خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

مصالح مورد نیاز در ساختمان سازی شامل چه مواردی اس

فهرست مطالب

مصالح ساختمانی ساختمان

برای ساختن یک ساختمان، به یکسری مواد و مصالح طبیعی یا مصنوعی که به صورت خام یا ترکیب شده موجودند، احتیاج است. هر کدام از این مصالح، کاربرد و مزایای مربوط به خود را دارند که در ادامه به بررسی هریک می پردازیم.

انواع مصالح مورد نیاز در ساختمان سازی

مواد و مصالح به کار برده شده در عملیات ساختمان سازی، انواع مختلفی دارند که بر اساس جنس، چگونگی تولید، منشا و کاربردشان تقسیم می شوند.

  •          انواع مصالح و مواد ساختمانی از لحاظ جنس:

1. مصالح ساده: این دسته از مصالح ساختمانی، فرآورده ها و مواد معدنی، طبیعی یا مصنوعی هستند که از یک جنس مشابه مثل شن، ماسه، سیمان و... می باشند. از نمونه ی مصالح ساده می توان به کیسه های سیمان، آهک، کاشی یا ماسه اشاره کرد.

2.مصالح ساختمانی مرکب: این دسته از مواد مورد استفاده در ساختمان، مصالح معدنی، طبیعی یا مصنوعی هستند که از چند ماده تشکیل شده اند و ترکیبی از آن ها هستند. برای نمونه می توان به لایه های ایزوگام، ایرانیت، ملات ها، بتن و آردوازها اشاره کرد.

  •          انواع مواد و مصالح ساختمانی از لحاظ چگونگی تولید و ساخت:

1.مصالح پیش ساخته: این دسته از مصالح ساختمان سازی، موادی هستند که ابتدا در کارخانه تولید می شوند؛ سپس به محل اجرا آورده شده و مورد استفاده قرار می گیرند. برای نمونه این نوع، می توان به سرامیک، آجر، کاشی ، تیرچه بلوک، قیر گونی، آسفالت آماده و قطعات بتنی اشاره کرد.

2.مصالح درجا: این مواد همان موقعی که می خواهند به کار گرفته شوند؛ ساخته، تهیه و تولید می گردند. برای مثال از این نوع مصالح ساختمانی، می توان به بتن درجا، ملات ها، قیر گونی درجا، اسکلت و چهار چوب های درجا اشاره کرد.

  •          انواع مواد و مصالح ساختمانی از لحاظ منشا:

1.مصالح طبیعی: این نوع، همان مواد معدنی موجود در طبیعت هستند مانند ماسه ها، خاک ها و مصالح سنگی.

2.چسباننده ها: این نوع، مواد معدنی یا مصنوعی هستند که ذرات سایرمواد و مصالح را به یکدیگر می چسبانند. به این نوع، چسب هم گفته می شود.به طور مثال می توان به قیر که به عنوان چسباننده ذرات مختلف استفاده می شود اشاره کرد.

3.ملات ها: این دسته از مصالح ساختمانی که مواد مرکب چسبنده هستند مرکب از یک ماده ی حلال مثل آب یا به طور مثال چسب ساختمانی با ذرات پر کننده می باشند. ملات ها خود انواع مختلفی دارند که از جمله آن ها می توان ملات کاه گل، ملات گل رس، ملات شفته آهک، ملات ماسه آهک، ملات گچ و خاک و ملات ماسه سیمان و باتارد را نام برد.

4.قطعات: این دسته شامل آجرها، قطعه سنگ ها، کاشی ها، سرامیک ها، بلوک ها، جام های شیشه و موزائیک می باشد که  اجزای معدنی به کار برده شده در ساختمان سازی هستند.

5.فلزات: همه ی ما با فلزات آشنا هستیم. این دسته از مصالح ساختمانی، از ذوب و قالب گیری کانی های فلزی به وجود می آیند. برای نمونه می توان به چدن، فولاد، آلومینیوم، مس، سرب و روی اشاره کرد.

6.چوب: چوب ها نیز جزو مصالح ساختمانی محسوب می شوند. در این جا منظور از چوب، ترکیبات بریده شده از تنه درختان یا فرآورده هایی مانند تراشه اره کاری، چهار تراش، تیرک، روکش های چوبی، نئوپان و فیبر می باشد.

مصرف این نوع از مصالح ساختمانی با توجه به فراوانی یا کم بودن آن از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است. به طور مثال در ساختمان سازی در اطراف دریای خزر، از چوب، بسیار بیشتر از دیگر مناطق استفاده می شود. همچنین از این مواد ساختمانی، در مرکز کشور به علت کم بودن آن کمتر استفاده می شود یا فقط در جهت ساخت در، پنجره یا مشبک ها به کار برده می شود.

7.مواد آلی: این مواد شامل هیدروکربن است که در اثر تجزیه ی بقایای جانوران و گیاهان تولید می شود. از این مواد بیشتر در جهت فعالیت های ساختمانی و عایق کاری استفاده می شود. برای نمونه می توان به قیر های ساده، آسفالت ها، چسب ها و پی وی سی اشاره کرد.

8.مواد متفرقه: علاوه بر موادی که تا کنون به آن ها اشاره شد می توان مواد متفرقه را نیز نام برد. این مواد شامل پشم سنگ، پشم شیشه، چوب پنبه، گونی، آزبستن و لوله های ساختمانی می باشد.

  •          انواع مواد و مصالح ساختمانی براساس کاربرد آن ها:

1.شن و ماسه: این مواد، از خرد شدن یا فرسایش سنگ هایی که گوشه گرد یا تیزی دارند به دست می آید. به ذراتی که 2 میلی متر هستند ماسه، به ذراتی که 2 تا 30 میلی متر می باشند شن، به ذرات 30 تا 80 میلی متر قلوه سنگ و  به ذرات بالاتر از این حد لاشه سنگ گفته می شود.

کاربرد این نوع از مصالح ساختمانی، پرکنندگی می باشد که از جمله آن ها می توان به ملات ها، بتن سیمانی و بتن آسفالتی اشاره کرد.

2.خاک ها: این دسته از مصالح ساختمانی، مواد معدنی متراکم یا غیر متراکم با ذرات جامد و جدا از هم هستند که حفره های حاوی آب و گاز دارند. کاربرد این دسته از مصالح، با توجه به انواع خاک ها متفاوت است.

برای نمونه رس معمولی در صنایعی مانند آجر، سفال، سیمان، کاشی و از ملات گچ و خاک، رس مرغوب در ظروف چینی، لکه گیری و همچنین رس نگین در صنعت مجسمه سازی کاربرد فراوانی دارد.

3.گچ: این ماده از ماده خام سنگ گچ طبیعی به وجود آمده است و کاربرد های فراوانی دارد. که به طور مثال می توان به ساخت ملات های گچی ساده و مرکب، شکسته بندی، دندان پزشکی، پر کردن فضاهای خالی در امور ساختمانی، ساخت دیوار های ظریف و سقف ها اشاره کرد.

4.آهک: این ماده از پخت ماده ی خام سنگ آهن به دست می آید که کاربرد آن در صورتی که خام باشد؛ تهیه سیمان، در صنعت تولید آجر و اصلاح خاک آب دار نمکی است.

قیمت مصالح ساختمانی

بر آورد مصالح ساختمانی بر اساس نوع، کاربرد و کیفیت آن ها صورت می گیرد و هر کدام از مصالح قیمت مخصوص به خود را دارند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر