خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

فن اگزاست گلخانه

برای استعلام قیمت، تماس بگیرید.

تماس با ما
  • ارسال به سراسر ایران

  • پشتیبانی از ۹ الی ۲۱

  • کمترین هزینه ممکن

  • امکان خرید ۲۴ ساعته

  • پرداخت نقد

  • نقد و بررسی
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران
  • پرسش و پاسخ

فهرست مطالب

فن اگزاست گلخانه یکی از انواع فن گلخانه خانگی است که در سیستم فن و پد در گلخانه مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع فن را می توان به اسم فن تهویه گلخانه هم نام برد که از گذشته تا به حال در سرمایش گلخانه استفاده می شده است و از تجهیزات پرمصرف در سیستم خنک کننده گلخانه می باشد. در ادامه این مطلب به مواردی همچون مبانی تهویه گلخانه، ویژگی های فن اگزاست گلخانه، آموزش ویدئویی نحوه نصب فن اگزاست و همچنین قیمت اگزاست فن خواهیم پرداخت.

درباره تهویه گلخانه

سیستم تهویه گلخانه ایقاگر نقش مهمی در سلامت گیاهان و تولید محصولات با کیفیت است.بسیاری از باغداران و گلخانه داران تازه کار رشد کند و کیفیت پایین محصولات و همچنین مشکلات ناشی از عوامل بیماری زا برای گیاهان را مرتبط با سیستم تهویه گلخانه نمی دانند. اکثر باغبانان اهمیت وجود یک سیستم تهویه مناسب برای کنترل دما را درک می کنند و به مزایای آن واقف هستند. وجود سیستم تهویه در گلخانه نه تنها برای نگه داشتن محیط در شرایطی مطلوب حیاتی و مهم است بلکه وجود تهویه مناسب بر فتوسنتز گیاهان و دوره های گرده افشانی گیاهان تاثیر مستقیم دارد. سیستم تهویه در گلخانه 4 عمل زیر را انجام می دهند:

  1. کنترل دما
  2. کنترل میزان رطوبت
  3. جابجایی دی اکسید کربن و اکسیژن
  4. گردش هوا

 کنترل دمای گلخانه توسط فن اگزاست

گلخانه ها گرما و تشعشعات خورشید را جذب کرده که باعث افزایش درجه حرارت محیط گلخانه می شود (اثر گلخانه ای). اگر این گرما خارج نشود می تواند شرایط نامطلوبی را برای رشد گیاهان به وجود آورد. سیستم تهویه در گلخانه چه از نوع طبیعی یا مکانیکی باشد باعث دفع گرمای بیش از حد در گلخانه می شود.

کنترل میزان رطوبت گلخانه توسط سیستم پد و فن

همانند گرما، درصد بالایی از رطوبت می تواند در گلخانه جمع شود. اگرچه بعضی از گیاهان در شرایطی که رطوبت بالا باشد قادر به رشد هستند اما در بیشتر گیاهان بالا بودن بیش از حد رطوبت می تواند باعث اختلال در رشد آنها و همچنین پدید آمدن پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) در گیاهان می شود. وجود درصد بالای رطوبت می تواند باعث به وجود آمدن انگل های گیاهی، قارچ ها و تشکیل کپک شود. گیاهان مقداری از این رطوبت را دریافت کرده و باعث تغییر در میزان رطوبت در گلخانه می شوند اما تمام این رطوبت را جذب نکرده و با تجمیع رطوبت در گلخانه میزان درصد مجاز آن افزایش می یابد. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که محیط گلخانه تحت تاثیرنقطه شبنم هم می باشد که باعث تراکم رطوبت می شود.

 جابجایی اکسیژن و دی اکسید کربن توسط هواکش گلخانه ای

همان طوری که انسان ها در محیطی که اکسیژن کمی داشته و تهویه نامناسب باشد دچار مشکل می شوند، در گلخانه که گیاهان گاز CO2 را تنفس می کنند باید با تهویه مناسب برای ادامه حیات گیاه این گاز همیشه موجود باشد. گیاهان در فرآیند فتوسنتز دی اکسید کربن را مستقیماً از هوا دریافت می کنند. حال اگر میزان این گاز کم شود فتوسنتز گیاهان و سایر فعالیت های گیاه هم دچار مشکل می شود. وجود همیشگی هوای تازه در گلخانه باعث می شود که همیشه سطح کافی و قابل قبولی از دی اکسید کربن برای رشد گیاهان تضمین شود. همه ما می دانیم که گیاهان دی اکسید کربن را دریافت کرده و اکسیژن از خود خارج می کنند اما بسیاری نمی دانند که گیاهان (به ویژه سلول های گیاهی که در ریزوسفر قرار دارند) گاز اکسیژن را جذب می کنند. اگرچه گیاهان خود مولد اکسیژن هستند اما از اکسیژن تازه ای که در فرآیند تهویه در گلخانه به وجود می آید بهره مند می شوند. برای رشد مداوم ریشه گیاهان اکسیژن مورد نیاز است که این خود مستقیماً به توانایی گیاه در جذب مواد مغذی ارتباط دارد.

 گردش و سیرکوله هوا توسط هواکش گلخانه ای

گردش و حرکت هوا در گلخانه باعث نتایج مختلفی می شود.گردش مطلوب هوا در گلخانه باعث ایجاد تعادل و یکنواختی دما، رطوبت، اکسیژن و دی اکسید کربن در محیط گلخانه می شود. گیاهان به هوایی که در حال گردش مناسبی است پاسخ بهتری می دهند و این گردش دائم هوا در گلخانه باعث می شود که گیاهان شرایط محیطی شبیه به شرایط استاندارد جوی را تجربه کنند. با گردش هوا درون گلخانه می توانیم هوای بادی را محیط محصور شده گلخانه شبیه سازی کنیم. وجود باد موجب تقویت و استحکام سلول های دیواره ساقه گیاهان شده و به طور مستقیم بر رشد گیاهان اثرگذار است. همچنین با گردش هو در گلخانه و شرایط بادی برای گیاهان می توانیم به گرده افشانی گیاهان و تولید مثل آنان کمک کنیم.

فن اگزاست گلخانه

حال که  اهمیت و نقش سیستم تهویه در گلخانه بیان شد به پاسخ این سوال می پردازیم که "چرا گلخانه ما به یک فن اگزاست نیاز دارد؟" در زیر 4 دلیل اصلی که شما باید حتماً در گلخانه تان فن اگزاست داشته باشد را آورده ایم:

1-    تنظیم و کنترل دما

2-    ایجاد جریان مداوم هوای تازه

3-    کنترل و جلوگیری از آفات

4-    گرده افشانی

وجود 4 عمل بالا برای یک گلخانه ضروری است در غیر این صورت گیاهان شما به درستی رشد نخواهند کرد و نتایج نامطلوبی را ایجاد خواهد کرد.

تنظیم دما با فن اگزاست

درجه حرارت استاندارد در گلخانه ها متفاوت است اما باید دما در بازه 10 الی 20 درجه سانتیگراد باشد. در غیر این صورت گلخانه شما به یک اجاق گاز بزرگ تبدیل می شود! گرمای بیش از حد نه تنها باعث اختلال در رشد گیاهان می شود بلکه منجر به پژمرده شدن گیاهان و در نهایت مرگ گیاه می شود. تنظیم دما با فن اگزاست اصلی ترین دلیل استفاده از این فن می باشد. استفاده از فن اگزاست به خصوص در تابستان و تیر ماه که دمای هوا به بالاترین حد خود می رسد مزیت خود را نشان می دهد. بسیاری از گیاهان به ویژه گوجه فرنگی در برابر گرما بسیار حساس هستند. این به این معنی است که افزایش درجه حرارت از حد استانداد باعث توقف رشد گیاه و در نهایت مرگ آن می شود. بهترین دمای هوا برای گیاهان جهت دستیابی به فتوسنتز مطلوب 20 الی 22 درجه سانتیگراد می باشد. شما می توانید در هنگام راه اندازی گلخانه دریچه های تخلیه هوا نصب کنید که گرمای اضافی از این دریچه ها تخلیه شوند اما این راه حل کافی نیست.

فن اگزاست سبب افزایش خروج و تخلیه گرما می شود و هوای به اصلاح کهنه مکیده تا علاوه بر خنک کاری هوای محیط اجازه ورود هوای تازه را می دهد. به کار گیری فن اگزاست همراه با پد سلولزی گلخانه سبب می شود یک سیستم خنک کننده تبخیری با راندمان بالا در گلخانه به وجود آید تا فرآیند کاهش دما سریع تر و موثرتر انجام شود.

انواع فن اگزاست گلخانه

فن اگزاست از لحاظ ابعاد به سه دسته 100، 120 و 140 دسته بندی می شوند که سایز 140 آن قوی ترین و پرمصرفترین نوع فن اگزاست می باشد. همچنین این نوع فن از نظر مکانیزم عملکرد به دو دسته 1- فن اگزاست دمپر وزنه ای 2- فن اگزاست کلاچ دار به طوری که در فن اگزاست دمپر ها با نیرو و فشار باد دمپرها باز شده اما در نوع کلاچ دار از همان لحظه روشن شدن فن کلاچ فن باعث باز شدن دمپر ها است.

فن اگزاست مرغداری

فن اگزاست 140*140 که در گلخانه ها استفاده فراوانی دارد را می توان در مرغداری ها هم استفاده کرد. در مرغداری ها به علت تجمیع فضولات مرغ، گاز آمونیاک افزایش پیدا کرده و این خود به تنهایی می تواند باعث کشته شدن پرندگان شود. در این شرایط در سالن مرغداری باید برای تهویه مناسب از فن اگزاست استفاده کرد.

 

محاسبه تعداد فن اگزاست گلخانه

محاسبه اینکه برای گلخانه تان باید چه تعداد فن اگزاست بخرید به عوامل مختلفی بستگی دارد که به برخی از این عوامل به شرح زیر است:

  • هوای شهر محل گلخانه
  • حداقل و حداکثر دمای گلخانه
  • مقدار رطوبت منطقه
  • مقدار و شدت جریان نور بر حسب واحد لوکس
  • جهت باد مکان گلخانه
  • مقدار دمایی که نیاز است
  • طول، عرض و ارتفاع گلخانه
  • عرض و ضخامت پد سلولزی
  • دور موتور و ...

با محاسبه و در نظر گرفتن عوامل ذکر شده می توانید فن اگزاست مناسب گلخانه تان را انتخاب کنید.

خرید فن گلخانه ای

در صورت نیاز به مشاوره و خرید فن گلخانه ای می توانید با کارشناسان شرکت نیکاکورپ تماس حاصل نمایید تا از مشاوره رایگان در این زمینه برخوردار شوید و همچنین از قیمت اگزاست فن مطلع شوید.

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر

        مرتب‌سازی محصولات:

      • پیش‌فرض
      • ارزان‌ترین
      • گران‌ترین
      • جدید‌ترین
      • پرفروش‌ترین
      • پربازدیدترین
      • 1
      • 2
      • 3
      • 4
      • 5