خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

اسپیسر بتن چیست؟

فهرست مطالب

آشنایی با محصول اسپیسر بتن

اسپیسر بتن قطعه ای می باشد که در بتن دفن شده و در سازه های بتن مسلح به کار می رود. علت این امر ایجاد فاصله بین بتن و میلگرد می باشد. در حقیقت نصب اسپیسر برای ایجاد یک کاور مناسب صورت می گیرد.

به بیان ساده تر این محصول پوششی برای بتن بوده و از خوردگی میلگردها جلوگیری کند. جالب است بدانید که مهمترین عاملی که موجب تخریب سازه های بتنی می شود خوردگی و زنگ زدگی آرماتورها است. علت این امر نیز نبودن پوشش یا کاور بتنی است.

به طور کلی با کم شدن هر دو میلیمتر از پوشش بتنی حدود ۵ سال از عمر مفید سازه کاهش پیدا میکند. اسپیسر بتنی نسبت به اسپیسر پلاستیکی گران تر می باشد؛ اما توجه داشته باشید که سختی بسیار بالاتری دارد همچنین این نوع اسپیسر مقاومت فشاری بسیار بالایی داشته و بسیاری از ضعف‌های اسپیسر پلاستیکی را برطرف می کند.

همچنین عوامل آسیب رسان به بتن را کاهش می دهد. نکته حائز اهمیت در هنگام ساخت این اسپیسر ها این است که زمانی که اسپیسر بتنی را می سازیم باید جنس آن با بتنی که از آن استفاده می کنیم، یکی باشد.

همچنین ضریب حرارتی آن‌ها نیز باید یکسان باشد. در این قسمت تا حدود زیادی با اسپیسر بتن آشنا شدیم. در ادامه مقاله به بررسی انواع آن می پردازیم و مزایای آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع اسپیسر بتن

این محصول نیز مانند هر محصول دیگری انواع مختلفی دارد که در این قسمت می خواهیم به بررسی هر یک بپردازیم.

  •          اسپیسر کفی

1. اسپیسر بتن مینی فیکس: این قطعات، ارزان و در عین حال بسیار پر مصرف می باشد که برای شبکه میلگرد هایی که سبک هستند مانند میلگردهای حرارتی با سایز ۶ الی ۱۴ میلی متر و در کف ها و سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از اسپیسر بتن می تواند بار نقطه ای تا حداکثر ۳۵ کیلومتر را تحمل کند.

2.اسپیسر بتن ماکس فیکس: اسپیسر بتن ماکس فیکس برای سازه های متوسط تا نیمه سنگین مورد استفاده قرار می گیرد که برای نمونه می توان به سازه هایی مانند تیرها، شاه تیرها و فوندانسیون هایی که وزن متوسطی دارند؛ اشاره کرد.

این نوع از اسپیسر های بتن بیشتر برای میلگردهایی که سایز آن ها ۸ الی ۲۲ میلی متر است توصیه می‌شوند. همچنین این اسپیسر ها می تواند وزن ۱۸۰ کیلوگرم بار نقطه ای را به راحتی تحمل کنند.

3. اسپیسر بتن هارد فیکس: این اسپیسر دوشاخه قفل کن دارد که میلگرد محصول در آن قفل می شود. این نوع از اسپیسر بتن بهترین قطعه ای است که می‌توان از آن برای ایجاد پوشش بتنی در همه کف های سنگی و پرتراکم مانند شیرها، فوندانسیون و کف های حجیم استفاده کرد.

توجه داشته باشید که اسپیسر بتن بار نقطه ای تا وزن ۱۵۰ کیلوگرم را به راحتی تحمل می کند. همچنین از این اسپیسر ها اغلب در قسمت هایی که تراکم میلگرد زیاد است استفاده می شود که بیشتر برای میلگرد هایی با سایز ۱۸ الی ۳۲ میلی متر توصیه می شود.

4.اسپیسر بتنی سایت فیکس: این اسپیسر برای سازه هایی مورد استفاده قرار می گیرد که وزن آن ها متوسط یا نیمه سنگین است. این نوع اسپیسر بیشتر برای میلگردهایی با سایز ۱۲ الی ۲۵ میلی متر مناسب بوده و قادر به تحمل بار نقطه ای حداکثر ۲۰۰ کیلوگرم می باشد.

5.اسپیسر بتن دابل فیکس: این اسپیسر بتن بیشتر در دال بتنی دو شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد که از دو قسمت نر و مادگی تشکیل شده و برای استفاده از آن باید روی هم مونتاژ شوند.

  1. اسپیسر بتن یو فیکس: این اسپیسر بتن، نشیمن و تکیه گاهی به شکل حرف یو دارد. همچنین اسپیسر بتنی یو فیکس قابلیت قرار گرفتن انواع سایز میلگرد ها را نیز دارد.
  •          اسپیسر دیواری

1.اسپیسر بتن ویل فیکس: این اسپیسر چرخی مانند یک چرخ ماشین است که در اطراف آن یک سری شاخک ها و برجستگی هایی وجود دارد که از لغزش آن در بتن ریزی یا ویبره جلوگیری میکند. در قسمت وسط این اسپیس یک قفل کن برای میلگرد وجود دارد. توجه داشته باشید که از اسپیسر بتن ویل فیکس در سطوح عمودی مانند دیوارها، ستون ها، مقاطع مدور و .... استفاده می شود.

2. اسپیسر بتن کیج فیکس: اسپیسرهای کیج فیکس برای سازه های دریایی، پایه پل ها، قالب های لغزنده، قالب های بالا رونده و در کل در کارهای عمودی که سنگین هستند استفاده می شود. ظاهر این اسپیسر نیز مانند اسپیسر قبلی شبیه چرخ اتومبیل است که در مرکز آن یک قفل کن وجود دارد؛ اما تفاوت آن با نوع قبلی این است که هیچ شاخکی در اطراف آن وجود ندارد.

مزایای اسپیسر بتنی

این محصول بسیار پرکاربرد علاوه بر انواع و کاربرد های زیاد آن که در قسمت های قبل درباره آن ها مفصل توضیح داده شد مزایای بسیاری هم دارند که در این قسمت قصد داریم هر یک را نام برده و به بررسی آن ها بپردازیم.

1.اولین مزیت اسپیسر بتنی پوشش دهی مناسب آن می باشد که موجب بهینه شدن و یکدست شدن سطح آرماتورها می شود.

2.این محصول از لحاظ اقتصادی بسیار خوب و به صرفه می باشد. این محصول در بافت خود فضاها و شکاف‌هایی دارد که این شکاف ها کاملاً با سیمان اتصال پیدا کرده و امکان هیچ گونه جابجایی را ندارند.

3.وزن اسپیسر های بتنی کم است و انتقال و جابجایی آن راحت می باشد.

4.این محصول پر کاربرد در برابر ترکیباتی مانند ترکیبات اسیدی و قلیایی بسیار پایدار و مقاوم می باشد.

5.همچنین در استفاده از اسپیسر بتن و اجرای آن به مدت زمان بسیار کمی نیاز است و این خود مزیت دیگر این محصول می باشد.

قیمت اسپیسر بتنی

قیمت این محصول کاملاً به جنس، اندازه، نوع و بسته بندی آن بستگی دارد. به طور کلی می توان برآورد های قیمتی متفاوتی از این اسپیسر را ارائه داد اما به طور کلی می توان گفت که قیمت این محصول به موارد گفته شده و نوع اسپیسر بتنی بستگی دارد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر