خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

آموزش ساخت بتن

ساخت بتن با عیار150 توسط بتونیر

فهرست مطالب

بتن یکی از اصلی ترین مصالح برای امور ساخت و ساز می باشد و می تواند مقاومت مطلوبی را از خود نشان دهد. بتن یک ماده مستحکم است و امروزه در سرتاسر شهر می توان تمام سازه های بتنی را مشاهده کرد. ساخت بتن نیاز به یک دانش اساسی دارد که باید بر اساس نوع سازه و نظر طراح باشد. لازم به ذکر است که آموزش ساخت بتن یکی از الزامات در امر ساختمان سازی است. تقریبا تمام فعالان عرصه ‌های گوناگون ساختمان سازی به نوعی خود را در تکاپوی فراگیری آموزش ساخت بتن قرار خواهند داد. چرا که می‌ دانند بتن خوب، همراه با یک نگرش علمی درست در کنار کسب تجارب لازم به دست خواهد آمد. در این مقاله از وب سایت نیکا کورپ به بررسی بتن و ساخت آن می پردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات لازم و کافی درباره نحوه ساخت بتن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه بتن :

بتن ماده ایی بسیار مستحکم می باشد که مقاومت فشاری مطلوبی دارد. مواد تشکیل دهنده بتن به صورت زیر است :

  • سنگدانه ( شن و ماسه )
  • سیمان
  • آب
  • افزودنی های مجاز

برای تهیه و ساخت بتن لازم است که تمامی موارد ذکر شده با یک دیگر ترکیب شوند اما باید بدانید که عیار بتن و میزان ترکیب این مواد در درست کردن بتن تأثیر بسزایی دارد و باید نسبت ترکیب آن ها با یک دیگر حفظ شود. باید بدانید که درست کردن بتن به دو روش انجام می گیرد که در زیر به آن ها اشاره می شود :

  • ساخت بتن به روش دستی
  • ساخت بتن با استفاده از دستگاه میکسر

ساخت بتن دستی چگونه می باشد ؟

در ابتدا باید بیان شود که بهتر است ساخت بتن با استفاده از دستگاه های مخصوص مانند بتونیر، میکسر های بتن و ... صورت گیرد به دلیل آن که دقت دستگاه ها در ساخت بتن بسیار بیشتر می باشد. حال باید بیان شود که برای ساخت بتن به روش دستی در ابتدا حوضچه ایی ایجاد می کنند و درون حوضچه آب می ریزند، سپس به آن شن و ماسه و سیمان را اضافه می کنند و با بیل شروع به هم زدن می نمایند و مواد را به خوبی با یک دیگر مخلوط می کنند تا به یک ماده به اسم بتن تبدیل گردد.

نحوه ساخت بتن با میکسر چگونه می باشد ؟

میکسر های بتن انواع و اقسام مختلفی دارد که بر اساس نوع پروژه در کارگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر می باشد که یک دستگاه میکسر دستی معمولاً ظرفیت اسمی ۳۰۰ لیتر را خواهد داشت و در هر مرحله عملاً می توان حجم ۲۵۰ لیتر بتن را تولید نمود. طراحی درصد اختلاط مناسب شرایط کارگاه به صورت تجربی در هر بار استفاده از میکسر معمولا ًحداقل نیم کیسه سیمان باید مصرف گردد و آب نیز به میزان مناسب ریخته شود و آب نباید از مقدار تعیین شده بیشتر یا کمتر باشد. بهتر است قبل از اضافه کردن شن و ماسه و سیمان آب داخل میکسر ریخته شود. اما برای بدست آمدن نتیجه مطلوب باید طرح اختلاطراحی شود و متناسب با فهم کارگران و وسایل اندازه گیری موجود ساده سازی شود. برای کارگر اضافه کردن مثلاً ۴۰ کیلوگرم شن داخل میکسر ملموس نمی باشد ولی ۱۰ تا بیل ملموس است. یا اضافه کردن ۳۰ لیتر آب؛ اگر با سطل آب داخل میکسر ریخته می شود می توانید حجم تقریبی در هر بار پر نمودن را محاسبه کنید و مثلاً اگر در هر بارسطل ۱۰ لیتر می گیرد پس باید ۳ تا سطل آب داخل میکسر ریخته شود.

آموزش ساخت بتن با عیار 350 در فضا های ساختمانی

به یقین می‌ توان بتن را مهم ترین متریال در دنیای امروزی با هدف ساخت سازه های ساختمانی در نظر گرفت. چرا که بتن از مقاومت بسیار بالا، دوام طولانی و سختی قابل توجهی در مقابل انواع شرایط آب و هوایی برای سالیان متمادی برخوردار است. وقتی یک سازه را همراه با یک اسکلت بتنی کرده ‌ایم، یقیناً عمری طولانی و مفید را برای آن سازه به ارمغان آورده ‌ایم؛ اما همین متریال سرسخت به این سادگی‌ ها سرسخت نخواهد شد. اینکه آب و شن و سیمانی را در هر بتنی، تحت هر شرایطی اختلاط کنیم و مدعی باشیم بتن ساخته ‌ایم، الزاماً بتنی مستحکم را خلق نخواهیم کرد. آموزش ساخت بتن یکی از الزامات در امر ساختمان سازی است. تقریبا تمام فعالان عرصه ‌های گوناگون ساختمان سازی به نوعی خود را در تکاپوی فراگیری آموزش ساخت بتن قرار خواهند داد. چرا که می‌ دانند بتن خوب، همراه با یک نگرش علمی درست در کنار کسب تجارب لازم به دست خواهد آمد.

ساخت بتن با عیار150 توسط بتونیر

ابزارهای کارآمد در ساخت بتن:

  • میکسر بتن برقی،
  • میکسر بتنی بنزینی
  • میکسر بتنی دیزلی

در واقع مسیر آموزش ساخت بتن که نیاز دائمی آن در مرحله فرآوری به تکان های طولانی و قدرتمند است، موجب شده تا تجهیزاتی مانند میکسر بتن برقی، بنزینی و... ابداع شوند و در سطح پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار گیرند. قیمت میکسر بتن با در نظر داشتن همین امکانات است که تدوین خواهد شد. قدرت، کیفیت و حجم در تعیین قیمت بتونیر نقش بسزایی دارند. از سویی دیگر در ساخت بتن با میکسر، به صرف اختلاط درصد های مشخصی از مصالح مقدماتی ساخت بتن، بتن مرغوبی تولید نخواهد شد. این ماجرا نیاز به کسب آموزش ساخت بتن دارد. آموزش ساخت بتن در ابتدا باید از مسیر فهم کامل متریال بتن حاصل شود.

چگونگی تعیین عیار در آموزش ساخت بتن

در آموزش ساخت بتن، اولین چیزی که باید بدانید مقوله عیار بتن است. اینکه می ‌خواهید بتن خود را تحت چه عیاری تولید کنید؟ در آموزش ساخت بتن هرگز نمی توانید یک عیار دلخواه و ابداعی داشته باشید. به دلیل آن که این معیار در ساخت بتن با میکسر یک معیار استاندارد شده است و همواره باید در طی تمام عملیات های ساختمانی این معیار ها را در نظر بگیرید.

اما این عیار بتن در آموزش ساخت بتن چگونه تعیین می شود؟

در پاسخ به این سوال باید موضوع را اینگونه مطرح ساخت که بتن در فاز ساختن آن همراه با اختلاط کامل متریال هایی مانند سیمان، شن، آب و گاها سنگریزه به دست خواهد آمد. عنصر سیمان نقش کلیدی در تشکیل یک بتن با استحکام بالا دارد. هر چه درصد سیمان در تناژی ثابت از بتن، بالاتر باشد، می‌ توان عیار بیشتری را برای بتن در نظر گرفت. درصد عیار ارتباط خاصی با نوع بکارگیری بتونیر برقی یا بتونیر بنزینی ندارد. بلکه یک معیار مشخص از مقدار سیمان در طرح اختلاط بتن است.

در آموزش ساخت بتن وقتی می‌ گوییم عیار بتن ۳۵۰ است، منظور آن است که در هر متر مکعب بتن از ۳۵۰ کیلوگرم سیمان استفاده شده است. البته درصد دیگر عناصر نیز با در نظر داشتن این ۳۵۰ کیلوگرم سیمان انتخاب خواهند شد. در آموزش ساخت بتن عیار ۳۵۰یک عیار معقول در ساخت سازه های مسکونی است. برای رسیدن به بتن مرغوب به جهت ساخت ساختمان های بلند مرتبه و یا سازه های صنعتی مانند سد ها و استراکچر های صنایع پتروشیمی و... باید از بتن با عیار های بالاتر مثلاً ۴۵۰ و... استفاده کرد. از سوی دیگر بتن با عیار 350 به جهت کار بتونیر برقی و یا بتونیر بنزینی در حجم های کوچک بسیار مطلوب می باشد.

کار با بتونیر در پروژه های بتن ریزی

اهمیت طرح اختلاط در ساخت بتن:

در آموزش ساخت بتن سعی در فراگیری طرح اختلاط است. مثلا ممکن است در ساخت بتن با میکسر بگویند که به ازای فلان تعداد بیل سیمان، فلان تعداد بیل ماسه لازم است. این جمله در سطوح جدی ساختمان‌ سازی از دهان برخی پیمانکاران خارج خواهد شد. در واقع آن ها مبحث طرح اختلاط سیمان را در آموزش ساخت بتن همراه یک فرمول دم دستی می کنند. چرا که در فضای ساختمانی نمی شود برای هر بار بتن سازی اقدام به وزن کشی سیمان و ماسه و... کرد. بلکه باید این ماجرا را همراه با یک مقیاس دیگر نمود. تعداد بیل و یا تعداد فرغون با در نظر داشتن مقدار وزنی که بیل و یا فرغون جابجا میکنند یک مقیاس منطقی و سهل در استفاده به نظر می رسد.

طرح اختلاط بتن، شالوده آموزش ساخت بتن است. این که چه میزان از سیمان تحت چه شرایطی با چه میزان از ماسه، آب و در چه سطحی از اختلاط قرار گیرند. این طرح اختلاط بسته به نوع بتن جنبه های متنوعی می گیرد. مثلاً طرح اختلاط شن ۶۵ درصد و ماسه ۳۵ درصد که می‌ تواند بتنی مطلوب فضا های فونداسیون را تامین سازد و در عوض طرح اختلاط با در نظر داشتن نسبت ۸۰ به ۲۰ از شن تا ماسه که درجات تضعیف تری از بتن را تولید خواهند کرد. در یک مقاله نمی ‌شود در بیانی کلی و علمی تمامی طرح اختلاط در آموزش ساخت بتن را مطرح نمود؛ اما می توان دور نمایی کلی از طرح اختلاط بتن با عیار ۳۵۰ که تقریباً عام ترین ساخت بتن با میکسر بتن می باشد را در بیانی مختصر تشریح نمود.

میکسر بتن در مدل های مختلف

آموزش ساخت بتن با طرح اختلاط ۳۵۰

برای آموزش ساخت بتن با چنین عیاری، قبل از هر چیز نیاز به یک دستگاه بتونیر برقی یا بنزینی خواهد بود. بتونیر برقی یا بتونیر بنزینی، فرقی نمی ‌کند. هر کدام از این دو می توانند در مراحل ساخت بتن با میکسر مفید واقع شوند.البته از آنجا که غالباً بتن با عیار ۳۵۰، یک بتن مطلوب در فضا های ساختمان سازی شهری است و این فضا ها حجم های بالایی از بتونیر را طلب نمی کنند، انواع بتونیر برقی به نسبت بتونیر بنزینی می تواند گزینه مطلوب تری باشد؛  چرا که قیمت بتونیر برقی به نسبت انواع قیمت میکسر بتن بنزینی بسیار کمتر می باشد. اما در مقوله آموزش ساخت بتن، انتخاب درصد درست متریال ها اهمیت بالایی دارد. برای ساخت بتن با عیار ۳۵۰ نیز نیاز به درصد های مشخصی از متریال های مقدماتی در ساخت بتن را داریم. برای این منظور به جهت ساختن هر متر مکعب از بتن با عیار ۳۵۰ خواهیم داشت:

  • وزن سیمان ۳۵۰ کیلوگرم
  • وزن آب با در نظر داشتن نسبت نیمه ۱۷۵ کیلوگرم
  • ماسه نشسته رودخانه ای با نسبت ۳۵ درصد از مصالح به مقدار ۶۵۶ کیلوگرم
  • ماسه شسته دستگاهی با نسبت ۲۰ درصد مصالح به مقدار ۳۷۵ کیلوگرم
  •  شن با ۴۵ درصد نسبت به مقدار ۸۵۰ کیلوگرم

در این بین اگر مصالح همراه با رطوبت باشند، باید مقدار این رطوبت تخمین زده شده و از مقدار درصد آب کاسته شود. از سوی دیگر درصد شن نقش پررنگی در مقدار مقاومت بتن خواهد گذاشت. البته می توان برای افزایش مقاومت، مقداری از افزودنی های متداول را در اختلاط بتن وارد ساخت. برای این منظور در یک حساب علمی و تجربی می توان میزان ۱۰۰۰ الی ۲۰۰۰ گرم مواد مکمل را به ازای هر ۱۰۰۰ کیلو سیمان در نظر گرفت.

ساخت بتن با بتونیر دنده زیر 250 لیتری

جمع بندی آموزش ساخت بتن:

در آموزش ساخت بتن در سطح کارگاه های ساختمانی نمی ‌شود با این دیدگاه علمی تمام مراحل ساخت بتن را به انجام رسانید. چرا که واقعاً نمی شود تمام مصالح را در ابتدای امر وزن نمود و در نهایت همه آنها را با هم اختلاط کرد. در ساخت بتن با بتونیر، این مقیاس در هنگام کار، وزن قابل حمل توسط بیل و فرغون می باشد. پس باید به ترتیب یک مقیاس دقیق از تعداد بیل و فرغون در آموزش ساخت بتن تدارک دید.

خب، در آموزش ساخت بتن در یک حساب سرانگشتی که همراه ساخت بتن با میکسر شده است، هر بیل می تواند در حدود سه کیلو سیمان را جا به جا کند. پس برای ساخت بتن با عیار ۳۵۰ توسط بتونیر برقی یا بنزینی نیاز به الی ۱۲۰بیل سیمان به ازای هر متر مکعب بتن خواهد بود. به شکل مشابه با فرض مقیاس فرغون در فضا های ساختمان سازی، می توان با در نظر داشتن ۶ الی 7 فرغون شن،  ۳ الی ۴ فرغون ماسه و 2 الی 3 فرغون سیمان مقدمات در ساخت بتن با عیار ۳۵۰ را تهیه نمود.  

میزان آب جهت ساخت بتن در بتونیر

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر