خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

پودر سخت کننده سطوح بتنی چیست؟

فهرست مطالب

پودر سخت کننده بتن که نام دیگر آن پودر ضد سایش بتن می باشد؛ محصولی است که برای ایجاد سطحی صاف، یکدست کردن سطوح بتن و صیقلی کردن آن مورد استفاده قرار می گیرد.

هدف از استفاده از این ماده، افزایش مقاومت مکانیکی بالای بتن برای مقاوم سازی در برابر ساییدگی، ضربه و دیگر صدمات می باشد. پودر ضد سایش بتن از طریق پاشش پودر خشک روی بتن های تازه صورت می گیرد که در آخر یک سطح مقاوم ضد سایش برای آن ها ایجاد می کند.

این سیستم پر کاربرد، پیوستگی سطح روی بتن را به صورت یکپارچه تقویت می کند که از این روش در بسیاری از اماکن مانند اماکن صنعتی که در معرض ترافیک سنگین قرار دارند؛ استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی این محصول، بررسی انواع پودر سخت کننده و خصوصیات آن بپردازیم.

ویژگی های سخت کننده بتن

در ساخت سخت کننده های بتن ماده‌ای به نام ژل میکروسیلیس استفاده می شود که در بسته بندی های مختلفی در بازار عرضه می شود. این ماده فوق‌العاده سبب بروز ویژگی ها و مزایای بسیار مختلفی در بتن شده است.

در ابتدا باید گفت که ژل میکروسیلیس مقاومت سخت کننده بتن را بسیار افزایش می دهد و به تبع آن مقاومت کششی بتن نیز افزایش پیدا می کند. همان طور که می دانید بتن به طور طبیعی مقاومت کششی پایینی دارد و برای اینکه این مشکل رفع شود از میلگرد یا همان فولاد تقویت شده در آن استفاده می شود.

پودر سخت کننده بتن نفوذ پذیری بسیار پایینی دارد به بیان ساده تر می توان گفت که این محصول آب بندی شده است و این قابلیت موجب می‌شود تا بتن مورد نظر ضد سایش بوده و در برابر حملات شیمیایی خارجی مثل حملات یون کلر بسیار مقاوم باشد و نگذارد به بتن آسیبی وارد شود.

همچنین مزیت دیگر این ماده در بتن این است که در بتن ریزی هایی که به صورت حجیم انجام می‌شوند حرارت هیدراسیون به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کند. این محصول به صورت پودری تولید شده و به فروش می رسد و درون آن یون کلر وجود ندارد. در بیشتر موارد نوع بسته بندی سخت کننده بتن به صورت کیسه ای می باشد.

مزایای پودر سخت کننده بتن

پودر سخت کننده بتن که جز مصالح ساختمانی مهم به شمار می رود، مزایای بسیاری دارد که در این قسمت قصد داریم به بررسی آن ها بپردازیم.

1.پودر سخت کننده بتن در برابر ضربه های دینامیکی و استاتیکی بسیار مقاوم می باشد.

2. این پودر پر کاربرد در برابر عوامل طبیعی مانند نور خورشید، باد، باران و دیگر عوامل طبیعی بسیار مقاوم می باشد.

3.پودر سخت کننده بتن بسیار سبک بوده و مقاومت بالایی دارد.

4. این پودر برای زیرسازی ها بسیار مناسب می باشد زیرا قدرت چسبندگی آن بسیار بالا است.

5. همچنین به علت مزایای بسیار این محصول برای عملیات زیرسازی و کف سازی هایی که شامل ترافیک و حمل و نقل ماشین های سنگین می باشند هم بسیار مناسب است.

6.پودر سخت کننده بتن در شکل‌های ظاهری مختلف و در انواع رنگ بندی های متفاوتی مانند خاکستری، قرمز، آبی و ... تولید شده و به فروش می رسد .

7.مقاومت سایشی این محصول بسیار بالا بوده و بیش از ۱۶۰ درصد بتن بستر می باشد.

نحوه استفاده از پودر سخت کننده بتن

پودر سخت کننده بتن نیز مانند سایر محصولات روش اجرا و نحوه استفاده مخصوص به خود را دارد که در صورت توجه به آن ها می توان بهتر از این محصول استفاده کرد. در این قسمت قصد داریم نحوه استفاده از پودر مخصوص بتن ضد سایش را بررسی کنیم.

پودر سخت کننده بتن را بسته به کاربری سطح مورد نظر آن بر روی مقاطع بتنی پاشیده تا تمام رطوبت موجود در بتن را به خوبی در خود جذب کند.

اگر می خواهید که سطح بتن مورد نظرتان صاف و یکنواخت باشد و همچنین مقاومت آن بالا باشد؛ لازم است که سطح نهایی را با استفاده از مال برقی که نام دیگر آن مال پروانه می باشد انجام دهید. پس از این که مال کشی به اتمام رسید با اسپری کردن آب عمل آوری، بتن یا کیورینگ سخت شده را شروع کنید.

کاربرد پودر سفت کننده بتن

پودر سخت کننده بتن در بسیاری از سازه های بتنی که انواع مختلفی دارند از جمله مسلح و غیر مسلح استفاده می شود. با استفاده از از این محصول در سازه ها عمر مفید آنها بسیار افزایش پیدا می کند.

توجه داشته باشید که بزرگترین و بیشترین کاربرد پودر ضد سایش بتن در جاهایی می باشد که بتن در حالت اکسپوز قرار دارد. علت این امر این است که بتن در چنین سازه هایی بیشتر در معرض آسیب های محیطی که آسیب فیزیکی و آسیب شیمیایی قرار می گیرد. به همین خاطر از پودر سخت کننده بتن در سازه های زیادی مانند مخازن آب بندی، منابع بتنی، تونل‌ها و کانال‌های انتقال آب استفاده می‌شود.

همچنین در مواقعی که فضاهای مورد نظر جاهایی هستند که بتن در آن ها با آب سروکار دارد و احتمال ساییدگی و آسیب بتن به صورت شیمیایی بسیار بالا می باشد باید از این پودر حتما استفاده کرد. همچنین در سازه هایی مانند عرشه پل ها و پارکینگ ها  که در معرض سایش زیادی قرار دارند باید حتماً از پودر سفت کننده بتن استفاده شود.

در زیر مکان هایی را که در آن ها نیاز است از پودر سفت کننده بتن استفاده شود را نام برده ایم:

1.کف سازی سالن ها و محوطه کارخانه های صنعتی

2.پارکینگ و محل استقرار ماشین آلات

3. سکوهای بارگیری و سوخت گیری خودروها

4. سردخانه صنعتی، تعمیرگاه و کارواش

5. در محل نصب توربین و ژنراتور و همچنین نیروگاه ها

6.آشیانه هواپیما و محل برخاستن هلیکوپتر و فرود

خواص و اثرات پودر سخت کننده بتن

این پودر پرکاربرد خواص و مزایای بسیاری دارد که در این قسمت می خواهیم به بررسی آن ها بپردازیم.

1.با استفاده از پودر سفت کننده بتن، سطح نهایی به صورت یکپارچه در آمده و در برابر هرگونه سایش و ضربه و فرسایش مقاوم می باشد.

2.اجرای پودر سخت کن بتن بسیار آسان می باشد و با سرعت زیاد می‌توان آن را اجرا کرد.

3.همچنین از اجرای سطوح داخلی و خارجی سازه می توان استفاده کرد.

4. چسبندگی و پیوستگی پودر سخت کننده بتن بسیار زیاد است.

5. همچنین سفت کننده بتن در برابر سیکل های ذوب و یخبندان بسیار مقاوم می باشد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر