خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

راه اندازی سمپاش موتوری پشتی

فهرست مطالب

سمپاشی و ضدعفونی کردن در مزارع یکی از مهمترین وظایف محسوب می شود. در فصول مختلف به دلیل کاشت درختان و گیاهان متنوع، حمله آفات طبیعی است و باید قبل از آن اتفاق فرکی برای آن اندیشید.

در گذشته روش های دستی برای سمپاشی مرسوم بوده اما با پیشرفت تکنولوژی و اختراع دستگاه های متنوع، مزرعه داران به راحتی می توانند از شر آفت ها خلاص شوند. یکی از آن دستگاه ها سمپاش موتوری پشتی است که به خاطر راحتی و عملکرد بالایی که دارد، جزء پرطرفدارترین لوازم باغبانی و مزرعه داری شده است.

در ادامه این مقاله می خواهیم شما را با این وسیله بیشتر آشنا کنیم و نحوه راه اندازی آن را ارائه دهیم.

سمپاش موتوری پشتی چیست؟

انواع مختلفی از ابزارهای کشاورزی برای سمپاشی وجود دارند. بیشتر آنها برای کنترل آفات کشاورزی استفاده می شوند. اما این روزها کاربرد این ابزارها گسترده تر شده و برخی افراد سمپاش موتوری پشتی را برای بهداشت عمومی و ضدعفونی کردن نیز استفاده می کنند. هیچ فرقی ندارد در مخزن این دستگاه سم آفات ریخته شود یا مواد ضدعفونی کننده؛ این سمپاش های موتوری کار خود را به بهترین نحو انجام می دهند و همه جا را از حشرات موذی یا ویروس و میکروب پاک می کند.

 

به ویژه این روزها که بحث ویروس کرونا داغ است و مکان های عمومی سمپاش موتوری پشتیبه شدت نیاز دارند. خوبی این دستگاه این است که محدود به مصارف کشاورزی و باغبانی نمی شود و هر شخصی بسته به نیاز خود می تواند از آن برای محافظت از محیط بهره ببرد.

سازمان بهداشت جهانی هم برای سمپاشی یا ضدعفونی کردن محیط های گسترده مانند خیابان، فضای کاری، پارک ها، اماکن عمومی در سطح شهر، خیابان ها و جاده ها این سمپاش های موتوری که به شکل کوله پشتی ساخته شده اند را پیشنهاد می کنند.

مهمترین دلیل توصیه آنها این است که دستگاه سمپاش موتوری پشتی کارکرد راحت تری دارد و به سرعت و با شعاع بیشتری محیط را از آلودگی پاک می کند.

 

برخی افراد به اشتباه فکر می کنند این دستگاه سنگین است و در طولانی مدت به کمر فشار می آورد. اما لازم است بدانید مواد به کار رفته در ساخت این سمپاش مرغوب  و سبک بوده و هیچ آسیبی به بدن نمی رساند.

گنجایش این دستگاه بسیار متنوع بوده و بر اساس نیاز خود باید آن را انتخاب کنید. همچنین شیلنگ یا افشانک اسپری آن ها اصولا دارای مدل های مختلف پاشش مایع است که باید بر اساس محیط و هدفتان یکی را برگزینید.

 

رایج ترین نوع پاشش که برای سمپاشی یا ضدعفونی کردن محیط های بزرگ استفاده می شود، Flat fan با زاویه 80 درجه است. این نوع پاشش به گونه ای طراحی شده که تا 80 درجه محیط اطراف خود را از آلودگی پاک کرده و تاثیرگذارتر از روش های دیگر است.

 

اجزای تشکیل دهنده سمپاش پشتی موتوری

قبل از اینکه با مراحل راه اندازی سمپاش موتوری پشتی آشنا شوید، باید بدانید که این وسیله از چه اجزایی تشکیل شده است. ابزار تشکیل دهنده این سمپاش شامل موارد زیر است:

 

- افشانک: همان شیلنگی که به وسیله یک لوله به مخزن اصلی وصل است و سم یا هر ماده ای از آن خارج می شود.

- مخزن: قسمتی که گنجایش و لیترهای متنوعی دارد و مواد شیمیایی سم یا ضدعفونی کننده در آن قرار می گیرد.

- محل اتصال افشانک به مخزن: قسمتی که افشانک به وسیله ای لوله ای به مخزن وصل شده است.

- دسته: جایی که فرد می تواند از آن برای هدایت کردن افشانک استفاده کند تا دست وی به مواد شیمیایی آلوده نشود.

- موتور: قسمتی در پشت سمپاش که به دستگاه نیرو و قدرت عملکرد می دهد.

- مخزن سوخت موتور: قسمتی که روغن یا بنزین برای کارکرد موتور ریخته می شود.

نحوه راه اندازی سمپاش موتوری پشتی

 

1. در مرحله اول راه اندازی سمپاش موتوری پشتی، باید شیلنگ افشانک را به انتها یا قسمتی که برای شیلنگ در نظر گرفته شده وصل کنید. سمپاش موتوری پشتی به دلیل اینکه مانند کوله پشتی روی دوش قرار می گیرند، اصولا شیلنگ آن در زیر دستگاه قرار دارد.

 

2.دسته اصلی سمپاش که جای دست انسان است را برداشته و شیلنگ را به وسیله مهره ها به دسته اصلی نصب کنید. تا جایی که می توانید مهره را به یکدیگر سفت ببندید تا به هیچ عنوان شل بسته نشوند.

 

3.مخزنی که برای روغن یا بنزین طراحی شده را باز کرده و درون آن را با بنزین پر کنید. اندازه مخزن بستگی به کار شما دارد. اگر محیط کوچکی را می خواهید آفت زدایی کنید به پر کردن آن نیازی نیست.

 

4.در قسمتی از سمپاش موتوری پشتی پیچ بزرگ رنگی وجود دارد که فشار پاشش را تعیین می کند. با کم یا زیاد کردن آن اندازه اسپری کردن محیط گسترش یافته یا کاهش می یابد.

 

معایب و مزایا استفاده از سمپاش های موتوری

 

1.یکی از مهمترین مزایای سمپاش های موتوری پشتی این است که به راحتی محیط های بزرگ را آفت زدایی کرده و آنجا را به طور کامل از آلودگی پاک می کند.

2.از دیگر مزایای کار با این دستگاه باید به بدنه ارگونومی آن اشاره کرد. ارگونومی بودن دستگاه کار با آن را سریع تر کرده و به دلیل اینکه دست دخالت زیادی دارد، موجب خستگی دست ها نمی شود.

3.دستگاهی بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است. زیرا حتی یک قطره از مواد شیمیایی را هدر نمی دهد.

4.سری که روی افشانک وجود دارد، به شکل های مختلف عمل می کند. به همین دلیل برای اکثر فضاها مناسب خواهد بود.

5.به راحتی به وسیله بندهایی به کمر وصل می شود و با وزن سبکی که دارد می توانید همه جا حمل کنید.

6.یکی از معایب آن پخش زیاد و باز مواد شیمیایی است. اگر می خواهید از این وسیله استفاده کنید، باید مطمئن شوید در نزدیکی مردم رفت و آمد ندارند. زیرا اگر در محیط های شلوغ استفاده شود، امکان پرتاب مواد مضر به صورت و بدن زیاد است.

نتیجه گیری

در این مقاله در خصوص سمپاش موتوری پشتی صحبت کردیم و تمام جوانب آن را ارائه دادیم.

حال می دانید استفاده از این دستگاه چه کمک بزرگی برای صنعت کشاورزی و باغبانی بوده و مسیر آفت زدایی را آسان و سریع می کند. همچنین متوجه شده اید این دستگاه به سمپاشی و حشره زدایی محدود نمی شود و این روزها برای ضدعفونی کردن اماکن عمومی مورد استفاده است.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر