خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

تفاوت الیاف بتن فولادی، شیشه ای و پلیمری در چیست؟

فهرست مطالب

خرید الیاف بتن در پروژه های مختلف ساختمانی

در هر یک از پروژه ها و عملیات های ساختمانی نیاز است که به منظور مقاوم سازی ساختمان ها حتما از الیاف های بتن استفاده شود. اما این که از کدام نوع الیاف های بتن بهتر است در عملیات های مختلف ساخت و ساز استفاده شود؛ کاملا بستگی به نوع پروژه مورد نظر دارد که بر حسب نوع ساختمان و پروژه ساختمانی بهتر است از انواع مختلف الیاف بتن به خوبی استفاده نمود.

بهتر است پیش از خرید الیاف بتن به این مسئله توجه شود که هر یک از این انواع الیاف بتن که از آن ها صحبت خواهد شد؛ کاربردهای خاص خود را دارند و هر یک از آن ها را می بایست در مصارف خاص خود مورد استفاده قرار داد.

در همین راستا با توجه به نوع مصرفی هر یک از این الیاف های بتن در ادامه ضمن یادآوری انواع الیاف بتن به بحث مقایسه ای در خصوص سه نوع از الیاف های بتن خواهیم پرداخت و آن ها را با یکدیگر در جنبه های مختلف مقایسه خواهیم نمود تا در نهایت به تفاوت میان الیاف بتن فولادی، شیشه ای و پلیمری به عنوان سه نوع الیاف بتن خواهیم پرداخت.

پس اگر قصد خرید الیاف بتن دارید؛ با ما همراه باشید.

انواع الیاف بتن و به کار گیری هر یک از آن ها در مصارف مختلف

امروزه از الیاف های بتن مختلف و متنوعی استفاده می شود که هر یک از آن ها را در مصارف متعدد و مختلفی مورد استفاده قرار می دهند. با توجه به این مسئله که انواع و اقسام مختلفی از الیاف های بتن وجود دارد؛ بهتر است هر یک از آن ها را متناسب با نوع ساخت و ساز ساختمانی خود مورد استفاده قرار دهید.

چرا که به طور کلی در برخی از ساختمانی نیاز به یک نوع از الیاف بتن حس می شود و در برخی دیگر از ساختمان ها نوع دیگری از الیاف های بتن را مورد استفاده قرار می دهند. به همین جهت است که بهتر است شناختی کلی نسبت به انواع الیاف بتن داشته و هر یک از آن ها را درست در جای مناسب خویش مورد استفاده قرار داد.

از جمله انواع مختلف الیاف های بتن که سعی بر معرفی و مقایسه آن ها با یکدیگر در این برگ نوشته داریم؛ می توان به الیاف شیشه ای، فولادی و پلیمری اشاره داشت که با توجه به تفاوتی که میان هر یک از این الیاف های بتن وجود دارد؛ می توان به شناخت نسبی و کامل تری نسبت به هر یک از این الیاف های بتن دست یافت که مسلما در تصمیم شما مبنی بر خرید انواع الیاف بتن می تواند تأثیرگذار باشد.

وجوه تفاوت میان الیاف های بتن فولادی، شیشه ای و پلیمری

همان طور که اشاره شد؛ میان هر یک از الیاف های فولادی، شیشه ای و پلیمری اختلاف هست و هر یک از آن ها را در مصارف متعدد خاص خود مورد استفاده قرار می دهند. به جهت آشنایی با هر یک از این الیاف ها، ابتدای امر هر یک از آن ها را تعریف نموده و سپس بعد از آشنایی اولیه با هر یک از آن ها به ارائه وجوه تفاوت آن ها خواهیم پرداخت.

الف): الیاف بتن فولادی: الیاف بتن فولادی سبب شکل گیری بیشتر بتن می شود و از مقاومت فشاری و کششی و برشی و پیچشی متفاوتی در مقاومت ساختمان مورد نظر برخوردار می باشد. به این صورت که مقاومت فشاری الیاف فولادی درصد ناچیزی افزایش می یابد ولی در عین حال مقاومت کششی آن خیلی مشهود می باشد و مقاومت خمشی بیشتر از این دو می باشد.

به همین جهت از الیاف بتن فولادی بیشتر در سازه های بتنی نظیر: روسازی باند فرودگاه ها و بزرگراه ها، ساخت پل، کف های صنعتی، تونل و معادن و... استفاده می شود.

ب): الیاف بتن شیشه ای: استفاده از الیاف شیشه ای در بتن سبب مقاومت های خمشی، کششی و فشاری بتن می شود و سبب می شود تا از ایجاد ترک خوردگی بتن جلوگیری به عمل آورده شود و دوام بتن به میزان بسیار زیادی افزایش یابد.

میزان جذب انرژی در الیاف شیشه ای بتن زیاد و محسوس است و استفاده از آن ها سبب صرفه جویی در میزان هزینه های ناشی از تعمیر و نگهداری بتن می شود. عمده ترین کاربرد الیاف شیشه ای بیشتر به جهت زیباسازی و نماسازی ساختمان است که در صنعت ساخت و ساز از آن در جهت ساخت نمای ساختمان ها استفاده می شود.

ضمن اینکه این نوع از الیاف ها غیر قابل احتراق و به اصطلاح نسوز هستند و در برابر ضربه بسیار مقاوم می باشند.

ج): الیاف بتن پلیمری: الیاف بتن پلیمری که الیاف پلی پروپلین یکی از انواع آن به شمار می آید؛ از دیگر انواع مختلف الیاف های بتن می باشد که ویژگی منحصر به فرد این نوع از الیاف ها در قیاس با سایر الیاف های دیگر مسئله اقتصادی آن هاست که در قیمت های مقرون به صرفه تری عرضه می شوند.

این نوع از الیاف ها نیز از بروز هر گونه ترک خوردگی در بتن جلوگیری می کنند و سبب افزایش مقاومت کششی و خمشی و جذب انرژی می شوند.

ویژگی دیگری که در این نوع از الیاف ها بسیار چشمگیر می باشد؛ مسئله انعطاف پذیری آن هاست که می توانید آن ها را به صورت یکنواخت مورد استفاده قرار دهید و از خواص فیزیکی آن ها نهایت بهره را ببرید.

همان طور که اشاره شد؛ هر یک از این الیاف ها برای مصارف مختلف خاص خود مورد استفاده قرار می گیرند. به این صورت که الیاف شیشه ای را بیشتر به منظور زیباسازی و الیاف فولادی را بیشتر به منظور راه سازی و پروژه های شبیه به آن و الیاف پلیمری را بیشتر به جهت توجیه اقتصادی آن ها در مصارف مختلف مورد استفاده قرار می دهند.

بنابراین در صورتی که می خواهید هر یک از این الیاف ها را برای خود خریداری نمایید؛ بهتر است پیش از هر گونه تصمیم مبنی بر خرید الیاف بتن مورد نظر هر یک از این کاربردها و کارایی های لازم الیاف های بتن را در نظر داشته باشید و سپس اقدام به خرید کنید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر