خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

حداکثر اسلامپ مجاز با روان کننده بتن به چه میزان

فهرست مطالب

حداکثر اسلامپ بتن مجاز با روان کننده چیست؟

آزمایش اسلامپ بتن یک روش ساده و کلیدی برای تشخیص میزان روان بودن بتن است. میزان قوام بودن و یا سطح روان پذیری بتن یکی از معیارها در کارایی آن است.

این معیار نشان می‌ دهد که بتن در صورت شناور شدن در فضای ساخت و ساز شما تا چه اندازه قابلیت هموار شدن دارد. برای آنکه بتوانند یک شرایط ایده ‌آل را برای سطح قوام بتن مطرح سازند، عدد اسلامپ بتن را معرفی می ‌کنند.

در نظر داشته باشید که رابطه اسلامپ و مقاومت بتن مطرح است. عدد اسلامپ بتن باید در یک محدوده مشخص باشد تا بتن تولید شده را برای حضور در فضای ساخت و ساز قبول کنیم. در این بین اگر عدد اسلامپ بتن در رنج استانداردی قرار نگیرد، چه باید کرد؟

عدد اسلامپ بتن معرف چیست؟

عدد اسلامپ بتن یک معیار ساده است که با استفاده از یک روش ساده حاصل می شود و به طور کلی معرف سطح روان بودن بتن می باشد. عدد اسلامپ بتن بزرگ خبر از یک بتن روان دارد.

چنین بتنی را نمی ‌توان برای ساخت سازه های بتن مسلح به کار برد. البته رابطه اسلامپ و مقاومت بتن نیز در این عدد بالا نقش بازی میکند. بهرحال عدد زیاد خبر از یک بتن با درصد آب بالایی دارد. لذا با بهره ‌مندی از افزودنی ‌هایی سعی در افزایش قوام بتن دارند. به این ترتیب می ‌توان با کاهش عدد اسلامپ بتن، سطح قوام آن را در یک رنج استاندارد شده قرار داد.

اما برای آن سوی ماجرا چه باید کرد؟ زمانی که عدد اسلامپ بتن بسیار کم است. در این حالت قوام بتن بسیار بالا است. به طور ساده با بتنی که بسیار غلیظ با سطح گرانروی بالا است، مواجه هستیم. چنین بتنی را نمی توانید به سادگی توسط تجهیزات انتقال پمپ راهی فضاهای ساخت و ساز کنید.

از طرفی این بتن غلیظ نمی ‌تواند به راحتی و کاملاً صحیح در سطح فضای ساخت و ساز شما به حرکت درآمده، تمام حجم هدف را به شکل یکنواخت بپوشاند. از این رو هرگز نمی توانید از یک بتن با عدد اسلامپ بتن بالا در سطح عملیات های ساخت و ساز استفاده کنید. اما در صورت مواجه بودن با چنین بتنی، راهکار اصولی چه چیز است؟

عدد اسلامپ بتن باید در کلاس کاربری بتن قرار بگیرد

هر بتنی که تولید می ‌شود، با هدف استفاده در یک فضای ساخت و ساز تولید شده است. در نتیجه باید مشخصه های تعریف شده ای داشته باشد. از طرفی هر بتنی که تولید شده است، قطعاً دارای عدد اسلامپ بتن مشخصی است. اما هر عدد اسلامپ بتن را نمی توانید مقداری بالا و یا پایین در نظر بگیرید.

برای بتن، کلاس های کاربری متنوعی در نظر گرفته ‌اند. در نتیجه نوع کاربری ای که نوع بتن را مشخص خواهد کرد، معرف عدد اسلامپ بتن خواهد شد. لذا وقتی می‌ دانیم که کلاس کاری بتن کدام است، منطقی تر می توانیم تصمیمی در باب استاندارد بودن عدد اسلامپ بتن داشته باشیم. عدد اسلامپ بتن را در ۵ کلاس کاربری متفاوت تنظیم کرده اند.

-         کلاس کاری S1 که برای استفاده در پیاده رو ها و یا بسترهای لوله کشی کاربرد دارد و عدد اسلامپ بتن آن در محدوده 10 الی 40 میلیمتری قرار می ‌گیرد.

-         کلاس کاری S2 که برای استفاده در پی های نواری ساده و یا دال های بتنی کف پارکینگ ها کارایی دارد و در محدوده 50 الی 90 میلیمتری قرار می گیرد.

-         کلاس کاری S3 که برای استفاده در پی ریزی کانال ها و یا اسکلت سازه های ساده ساختمانی کارایی دارد و در محدوده 100 الی 150 میلیمتری قرار می گیرد.

-         کلاس کاری S4 و S5 که در سطح تخصصی برای ایجاد سازه ‌های تخصصی کاربرد دارد و محدوده آن در مقدار 160 میلیمتر به بالا در نظر گرفته شده است. این کلاس کاری را باید با حضور یک متخصص بتن ساخته و استفاده کنید.

با درک این کلاس‌ های کاری کاملاً متوجه هستید که عدد اسلامپ بتن یک مقدار نسبی است. مقداری که با توجه به نوع کاربری در باب بالا و پایین بودن آن تصمیم ‌گیری خواهد شد. حال اگر با درک تمام این مفاهیم در انواع کلاس کاری باز هم با یک بتن در عدد اسلامپ بتن بالایی مواجه بودیم، راه ‌حل در اصلاح بتن چه چیزی است؟

چگونه عدد اسلامپ بتن را افزایش می ‌دهند؟

بتنی که بسیار چگال است دارای عدد اسلامپ بتن پایینی است. این بتن در آزمایش اسلامپ بتن از مقدار نشت بسیار اندکی برخوردار خواهد شد. چنین بتن متراکم و کاملاً فشرده ای را نمی توانید به راحتی در سطح فضای ساخت و ساز بگسترانید.

پس باید عدد اسلامپ بتن آن را اصلاح کنید. طبعا اگر بتوانید بتن را رقیق تر کرده، سطح گرانروی بالای آن را کاهش دهید، عدد اسلامپ بتن افزایش پیدا می کند.

از آنجایی که سطح روانروی بتن به مقدار آب به کار رفته در مراحل ساخت آن وابسته است، در نتیجه اولین دیده در روان سازی بتن، افزودن آب به حجم بتن آماده شده می باشد. اما این کار تنها در شرایط خاص آن هم با اجازه دستورالعمل کتبی از جانب پیمانکار ساخت بتن صورت می‌ گیرد.

افزودن آب به حجم بتن باعث روان شدن آن خواهد شد. اما طرح اختلاط بتن را تحت تاثیر قرار می دهد. به هر حال هر بتنی در مقدمات ساخت توسط مجری سازنده بتن در نسبت درستی از متریال ها ساخته شده است.

در این حالت یقینا بتنی که از عدد اسلامپ بتن پایینی برخوردار است، درصد درستی از آب را در خود دارد. از این رو اگر بخواهید آبی به بتن قوام یافته اضافه کنید، یقینا طرح اختلاط صحیح آن را به هم خواهید ریخت.

البته می توانید طبق دستورالعمل کتبی مجری سازنده بتن، مقدار مشخصی از آب را به حجم بتن اضافه کنید. به هر حال سازنده در انتهای عملیات ساخت بتن مقداری تلرانس را برای اضافه کردن آب در نظر می ‌گیرد.

اگر با وجود رعایت این تلرانس باز هم نمی توانید عدد اسلامپ بتن را به محدوده استانداردی برسانید، باید از روان کننده بتن استفاده کنید. روان کننده بتن یک ترکیب شیمیایی است که در طرح اختلاط بتن بی ‌تأثیر است؛ اما می‌ تواند از قوام بتن بکاهد.

به این ترتیب بدون آنکه خطر از دست رفتن کیفیت بتن وجود داشته باشد، به یک بتن استاندارد شده و مرغوب خواهیم رسید.

استفاده از چه مقدار روان کننده بتن مورد قبول است؟

مقدار روان کننده مورد نیاز برای افزایش عدد اسلامپ بتن، ارتباط مستقیم با درجه گرانروی آن دارد. طبعاً برای هر بتنی که عدد اسلامپ بتن اندکی دارد، باید مقدار روان کننده بتن بالاتری را به کار ببریم.

البته درصد گرانروی بتن نیز ارتباط مستقیم با میزان مصرف سیمان در ملات بتن خواهد داشت. هر اندازه از سیمان به نسبت بالاتری از آب در ساخت بتن استفاده شود، بتن حاصل شده قوام بالاتری خواهد داشت. پس با این الگو می توانیم نسبت سیمان در مخلوط بتن را یک ملاک ساده برای انتخاب مقدار روان کننده مورد نیاز در نظر بگیریم.

نگاه اصولی برای رسیدن به مقدار روان کننده کافی از مسیر آزمایشات در فضاهای آزمایشگاهی می گذرد. اما در یک حساب سرانگشتی، حدود 0.2 الی 2 درصد از وزن سیمان به کار رفته در ساخت بتن برای انتخاب مقدار وزن روان کننده کفایت خواهد کرد.

در این بین فاکتورهای تاثیرگذار دیگری مانند میزان مصرف بتن، دمای محیط کار، فاصله حمل از محل ساخت تا محل پروژه و اندازه سنگدانه نیز در تصمیم نهایی برای انتخاب مقدار روان کننده بتن تاثیرگذار هستند.

به طور عادی برای بتن های معمولی از 0.8 الی 1.5 درصد وزن سیمان و برای بتن های خاص که دارای کارایی سطح بالایی هستند، مانند بتن های حاوی میکروسیلیس از حدود 1.5 الی 2 درصد وزن سیمان برای مقدار روان کننده در نظر می گیرند. به این ترتیب این اطمینان وجود دارد که عدد اسلامپ بتن را در محدوده درستی قرار داده باشیم.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر