خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

اره موتوری جمع و جور بخریم یا نه؟

 اره موتوری

فهرست مطالب

 اره موتوری

وسایل و ابزارآلات فنی از واجبات برخی از مشاغل و کارها همچون نجاری، تأسیسات و باغبانی هستند. وسایل و ابزارآلات امروزی سبب افزایش سرعت و کارایی در کار می‌شوند و راندمان کار را بالا می‌برند. ابزارآلات فنی جای وسایل فنی کلاسیک و دستی را گرفته‌اند و کمتر از نیروی جسمانی استفاده می‌کنند.

در گذشته برای بریدن، هرس کردن و قطعه‌قطعه کردن چوب و درخت از انواع اره دستی استفاده می‌شد که زمان زیادی نیاز داشت. استفاده از اره‌های کلاسیک نیازمند نیروی دست و جسمانی بالا است و در حالی که وسایل جدید مجهز به موتور هستند و نیروی محرکه‌ی خود را از برق و انواع سوخت‌ها تامین می‌کنند.

اره زنجیری یا اره برقی یا اره موتوری نام نوعی اره است که با استفاده از الکتریسیته، نیروی هیدرولیک و یا اغلب توسط یک موتور دو زمانه کار می‌کند. اره زنجیری برای انجام کارهایی مانند هرس کردن  درختان میوه ، بریدن درختان خشک ، هرس درختان ، قطع و انداختن درخت در جنگل یا مزارع تولید چوب ، تهیه هیزم از درختان و سرشاخه ها به کار می رود . به عبارتی دیگر اره زنجیری یا همان اره موتوری وسیله ای است که بیشتر باغبانان از آن استفاده می کنند.

اره برقی یا به عبارت صحیح‌تر اره زنجیری نوعی اره‌ی قابل حمل مکانیکی است. این اره دارای یک زنجیر دوران کننده است که روی این زنجیر دندانه‌هایی برای برش قرار گرفته است. این اره برای کار با چوب و مخصوصا کار روی تنه و کنده درختان زنده یا قطع شده یا قطعات بزرگ چوب و همچنین هرس درختان استفاده می‌شود.

مشابه چنین ابزاری برای اولین بار در سال ۱۸۳۰ توسط پزشکی آلمانی برای بریدن استخوان ساخته شد که البته آن وسیله توسط نیروی دست کار می‌کرد. در ادامه و در دهه ۱۹۲۰ میلادی برای اولین بار اره زنجیری‌هایی که توسط نیروی برق یا بنزین کار می‌کردند به تولید رسید.

این اره در ایران با نام اره برقی معروف شده اما اره زنجیری عنوان صحیح‌تری برای این ابزار است چون همان طور که در ادامه نیز خواهیم گفت این وسیله ممکن است با برق، بنزین یا هر منبع انرژی دیگری کار بکند.

اگرچه اختراع این وسیله کمک زیادی به روند نابودی جنگل‌ها در سرتاسر دنیا کرده اما همچنان استفاده‌های مفید زیادی از آن می‌شود و در حوادث مختلف برای نجات جان افراد، باز کردن مسیر‌های بسته شده توسط درختان سقوط کرده، هرس درختان، بهره برداری پایدار از درختان جنگل، جلوگیری از انتشار آتشسوزی، و حتی برای ساخت مجسمه‌های چوبی یا یخی و بسیاری موارد دیگر کارکرد بسیار موثری دارند.

 

 اره موتوری

اره موتوری و کارکرد آن

اره زنجیری از یک مجموع تیغه‌ که به صورت یک زنجیر به هم متصل شده اند ساخته شده. این زنجیر معمولا از حدودا ۳۰ عدد تیغه تیز تشکیل شده  که  دور یک صفحه فلزی پیچیده شده و به دور همان صفحه دوران می‌کند. یک موتور بنزینی یا برقی دارد که انرژی لازم برای اره را فراهم کرده و توسط یک جعبه دنده این انرژی را به زنجیر منتقل می‌کند. موتور‌های بنزینی معمولا یک سیلندره و دو زمانه هستند که با کاربراتور کار می‌کنند.

در واقع اره‌ی زنجیری از انواع اره‌های حرفه‌ای و فنی است که دارای یک زنجیر بلند با دندانه‌های تیز و برنده است. این زنجیر حرکت می‌کند و سبب برش قطعات چوب می‌شود. گردش موتور این دستگاه سبب چرخیدن این زنجیر می‌شود و در نهایت قطعات برنده و ریز در چوب فرو می‌روند و چوب بریده می‌شود.

این زنجیر حول یک ورقه‌ی فلزی نازک می‌چرخد و سرعت‌های متفاوتی دارد طول ورقه‌ی فلزی در اره‌ی زنجیری میزان برش را تعین می‌کند. اگر فردی به دنبال برش تکه‌های کوچک است می‌تواند از نمونه‌های با طول کم استفاده کند ولی اگر فردی به دنبال برش قطعات چوب با قطر بالا است بهتر است از اره‌های زنجیری با طول بلند استفاده کند.

اره موتوری کار باغبانان و نجارها را دوچندان آسان کرده است. به کمک این دستگاه بدون صرف زمان زیاد در هر لحظه می‌توان چوب را تکه کرد. اره زنجیری که بانام اره برقی یا اره شارژی هم معروف است علاوه بر نجاری و باغبانی در آتش‌نشانی و برخی از کارهای صنعتی نیز کاربرد دارد. اره شارژی نیروی خود را از باتری تأمین می‌کند و به نسبت ظرفیت باتری توانایی چندین ساعت کار را دارد.

هنگام کار با اره‌ی زنجیری رعایت اصول ایمنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دندانه‌های این اره‌ها بسیار برنده و خطرناک هستند از این رو بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده برای آن‌ها کاور مناسب تهیه می‌کنند. بهتر است هنگام استفاده، اره به سمت خارجی گرفته شود و بخش برنده‌ی آن از بدن فاصله داشته باشد. برای خرید اره‌ی برقی باید به توانایی موتور، طول تیغه و سرعت حرکت زنجیر توجه کرد.

 

اره موتوری و کارکرد آن

انواع اره زنجیری (اره برقی) و کاربرد آنها

اره‌های زنجیری در انواع مختلفی ساخته می‌شوند اما به طور کلی بر حسب نوع موتور می‌توان آن‌ها را به چند دسته تقسیم کرد.

1- اره زنجیری بنزینی

اره زنجیری بنزینی معمول و متداول‌ترین نوع این ابزار است که در دستان افراد حرفه‌ای گرفته تا کسانی که به شکل موردی از این وسیله استفاده می‌کنند دیده می‌شود.

یک موتور دو زمانه بنزینی دارد که به کمک ‌ترکیب سوخت و روغن موجود روان کاری می‌شود. موتور‌های بنزینی عموما قدرتمند‌ترین نوع اره زنجیری ها هستند و در نتیجه سریع‌تر از سایرمدل‌ها کار می‌کنند.

اما در مقابل سنگین‌تر اند، صدا و لرزش بیشتری ایجاد می‌کنند و به سرویس و نگهداری بیشتری هم احتیاج دارند و به عنوان مثال تهیه روغن‌های مختلف و تهیه سوخت و تعویض به موقع فیلتر هوا و بنزین از جمله مواردی است که باید به طور منظم پس از کار با این نوع اره به آن‌ها رسیدگی بشود.

این نوع از اره برای کسانی که به طور مداوم و به عنوان یک ابزار حرفه‌ای با آن کار می‌کنند یا در محیط‌های با مساحت بالا و یا فضاهایی مثل جنگل که دسترسی به منابع انرژی به راحتی امکان پذیر نیست، مناسب‌ترین انتخاب است. طبیعی است که هر چه حجم موتور بالاتر باشد موتور قوی‌تر است.

2-  اره زنجیری برقی

اره زنجیری برقی از مدل‌های بنزینی کوچک‌تر اند. یک موتور برقی دارند که با یک سیم به برق متصل می‌شود بنابراین احتیاجی به سوخت و منبع سوخت (باک بنزین) ندارند.

از اره زنجیری‌های موتوردار دیگر ارزان‌تر اند، دود و صدای کمتری تولید می‌کنند و سبک‌تر هم هستند و به نوعی انتخاب بهتری برای افراد تازه کار و کسانی است که از این وسیله در خانه یا کارگاه خود استفاده می‌کنند.اما به خاطر وجود سیم، قدرت حرکت پایینی دارند و نمی‌توان به راحتی و درهر موقعیتی از آن‌ها استفاده کرد.

موتور الکتریکی موجود در این نوع ابزار قدرت کمتری در مقایسه با مدل بنزینی فراهم می‌کند، به همین خاطر برای کارهای محدود‌تری که نیاز به چنین قدرت زیادی نیست از آن‌ها استفاده می‌شود.در دستگاه‌های سیمی قدرت دستگاه با آمپراژ یا توان آن مشخص می‌شود.

3-  اره زنجیری شارژی

اره زنجیری شارژی یا بی سیم نوع دیگر اره زنجیری برقی است که به جای وصل شدن مستقیم به جریان برق در آن از باطری‌های قابل شارژ استفاده می‌شود.این مدل‌ها اگرچه به سوخت و سیم برق نیاز ندارند اما شارژ موجود در باطری بسیار محدود است و زمان زیادی نمی‌توان با این ابزار بی وقفه کار کرد به علاوه وزن زیاد باطری‌ها موجب سنگینی دستگاه هم می‌ شود.

می‌توان گفت این سری کم قدرت‌ترین نوع اره زنجیری‌های موتور دار است و معمولا برای کار‌هایی مثل هرس درختان یا بریدن درختان کوچک‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.قدرت یک اره زنجیری شارژی از روی ولتاژ آن معلوم می‌شود. همچنین این مدل گران‌ترین نوع از اره‌های زنجیری را تشکیل می‌دهد.

4- اره سر شاخه زن

یک نوع از اره زنجیری است که ممکن است برقی، شارژی یا بنزینی باشد. از یک اره زنجیری کوچک تشکیل شده که به یک پایه بلند متصل شده تا دسترسی به سرشاخه و شاخه‌های بلند درختان را امکان پذیر بکند.

 

انواع اره زنجیری (اره برقی) و کاربرد آنها

مزایای استفاده از اره زنجیری

•    اره زنجیری از یک مجموع تیغه‌ که به صورت یک زنجیر به هم متصل شده اند ساخته شده است.این زنجیر معمولا از حدودا ۳۰ عدد تیغه تیز تشکیل شده که دور یک صفحه فلزی پیچیده شده و به دور همان صفحه دوران می‌کند.

•    یک موتور بنزینی یا برقی دارد که انرژی لازم برای اره را فراهم کرده و توسط یک جعبه دنده این انرژی را به زنجیر منتقل می‌کند.موتور‌های بنزینی معمولا یک سیلندره و دو زمانه هستند که با کاربراتور کار می‌کنند.

•    علت اصلی محبوبیت این وسیله سرعت بالای آن است.

•    در مقایسه با اره دستی یک اره زنجیری سرعت بسیار بالاتری دارد به نحوی که می‌شود گفت کار با آن بیشتر از ۱۰ برابر سریع‌تر است.

•    به علاوه از آن جا که نیروی لازم برای اره کردن توسط یک موتور تامین می‌شود مقدار انرژی مصرف شده توسط نیروی انسانی در زمان کار به شدت کاهش پیدا می‌ کند که خود همین مسئله هم به تنهایی باعث بالاتر رفتن سرعت کار می‌شود.

•    در کنار مزایایی که این وسیله دارد موضوع ایمنی در زمان کار با آن از مسائل بسیار مهم است.

•    اره زنجیری ابزاری خطرناک به حساب می‌ آید و مطابق آمار‌ها فقط در ایالات متحده موجب بیش از ۳۰ هزار حادثه شده.

•    به علاوه این اره‌ها نیاز به نگهداری و تعمیرات دارند و باید به طور منظم تمیز کاری بشوند تا خرده‌های چوب و ذرات خاک اره وارد بخش‌های مکانیکی دستگاه نشود و آسیبی به بخش‌های مختلف آن نرساند.

•    طول تیغه اره از فاکتورهای مهمی است که می‌توان با توجه به آن یک اره مناسب برای کاربرد مورد نظر را پیدا کرد.

•    اره‌هایی که بلند‌تر اند برای بریدن چوب‌های با قطر بیشتر مناسب اند و کار را راحت‌تر می‌کنند.

•    اره‌هایی با طول ۱۵ تا ۵۰ سانتیمتر برای استفاده معمولی و اره‌های با طول بیش از ۵۰ سانتیمتر توسط کاربران حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

•    همچنین وزن دستگاه و توانایی بدن فرد هم از موارد مهمی است که خریدار در زمان تهیه ابزار باید به آن توجه بکند.

•    از نظر شکل دسته هم دو مدل مختلف وجود دارد.

•    یک مدل دسته بالای اره قرار گرفته که کنترل و تعیین مسیر حرکت دستگاه را از بالا امکانپذیر می‌کند و برای کسانی است که بالاتر از محل برش قرار می‌گیرند.

•    اما مدلی که دسته آن در پشت اره قرار گرفته برای استفاده روی زمین و در سطح محل برش مناسب‌تر است.

 

مزایای استفاده از اره زنجیری

در ابتدا شما باید بدانید که هدف شما از خرید اره موتوری چیست؟

انجام امور باغ شخصی خود مثل هرس درختان ، بریدن کنده ها یا اینکه شما تجارت و یا درآمدی در صنعت چوب دارید و روزانه ساعت های طولانی از اره موتوری خود جهت بریدن درختان و چوب ها استفاده می کنید.

اگر روزانه کار زیادی با اره موتوری دارید بهتر است سراغ برنده های ارزان در اره موتوری و اره موتوری های چینی نروید. بهتر است برندی را انتخاب کنید که امکان تهیه قطعات یدکی اره موتوری شما فراهم باشد. چرا که در حالت پر مصرف به دلیل کارکرد بالای اره موتوری قطعات پر اصطحکاک اره موتوری مانند :

پیستون اره موتوری ، رینگ اره موتوری ، سیلندر اره موتوری ، هواکش اره موتوری ، تیغه اره موتوری ، زنجیر اره موتوری ، اویل پمپ اره موتوری یا پمپ روغن اره موتوری ، اسپراکت اره موتوری و ... زودتر دچار خرابی میشوند و نیاز به تعویض این قطعات در اره موتوری شما بیشتر میشود. در نتیجه در انتخاب برند اره موتوری به شدت دقت کنید تا در آینده در تهیه لوازم یدکی اره موتوری به مشکل برخورد نکنید.

اما در صورتی که نیاز شما در حد کارهای روزمره باغ شخصی است و به طور مثال ماهی یکی دوبار از اره موتوری استفاده می کنید نیاز به انجام هزینه اضافی وجود ندارد و می توانید با انتخاب یک برند  اره موتوری چینی با کیفیت که یدکی آن هم در بازار موجود باشد.

برای اینکه بتوانید خرید موفقی در زمینه اره موتوری یا اره برقی داشته باشید، باید به نکات خرید اره موتوری یا اره برقی  توجه کنید.

•    نخستین موضوع مهم در خرید اره بنزینی توجه به قدرت تولیدی آن است.قدرت این اره با حجم موتور آن در ارتباط مستقیم است.

•     حجم موتور این اره با سی سی مشخص می گردد. هر چه عدد مربوط به حجم موتور بیشتر باشد، یعنی قدرت اره موتوری نیز بیشتر می شود.حجم زیاد  موتور در این اره ها به معنی سنگین بودن آن ها نیز هست.به گونه ای که هر چه قدر حجم موتور در اره موتوری افزایش یابد، به همان میزان وزن آن نیز افزایش خواهد داشت.حجم مناسب برای اره بنزینی بین 24  تا 64 سی سی قرار دارد.این حجم ضمن اینکه قدرت مناسبی برای کارکرد اره می باشد، وزن ایده آلی را نیز برای وسیله به همراه دارد.

•    در واقع این وزن، وزنی متوسط برای اره موتوری می باشد.

•    قدرت موتور در اره برقی بر حسب وات نمایش داده می شود.

•    در هنگام خرید اره برقی باید به میزان وات درج شده بر روی وسیله توجه نمایید.این موضوع نشان می دهد که اره برقی دارای چه میزان قدرتی است. هر چه عدد در نظر گرفته شده برای اره برقی بیشتر باشد، به همان نسبت قدرت تولیدی موتور آن بیشتر خواهد بود.

 

در ابتدا شما باید بدانید که هدف شما از خرید اره موتوری چیست؟

چگونه یک اره برقی یا اره موتوری خوب خریداری کنیم؟

خرید اره علاوه بر جنبه های اختصاصی، جنبه های عمومی نیز دارد. یکی از این جنبه ها مربوط به طول اره یا همان تیغه آن می باشد.این طول باید متناسب با نیاز شما انتخاب شود. به عنوان مثال اگر قصد دارید از این اره ها برای برش درختان قطور استفاده کنید،باید طول های بیش از 50 سانتی متر را برای اره انتخابی خود مد نظر قرار دهید.اگر بتوانید طول مناسب برای اره موتوری یا مدل برقی را تشخیص دهید، از خرید خود رضایت خواهید داشت.

 سایر نکات :

 اگر قصد دارید از اره برای کار در منزل استفاده کنید، احتمالاً می توانید آن را در نمونه هایی با طول کم انتخاب کنید.ضمن اینکه اگر قرار باشد این اره در اموری همچون باغبانی یا نجاری مورد استفاده قرار بگیرد، بهتر است در نوع طویل انتخاب شود.

 گزینه دوم برای انتخاب یک اره برقی یا اره موتوری مناسب، توجه به قدرت تولیدی آن هاست. این میزان قدرت بر روی هر دو نوع اره درج شده است.قدرت اره اتومات بر مبنای وات نمایش داده می شود. در اره های موتوری نیز این قدرت بر حسب سی سی قید می شود.

اگر شما این قدرت اره بنزینی یا برقی را متناسب با استفاده خود انتخاب کنید، دیگر نیاز به صرف انرژی بیشتر در حین کار نخواهید داشت.

 در گام سوم خرید خود باید بر روی نکات امنیتی مربوط به اره ها متمرکز شوید.به عنوان مثال باید اطلاعات کافی در مورد وسیله داشته باشید.یعنی بدانید چگونه باید با آن کار کنید یا اینکه چه افرادی می توانند با آن ها کار کنند.

همان طور که قبلاً گفتیم مدل برقی برای افراد آماتور و اره موتوری برای افراد حرفه ای مناسب می باشد.تجهیزات ایمنی مربوط به این اره ها شامل محافظ گوش، عینک، کلاه، کفش و لباس مناسب می شود.برای بالا رفتن ایمنی باید کلیه این وسایل را نیز در انتخاب اره برقی یا موتوری مورد توجه قرار دهید.

در گام چهارم به توان جسمی فردی که می خواهد از این اره استفاده کند، فکر کنید.همان طور که می دانید اره های بنزینی بسیار سنگین هستند. بنابراین هر کسی نمی تواند به عنوان کاربر آن ها مطرح شود.

 

چگونه یک اره برقی یا اره موتوری خوب خریداری کنیم؟

نتیجه گیری نکات خرید اره موتوری یا اره برقی

در پایان با جمع آوری مطالبی پیرامون تفاوت مدل برقی و مدل موتوری باید به این موضوع اشاره کنیم که هدف شما از خرید اره اهمیت زیادی دارد.به عنوان مثال برای کارهای تاسیساتی سبک یا کار در منزل از اره های برقی استفاده کنید.چون در این محیط ها هم منبع تامین شارژ اره دارید و هم می توانید اره را به خوبی جا به جا کنید.ضمن اینکه اگر به دنبال اره قدرتمند با کارایی بالا و سرعت زیاد برای شغل خود هستید، می توانید از اره موتوری پر قدرت کمک بگیرید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر