خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

روش ساخت اسپیسر بتن به چه صورت است؟

فهرست مطالب

ساخت اسپیسر بتن

 

ساخت اسپیسر بتن روش های مختلفی دارد که این روش ها کاملا به نوع اسپیسر بتن بستگی دارد. برای ساخت اسپیسر های بتن می توان از دستگاه تولید اسپیسر استفاده کرد که بسیار راحت بوده و کار با آن آسان می باشد.

هزینه تولید اسپیسر مسئله ای حائز اهمیت است که بسیاری از کاربران امروزه به آن توجه می کنند. این هزینه بر اساس نوع اسپیسر های بتن تعیین می شود. همچنین در هنگام خرید اسپیسر بتنی نیز لازم است در وهله اول با انواع مختلف آن آشنا شده و هر یک را بررسی کرد تا بتوان بهترین خرید را انجام داد.

در این قسمت قصد داریم به انواع مختلف اسپیسر های بتن پرداخته و هر یک را مورد بررسی قرار دهیم. هرکدام از انواع اسپیسر خصوصیاتی بسته به نوع سازه، کارایی و کاربردهای خاص خود را دارند و به انواع مختلفی مثل اسپیسر سبک، اسپیسر متوسط، سنگین، گیره دار، گرد دیوار، ترکیبی، تیرچه ای، دو شبکه ای، اسپیسر هارد و کف تقسیم می شوند.

در ادامه به بررسی هریک از انواع اسپیسر های بتن می پردازیم و مقدار استقاده از آن ها را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

  1.       اسپیسر بتن گرد دیوار:  این نوع از اسپیسر های بتن معمولاً برای سطوح عمودی مورد استفاده قرار می‌گیرند که به آن ها اسپیسر خورشیدی یا چرخشی هم گفته می شود. از این نوع اسپیسر در ستون هایی که ارتفاع آنها حدوداً ۳ متر می‌باشد؛ ۱۶ عدد و همچنین برای ستون هایی که ارتفاع آنها بالاتر از ارقام گفته شده می باشد؛ ۲۴ عدد استفاده می شود.
  2.       اسپیسر بتنی دو شبکه: اسپیسر بتنی دو شبکه به شکل دو تیکه یعنی نر و مادگی طراحی می شود. این نوع اسپیسر بتن در دال های بتنی و کف ‌های دوم اش مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که انتخاب نوع مادگی یا نر این نوع از اسپیسر بتن طبق ضخامت سقف صورت می گیرد.
  3.       اسپیسر بتن هارد: این نوع از اسپیسر های بتن در سازه های سنگینی مانند تیرهای سنگین، کف و فوندانسیون کاربرد دارند. همچنین اسپیسر بتن هارد برای میلگردهایی که قطر آنها ۳۲ یا کمتر از ۳۲ می باشد مناسب است و همچنین تا حدود ۲۷۰ کیلوگرم وزن را به راحتی تحمل می کند.

  1.       اسپیسربتن سبک: این نوع از اسپیسرهای بتن همان طور که از نامش هم پیداست؛ برای سازه های سبک تر مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال این نوع اسپیسر برای تحمل بار تا ۲۵ کیلوگرم بسیار مناسب است و در سازه هایی که سبک می باشند و همچنین قطعات پیش ساخته بسیار کاربرد دارد. توجه داشته باشید که به ازای هر متر مربع ۴ اسپیسر بتن سبک پیشنهاد می شود.
  2.        اسپیسر بتن متوسط: اسپیسر بتن متوسط همان طور که از نامش هم پیداست برای سازه هایی مورد استفاده قرار می گیرد که وزن آنها متوسط است. به طور مثال می‌توان به کبوترها، شیرها و کف سازی های نیمه سنگین اشاره کرد. اسپیسر های بتن تا حدود ۱۵۰ کیلوگرم وزن را ‌می توانند به راحتی تحمل کنند.

 اسپیسر بتن سنگین: برای سازه های پرتراکم و سنگین مانند فوندانسیون بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این اسپیسر بتن تا وزن حدود ۲۷۵ کیلوگرم را می تواند تحمل کند. همچنین قطر میلگرد های آن از ۱۸ تا ۳۲ میلی متر می باشد که به ازای هر مترمربع در تیرها ۴ عدد و در پوتر ها سه عدد مورد استفاده قرار می گیرد.

  1.       اسپیسر گیره دار: این نوع از اسپیسر های بتن در فرایند و عملیات بتن ریزی به صورت ثابت بوده و هرگز نمی چرخند. همچنین نصب این اسپیسر ها بسیار ساده و راحت است و نیاز به فرد متخصص یا تلاش زیادی ندارد. ‌می توان گفت که اسپیسر گیره دار در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که ثابت بودن و پایدار بودن اسپیسر بیش از سایر مزایای آن مورد توجه باشد. توجه داشته باشید که وجود گیره بر روی این نوع اسپیسر بتن موجب شده تا سایر میلگردهای مورد استفاده در محدوده‌ای معین محدود گردند.

  1.        اسپیسر بدون گیره: اسپیسرهای بدون گیره هیچ محدودیتی برای سایز میلگرد ندارند؛ اما توجه داشته باشید که در هنگام نصب، احتمال چرخش و جابجایی آن ها وجود دارد و برای پایداری آن ها در هنگام نصب باید حتماً از وسیله ای مانند قلاب سیمی استفاده کرد تا مانع از چرخش و حرکت آن شود. بهتر است بدانید که طراحی این نوع از اسپیسر های بتن به گونه ای می باشد که حداقل تماس با سطح قالب را داشته و در صورت استفاده از جنس پلاستیکی آن ها از نفوذ عوامل خورنده جلوگیری می شود.
  2.       اسپیسر ترکیبی: همان طور که از نامش پیداست از ترکیب دو یا چند مدل اسپیسر بتن به وجود می آید. این کار جهت بهره گیری از مزایای اسپیسر های بتن، صرفه جویی در زمان نصب و هزینه به کار می رود. به طور مثال اسپیسر دوبل که یک فاصله برای ایجاد پوشش بتنی مش های زیرین در ارتفاع حدود ۳۵ میلی متر و نگهداری مش های بالایی در ارتفاع حدود ۱۰۰ میلی متر دارد؛ برای استفاده در شبکه‌های دومش به کار می رود. توجه داشته باشید که اسپیسر شبکه دوم می‌تواند در اندازه های مختلف برروی اسپیسر کفی مونتاژ شود.

 اسپیسر کف: این نوع از اسپیسر ها برای استفاده در فوندانسیون و کف های سنگین بسیار کاربرد دارند. این اسپیسر بتن طراحی هندسی فوق العاده ای دارد به گونه‌ای که می‌تواند بار نقطه ای تا ۳۰ کیلوگرم را طراحی کند.

همچنین می توان گفت که سایز میلگرد های مورد استفاده در این اسپیسر ها حدوداً بین ۸ تا ۳۲ می باشد. این اسپیسر بتن در سایزهای مختلفی و معمولاً از ۵ تا ۱۰ میلی متر ساخته شده و عرضه می شود. همچنین توجه داشته باشید که عمده مصرف این اسپیسر برای ساخت و ساز های سنگین مانند فوندانسیون ها و کف ها، ۴ عدد در متر مربع و در تیرها ۳ عدد در متر می باشد.

  1.       اسپیسر تیرچه: همان طور که از نام این محصول هم پیداست؛ مخصوص تیرچه می باشد و موجب ایجاد پوشش بتنی و همچنین ایجاد فاصله منظم در میلگردهای طولی پایین می شود و همچنین میلگرد ها را تقویت می کند. توجه داشته باشید که تعداد استفاده از این اسپیسر در یک تیرچه بعد از ۲۰ سانتی متر در ابتدا و انتهای تیرچه، در هر ۵۰ سانتیمتر یک عدد است.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر