خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

کمپکتور و کاربرد آن در راه سازی چیست؟

کمپکتور قرباغه ای یا پرشی

فهرست مطالب

کمپکتور یک ابزار مناسب و کاربردی در صنعت ساختمان و راه سازی می باشد. از کمپکتور برای فشرده سازی سنگ ها و خاک هایی که در روی زمین پهن شده اند استفاده می شود، کمپتور سنگ ها و خاک های زمین را فشرده می کند تا بعداز ساخت متلاشی و تخریب نشوند. کمپکتور همانند غلطک عمل می کند و کارایی های غلطک را دارد به همین دلیل مواقعی که غلطک در دسترس نباشد از کمپکتور به منظور فشرده سازی و هموار کردن سنگ ها و خاک های زمین استفاده می شود.

انواع کمپکتور:


به دلیل اینکه کمپکتور ها را شرکت ها و تولیدکننده های متفاوت تولید می کنند از نظر برند و اندازه و رنگ باهم تفاوت هایی دارند و در انواع و اقسام متنوعی در بازار موجودند. همچنین باید اشاره کرد که برای اینکه کمپتورها دارای سختی و سنگینی قابل توجهی باشند و از توانایی بالایی برخوردار باشند، صفحه ی کمپکتورها را از فولاد می سازند.   


کارایی کمپکتور ها همانند هم نیست و باید ویژگی های محیط را در نظر بگیریم. برای مثال برای محیطی با فضای اندک نمی توان از همان کمپکتوری استفاده کرد که برای محیط های بزرگ و برای کارهای زیرسازی استفاده می شود.بنابراین قبل از استفاده از کمپکتور باید به محیط و فضایی که نیازمند کمپکتور است توجه کرد و نوعی را انتخاب کنیم که مناسب فضای ماست که در ذیل به انواع کمپکتورها و کاربرد و ویژگی های هرکدام اشاره می کنیم. ابعاد صفحه کمپکتور ها از ۲۵×۲۵ تا ۶۵×۹۰ می باشد.

کمپکتور صفحه ای یا دستی:

 
از مناسب ترین و متداول ترین کمپکتور های مورد استفاده در پروژه های صنعتی و عمرانی می باشد.ازاین دستگاه برای کوبیدن و تراکم خاک و زیرسازی مناطقی مانند پیاده روها و جاهایی که امکان استفاده از غلطک وجود ندارد استفاده می شود.


کمپکتور قرباغه ای یا پرشی:


نام دیگر این کمپکتور، کمپکتور کانگورویی نیز می باشد چون عملکردش به صورت پرشی می باشد و با پرش هایی که انجام می دهد باعث چسبندگی زیاد خاک شده و با ضرباتی که به خاک وارد میکند ان را یک دست میکند و باعث فشرده سازی بسیار خوب خاک می شود. عملکرد کمپکتور قرباغه ای یا پرشی به صورت عمودی است بدین صورت است که پای ماشین، کمپکتور را بلند میکند و با ضربه های سخت و محکمی که برروی خاک میزند سبب فشردگی و چسبندگی عالی و سخت خاک می شود. البته باید این را در نظر گرفت که عملکرد این کمپکتور همانند کمپکتور صفحه ای با توجه به نوع و برندش و همچنین در فضایی که استفاده می شود متفاوت است و هنگام استفاده بایداین موارد را درنظر گرفت.

کمپکتور قرباغه ای یا پرشی


مقایسه ویژگی های کمپکتور های قورباغه ای وصفحه ای:


کمپکتورهای صفحه ای قیمت مناسب تری نسبت به کمپکتورهای قورباغه ای دارند.
برای خاک های بهم پیوسته از کمپکتورهای قورباغه ای استفاده می شود چون به دلیل صفحه ی کوچکتری که دارند برای خاک هایی که نیازبه فشرده سازی زیادی دارند مناسب است. هم چنین برای فضاهای باریک ومحل های کوچک نیز ازاین کمپکتور استفاده می شود.


کمپکتور صفحه ای برای خاک های دانه ای مناسب است چون به دلیل ارتعاشاتی که از خود تولیدمی کند دانه های خاک را حل می کند؛هم چنین برخلاف کمپکتور قرباغه ای که صفحه ی کوچکی دارد،کمپکتور صفحه ای به دلیل این که صفحه ی بزرگی دارد برای مکان ها وفضاهای وسیع وبزرگ کاربرد وعملکرد بسیار خوبی دارد.


کاربرد دستگاه کمپکتور در فعالیت های عمرانی و راه سازی:


همه مامی دانیم که اگر خاک فشردگی وچسبندگی لازم را نداشته باشد هنگامی که سازه ای برروی آن قراربگیرد به مرور زمان متلاشی وتخریب شده یاترک برمی دارد.به همین دلیل قبل از انجام سازه بر روی خاک باید باکمپکتور فشرده سازی خاک را انجام داد تامقاومت خاک بیشتر شده وازتخلخل وتخریب خاک بعدازساخت سازه برروی آن جلوگیری شود.پس در واقع اگر کمپکتور نباشد نمیشود عملیات عمران وراه سازی را به صورت موفقیت آمیز انجام داد.کمپکتور با فشرده سازی لایه های خاک هوای بین آن هارا ازبین برده وباعث افزایش مقاومت خاک می شود.


نحوه کار با دستگاه کمپکتور به چه صورت است:


قبل از کمپکت کردن محل موردنظر باید۲۴ ساعت قبل محل موردنظر را آب پاشی کرد تا آب جذب خاک شده و ته نشین شود. لازم به ذکراست که دلیل اینکه ۲۴ ساعت باید صبر کنیم تا آب جذب خاک شود این است که کمپکتور در خاک های گل آلود عمل نمی کند زیرا گل و لای خاک باعث کندی و یا حتی مانع حرکت و ضربات ماشین در خاک می شود به همین دلیل باید این نکات را قبل از شروع کمپکت کردن محل مورد توجه قرار داد.


گیج روغن و مخزن سوخت راقبل از روشن کردن کمپکتور چک کنید وهنگام سوخت گیری مراقب باشید که آب وارد باک ماشین نشود زیرابه باک ماشین آسیب می رساند؛ همچنین مطمئن شوید که لاستیک های ضربه گیر ماشین سالم است.


نکته ای بسیارمهم و حائز اهمیت برای فشرده سازی بهترخاک این است که وقتی کمپکتور را روشن کردید ابتدا طول مسیر را از ابتدا تا انتها طی کنید و سپس به نقطه اول برگشته و بار دیگر عرض مسیر را تا انتها طی کنید. این کار باعث فشرده سازی بهتر خاک ومقاومت زیاد آن می شود.


برای سالم ماندن اپراتورهای این دستگاه باید این نکته را درنظر گرفت که چون کار کردن کمپکتور با لرزش همراه است و لرزش این دستگاه از طریق دسته اش به پاها و بدن اپراتور منتقل می شود بهتر است که اپراتورها هر چند ساعت جای خود را با هم عوض کنند و اپراتور دیگری استراحت کند تا خدای نکرده شاهد آسیب به اپراتورها نباشیم. با توجه به مواردی که ذکر شد نتیجه میگیریم که قبل از کار با کمپکتور باید علم و دانش کافی در خصوص این دستگاه ها و چگونگی کار با آنها را به دست بیاوریم تا بتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم و مانع آسیب های جانی و مالی شویم.

کمپکتور صفحه ای سنگین با موتور بنزینی


قیمت کمپکتور:


قیمت کمپکتور باتوجه نوع موتوری که درهریک از آن ها به کاررفته متفاوت می باشد که بایداشاره کرد یکی از بهترین موتورها،موتور روبین است که در کمپکتورهای چینی و تایلندی و ژاپنی موجود است که قیمتشان باهم متفاوت است.

جمع بندی از کمپکتور و کاربرد آن در راه سازی

حال که به صورت مختصر و مفید با انواع وکارایی های کمپکتور آشناشدیم باید ذکر کرد که ازاین دستگاه درهر مکان وفضایی نمی توان استفاده کرد و باید از استفاده در محل هایی که در ذیل به آن اشاره می کنیم پرهیز نمود.


محل های فاقد تهویه: در مکان هایی که بسته است و تهویه ی مناسبی ندارد باید از استفاده از این ماشین پرهیز نمود زیرا گازی که از موتور کمپکتور خارج می شود دارای مونوکسیدکربن است و در صورت نبود تهویه باعث خفگی می شود.
در مکان هایی که موادی نگهداری می شود که احتمال جرقه وآتش سوزی وجود دارد نیز نباید از این ماشین استفاده نمود. 
همانطور که دربالا اشاره شد دستگاه کمپکتور در صنعت راه سازی و ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارد و باید هنگام استفاده از آن نکات ایمنی را رعایت کرد و در هر مکان و فضایی از آن استفاده نکنیم. کار با اینگونه دستگاه ها نیاز به مهارت و دانش خاص است و باید کسانی از آن استفاده کنند که دانش و مهارتش را دارند تا از وقوع حوادث پیش بینی نشده جلوگیری کرد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر