خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

خصوصیات انواع فوق روان کننده های بتن چیست؟

روان کننده بتن و یا فوق روان کننده بتن چیست؟

فهرست مطالب

از پر مصرف ترین مصالح ساختمانی ساخته بشر بتن است. این ماده بعد از آب، بیشترین استفاده را روی کره زمین دارد. بتن‌های معمولی از ترکیب آب، سیمان و سنگدانه با نسبت‌های مشخص ساخته می‌شود. البته به منظور تغییر خواص بتن در برخی از موارد، افزودنی‌های مختلف نیز در ترکیب آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. تنوع کاربرد، پایداری، مقاومت و هزینه مناسب بتن، آن را به یکی از پر مصرف ترین مصالح ساختمانی در دنیا تبدیل کرده است. 

روان کننده بتن و یا فوق روان کننده بتن چیست؟

روان کننده بتن و همچنین فوق روان کننده ‌ها مواد افزودنی شیمیایی هستند که برای بهبود توانایی سیال شدن بتن به آن اضافه می‌ شوند و به کاهش مقدار آب در بتن و بهبود مقاومت و دوام بتن‌ ها کمک می ‌کند. آن‌ ها بدون کاهش کارایی بتن به کاهش میزان آب در بتن دست می ‌یابند. پس افزودن مقدار زیاد روان کننده باعث تفکیک و از هم گسیختگی بیش از حد بتن خواهد شد. که توصیه نمی ‌شود. بسته به ماده شیمیایی خاصی که مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از روان کننده بیش از حد مجاز ممکن است منجر به تأخیر در اثر آن در بتن شود. 

فناوری بتن، به روان کننده ‌ها و فوق روان کننده‌ ها کاهنده آب با برد بالا نیز گفته می‌ شود. این مواد وقتی که به مخلوط‌ بتن اضافه می‌ شود تعدادی از خصوصیات از جمله بهبود کارایی و مقاومت را به آن‌ می ‌بخشند. مقاومت بتن با مقدار آب اضافه شده یعنی نسبت آب به سیمان معکوس بوده و به منظور تولید بتن قوی‌ تر، آب کمتری مصرف خواهد شد. این موضوع باعث می ‌شود که کار کردن با بتن دشوار تر شود، پس استفاده از روان کننده‌ ها یا همان کاهنده‌ های آب و فوق روان کننده‌ ها و مواد مشابه دیگر بسیار ضروری باشد.

 

روان کننده بتن و یا فوق روان کننده بتن چیست؟

 

کاربرد روان کننده بتن

فوق روان کننده ها کاربرد زیادی دارند که از آن ها می توان بهره برد و بتن با کیفیتی تولید کرد  از دیگر کاربرد  فوق روان کننده بتن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در بتن های خود تراکم 
  2. در ساخت و سازه هایی که نیاز به بتن مقاوم و محکم دارد
  3. در بتن های پرتاپی با خواص خمیری بالا
  4. در ساخت و سازه های معماری و بتن های سطح نمایان
  5. در پایدار سازی گود به روش نیلینگ و انکراژ
  6. تولید میکروسیلیسون بتن
  7. ،بتن های برای ایجاد سخت و محکم
  8. افزایش کارآیی بتن ، بدون نیاز به افزایش میزان آب 

انواع روان کننده بتن

مونومرهای لیگنوسولفونات

این نمونه از روان کننده بتن با کاهش آب در بتن  و باعث تأخیر در سطح  می شود.

فوق روان کننده ها

از دیگر روان کننده بتن، فوق روان کننده بتن  می باشد، در واقع می توان گفت  با اضافه کردن فوق روان کننده بتن ، باعث واکنش میان آب و سیمان می شود و این عمل باعث  می شود که بتن از نظر کیفیت کاهش پیدا کند و بتن خواص خود را از دست دهد. فوق روان کننده بتن انواع مختلفی دارد  از جمله فوق روان کننده لیگنو سولفاتی و فوق روان کننده نفتالینی و همچنین فوق روان کننده کربو کسیلاتی. این  چند نمونه از فوق روان کننده افزودنی های بتن هستند  که برای بالا بردن  کیفیت بتن و کاهش نیاز آب بتن و مقاوم سازی بتن مورد استفاده قرار می گیرند .

خصوصیات فوق روان کننده بتن

  1. فوق روان کننده بتن این قابلیت را دارند که 15درصد آب بتن را کاهش می دهند
  2. باعث استحکام و یکنواختی بتن می شود و مانع از هم گسیختگی بتن می شود
  3. اگر فرآیند اضافه سازی فوق روان کننده بتن  انجام نشود، ذرات سیمان به درستی مخلوط نمی شوند و بتن حالت یکنواختی به خود نمی گیرد.
  4. فوق روان کننده بتن در قالب های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد
  5. فوق روان کننده بتن بدون افزایش سیمان، مقاومت بتن را افزایش می دهد
  6. فوق روان کننده کربو کسیلاتی  باعث می شود بتن حالت روان داشته باشد

 

خصوصیات فوق روان کننده بتن

 

ابر روان کننده ها

این نوع از روان کننده بیشتر در کارهای ساخت وساز مورد استفاده قرار می گیرد و سرعت سازه های بتنی را افزایش می دهد ، به این دلیل که این نمونه از روان کننده از کربوکسیلات ساخته شده است ، از نظر هزینه مقرون به صرفه تر است. و با افزودن ان به بتن باعث کاهش حباب، کاهش افت اسلامپ، آسان در پمپ پذیری و مانع از خمیر شدن ملان می شود.

روان کننده دیر گیر

از روان کننده دیر گیر در بتن ریزی ستون ها و دیوارها استفاده می شود ، این روان کننده در فصل تابستان و در مناطق گرمسیری به کار می رود و مانع از انقباض بتن و ترک خوردگی آن می شود و بیشتر با هدف تأخیر در زمان گیرش بتن به کار می رود.

روان کننده زود گیر

روان کننده زود گیر در بتن ریزی با مصالح سنگین و در ساخت و سازهایی که عملیات بتن ریزی با پمپ انجام می شود کاربر دارد. این نمونه روان کننده عملیات پمپاژ کردن را راحتر و میزان 5درصد  آب را کاهش می دهد. روان کننده زود گیر برعکس روان کننده دیر گیر بیشتر در مناطق سرد به کار می رود و بیشتر برای بتن های که ترکیب آن پوزولانی  است مورد استفاده قرار می گیرد.

چرا از روان کننده بتن و یا همان فوق روان کننده بتن در ساخت و ساز استفاده می شود؟

  • کارآیی در مکان های دور از دسترس را افزایش می دهد
  • باعث بهبود مکانیکی  بتن و کاهش نسبت آب به سیمان در بتن می شود
  • حرارت هیدراتاسیون در بتن را کاهش می دهد
  • عملیات بتن ریزی را آسان می کند
  • مقاومت بتن را افزایش می دهد و همچنین باعث کاهش جمع شدگی سیمان در بتن می شود
  • نفوذ نا پذیری و ناپیوستگی سیمان را در بتن کاهش می دهد
  • شکل پذیری و رقیق شدن بتن را افزایش می دهد
  • نکته ای که نباید فراموش کرد، میزان اضافه کردن فوق روان کننده بتن  نباید بیش از حد باشد، در غیر این صورت باعث پراکنده شدن و از هم فاصله گرفتن بتن می شود.

نحوه مصرف فوق روان کننده بتن

شرایط کارگاه، میزان نیروی وارد بر سازه ، نوع فوق روان کننده، همگی  تأثیر می گذارند بر اینکه بهترین فوق روان کننده در بتن مصرف شود اما در کل استفاده از فوق روان کننده بتن، بین 5/0تا5/1درصد وزن سیمانی است که مورد استفاده قرار می گیرد. افزودن فوق روان کننده را می شود در ساخت مخلوط آب و بتن اضافه کرد و یا بعد از ساخت بتن در مخلوط کن اضافه کرد ، بهتر است که مواد فوق روان کننده به طور مستقیم به سیمان خشک افزوده شود چون این مواد باید در شرایط دور از انجماد و نور مستقیم و رطوبت نگه داری شود و تا 9ماه می شود در بسته بندی نگه داری کرد.

 

نحوه مصرف فوق روان کننده بتن

 

اما نکاتی که هنگام اضافه کردن فوق روان کننده به بتن رعایت کرد:

چون مواد تشکیل دهنده فوق روان کننده بتن از مواد آلی و شیمیایی هستند باید هنگام اضافه کردن این مواد به بتن نکات ایمنی را رعایت کرد ، این نکات ایمنی شامل، پوشیدن دستکش ، لباس و پوشیدن کامل بدن ، عینک ایمنی و .... است که رعایت کردن این نکات خیلی مهم است. این مواد را هرگز نزدیک چشمتان نکنید و برای جلوگیری از برخورد این مواد به چشمتان حتماً از عینک استفاده کنید ، در حین کار با توجه به رعایت نکات ایمنی، اگر این فوق روان کنندها به چشمتان برخورد کرد. سریع با آب فراوان بشویید تا کاملاً پاک شود و هیچ اثری از آن بر چشمتان نباشد در صورت ناراحتی و درد چشم حتماً به پزشک مراجعه کنید و مراقب باشید این مواد به پوست دستتان هم برخورد نکند

استفاده از فوق روان کننده بتن در بتن های سخت  و بتن های که سخت نیستند و شکل پذیر هستند باعث موارد زیر می شود:

  •  باعث دوام بالای بتن می شود
  • نفوذپذیری را در بتن سخت کاهش می دهد
  • مقاومت بتن را  در برابر جدا شدن اجزای آن افزایش می دهد
  • باعث افزایش مقاومت  پذیری بتن می شود

 

استفاده از فوق روان کننده بتن در بتن های سخت  و بتن های که سخت نیستند و شکل پذیر هستند باعث موارد زیر می شود:

 

بتن های شکل پذیر

  • پایین آمدن عدد اسلامپ را کاهش می دهد
  • افزایش کارآیی 
  • تاثیر گیرش را افزایش می دهد
  • آب در بتن را کاهش می دهد و باعث مقاوم سازی بتن می شود
  • باعث یکنواختی تولید در سازه های بتنی می شود

میزان تأثیر فوق روان کننده بتن بر مقاوم  سازی بتن ، به عیار و میزان سیمان، اسلامپ اولیه سیمان بستگی دارد، بتنی که فوق روان کننده بتن در آن به کار رفته باشد دارای هوازایی بیشتری  نسبت به بتن معمولی است، تأثیر فوق روان کننده بتن در  مناطق سردسیر مطلوب تر از مناطق مرطوب است. چون در مناطق مرطوب عملکرد ضعیفی دارند.

  میزان مصرف فوق روان کننده در بتن


کاهنده های آب ، مهارکننده ها و فوق روان کننده ها مخلوط های بتنی هستند که برای کاهش میزان آب در مخلوط بتن و در عین حال حفظ خواص جریان یک مخلوط بتن ، اضافه می شوند. هنگام افزودن خاکستر پوزولانی به بتن برای افزایش مقاومت ، اغلب از روان کننده ها استفاده می شود.


این روش مخلوط کردن مخلوط بسیار محبوب است ، به ویژه هنگام تولید بتن با مقاومت بالا و بتن تقویت شده با الیاف. معمولاً افزودن 1-2٪ روان کننده به واحد وزن سیمان کافی است و افزودن مقدار زیادی روان کننده بتن باعث ایجاد عیوب زیر در بتن می شود.


گاهی اوقات ، برخی از افراد غیر متخصص آب زیادی را به بتن اضافه می کنند بدون اینکه از تأثیرات منفی آن بر خواص بتن آگاه باشند. استفاده بیش از حد از آب در بتن بسیار مضر است و هرگز نباید از آن استفاده کرد.از طرف دیگر ، استفاده بیش از حد از آب از کیفیت خوب هسته بتن مانند انسجام و همگن بودن مخلوط نمی کاهد ، بلکه باعث کاهش جداسازی بتن می شود. به دوز معمول فوق روان کننده بتن که برای بهبود عملکرد بتن استفاده می شود 1 تا 3 لیتر در متر مکعب بتن است ، در صورتی که فوق روان کننده های مایع حاوی حدود 40 درصد از ماده فعال هستند. برای کاهش بیشتر آب بتن یا سیمان از دوز بالاتر ، یعنی تا 20 لیتر در متر مکعب بتن استفاده می شود. میزان مصرف مورد نیاز برای مخلوط بتن منحصر به فرد است و با آزمایش خاصی تعیین می شود.به جای ضدیخ بتن از فوق روان کننده های بتنی زودگیر استفاده کنید


استفاده از فوق روان کننده ها به جای ضد یخ در هوای سرد می تواند جایگزین بسیار مناسبی باشد زیرا استفاده از فوق روان کننده های سریع میزان آب را در مقایسه با سیمان کاهش می دهد و این باعث افزایش خواص گرمایش و هیدراتاسیون بتن می شود. این باعث افزایش استحکام و دوام بتن می شود. با این حال ، هنگام استفاده از مواد دیگر مانند ضد یخ برای بتن ، نباید انتظار بیشتری از آن داشت زیرا نمی تواند به عنوان یک فوق روان کننده عمل کند.

نتیجه گیری

همان طور که گفته شد روان کننده بتن درست است که باعث کاهش آب در سطح بتن می شود اما کارآیی بتن را کاهش نمی دهد و برعکس مقاومت بتن را با کاهش سطح آب ، افزایش می دهد ، در واقع می توان گفت عملیات مقاوم سازی بتن به راحتی انجام می شود و مقرون به صرفه تر است. برای خرید فوق روان کننده بتن می توانی به سایت مراجعه و با شماره هایی که در سایت است تماس گرفته و خرید خود را انجام دهید. نگران نباشید این امکان برای شما فراهم شده که با مشاوران تماس گرفته تا آنها شما را در انتخاب و خرید فوق روان کننده بتن راهنمایی کنند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر