خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

اسپیسر نیلینگ چیست؟

 عملیات نیلینگ چیست و به چه صورتی اجرا می شود؟

فهرست مطالب

اسپیسر نیلینگ برای پوشش میلگردهای انکراژ و تحکیم خاک و همچنین کاشت میلگرد انکر بولت ها مورد استفاده قرار می گیرد که استفاده از انکر بولت ها برای جلوگیری از ریزش خاک دیواره و سقف تونل و نیز در ترانشه ها الزامی است. این قطعه در عملیات نیلینگ به کار برده می شود و منجر به ایجاد یک کاور بتنی مناسب در کل طول میلگرد های کار گذاری شده در نیلینگ می گردد. استفاده از اسپیسر بتن های نیلینگ علاوه بر این که از زنگ زدن میلگرد های کار گذاری شده جلوگیری می کند، همچنین به این علت که میلگرد را در مرکز قرار می دهد باعث می شود که مقاومت بالایی در نیلینگ به وجود بیاید. این نوع اسپیسر ها برای میلگردهای 6 تا 32 میلی متری به کار برده می شود.


عملیات نیلینگ چیست و به چه صورتی اجرا می شود؟

عملیات نیلینگ یا همان میخ کوبی نخستین بار توسط مهندسین استرالیایی برای پایدار کردن دیواره های تونل ها استفاده شد. نحوه اجرای این عملیات به این شکل است که ابتدا دیوار های مورد نظر را رگلاژ کرده و سپس اقدام به نصب شبکه مش هایی از جنس فولاد می کنند که نصب این شبکه ها عمدتا به کمک میخ های ۵۰ سانتی متری انجام‌ می شود.

بعد از این که این شبکه های مشی نصب شدند، روی آن ها به قطر حدود ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر بتن پاشی می شود که بعد از آن اقدام به حفاری گمانه ها و جا دادن میلگرد یا کابل می نمایند. به دنبال آن، به گمانه ­ها دوغاب سیمان تزریق می شود و پس از این که دوغاب گرفت، سر نیل­ها بسته خواهد شد که امروزه این عمل را به وسیله گروت های مخصوص انجام می دهند.

این کار باعث می شود تا نیروی رانش خاک از طریق مش و شات به سر نیل ها رسیده و نیروی سر آن ها نیز از طریق نیلها به توده خاک منتقل شود، به گونه ای که می توان گفت رانش خاک به وسیله سیستم نیلینگ در خود خاک مهار می شود. با گذشت زمان و گسترش کاربرد این روش در ساخت سازه ها، مهندس هایی از سایر کشور ها نیز از روش نیلینگ یا میخ کوبی برای پایدار کردن ترانشه­ ها، پل ها و تونل ها استفاده کردند. 

 عملیات نیلینگ چیست و به چه صورتی اجرا می شود؟


کاربرد نیلینگ

این روزها استفاده از روش نیلینگ به طرز فراگیر و گسترده ای در پروژه های مختلف عمرانی همانند ثابت سازی ترانشه های خط آهن و بزرگراه ها، ساختن سازه های نگهبان گود برداری شده در نقاط شهری برای احداث ساختمان های بلند که چندين طبقه در درون زمين را در بر می گیرند و همچنین برای ثابت کردن شيب زمين در برابر لرزش های احتمالی به کار برده می شود. برای به انجام رساندن عملیات نیلینگ به یک نوع اسپیسر خاصی نیاز خواهیم داشت که به کمک آن بتوانیم عملیات کاشت بولت و نیلینگ را آسان تر نماییم.

اسپیسر بتن پلاستیکی برای پوشش دادن میلگرد های انکراژ و محکم سازی خاک و همچنین کاشت میلگرد و انکر بولت ها به کار می رود. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از انکر بولت ها یک امر ضروری جهت جلوگیری از ریزش خاک دیواره و سقف تونل ها و همچنین در ترانشه ها می باشد. 

از دیگر موارد استفاده از نیلینگ، پس از انجام عملیات حفاری گمانه ها توسط دریل واگن، فاصله نگهدار های انکراژ که با سه فاصله پوششی بتنی 1 سانت و 2 سانت و 3 سانت طراحی و ساخته می شوند، پوشش دادن میلگرد انکراژ و تحکیم خاک می باشند.


مزیت های استفاده از اسپیسر نیلینگ

از مزایای استفاده از اسپیسر پلاستیکی نیلینگ می توان به این مورد اشاره کرد که باعث می شود میلگردها نسبت به محل قرار گیری گمانه ها در مرکز قرار گیرند و اجازه ندهند میلگردها با خاک تماس پیدا کنند. علاوه بر این ها، اسپیسرهای نیلینگ از انتقال خوردگی به میلگرد جلوگیری کرده و به این ترتیب از ریزش و رانش احتمالی خاک ترانشه ها و تونل ها پیشگیری می کنند. از دیگر موارد استفاده از اسپیسر نیلینگ می توان به کاشت بولت برای گسترش دادن و محکم نمودن و مقاوم سازی مقاطع بتنی نیز اشاره کرد.


به چه اندازه ای باید از اسپیسر نیلینگ استفاده کرد؟

برای پایدار سازی خاک به طور معمول میزان استفاده از انواع اسپیسر بتن پلاستیکی نیلینگ 1 عدد در طول گمانه ها می باشد. در صورتی که هدف ما کاشت و تثبیت بولت باشد نیز با توجه به عمق سوراخ حفر شده معمولاً به ازای هر 50 سانتی متر، یک عدد اسپیسر نیلینگ به کار گرفته می شود.

 به چه اندازه ای باید از اسپیسر نیلینگ استفاده کرد؟


طریقه استفاده از اسپیسر نیلینگ

برای این که به پایدار سازی خاک بپردازید، با توجه به قطر گمانه های ایجاد شده، اسپیسر نیلینگ با پوشش بتنی مناسب را انتخاب نموده و سپس به طور مناسب آن را به دور میلگرد بپیچانید. اما چنان چه هدف شما کاشت بولت باشد، به جهت گسترش یک مقطع، اسپیسر نیلینگ را به دور بولت پیچانده و به داخل سوراخ حفر شده هدایت کنید تا در مرکز سوراخ قرار بگیرد و همین طور چسب کاشت میلگرد هم به اندازه یکسان اطراف بولت را فرا بگیرد.


در هنگام استفاده از روش نیلینگ، حتما موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • برای ثابت نمودن بهتر اسپیسر نیلینگ بر روی آرماتورها، بعد از قرار گرفتن، دور میلگرد را با سیم آرماتور بندی ثابت کنید.
  • در زمان حفر سوراخ برای بولت گذاری باید علاوه بر قطر میلگرد، پوشش ایجاد شده توسط اسپیسر را نیز در نظر داشته باشید.
  • اسپیسر پلاستیکی نیلینگ 2 سانتی متر یک کاور بتنی روی بولت ایجاد می کند که روی هم رفته علاوه بر قطر میلگرد، 4 سانتی متر به قطر حفاری اضافه خواهد کرد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر