های شهری که دغدغه تأمین سوخت ندارید و به فکر ذخیره کردن هم نیستید، می‌توانید از مدل‌های بنزینی استفاده کنید. در فضاهای شهری دسترسی به سوخت بنزین ساده‌تر از گازوییل است. در عین ‌حال عملکرد موتورهای بنزینی در چنین شرایطی بهتر از نمونه‌های دیزلی است.

    ملاک تشخیص میزان کارایی کمپکتورها چیست؟

    دو مشخصه مهم کمپکتورها که ملاک تشخیص میزان کارایی آن ها می باشند عبارتند از:

    1. ابعاد صفحه:بزرگی صفحه مقدار ظرفیت کوبش دستگاه را معین می‌کند. هر اندازه صفحه کمپکتور بزرگتر باشد، مقدار مساحت بزرگتری از زمین را تحت کوبش قرار می‌دهد. هر چند بزرگی صفحه از معیارها در ظرفیت کار دستگاه کمپکتور است. اما همه ماجرا نیست. زیرا معمولاً کمپکتورها با صفحه‌های بزرگ عملکردی کند دارند. بنابراین ممکن است که ظرفیت کار آنها کمتر از یک دستگاه با صفحه کوچکتر باشد. اما ابعاد صفحه معیار واقعی از قدرت کوبش دستگاه کمپکتور است. زیرا صفحات بزرگتر لزوماً سنگین‌تر هستند که می‌توانند مقدار حجم کوبش قوی‌تری را تولید کنند.

    2. مقدار نیرویی که در هر بار ضربه وارد می سازد بر حسب کیلونیوتن:این معیار کاملاً وابسته به قدرت موتور تعیین می‌شود. معیار پیش روی شما معرف قدرت کوبش دستگاه در هر بار ارتعاش صفحه‌ی فلزی است. این بدان معنی است که دستگاه در هر بار بالا و پایین کشیدن صفحه فلزی به حالت کوبنده، چه مقدار توان بر روی زمین وارد می‌کند. هر انداز این مقدار بالاتر باشد، قدرت کوبش و فشرده‌سازی خاک توسط دستگاه کمپکتور نیز بالاتر است. کمپکتورها در ابعاد گوناگون و از قدرت کوبش 1500 تا 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع در بازار موجود هستند.

    نوع سوخت و مصرف سوخت کمپکتورها از چه نوعی می باشد؟

    کمپکتورها از لحاظ تامین نیرو به سه دسته کلی بنزینی گازوئیلی و کمپکتور برقی تقسیم می شوند که البته اغلب آنها بنزینی می باشند . مصرف سوخت در دستگاه به راندمان کاری مربوط می شود که حدودا یک لیتر در ساعت است. اما در دستگاه های گازوئیلی مصرف کمتر می باشد در حالتی که در موتور های برقی که خیلی کم از آنها استفاده می شود بسیار بالا بوده و توجیه اقتصادی ندارد.

    نگهداری از کمپکتور

    انواع کمپکتور دستگاه‌هایی با عملکرد رده ‌بالای ساختمانی و عمرانی هستند. این دستگاه تماماً درگیر با سطوح سخت در کوبش خاک است. در این مسیر همواره خطر برخورد صفحه فلزی با اجسام سخت مانند تکه سنگ‌ها وجود دارد. در عین ‌حال کوبش خاک باعث تولید گرد و خاک بسیار زیادی می‌شود که در عملکرد بخش‌های فنی دستگاه ایجاد اختلال می‌کند. تمام این چالش‌های سنگین باعث شده‌اند تا در شرایط نگهداری و روش کار اصولی دستگاه کمپکتور صفحه ای و قورباغه ای ملاحظات فنی سختگیرانه‌ای داشته باشیم.

    کمپکتور جهت کوبش سنگ

    سرویس روزانه کمپکتور

    • تمیز کردن صفحه زیر کمپکتور: بخش زیرین صفحه هر دستگاه کمپکتور در تماس مستقیم با خاک است. در عین ‌حال این صفحه مقدار فشار مکانیکی بسیار زیادی را تحمل می‌کند. پس ‌از مدتی کار کردن احتمال فشرده شدن لایه‌های گل و خاک بر روی صفحه وجود دارد. این لایه‌های خاکی باعث به‌ هم خوردن تراز صفحه‌ی کوبنده می‌شود. برا کوبش تراز شده لازم است تا سطح زیرین صفحه‌ی کوبنده دستگاه را به‌ طور کامل تمیز کنید.
    • تمیز کردن کمپکتور از گل ولای: کوبش خاک باعث پرتاب شدن گل‌ولای به اطراف می‌شود که گاهاً مقداری از آن بر روی بدنه دستگاه می‌نشیند. اگر نسبت ‌به این کثیفی بی‌تفاوت باشید، دستگاه شما خیلی زود به ‌طور کامل فرسوده می‌شود. با تمیز کردن بدنه کمپکتور از گل‌ولای طول عمر مفید دستگاه را افزایش می‌دهیم.
    • تمیز کردن هواکش موتور کمپکتور: قدرت انواع کمپکتور از طریق موتورهای احتراق داخلی تأمین می‌شود و همگی این موتورها نیاز به تأمین هوای کافی برای تکمیل پروسه احتراق هستند. البته همه موتورها فیلتر هوا کشی دارند. تمیز کردن فیلتر باعث باز شدن هوای موتور و عملکرد بهتر آن خواهد شد.
    • کنترل تمامی پیچ و مهره های کمپکتور: انواع کمپکتور دستگاه‌های کوبش خاک هستند. عملکرد این دستگاه‌ها به شکل ارتعاشی است. لذا در طول مدت کار طولانی دستگاه حجم ضربات کوبنده و ارتعاش بسیار زیادی تولید می‌شود. این مقدار عملکرد کوبش باعث باز شدن و یا شکستن اتصالات دستگاه خواهد شد. بازدید تمامی پیچ‌ها و مهره‌ها و یا اتصالات دستگاه برای اطمینان از شرایط کار اصولی دستگاه می‌باشد. هر گونه اتصال شکسته و یا باز شده باید در سریع‌ترین زمان ممکن تعمیر شود.

    سرویس هفتگی کمپکتور

    سرویس هفتگی از مراحل کلیدی در نگهداری این دستگاه می باشد. این سرویس مراحل کار ساده ای دارد و در کل انجام دادن آن چندان وقت گیر نیست. اما می تواند تاثیر کاملا مثبت در عملکرد امن و کارکرد مفید دستگاه داشته باشد. برای انجام مراحل سرویس هفتگی توصیه می کنیم که اقدامات زیر را انجام بدهید. 

    • روغن را خالی کرده و مجددا با روغن جدید پر نمایید.
    • تمیز کردن هواکش دستگاه

    سرویس ماهانه کمپکتور

    سرویس ماهانه نیز از دیگر نکات مهم در نگهداری این دستگاه می باشد. سرویس مهانه یک بازدید کوچک از قطعات و اتصالات دستگاه کمپکتور است. اما این بازید ساده تاثیر عمیق در عملکرد مطلوب و سالم و طول عمر مفید دستگاه کمپکتور دارد.  برای سرویس ماهانه کافیست به صورت دستی روغن دستگاه را تعویض نمایید.

    نکات مربوط به نگهداری موتور کمپکتور

    در نگهداری از دستگاه کمپکتور کوشا باشید. این دستگاه قدرتمند با وجود قدرت کوبشی زیاد یک دستگاه حساس است. عدم نگهداری مناسب این دستگاه می تواند باعث ایجاد خرابی های عمیق بشود. لذا توصیه می کنیم که در هر شرایطی حتما نکات مربوط به نگهداری موتور کمپکتور را رعایت کنید. این نکات از قرار زیر هستند:  

    • اولین کار قبل از هر بار روشن کردن موتور کمپکتور چک کردن میزان روغن موتور است. میزان روغن دستگاه باید به اندازه ای  باشد که زمانی که شما گژ روغن را از سمت جلو باز می کنید بتوانید سطح روغن را تا رزوه چهارم از بالا مشاهده کنید. کمبود روغن باعث عدم روانکاری مناسب قطعات متحرک دستگاه خواهد شد. عدم راونکاری به داغ شدن و خراب شدن موتور می انجامد.
    • محکم بودن پیچ هایی که موتور را به شاسی متصل می کند. در صورت شل بودن این پیچ ها میتواند در زمان کار شکستگی رخ دهد. پیچ های شل شده خطرناک هستند. زیرا باعث می شوند که دستگاه تحت ارتعاش خود قرار گرفته و به سرعت خراب شود.
    • سالم بودن تسمه های دستگاه چک شود. خراب بودن تسمه مانع از انتقال مناسب توان موتور به بخش کوبنده دستگاه می شود. در این صورت دستگاه تحت راندمان نا مطلوب کار میکند. 
    • محکم بودن پیچ هایی که باک موتور را به سر سیلندر متصل می کند. موقعیت نصب باک دستگاه را جدی بگیرید. شل بودن باک خطرناک است و می تواند باعث ریخته شدن بنزین شود. قطعا این شرایط خطرناک است و تهدیدی برای احتراق ناگهانی دستگاه است.  
       

    در صورتی که این موارد قبل از روشن کردن کمپکتور صفحه از سوی کارگران رعایت شود میزان استهلاک و خرابی دستگاه به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. با رعایت این نکات طول عمر مفید دستگاه به طرز چشمگیری افزایش پیدا میکند.  مخاطبان و مشتریان عزیز می توانند جهت کسب مشاوره و تعمیر دستگاه خود اینجا و برای خرید کمپکتور دستی و انواع کمپکتور اینجا کلیک نمایند.

    روش کار مناسب دستگاه برای کمپکت کردن خاک

    کمپکت کردن به‌ ظاهر فعالیت ساده‌ای است. در کل ماجرا قرار است با کوبش های متوالی سطح خاک را متراکم کنیم. اگر چه این ایده روش کار ساده‌ای است؛ اما در عمل با ده‌ها چالش همراه است. کوبیدن خاک به هیچ حالت فعالیت سبکی نیست. بلکه عملیات کاملاً سنگین و حرفه‌ای است که باید با رعایت تمامی نکات در روش کار اصولی انجام پذیرد. در غیر این صورت یا زمین کمپکت شده شرایط کوبش خوبی نخواهد داشت و یا دستگاه کمپکتور آسیب می‌بیند. نکات کلیدی در روش کار اصولی با انواع کمپکتور به‌ قرار زیر است.

    • هر سطح زمین خاکی را نمی‌توانیم از طریق دستگاه کمپکتور بکوبانیم. این دستگاه برای کار کردن در زمین‌های ناهموار طراحی نشده است. لذا باید به روش‌های مختلف مانند خاک برداری، جذب آب و... شرایط خاک را به ‌طور کامل یکپارچه و سطح زمین را یکدست کنیم. پس از مسطح شدن خاک فضای کافی برای حرکت کوبنده صفحه فلزی این دستگاه فراهم است.  
    • پس ‌از مسطح سازی، لازم است تا سطح زمین هدف را تا حد اشباع شدن آبیاری کنید و مدت 24 ساعت به حال خود رها سازید. آب جذب زمین شده و لایه‌های هوا را تخلیه می‌کند. در نتیجه فشرده‌سازی اثربخشی بسیار بهتری دارد. به آب بستن سطح خاک باعث می شود تا بعدها و طی مراحل فشرده سازی خاک فضاهای خالی به راحتی پر شده و خاک با شرایط متراکم تری ایجاد می شود. 
    • از دستگاه کمپکتور مناسب استفاده کنید. معیارها برای انتخاب انواع کمپکتور فراتر از مقدار مساحت زمین است. اگر چه مساحت اصلی‌ترین معیار است؛ اما مقدار عمق کوبش، جنس خاک، مقدار تخلخل خاک و هدف عمرانی از دیگر معیارهای شما برای کوبش خاک هستند تا به ‌این ‌ترتیب بهترین و مناسب‌ترین نوع دستگاه کمپکتور را تهیه کنید.
    • زمین تحت کوبش را فقط یک‌بار بکوبانید. کوبش مجدد باعث خرد شدن سنگدانه ها و تخریب لایه‌های فشرده شده می‌شود که در نهایت مقدار مقاومت خاک را از بین می‌برد.
    کوبش آسفالت با کمپکتور بنزینی
    • اگر از دستگاه کمپکتور برای کوبش سطوح آسفالتی استفاده می‌کنید، قطعاً با چالش چسبیده شدن آسفالت بر سطح زیرین صفحه کمپکتور مواجه هستید. می‌توانید از آغشته کردن صفحه‌ی فلزی به بنزین برای جلوگیری از چسبیده شدن دانه‌های آسفالت استفاده کنید.
    • در زمین گل‌آلود از دستگاه کمپکتور استفاده نکنید. زیرا صفحه سنگین دستگاه در داخل لایه‌های گل‌آلود گیر می‌کند. در روزهای بارانی نیز از کمپکت کردن زمین توسط دستگاه کمپکتور صرف ‌نظر کنید.

    بهترین شاسی کمپکتورهای بازار

    هر کمپکتور صفحه ای از بخش موتوری سوار بر یک شاسی ساخته ‌شده است. شاسی زمین کوب از مهم‌ترین بخش‌های فنی دستگاه است. شاسی باید ساختار مستحکمی داشته باشد تا تحمل وزن موتور، عملیات کوبش سنگین صفحات فلزی و همچنین راحتی در کار و سرعت عملیات مناسب را تأمین نماید. کیفیت ساخت و کارآیی شاسی ضامن عملکرد مطلوب و قدرتمند انواع کمپکتور است. در حال ‌حاضر بهترین شاسی‌های بازار عبارت‌اند از:

    • شاسی کمپکتور هیساکی ساخت کشور مالزی
    • شاسی کمپکتور میکاسا ساخت کشور ژاپن
    • شاسی کمپکتور کوپاژ ساخت کشور کره
    • شاسی کمپکتور هوپت ساخت کشور سنگاپور

    در کنار این برندهای مطرح که همگی ماشین سازهای قدرتمند و توانمند جهانی هستند، سری برندهای چینی و ایرانی نیز فعالیت می‌کنند. نوع شاسی و برند شاسی تأثیر مستقیم بر قیمت کمپکتور صفحه ای دارد. قاعدتاً برای عملکرد حرفه‌ای در کارکردهای طولانی‌ مدت و کوبش های سرسختانه نیاز به دستگاه کمپکتورهای خوش ‌ساخت با شاسی‌های مقاوم دارید. لذا در هنگام خرید کمپکتور، طراحی و برند شاسی را در نظر بگیرید.

    برای خرید انواع شاسی کمپکتور از برندهای اصلی با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت می‌توانید از خدمات فروش آنلاین سایت نیکا کورپ مجری فروش ماشین‌آلات مهندسی در سراسر کشور استفاده کنید. کارشناسان نیکا کورپ به شما برای انتخاب بهترین شاسی انواع کمپکتور در مناسب‌ترین شرایط کاری، خدمات مشاوره‌ای لازم را ارائه خواهند کرد.

    معیارهای طراحی کمپکتور در عملیات‌های کوبش

    کوبیدن فرآیندی است برای افزایش نیروی مکانیکی چگالی یک ماده. وقتی ماده‌ای را می‌کوبانید تا حد ممکن باعث فشرده شدن خواهید شد. این فشرده‌سازی از طرق کاهش فضای خالی میان ذرات تشکیل‌ دهنده ایجاد می‌شود. خاک و یا آسفالت مقدار قابل ‌توجه فضای خالی دارند. ساختار طبیعی خاک فرم متخلخلی است.

    کوبش سنگ با کمپکتور کانگورویی

    سطح زمین‌های بایر طبیعتاً متراکم است. در طول میلیون‌ها سال، بارش باران و تأثیرات جوی حجم تخلخل خاک را در سطح زمین کاهش داده است. اما در لایه‌های عمیق‌تر این‌گونه نیست. غالباً پس‌ از گودبرداری با سطح خاکی که متراکم نیست مواجه می‌شویم. این خاک استحکام و تراکم کافی برای ساخت سازه‌های سنگین عمرانی را ندارد. اضافه کردن خاک نیز از دیگر چالش‌های عمرانی است. این مشکل عموماً در فعالیت‌های راه‌سازی نمود پیدا می‌کند. زمانی‌که برای اصلاح زمین با هر هدف عمرانی مقداری خاک اضافه می‌شود. خاک اضافه شده حجم فضای خالی بسیار زیادی دارد. در چنین شرایطی نمی‌توانیم فعالیت‌های ساخت‌وساز داشته باشیم. زیرا خاک به اندازه کافی برای استقرار وزن سنگین سازه متراکم نیست.

    انواع کمپکتور برای فشرده سازی و متراکم کردن خاک طراحی شده‌اند. کمپکتورها با کوباندن ضربه‌ای خاک می‌توانند لایه‌های سطحی آن را متراکم سازند. اما برای این منظور به شبیه‌سازی فضاهای طبیعی نیاز دارند. تزریق آب به خاک نوعی شبیه‌سازی باران در طول سال‌ها می‌باشد. حضور آب فضای متراکم‌تری در خاک ایجاد می‌کند.

    در طراحی دستگاه کمپکتور صفحه ای از نوعی رتور گریز از مرکز برای ایجاد ارتعاش استفاده شده ‌است. این رتور قدرت گردش خود را از موتور دستگاه دریافت می‌کند و در امتداد ایجاد نیروی ارتعاش باعث لرزش شدید صفحه خواهد شد. حرکت ارتعاش تولید شده همراه با وزن دستگاه باعث حرکت رو به جلوی کمپکتور خواهد شد. برای طراحی هر دستگاه کمپکتور چهار معیار اصلی وجود دارد.

    • وزن استاتیکی
    • قدرت ضربه
    • نرخ ارتعاش
    • کنترل دستگاه

    انواع زمین کوب با طراحی هماهنگ این چهار معیار کار می‌کنند. وزن استاتیکی همان وزن صفحه کوبنده است. در کمپکتور قورباغه ای وزن کلی دستگاه وزن استاتیکی می‌باشد. قدرت ضربه معادله قدرت موتور در ایجاد ارتعاش است. قدرت ضربه در کنار وزن مناسب صفحه است که توان ارتعاش کوبنده و تأثیرگذار را تولید می‌کند. نرخ ارتعاش، فرکانس تولید ضربه است. به تعداد ضربه‌ها در طول یک دقیقه، فرکانس ارتعاش کوبنده دستگاه می‌گویند. هر اندازه دستگاه فرکانس ارتعاش بالاتری داشته باشد، تعداد ضربات بیشتری را در حین کار تولید می‌کند. لذا قابلیت کمپکت کردن بهتری دارد.

    اما در ایجاد نرخ ارتعاش محدودیت‌هایی وجود دارد. هر اندازه ابعاد صفحه بزرگتر باشد، مادامیکه از موتور قدرتمندتری استفاده شده‌ است؛ اما نرخ ارتعاش کاهش پیدا می‌کند. در نهایت قابلیت‌های کنترل دستگاه کمپکتور است که نحوه هدایت دستگاه و همچنین مقدار تنظیم سرعت دستگاه را در اختیار ما قرار می‌دهد.

    کوبش خاک با کمپکتور صفحه ای سنگین

    مقایسه عملکرد انواع کمپکتور صفحه ای و قورباغه ای

    انواع کمپکتور در دو مدل صفحه ای و قورباغه ای طراحی می‌شوند. هر کدام از این مدل‌ها توانایی کوبش خاک را دارند. در طراحی کمپکتور صفحه ای از ضربات صفحه برای کوبش استفاده شده‌ است. اما در طراحی کمپکتور قورباغه ای از جهش کلی دستگاه و استفاده از وزن دستگاه برای متراکم سازی خاک استفاده شده ‌است. در مقایسه، قابلیت‌های کاربردی این دو نوع کمپکتور متفاوت است. در این بخش به برخی از تفاوت‌های اساسی میان کمپکتور صفحه ای و قورباغه ای اشاره می‌کنیم.

    • فضای مورد استفاده: هر دو نوع کمپکتور صفحه ای و قورباغه ای برای کار در فضاهای محدود طراحی شده‌اند. با این ‌وجود قدرت مانور کمپکتور صفحه ای در فضاهای وسیع بهتر از کمپکتور قورباغه ای است. کمپکتور قورباغه ای فقط مخصوص کار در فضاهای باریک، حفره‌ها و چاله‌ها می‌باشد. در چنین فضاهایی نیز نمی‌توانیم از مدل‌های صفحه ای استفاده کنیم.
    • روش اعمال نیرو: اگر چه تکنیک کوبش هر دو نوع کمپکتور براساس ضربه توسط صفحه فلزی است؛ اما روش اعمال نیروی این دو با یکدیگر متفاوت است. در کمپکتور صفحه ای اعمال وزن با تراکم بالا صورت می‌گیرد. اما کمپکتور قورباغه ای اعمال نیروی کوبش با تمرکز بالا صورت می‌گیرد.
    • بازدهی کوبش: بازدهی کوبش کمپکتورهای صفحه ای و قورباغه ای نیز متفاوت است. کمپکتور صفحه ای برای کوبش در سطح وسیع طراحی ‌شده است. این دستگاه در فشرده‌سازی خاک‌های دانه‌ای مانند شن و ماسه مناسب است. اما کمپکتور قورباغه ای برای فشرده‌سازی عمیق در خاک طراحی ‌شده است.
    • طراحی صفحه کوبش: نوع طراحی صفحه کوبش کمپکتور صفحه ای و قورباغه ای نیز با یکدیگر متفاوت است. در طراحی کمپکتورهای صفحه ای از صفحه‌های فلزی بزرگ فراتر از ابعاد 0.5 متری استفاده می‌شود. اما در طراحی کمپکتور قورباغه ای از صفحه‌های فولادین کوچک تا حد ماکزیمم 30 سانتی‌متری استفاده می‌شود.
    • راندمان کار و یا بهتر بگوییم که سرعت اجرای کار کمپکتور صفحه ای از نمونه های قورباغه ای بهتر است. اما کوبش آنها از نوع طولی است و مناسب حرکت خطی در فضاهای باریک و طولانی طراحی شده است. اما در مقابل کوبش کمپکتور قورباغه ای به شکل نقطه ای است. بنابراین مناسب کار در فضاهای بسیار باریک و یا خیلی محدود هستند. 

    معیارهای سرعت در کارکرد کمپکتور صفحه ای

    کمپکتور صفحه ای از نوع خود کششی است. ارتعاش دستگاه به شکلی طراحی ‌شده است که علاوه‌بر کوباندن سطح خاک باعث جابجا شدن دستگاه نیز می‌شود. سرعت انواع کمپکتور از معیارهای کلیدی است. هر اندازه سرعت دستگاه بالاتر باشد، قابلیت سریع‌تری برای کوبش خاک دارد. دستگاه با سرعت بالاتر ظرفیت کوبندگی بهتری نیز دارد. اما سرعت انواع کمپکتور از معیارهای نسبی است. علاوه‌بر طراحی دستگاه، ابعاد صفحه، قدرت موتور، المان‌های دیگری نیز در سرعت انواع کمپکتور نقش بازی می‌کنند. شیب زمین و نوع مصالح نیز از جمله نکات تأثیرگذار در سرعت کوبش دستگاه کمپکتور هستند. قاعدتاً سرعت دستگاه در زمین‌های شیب‌دار و یا زمین‌ها با خاک چسبنده کمتر است.

    استفاده از کمپکتور صفحه ای در پیاده رو سازی

    قدرت ضربه‌زنی انواع کمپکتور چگونه ارزیابی می‌شود؟

    قدرت کوبش هر ضربه از معیارهای کلیدی در طراحی و کار با انواع کمپکتور است. این قدرت معرف قابلیت فشرده‌سازی خاک توسط دستگاه کمپکتور می‌باشد. عموم مدل‌های متداول در رنج قدرت کوبش 1.5 الی 3 تن طراحی می‌شوند. این بدان معنی است که دستگاه در هر بار کوبیدن خاک مقدار توان معادل با افتادن وزنه ای به مقدار 1.5 الی 3 تن دارد. البته نمونه‌های خاص با مقدار قدرت تا حد 8 تن نیز طراحی‌ شده است. معیار سنج قدرت ضربه براساس سه فاکتور تعیین می‌شود.

    • ابعاد صفحه
    • قدرت موتور
    • وزن دستگاه

    هماهنگی میان این سه فاکتور در طراحی انواع کمپکتور الزامی است. در نهایت قدرت کوبش، معیاری برای طراحی ایده‌آل دستگاه در این سه فاکتور کلیدی است. دستگاه در هر بار ارتعاش صفحات فولادین مقدار توان بسیار بالایی را بر روی سطح خاک می‌کوباند. قدرت این کوبش علاوه‌بر سطح خاک به سمت خود دستگاه برگشت داده می‌شود. در این حالت دستگاه در حال پذیرش دایمی ضربات است. از این ‌رو در عملکردهای طولانی‌ مدت دچار فرسایش می‌شود. لذا توصیه شده ‌است تا برای پرهیز از فرسایش و خرابی انواع کمپکتور به ازای هر سه ساعت کار متوالی به مدت 30 دقیقه استراحت به دستگاه داده شود. این استراحت برای خود شما نیز مفید است.

    دانه‌بندی مناسب برای کمپکت کردن چگونه است؟

    هدف از طراحی انواع کمپکتور برای فشرده سازی خاک است. اما دانه‌بندی تمام خاک‌ها یکسان نیست. خاک‌ها با دانه‌های درشت، ریز، شکسته، نوک‌تیز و حتی سنگلاخی را می‌توانیم فشرده‌سازی کنیم. ولی روش کار در این خاک‌ها متفاوت است. در بحث دانه‌بندی خاک مناسب برای کمپکت کردن، با معیارهای متعددی مواجه هستیم. سرعت حرکت دستگاه، مقدار انسجام خاک، مقدار توان ضربه‌ی دستگاه و... از معیارهای کلیدی هستند. لازم است تا مهندس سازه و یا اپراتور آگاه دستگاه قبل از آغاز کوبش خاک نوع دانه بندی خاک را بررسی نماید. این بررسی لزوما برای انتخاب کمپکتور مناسب نیست. بلکه برای تنظیم نوع کوبش دستگاه است تا از متراکم شدن خاک تحت تنظیمی مناسب و دقیق اطمینان داشته باشیم. 

    کمپکت کردن خاک که دانه‌های گردی ساده است. چنین خاکی را می‌توانیم به ‌سرعت فشرده‌سازی کنیم. زیرا دانه‌های خاک با ظاهر گرد مانع فشرده‌سازی نیستند. اما در مقابل دانه‌های ریز با ظاهر شکسته حضور دارند که کمپکت کردن آنها بسیار سخت است. زیرا دانه‌ها در مقابل نفوذ در هم مقاومت می‌کنند. برای فشرده‌سازی خاک در چنین شرایطی نیاز به مدت زمان بیشتری برای فعالیت کمپکتور داریم.

    استفاده از کمپکتور در پروژه های عمرانی

    قاعدتاً شرایط دانه‌بندی خاک تأثیر مستقیم بر چگونگی کمپکتور مناسب می‌گذارد. در کل استفاده از کمپکتور صفحه ای سبک و یا سنگین با توجه به شرایط دانه‌بندی خاک تعیین می‌شود. اما در یک دسته‌بندی کلی هر جا با مکان‌هایی در فضاهای محدود مانند کانال‌ها، راه‌های عبور لوله، کانال نصب کابل‌های مخابراتی، حفره‌ها و چاله‌ها و... مواجه باشیم، بهتر است از کمپکتور قورباغه ای استفاده کنیم. اما برای مکان‌ها با فضاهای گسترده استفاده از زمین کوب های صفحه ای توصیه شده ‌است. لذا مهم است که با توجه به نوع دانه‌بندی و فرم فضا وارد تصمیم برای خرید کمپکتور مناسب باشید.

    در ادامه قیمت انواع کمپکتور دستی را برای شما به نمایش گذاشته ایم و در مورد مهمترین نکات هنگام خرید کمپکتور و فروش آن بحث خواهیم کرد. همچنین مزایا و معایب و کاربرد آن ها را بررسی کرده ایم .همچنین می توانید قیمت کمپکتور قورباغه ای و کمپکتور صفحه ای هیساکی با موتور روبین را مشاهده کنید.

    کمپکتور صفحه ای با موتور بنزینی هوندا

    لیست قیمت کمپکتور

    کمپکتور دستگاه قدرتمند و موتوری شده فضاهای عمرانی است. قاعدتا در لیست ماشین آلات گران قیمت پروژه های عمرانی قرار می گیرد. اما قیمت این دستگاه به عوامل متعدد مانند نوع موتور، برند موتور، نوع و برند شاسی، ابعاد صفحه ، قدرت کوبشی و ظرفیت متراکم سازی دستگاه بستگی دارد. در این قسمت یک لیست قیمت کامل از انواع کمپکتور صفحه ای و قورباغه ای در اختیار شما قرار می دهیم تا بتوانید قیمت انواع کمپکتور را با یکدیگر مقایسه و انتخاب خود را به نتیجه برسانید. به این نکته توجه داشته باشید که به دلیل نوسانات بازار، امکان تغییر قیمت ها وجود داشته و شما همواره می توانید از طریق تماس با کارشناسان فروش شرکت نیکاکورپ از قیمت به روز کمپکتور مطلع شوید.

    نوع کمپکتورقیمت
    قیمت کمپکتور هیساکی با موتور هوندا ۶.۵ اسب10.000.000 تومان
    قیمت کمپکتور هیساکی با موتور روبین ۵ اسب10.400.000 تومان
    قیمت کمپکتور هیساکی با موتور شانری ۷ اسب10.500.000 تومان
    قیمت کمپکتور هیساکی با موتور راتو ۷ اسب10.700.000 تومان
    قیمت کمپکتور ویلسون با موتور هوندا ۶.۵ اسب11.500.000 تومان
    قیمت کمپکتور ویلسون با موتور روبین ۵ اسب11.7۰۰.۰۰۰ تومان
    قیمت کمپکتور ویلسون با موتور شانری ۷ اسب11.800.000 تومان
    قیمت کمپکتور ویلسون با موتور راتو ۷ اسب12.300.000 تومان
    قیمت کمپکتور قورباغه ای با موتور هوندا ۵ اسب52.000.000 تومان

     

    • خرید چه نوع کمپکتوری را پیشنهاد می کنید؟ صفحه ای یا قورباغه ای؟

      جهت پی سازی های معمول و پروژه های ساختمانی از دستگاه کمپکتور صفحه ای استفاده می کنند و این نوع کمپکتور را می توان به عنوان پراستفاده ترین و پرکاربردترین مدل کمپکتور دستی ارزیابی کرد. کمپکتورهای قورباغه ای جهت پروژه های خاص همچون کانال سازی و کار در فضاهای باریک با محدودیت فضا مورد استفاده قرار می گیرند.

    • میزان کوبش کمپکتورهای معمول به چه اندازه می باشد؟

      کمپکتورهای معمول که در اکثر پروژه ها به کار برده می شود، صفحه ای بوده که به میزان 1.5 تن ضربه می زنند. از محبوب ترین برندهای تولید کننده کمپکتور که در کشور طرفداران بسیاری دارد، کمپکتور هیساکی می باشد.

    • فاکتورمهم درهنگام خرید کمپکتور صفحه ای چیست؟

      در هنگام خرید کمپکتور باید به عواملی همچون میزان نیروی کوبش موردنظر، حجم کار و وسعت پروژه و نوع خاک، دانه بندی و درصد ترکیبات آن توجه کامل داشت.

    • چرا باید خاک را با کمپکتور فشرده کرد؟

      یکی از کاربردهای دستگاه کمپکتور، فشرده سازی خاک است. اما سوال اینجاست که این کار چه مزایایی دارد؟ فشرده سازی خاک با دستگاه کمپکتور مزایای زیادی دارد، به عنوان مثال می توان به بالا بردن ظرفیت تحمل بار در خاک، کاهش یخ زدگی و ثبات خاک اشاره کرد. علاوه بر این، با کاهش نفوذپذیری در خاک، از نشست آن نیز جلوگیری می کند.

    • مزایای کمپکتور صفحه ای چیست؟

      کمپکتورها در دو نوع صفحه ای و قورباغه ای وجود دارند که کمپکتور صفحه ای بسیار پرکاربردتر است. این کمپکتور دارای صفحات بزرگتری می باشد و از این رو می توان از آن در فضاهای بزرگتر به راحتی استفاده کرد. علاوه بر این، بزرگی صفحات کمپکتور صفحه ای باعث می شود تا آسیب کمتری به سطح خاک وارد شود. قیمت مقرون به صرفه در مقایسه با کمپکتور قورباغه ای و هم چنین کاربری و تعمیر و نگهداری آسان، از دیگر دلایل محبوبیت این کمپکتور است.

    • قیمت کمپکتورها به چه عواملی بستگی دارد؟

      کمپکتورها در توان ها و برندهای مختلفی عرضه می شوند و همین امر می تواند یکی از مهم ترین دلایل تفاوت قیمت آنها باشد. کشور سازنده ی دستگاه کمپکتور نیز در قیمت دستگاه متفاوت است. به عنوان مثال برندهای چینی دارای قیمت های معقول تری هستند.

    • چه عواملی نشانگر میزان کارایی دستگاه کمپکتور است؟

      عواملی هم چون ابعاد صفحه ی کمپکتور و مقدار نیروی وارده در هر بار ضربه، بر روی میزان کارایی کمپکتورها موثر هستند. دستگاه های کمپکتور در ابعاد مختلف و قدرت کوبش های متفاوت در بازار عرضه می شوند. هر چه ابعاد صفحه کوچکتر باشد، تعداد ضربات بیشتر خواهد شد و بر عکس.

    • برای طولانی تر شدن عمر دستگاه کمپکتور بهتر است چه اقداماتی انجام دهیم؟

      جهت طول عمر دستگاه کمپکتور و بهتر کار کردن آن بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر