خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

راه اندازی اره موتوری

راه اندازی اره بنزینی

فهرست مطالب

نحوه راه اندازی اره بنزینی

در این مقاله قصد داریم یک راهنمای گام به گام و اصولی برای روشن کردن و راه اندازی اره موتوری به شما معرفی کرده تا دستگاه اره موتوری خود را به درستی و با ایمنی کامل استارت بزنید. این راهنمای راه اندازی مخصوص اره موتوری (زنجیری) بنزینی می باشد و اگر شما یک اره زنجیری برقی یا شارژی دارید راه اندازی آن نباید سخت باشد و برای روشن کردن آن فقط باید سوییچ دستگاه را روی on بگذارید اما نکات ایمنی مطرح شده در این مقاله درباره اره زنجیری بنزینی قابل تعمیم به انواع اره زنجیری های برقی و شارژی می باشد.

دفترچه راهنمای اره موتوری را مطالعه کنید

اگر برای اولین بار است که با اره موتوری کار می کنید و هیچ گونه آشنایی قبلی با این دستگاه ندارید حتماً و باید قبل از راه اندازی اره موتوری دستور العمل دستگاه را مطالعه کنید. حتی اگر شما خوذ را یک حرفه ای در کار با اره موتوری می دانید به این نکته توجه کنید که کار با هر مدل از اره موتوری متفاوت است. به عنوان مثال راه اندازی اره موتوری هسکوارنا با اره موتوری اکو کمی تفاوت دارد و شما با مطالعه دفترچه دستگاه می توانید به این تفاوت ها پی ببرید.

راه اندازی اره بنزینی

اول ایمنی بعد کار!

اره موتوری را می توان در لیست خطرناک ترین تجهیزات قرار داد. حادثه و اتفاق در حین کار با اره موتوری می تواند برای مجرب ترین افراد هم پیش بیاید. اکثر حوادثی که هنگام کار با اره موتوری اتفاق می افتد جبران ناپذیر و وحشتناک است. بنابراین رعایت نکات ایمنی باید یک اولویت برای اپراتور دستگاه باشد.

قبل از شروع کار با اره موتوری اطمینان حاصل کنید که تجهیزاتی نظیر شلوار مخصوص، عینک ایمنی، محافظ های گوش، دستکش مخصوص و کفش ایمنی را پوشیده باشید.

راه اندازی اره بنزینی

ترمز زنجیر را در حالت درگیر قرار دهید

پس از آمادگی و رعایت نکات ایمنی اولین کاری که با دستگاه باید انجام دهید این است که ترمز زنجیر اره موتوری را فعال کنید. وظیفه این ترمز به این صورت است که با فعال شدن آن هنگام لگد زدن اره موتوری در حین کار، زنجیر را قفل می کند تا به اپراتور آسیبی نرسد.

راه اندازی اره بنزینی

ترمز زنجیر جلوی دسته اره موتوری قرار دارد که در شکل فوق نشان داده شده است. شما برای فعال کردن این ترمز می توانید پس از روشن کردن اره موتوری با فشار وارد کردن توسط مچ دست خود آن را فعال کنید. در ویدئوی کوتاه زیر نقش ترمز زنجیر نشان داده شده است.

فعال کردن شیر دی کمپرس

با فعال کردن این شیر و فشردن آن مقداری از فشار در اتاق احتراق در حین روشن شدن موتور برداشته شده و باعث می شود با کشیدن کابل استارت، موتور به راحتی روشن شود. البته شیر دی کمپرس یک ویژگی می باشد که اغلب بر روی اره موتوری های گران قیمت که معمولاً از برند اشتیل آلمان می باشد قرار دارد. در شکل زیر این شیر را بر روی بدنه اره موتوری اشتیل مشاهده می کنید. برای تحریک این شیر فقط کافی است آن زا فشار دهید.

راه اندازی اره بنزینی

پمپ کردن سوخت با پرایمر

اکثر اره موتوی های موجود در بازار پرایمر را بر روی اره موتوری خود قرار داده اند. قبل از راه اندازی اره موتوری شما باید 4 الی 5 بار پرایمر را فشار دهید تا بنزین از مخزن به سمت کاربراتور ارسال شود. پرایمر معمولاً در قسمت بالای بدنه و نزدیک دسته اره موتوری قرار دارد.

راه اندازی اره بنزینی

ساسات را بکشید

اگر از زمانی که برای آخرین بار اره موتوری را روشن کرده اید مدتی گذشته و موتور دستگاه کاملاً خنک شده است (به اصطلاح استارت زدن در حالت سرد) قصد روشن کردن اره موتوری را دارید باید از اهرم ساسات استفاده کنید.

راه اندازی اره بنزینی

در مدل های مختلف اره زنجیری بنزینی انواع مختلف ساسات وجود دارد اما در بعضی از اره موتوری ها اصلاٌ وجود ندارد. اگر اره موتوری شما اهرم ساسات دارد باید هنگام استارت سرد از آن استفاده کنید.

اگر قصد راه اندازی اره موتوری در حالت سرد را دارید و مکانیزم ساسات بر روی اره موتوری شما تعبیه نشده باشد باید برای راه اندازی اره موتوری به دفترچه دستگاه مراجعه کنید.

اره موتوری را در یک مکان امن قرار دهید

برای استارت زدن اره موتوری بنزینی قرار گیری دستگاه در دو موقعیت پیشنهاد می شود. بهترین حالت قرار گیری اره موتوری بر روی زمین مسطح است اما اگر در جایی هستید که سطح زمین به این صورت نیست پیشنهاد می شود اره موتوری را محکم بین پاهای خود نگه دارید.

اگر بر روی زمین اره موتوری را روشن می کنید پای راست خود را در قسمت پشت دسته اره موتوری (مانند شکل زیر) قرار دهید و با دست چپ خود محکم دسته اره موتوری را نگه دارید.

اگر اره موتوری را بین پاهای خود قرار دادید برای روشن کردن آن دسته انتهایی اره موتوری را بین پاهای خود یعنی بالای زانو قرار داده و محکم بگیرید و با دست چپ خود مانند حالت روی زمین دسته اره موتوری را محکم نگه دارید.

راه اندازی اره بنزینی

کابل استارت را بکشید

همان طور که با دست چپ دسته اره موتوری را گرفته اید با دست راست خود هندل استارت را بگیرید و به آرامی و تا جایی که احساس مقاومت کردید کابل را به صورت عمودی بکشید سپس کابل را سریع و محکم بکشید.

معمولاً با 4 یا 5 بار کشیدن کابل استارت موتور روشن می شود. به این نکته توجه کنید که پس از هر بار کشیدن کابل آن را به آرامی به درون محفظه استارت هدایت کنید زیرا رها کردن ناگهانی و با ضربه کابل استارت می تواند باعث آسیب زدن به مجموعه استارت شود.

راه اندازی اره بنزینی

راه اندازی اره موتوری در حالت گرم

اگر برای مدت کوتاهی اره موتوری را خاموش کرده اید و موتور هنوز گرم است همان مراحل بالا را تکرار کنید با این تفاوت که در این حالت نیاز به کشیدن اهرم ساسات نیست.

راه اندازی اره بنزینی

آموزش ویدئویی راه اندازی اره موتوری

در ویدئوی زیر می توانید تمامی مراحل فوق ذکر شده را مشاهده کنید.

جمع بندی مقاله راه اندازی اره موتوری

در این مقاله راهنمای گام به گام و اصولی برای راه اندزی اره موتوری بیان شد. تمامی این مراحل را می توان در انواع اره موتوری بنزینی با برند های مختلف مشترک دانست. معمولاً چنین مراحلی در دفترچه دستورالعمل دستگاه ذکر می شود و همچنین موارد مربوط به عیوبی که ممکن است در اره موتوری به وجود آید. اگر با انجام موارد بالا موفق به راه اندازی اره موتوری نشدید پیشنهاد می کنیم مقاله عیب یابی اره موتوری را مطالعه نمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر