خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

بررسی عملکرد سمپاش های پشتی در کنترل آفت پیاز

بررسی عملکرد سمپاش های پشتی در کنترل آفت پیاز

فهرست مطالب

کشور ایران سراسر مهد رشد و پرورش گیاهان و تهیه خوراک مختلف مناسب انسان ها، حیوانات، دام و طیور است. به خوبی می دانیم که آب و هوای غنی این سرزمین و نوع خاک حاصلخیز آن بستری مناسب جهت پرورش انواع گیاهان خوراکی، سبزی ها و محصولات متنوع کشاورزی و زراعی است.

اما آنچه که صنعت کشاورزی در این کشور را با چالشی جدی مواجه می سازد، خسارات وارد شده توسط آفات به گیاهان و کاشته های کشاورزان است. سالانه بخش زیادی از مزارع، باغ ها، زمین ها کشاورزی و یا شاید حتی گلخانه ها با آفات، حشرات و سایر موارد تهدید کننده از این قسم سر و کار دارند.

در بین محصولات کشاورزی پربازده و مرغوب کشور، پیاز یکی از آن محصولاتی است که هر ساله در حجم بسیار وسیعی تولید و به سرتاسر کشور عرضه می گردد. حتی در بخش صادرات نیز موفق بوده و توانسته است به عنوان محصولی درجه یک و مرغوب در صادرات ایفای نقش نمایند.

اما آفات و رویش علف های هرز آسیب زننده به این گیاه، همچنان به عنوان یک چالش جدی و دغدغه ای مهم برای کشاورزان محسوب می شوند.

امروزه برای در امان نگاه داشتن پیاز از شر آفت رایج و مرسومِ آن که تریپسِ پیاز نام دارد، از سمپاش های پشتی استفاده می کنند. این نوع آفت یا همان تریپسِ پیاز معمولا در قسمت پایینی گیاه در آن ناحیه که برگ ها به یکدیگر چسبیده‌اند، تشکیل شده و لانه می کند.

سپماش های پشتی مناسب ترین ابزار برای سمپاشی این ناحیه از گیاه هستند. لذا کنترل آفت پیاز به وسیله این سمپاش ها صورت می گیرد. بنابراین به عنوان یک فعال حوزه کشاورزی، به خصوص اگر در زمینه پرورش محصول پیاز دستی بر کار داشته باشیم، لازم است از نتیجه حاصل از بررسی عملکرد سمپاش های پشتی در کنترل آفت پیاز مطلع باشیم.

بررسی عملکرد سمپاش های پشتی در کنترل آفت پیاز

آشنایی با انواع سمپاش پشتی قابل استفاده برای سمپاشی پیاز

به طور کلی از سمپاش های پشتی زیر می توان برای کنترل آفت پیاز و سمپاشی زمین های پرورش پیاز استفاده کرد:

-         سمپاش موتوری پشتی لانس دار

-         سمپاش موتوری پشتی اتومایزر

-         سمپاش موتوری پشتی میکرونر

-         سمپاش موتوری پشتی الکترو استاتیک

اما این نوع سمپاش پشتی را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی بررسی کرده و مورد ارزیابی قرار داد. برای مثال می توان آن ها را از جهات زیر سنجید:

-         اندازه قطره های سم خارج شده از سمپاش

-         حجم و میزان تراکم قطره های خارج شده از سمپاش

-         الگوی پاشش سم توسط سمپاش

-         کیفیت پاشش سم توسط سپماش

-         درصد تاثیر گذاری سم خارج شده از سمپاش بر روی تریپسِ پیاز

و مواردی از این دست که هر کدام را باید طی یک دوره سمپاشی در شرایط یکسان و منصفانه برای هر سمپاش پشتی سنجید و بررسی کرد.

بررسی عملکرد سمپاش پشتی موتوری در کنترل آفت پیاز

سمپاش های پشتی موتوری در مقایسه با نوع دستی آن ها برای کنترل آفت پیاز، ابزار مناسب تر و کارآمدتری هستند. اندازه قطرات خروجی از سمپاش پشتی موتوری و همچنین تراکم این قطرات بسیار مناسب تر از خروجی سمپاش دستی است. به این ترتیب شرایط ایده آلی را برای مبارزه با انواع آفت پیاز به خصوص تریپس پیاز فراهم کرده است.

از جمله مزیت های سمپاش پشتی موتوری که در بررسی عملکرد آن برای سنجش میزان کنترل آفت پیاز تاثیر گذار بوده است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-         وجود یک دسته قابل چرخش برای تعیین میزان قدرت پاشش محلول و تنظیم فشار آن.

-         وجود یک نازل برای تعیین پاشش محلول بر روی سطح وسیع تری از زمین زراعی و کشاورزی.

-         مصرف سوخت بسیار پایین در این سمپاش های پشتی.

-         توانایی پمپاژ بالا تا ارتفاع 6 متر که در صورت نیاز می تواند برای کاربران یک امتیاز ویژه محسوب شود.

-         قیمت سمپاش موتوری که نسبت به کارایی آن بسیار مقرون به صرفه است.

بررسی عملکرد سمپاش موتوری دو زمانه در کنترل آفت پیاز

با توجه به تعریف فیزیکی موتور دو زمانه، به خوبی می دانیم که دلیل این شیوه نامگذاری برای این قبیل موتورها، روشن آن ها در دو مرحله می باشد. درواقع در یک مرحله سوخت فشرده شده و در مرحله بعدی به انفجار می رسد تا به این ترتیب موتور روشن شده و دستگاه آماده استفاده می گردد.

از این رو استفاده از سمپاش موتور دو زمانه در کنترل آفت پیاز با توجه به روش عملکرد موتور این دستگاه، مزایا و محدودیت هایی دارد که برخی از بارز ترین آن ها به شرح زیر است:

-         سمپاش موتوری دو زمانه یک سمپاش سبک وزن است. به خوبی می دانیم که زمین های زراعی و محوطه های کشت پیاز نیز، معمولا از وسعت قابل توجهی برخوردار هستند. بنابراین استفاده از این نوع سمپاش برای مبارزه با آفات پیاز و حفظ این گیاه می تواند از نظر وزن معقول جهت جا به جایی، کارآمد و مناسب باشد.

-         از طرفی سمپاش موتوری دو زمانه نسبت به مدل های دیگری از موتورهای تعبیه شده در این ابزار، مقرون به صرفه تر بوده و از قیمت مناسب تری برخوردار است. این موضوع می تواند برای کسانی که قیمت سمپاش موتوری برای آن ها مهم است و بودجه محدودی برای تهیه این ابزار دارند، حائز اهمیت باشد.

-         سمپاش موتوری دو زمانه سیستم چندان پیچیده‌ای ندارد. برای همین اگر این سمپاش دچار آسیب شود یا نیاز به تعمیرات و عیب یابی داشته باشد، خود کاربر نیز اگر اندک اطلاعاتی در زمینه های فنی داشته باشد، می تواند آن را باز کرده و به تعمیرش بپردازد.

 

بررسی عملکرد سمپاش موتوری دو زمانه در کنترل آفت پیاز

 

جمع بندی

هر گیاهی از آنجایی که یک موجوده زنده است، برای حیات خود در این هستی قوانینی دارد. بنابراین زمانی که ما قصد پرورش و کشت آن را داریم، باید پیش از خرید یا تهیه هر ابزار و ملزوماتی، ابتدا به خوبی با روح این گیاه آشنا شده و دریابیم که برای حیاتش چه شرایطی لازم است.

پس باید بدانیم چه میزان دمایی را دوست دارد، از چه آب و خاکی خوشش می آید و چه خطراتی زیستنش را تهدید می کند. نوع آفاتی که می توانند آن را از پا در آورند و یا نتیجه زیستنش را برای انسان بی حاصل کنند باید شناسایی و بررسی شوند تا به این ترتیب بتوان ابزارهای مناسب برای مبارزه با آن ها را تهیه کرد.

از این رو کنترل آفت پیاز بدون آنکه بدانیم:

-         وسعت زمینی که پیاز را در آن کشت کرده ایم چه قدر است؟

-         آفات از کدام قسمت پیاز شروع به شیوع و پرورش می کنند؟

-         آفات به چه نوع سمی برای مبارزه نیاز دارند؟

-         چه نوع سمپاشی برای رساندن این سم به آفات مناسب است؟

-         و اطلاعاتی از این قبیل

درواقع عملی غیر ممکن است یا سبب می شود هزینه های سنگینی را برای انجام کاری که می توانست کم هزینه تر انجام پذیرد، متقبل شویم.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر