خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

پمپ آب کفکش چیست؟

انواع پمپ کف کش

فهرست مطالب

کف ها بخشی از موتور پمپ های سانتریفیوژ زیر آب هستند و در دو نوع کف سه فاز و تک فاز ارائه می شوند. پمپ های کف تک فاز برای مصارف خانگی و با قطر خروجی 1 ، 1 ، 1.4 ، 2 و 3 اینچ تولید می شوند و نوع سه فاز آن برای مصارف صنعتی یا کشاورزی با اندازه های خروجی 2 ، 3 ، 4 و 6 اینچ می باشد طراحی شده.

دامنه توان این پمپ های کف می تواند از 1 تا 15 اسب بخار باشد. بسته به نیاز مشتری ، آنها با مواد بدنه مختلف از جمله کف استیل ، کف چدن و کف آلومینیوم ارائه می شوند. به عنوان مثال ، کاربرد اصلی این محصولات چاه آب پمپ کف کش است.

پمپ کفکش باید در آب روشن شوند و اگر خشک کار کنند موتور آنها می سوزد. این پمپ ها عمدتاً برای استخراج آب از چاه های کم عمق استفاده می شوند و برای چاه های عمیق با قطر کم باید از پمپ زیر آب استفاده شود. برخی از گل فروشی ها در صورت نبود برق می توانند به باتری متصل شوند.


انواع پمپ کف کش

انواع پمپ کف کش دارای انواع متعددی بوده و بسته به فاکتور مورد نظر جهت دسته بندی، می توان انواع متعددی را نام برد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:


پمپ کف کش ساده

پمپ کف کش ساده با نام های دیگری چون پمپ کف کش دستی یا کف کش بدون قطع کن (کف کش بدون فلوتر) هم مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع کف کش، مصرف کننده به صورت دستی پمپ را استارت و خاموش می کند و به دلیل نداشتن فلوتر، خطر خشک کار کردن این پمپ ها زیاد است.

 

پمپ کف کش فلوتردار (دارای قطع کن برقی)

کف کش های مجهز به فلوتر گزینه مناسبی برای انتخاب هستند. فلوتر یا قطع کن بر اساس میزان سطح آب، جریان را قطع و وصل می کند.


کفکش آب از بغل

دهانه خروجی این مدل کف کش در کنار آن قرار دارد و پمپ فضای بیشتری را می گیرد.

 

کفکش آب از رو

در این مدل دهانه خروجی در بالای پمپ قرار دارد و این ویژگی دو برتری اشغال فضای کمتر و کمک به خنکاری، ایجاد کرده است.


پمپ کف کش بادی (پنوماتیک)

از این پمپ ها در محیط هایی با خطر زیاد جهت خارج کردن سیال از منهول، چاه ها و غیره استفاده می شود.

پمپ کف کش برقی ضد انفجار (EX) اروپایی (جهت انتقال سیالات شیمیایی و قابل اشتعال و انفجار و انواع مشتقات نفتی با بدنه چدن)

خازن داخل

خازن بیرون (تکفاز)

 

انواع پمپ کف کش

 

 

انواع پمپ کف کش از لحاظ نحوه خنک کاری

نحوه خنک کاری انواع موتور پمپ کف کش به دو گونه می باشد:

آب خنک یا روغن خنک


انواع پمپ کف کش از لحاظ قرار گیری پروانه در هوزینگ یا پوسته و از لحاظ شکل

  1. جهت جابه جایی آب صاف و آبهای آلوده و حاوی املاح (آب و یا آبگیر رودخانه)
  2. پروانه بسته
  3. پروانه نیمه باز
  4. جهت جا به جایی آب شور کف کش با بدنه و پروانه برنجی به صورت سفارشی قابل ارائه می باشد.

 

کاربرد پمپ کف کش

  • پمپاژ آب صاف
  • پمپ آب خانگی
  • پمپ کف کش چاه آب
  • فواره ها
  • انتقال آب مخازن و استخرها
  • تخلیه پساب های فاضلاب (با غلظت کم)
  • آبیاری زمین کشاورزی
  • انتقال سیالات مختلف صنایع غذایی و دارویی
  •  تخلیه پساب های باران


اجزا پمپ کف کش

  1. پروانه: قسمت پره ای شکل که وظیفه چرخاندنو به حرکت در اوردن سیال درون پمپ و باعث بالا بردن انرژی جنبشی سیال می شود و یه شکل های مختلف مارپیچی و توربینی هستند.
  2. موتور: وظیفه تأمین انرژی مکانیکی لازم برای به چرخش در آوردن پروانه ها می باشد.
  3. مکانیکال سیل: در واقع آب بند های مکانیکی می باشد که برای جلوگیری نشت مایعات و سیالات به بیرون از آن به کار برده می شود.
  4. حلزون
  5. محور (شفت): توسط دو عدد اب بند مکانیکی در بین موتور و پمپ آب بندی می شود.
  6. خازن
  7. کابل


جنس پمپ کف کش

  1. کف کش استیل
  2. کف کش چدن
  3. کف کش برنزی
  4. کف کش پلاستیکی
  5. کف کش آلومینویمی
  6. کف کش تکنو پلیمر
  7. کف کش اسکوبایی


بسته به نوع مایع پمپاژ ، مواد بدنه از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود ، به عنوان مثال ، در مایعاتی که خاصیت خورندگی دارند ، بهتر است از فولاد استفاده کنید زیرا این ماده ضد خوردگی است. چدن پمپ کف کش بسیار ارزانتر و گرانتر از کف استیل است.

در مناطقی که شوری آب زیاد است یا PH آب زیاد است ، معمولاً از بدنه پلاستیکی استفاده می شود که به عنوان کف فولادی آب نمک نیز شناخته می شود. در مناطقی که شوری و pH بالایی ندارند ، از بدنه چدن و آلومینیوم استفاده می شود. پروانه ها معمولاً از برنج ساخته می شوند اما طبق سفارش مشتری از استیل ضد زنگ یا نوریل (باکالیت) نیز ساخته می شوند. دلیل انتخاب این مواد این است که با افزایش دمای محیط یا پروانه تغییر شکل ندهند. شافت معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته می شود که در برابر خوردگی مقاوم است.

 

جنس پمپ کف کش

 


نکات انتخاب کف کش

•    مهمترین نکته در انتخاب کف کش مورد نظر ، ارتفاع مورد نظر است. این بدان معناست که ارتفاعی که کف کش در آن قرار دارد تا بالاترین نقطه ای است که مایع در آن قرار دارد. ارتفاع یا سر اسمی در پمپ برقی حداکثر ارتفاعی است که در آن پمپ می تواند مایع را تا آن نقطه پمپاژ کند و تخلیه یا تخلیه صفر است. بنابراین بهتر است پمپی را انتخاب کنید که دارای ارتفاع بالاتر از ارتفاع مورد نیاز ما باشد. به عنوان مثال ، اگر به ارتفاع 21 متر نیاز دارید ، ارتفاع پمپ شما باید بیشتر از 25 باشد.
•    الکتروموتور ها در پمپ ها معمولاً از برق AC و یا برق متناوب استفاده می کند. با توجه به توان مصرفی و مورد نیاز پمپ می توان از برق تک فاز و یا سه فار استفاده کرد. پمپ کف کش در ولتاز های مختلف 12،24،110،120،220،230،380 و 400ولت در ایران مصرف دارند.
•     اندازه یا قطر لوله خروجی پمپ ها بسیار مهم است زیرا هرچه قطر لوله بیشتر باشد ، مطمئناً تخلیه بیشتری خواهیم داشت. این مقدار معمولاً به اینچ بیان می شود و ما آن را از 1/2 اینچ به بالا خواهیم داشت. مراقب باشید اگر می خواهید قطر لوله را تغییر دهید و اندازه آن را کم یا زیاد کنید ، بهتر است ابتدا تا 1.5 متر لوله با اندازه اصلی داشته باشید و سپس قطر لوله را کم یا زیاد کنید زیرا اتصال مستقیم لوله در اندازه غیر اصلی باعث آسیب شدید پمپ و فشار بر روی پمپ می شود.
•    همانطور که می دانید کف کش ها در سیال  هستند و هنگامی که آب محدود یا تخلیه می شود ، پمپ کف کش به دلیل خشک شدن می سوزد. به همین دلیل ، بهتر است از ابزاری استفاده کنید که سطح سطح آب را تشخیص دهد و در صورت پایین آمدن پمپ ، پمپ را خاموش کنید. شناور یا شناور با نصب شناور بر روی کف کش و خاموش کردن پمپ در صورت مشاهده سطح پایین آب ، وظیفه انجام این کار را دارد. البته مدل هایی از پمپ ها وجود دارد که دارای شناور هستند. در هنگام انتخاب کفکش باید به فکر موتور برق مناسب برای کفکش هم باشید.

 

نصب و نگهداری پمپ کف کش

•    صافی پمپ، بسته به نوع سیال طی دوره های مشخص زمانی می بایست بازرسی فنی گردد.
•    تحت هیچ عنوان برای جابجایی از کابل برق متصل به پمپ استفاده ننمایید و فقط از حلقه زنجیری بالای موتور استفاده کنید.
•    بلبرینگ های شیار عمیق  این محصولات دارای محفظه گریس بوده و می بایست هر از چند گاهی بازبینی و با گریس تمیز پر گردند.
•    غالباً در بالای کف کش ها پیچی به منظور افزودن روغن وجود دارد که حدودا 4-3 لیتر روغن در مخزن آن می ریزند.
•    دوره زمانی تعویض روغن این محصولات 4000 ساعت کاری می باشد، در زمان تعویض می بایست رنگ روغن زرد باشد که نشانه سلامت مکانیکال سیل است و در صورت نفوذ اب به درون پمپ می بایست مکانیکال سیل تعویض گردد.
•    مهمترین نکته در نصب پمپ کف کش کنترل املاح آب می باشد؛ زیرا کف کش ها قادر به پمپاژ آب تمیز با املاح کم هستند و باید به ماکزیمم قطر ذرات عبوری تعیین شده برای هر مدل در کاتالوگ مربوطه آن ها توجه کرد.
•    انتخاب پمپ کف کش با ارتفاع مناسب اهمیت زیادی دارد؛ زیرا حداکثر ارتفاع نوشته شده برای آن ها در دبی صفر درنظر گرفته شده است. به همین دلیل باید کف کش با ارتفاع بیشتر از آنچه مورد نیاز است انتخاب شود.
•    در بعضی مواقع پمپ ها نیاز به هواگیری دارند که این کار باید به وسیله نیروهای مجرب انجام گیرد.
•    یکی از نکات مهم در اجرا و نصب کف کش ها این است که نباید در خروجی آن سایز تغییر کند و تبدیل زده شود. اگر امکان پذیر نباشد بهتر است تا حدود 2 متر با سایز خروجی کف کش لوله کشی و سپس سایز آن تغییر داده شود تا به موتور فشار نیاید و نسوزد.
 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر