خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

استفاده از کمپکتور

استفاده از کمپکتور صفحه ای روی آسفالت

فهرست مطالب

کمپکتور

در این برگ نوشته درصدد آن هستیم تا به صورت جامع با دستگاه کمپکتور و انواع آن آشنا شویم. بنابراین اگر تاکنون با چنین وسیله ای آشنایی صورت نگرفته است و چگونگی کار کردن با این دستگاه را نمی دانید؛ پیشنهاد می شود که تا پایان با ما همراه باشید تا در ابتدای امر به تعریف کمپکتور بپردازیم تا پس از آشنایی با معنای لغوی آن، قیمت دستگاه، روش کار کردن با کمپکتور و نیز انواع آن و روش کار در هر یک از انواع این دستگاه ارزشمند در حوزه ساختمان سازی بپردازیم.

تعریف کمپکتور

در ابتدا پیش از آنکه به معرفی دستگاه کمپکتور در ساختمان سازی روی آوریم؛ لازم می آید که معنای لغوی این واژه انگلیسی را نیز فرا بگیریم چرا که فهمیدن معنای لغوی این واژه به درک و یاد گیری کاربرد این دستگاه نیز کمک شایانی می کند. بنابراین اگر بخواهیم واژه compactor را در فرهنگ لغت های انگلیسی – فارسی جستجو کنیم به معنای فشرده سازی خواهیم رسید که در جلوی معنای لغوی این واژه انگلیسی درج شده است. اما امروزه این واژه به دستگاهی اطلاق می گردد که در ساختمان سازی بکار گرفته می شود. با پیشرفت تکنولوژی امروزه دستگاه هایی به وجود آمده است که زندگی را برای انسان ها ساده تر نموده اند.

یکی از این دستگاه ها که در ساختمان سازی به کار گرفته می شود، دستگاه کمپکتور می باشد. این دستگاه در راستای فشرده سازی خاک و سنگدانه ها به کار گرفته می شود. بنابراین این دستگاه مصالح خاکی و سنگی را فشرده می سازند که در آن با نیروی مکانیکی چگالی یک ماده را افزایش می دهند. به طور کلی می توان گفت استفاده نمودن از این دستگاه  برای فشرده سازی چهار پارامتر وزن استاتیکی، ضربه، ارتعاش و کنترل مورد کارایی قرار می گیرد.

استفاده از کمپکتور صفحه ای روی آسفالت

ساختار یک کمپکتور و کاربرد آن در ساختمان سازی

اگر بخواهید با ساختار یک کمپکتور به طور دقیق آشنا شوید، این دستگاه به شکلی است که از یک شاسی تشکیل شده است که عموما از جنس فولاد ضخیم و یا چدن سنگین می باشد. همان طوری که می دانید؛ به هنگامی که مخلوط خاک و سنگدانه ها در مکانی تخلیه و پهن شوند، اجرای این فرآیند به مرور زمان بر حسب وزن و فشار متراکم شده و به اصطلاح نشست می کند. بنابراین بایستی در اجرای ساختمان سازی در این مورد دقت نظر زیادی شود چرا که اگر روی خاک پهن شده بدون کمپکت شدن (فشرده سازی) شروع به ساخت یک ساختمان و کف سازی کنیم، دیری نمی پاید که به خاطر نشست محصول بنا شده ترک خورده و تخریب می گردد. بنابراین بهره مندی از دستگاه کمپکتور به منظور فشرده سازی خاک و مصالح ساختمانی در عملیات مربوط به ساختمان سازی بسیار حائز اهمیت می باشد. استفاده از این دستگاه بیشتر در ساختمان های مورد استفاده قرار می گیرد که دارای پی هایی با ابعاد کوچک هستند و امکان بهره مندی از غلطک وجود ندارد. به طور کلی در زیر دیوارهای حیاط و یا در بخش هایی از کف سازی حیاط و یا پارکینگ می توان از این دستگاه بهره برد.

شیوه کار کردن با کمپکتور

پس از آشنایی اولیه ای که در خصوص این دستگاهصورت گرفت؛ حال مجال آن فرارسیده است تا با شیوه کار کردن با این دستگاه آشنا شویم. پیش از این که به بررسی و واکاوی کار کردن با این دستگاه بپردازیم؛ لازم به ذکر است که این دستگاه در انواع مختلفی عرضه گشته است که هر کدام از انواع مختلف آن به شیوه منحصر به فرد خود عمل می کنند که در ادامه پس از معرفی انواع کمپکتورها به روال کاری هر یک از انواع مختلف آن روی خواهیم آورد. ولی در اینجا به طور کلی شیوه کار کردن با کمپکتور را توضیح خواهیم داد. به طور کلی می توان گفت برای کمپکت کردن خاک یا همان فشرده سازی آن ابتدا می بایست منطقه مورد نظر را آب پاشی نمود به گونه ای که خاک موجود، تمامی آب را جذب کرده باشد و به مدت 24 ساعت می بایست به انتظار نشست تا آب کاملا ته نشین گردد و خاک رطوبت داشته باشد. طبق چنین شرایطی است که می توان از کمپکتور استفاده نمود. باید این نکته را در نظر داشت که اگر خاک گل آلود باشد، نمی توان از این دستگاه استفاده کرد. چرا که کف آن در گل گیر می کند و به این صورت قادر به کمپکت کردن نخواهد بود و بر حسب ضربات آب، خاک به سمت بالا حرکت می کند. لذا پیش از استفاده و کار کردن با این دستگاه می بایست به این نکات توجه و اهتمام ورزیده شود.

کمپکتور میکاسا از نوع قورباغه ای

انواع کمپکتور

کمپکتور که به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات در راستای کوبش، فشرده سازی و آماده سازی خاک مورد استفاده واقع می گردد، دارای انواع و اقسام خاصی می باشد که عبارتند از:

1-     کمپکتورصفحه ای (دستی)

2-    کمپکتور قورباغه ای (کانگورویی)

و از نظر سوخت به دو دسته دیزلی و بنزینی قابل تقسیم هستند. اما اینک به شرح و توضیح هر یک از این انواع کمپکتورها خواهیم پرداخت تا به این منظور با تمامی مدل های مختلف این دستگاه به طور کامل آشنا گردیم.

انواع کمپکتورهای دستی گازوئیلی و بنزینی

کمپکتور صفحه ای یا دستی

یکی از انواع این دستگاه ها در ساختمان سازی، کمپکتور صفحه ای است که این نوع از دستگاه ها به جهت وجود ابعاد بزرگ تر و گسترده تری که دارند؛ در مصارف وسیع تری کاربرد می یابند و از سایر انواع آن کارایی و کاربردهای بیشتری را از خود به نمایش می گذارند. بنابراین خرید و فروش کمپکتور صفحه ای یا همان دستی بسیار بیشتر از مدلقورباغه ای بکار برده می شود که تنها در مکان های خاصی مورد استفاده واقع می گردد. یکی از متداول ترین مدل های کمپکتورهای دستی، کمپکتور صفحه ای با شاسی هیساکی می باشد. این دستگاه در پروژه های عمرانی کوچک و متوسط بیشتر کاربرد و کارایی را دارد. به طور کلی کمپکتور دستی را با توجه به قیمت مناسب، کاربردی آسان تر، بازدهی بالاتر و مکانیزم کاری مناسب و مطلوب بیشتر مورد استفاده قرار می دهند. کمپکتور دستی قابلیت کوبندگی 1.5 الی 2 تن خاک و مصالح را دارد که البته این توان با توجه به نوع موتور نصب شده در آن متفاوت می باشد. این دستگاه برای فشرده سازی انواع خاک، شن، ماسه و آسفالت به کار گرفته می شود. ابعاد این نوع از دستگاه ها نیز در قالب 42*52 سانتی متر می باشند.

برخی نکات و ضروریات در خصوص کمپکتور صفحه ای یا دستی

برای استفاده کردن از این دستگاه می بایست به برخی از نکات و ضروریات در حین اجرای کار توجه کافی مبذول گردد. به عنوان مثال نحوه روشن و خاموش کردن آن، چگونگی حمل و نقل و رعایت احتیاط در این زمینه، تعمیر و راه های جلوگیری از خرابی آن و سایر نکات احتیاطی که در این باره می بایست حتما رعایت شوند. بنابراین در ادامه به برخی از این نکات خواهیم پرداخت:

1-    چگونگی حمل و نقل کمپکتور دستی

برای حمل و نقل این نوع از دستگاه ها می بایست در وهله نخست از خاموش بودن دستگاهاطمینان حاصل نمود. سپس برای احتیاط درب باک بنزین و منبع سوخت آن را محکم پیچید و دریچه بنزین را نیز برای جلوگیری از نشت کردن بست. اگر توسط خودرو این دستگاه را حمل و نقل می کنید؛ می بایست احتیاط کنید که دستگاه را به ماشین محکم بسته تا حرکت نکند و یا از جای خود نیفتد. در مورد رانندگی در مسافت های دور و دراز بیرون شهری نیز می بایست بنزین را از باک موتور روبین خارج کرد. در شرایط بحرانی نیز می بایست سوئیچ را رو وضعیت قفل قرار داد تا از خاموش بودن موتور اطمینان حاصل کرد.

2-    نحوه راه اندازی و روشن کردن دستگاه کمپکتور

همیشه پیش از روشن کردن موتور دستگاه کمپکتور می بایست به آن روغن اضافه کرد و سطح روغن را قبل از استفاده مورد بررسی قرار داد. ریختن مقدار روغن دقیقا می بایست طبق دستورالعمل خود کارخانه تولیدی صورت پذیرد. بایستی احتیاط لازم را در نظر داشت که موتور را پر از روغن نکنیم. به هیچ عنوان نباید روغن را با بنزین و یا گازوئیل ترکیب کنیم و حتما می بایست سطح روغن را با میله ای چک نماییم. حتما پیش از روشن کردن دستگاه باید تمامی پیچ و مهره های شاسی کمپکتور دستی را در جای خود محکم کرد. باک سوخت را نیز بایستی حتما مورد بررسی قرار داد و آن را تا 1 اینچ از سر منبع پر کرد تا فضای کافی برای انبساط سوخت وجود داشته باشد.

کمپکتور بنزنی میکاسا جهت کوبش خاک

روشن کردن دستگاه نیز به این صورت است که باید کلید مربوط به روشن کردن دستگاه را در جهت عقربه های ساعت روی وضعیت روشن قرار داد. شیر بنزین را باز نمود و دسته گاز موتور را باید روی سرعت بالا قرار داد. اهرم ساسات را نیز باید بست. البته اگر موتور گرم بود و دمای آن بسیار بالا رفته بود، اهرم ساسات را باید در حالت نیمه باز قرار داد یا حتی آن را کاملا باز نگه داشت و در غیر این صورت در دمای پایین و سردی موتور اهرم خفه کن را می بایست به طور کامل بست. همانطور که می دانید؛ کمپکتورهای دستی دارای دسته هندل می باشند که می بایست این دسته هندل موتور را به آرامی کشید تا موتور روشن شود. پس از آنکه موتور کمپکتور روبین صفحه ای روشن شد، باید حدود 3 الی 4 دقیقه صبر کرد تا موتور برای اجرای فرآیند کمپکت کردن به خصوص در فصول سرد سال، گرم گردد. به محضی اینکه موتور روشن و گرم شد، کم کم بایستی ساسات را در وضعیت باز قرار داد و دسته گاز کمپکتور دستی روبین را نیز در حالت سرعت قرار داد تا دور موتور به حدود 2300 الی 2600 دور در هر دقیقه برسد. طبق چنین حالتی کلاج گریز از مرکز کمپکتور روبین شروع به کار خواهد کرد.

3-    چگونگی خاموش کردن موتور کمپکتور روبین

برای فرآیند خاموش کردن موتور کمپکتور روبین دو حالت عادی و بحرانی در نظر گرفته شده است. در حالت بحرانی و اورژانسی برای خاموش کردن موتور می توان کلید قطع و وصل کردن را بر روی خاموش قرار داد. ولی در حالت عادی روال کار کمی فرق می کند. در این صورت می بایست دسته کنترل گاز را به آرامی به حالت آهسته تغییر داد و پیش از خاموش کردن موتور کمپکتور دستی بایستی 3الی 4 دقیقه صبر کنید تا موتور روبین در دور پایین کار کند. سپس کلید خاموش کردن را در وضعیت off قرار داده و شیر بنزین موتور روبین را بست تا دستگاه شما خاموش گردد.

4-    نکات احتیاطی کار با کمپکتور دستی

اگر موتور کمپکتور دستیروبین خاموش شود و دیگر روشن نشود، طبق چنین شرایطی می بایست پیش از هر عمل دیگری سطح روغن موتور را مورد بررسی قرار داد. در صورتی که از کمپکتور دستی برای کوبیدن آسفالت استفاده می کنید، باید حتما سطح زیر دستگاه را به بنزین آغشته کنید تا از خاصیت چسبندگی صفحه کمپکتور به آسفالت جلوگیری کند.

5-    سرویس و تعمیر کمپکتور دستی

سرویس این دستگاه یا به صورت روزانه است که هر روز پس از استفاده می بایست حتما گل و لای و گرد و خاک روی کمپکتور بنزینی را تمیز کرد. بخش زیرین صفحه لرزان کمپکتور را نیز تمیز نمود. قسمت هواکش آن را به طور دقیق مورد بررسی قرار داد و آن را نیز از انواع آلایندگی پاک کرد. تمامی پیچ و مهره ها را نیز مجددا باید چک نمود و در صورت شل شدن آن ها را مجددا محکم نمود. اما سرویس هفتگی این دستگاه نیز شامل: سرویس هواکش و تعویض روغن موتور صفحه ای می باشد. ماهانه نیز بایستی روغن داخل دستگاه را تعویض نمود.

کمپکتور بنزینی دستی میکاسا ژاپن

کمپکتور قورباغه ای (کانگورویی)

کلیه پیمانکاران می بایست در صورت لزوم هر دو نوع کمپکتورهای صفحه ای و قورباغه ای را در دست داشته باشند تا آن ها را در مصارف مختلف ساختمان سازی به کار گیرند. چرا که هر یک از انواع این دستگاه ها برای بخش های مختلفی از ساختمان سازی مناسب می باشد. به عنوان مثال: در صورتی که شما بر روی یک چاله یا حفره در حال کار کردن هستید، بهتر آن است که از کمپکتور یا کامپکتور قورباغه ای استفاده کنید. چرا که با استفاده از این نوع از دستگاه ها مانور دادن شما آسان تر می باشد و صفحه کوچکتر و متمرکزتر سبب تراکم عمیق تر می شود. در نهایت برای فشرده سازی مواد داخل فضاهای عمیق تر شما نیازی به عبور دادن چندین بار ماشین نیستید. این در حالی است که اگر شما می خواهید سطوحی را با خاک های دانه ای در مناطق بزرگ تر و مسطح فشرده سازی کنید؛ کمپکتور صفحه ای  طبق چنین شرایطی می تواند گزینه بهتری برای شما قلمداد گردد. اندازه صفحه بزرگ تر و قابلیت ارتعاشی آن به شما این بستر را فراهم می سازد تا لایه های یکنواخت بیشتری را بر روی بخش وسیع تر و چهنه گسترده تری از سطح ایجاد نمایید. به طور کلی فشرده سازی خاک کانال ها و تراشه ها و نیز ایجاد تراکم در خاک و در منطقه هایی که استفاده از غلطک ها صنعتی در آن فراهن نیست، برای اجرای فرآیند فشرده سازی، کمپکت، کوبندگی خاک، زیرسازی، پی سازی و پی ریزی و... از کمپکتورهای قورباغه ای استفاده می کنند. حال سوال اینجاست که این نوع از کمپکتورها به چه گونه ای هستند؟

کمپکتور صفحه ای بنزینی واکر آلمان

معمولا از این محصول برای محیط های با فضای محدود و کم استفاده می شود و برای مصارفی همچون تعمیرات آسفالت و پی ریزی ساختمان و کار حفاری و... استفاده می شود. یکی از اصلی ترین کاربردهایی که از کمپکتور قورباغه ای صورت می گیرد، فشرده سازی کانال های کوچک آب می باشد. چرا که امکان استفاده از کمپکتورهای بزرگ صفحه ای برای اجرای این کار وجود ندارد.  این نوع از کمپکتورها با توجه به تعمیر و نگهداری و نیز استفاده کم هزینه، بادوام و قابل اعتماد یکی در بازار بسیار مقرون به صرفه هستند. کمپکتورهای قورباغه ای در مقایسه با صفحات معمولی از کوبیدن و فشرده سازی خاک ها با قدرت چسبندگی بالا و شکاف ها در کارهای تعمیراتی کوچک و نیز فضاهای محدود بسیار کاربرد دارند. ابزار یادشده از تعادل خوب، کاربردی آسان و بازدهی بسیار عالی و فوق العاده ای به هنگام فشرده سازی در شیارها و اطراف لوله ها بهره مند است. به این نوع از دستگاه ها، کمپکتورهای پرشی نیز اطلاق می گردد که با موتورهای بنزینی 4 ضربه ای مخصوصی طراحی شده اند. همچنین این نوع از دستگاه ها دارای کیت چرخ دستی برای حمل و نقل آسان تر می باشند که جزء مزیت های این نوع از دستگاه ها به شمار می رود.

کار با کمپکتور بنزینی و نکات ایمنی حین عملیات

خرید کمپکتور

پس از  اطلاعاتی که در خصوص کمپکتور و انواع و اقسام آن گفته شد؛ اگر درصدد خرید کمپکتور هستید، می توانید با مراجعه به فروشگاه های اینترنتی و یا نمایندگی های معتبر همچون وب سایت نیکاکورپکه به فروش کمپکتور مبادرت می ورزند، در صورت نیاز به این دستگاه اقدام به خرید آن کنید و آن را برای کارهای پیمانکاری خود برای ساختمان سازی مورد استفاده قرار دهید. در مورد قیمت کمپکتور نیز نمی توان به طور دقیق با توجه به نوسانات دلار سخن به میان آورد، ولی با مراجعه به نمایندگی های معتبر می توانید لیست قیمت کمپکتورها را به طور کامل مشاهده کنید. برای خرید این دستگاه در نظر داشته باشید که قیمت آن بسته به نوع موتوری که در دستگاه مذکور کارگذاری شده است، می تواند کاملا با همدیگر متفاوت باشند. به همین منظور برخی از این کمپکتورها از شاسی هیساکی ساخت کشور مالزی استفاده می کنند که به آن ها کمپکتور هیساکی می گویند و برخی دیگر از کمپکتور هوندا استفاده می کنند که قیمت هر یک از این موتورها با یکدیگر متفاوت می باشد. ضمن اینکه کمپکتور بنزینی، کمپکتور برقی و کمپکتور دیزلی نیز هر کدام از این مدل دستگاه ها دارای قیمت های متفاوتی می باشند که توجه به آن ها به هنگام خرید الزامی است.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر