خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

فوق روان کننده زودگیر بتن چیست؟

فهرست مطالب

برای ساخت و ساز نیاز به مصالح ساختمانی و وسایل بسیاری می باشد که در صورت عدم وجود آن ها، کار به درستی انجام نخواهد شد. یکی از مصالح ضروری و مورد نیاز ساخت سازه های متنوع بتن می باشد. در کنار بتن مواد دیگری نیز به کار می روند که در کارایی آن بسیار تاثیر می گذارند؛ در این مقاله به معرفی فوق روان کننده بتن پرداخته و آن ها را عنوان خواهیم کرد.

آشنایی با ماهیت بتن

بتن یک ماده ای است که توسط نیروی انسانی ساخته می شود. این ماده، ماده ای چسبنده است که از سیمان، آب و سنگ‌ ریزه تشکیل می ‌شود. در واقع این سه ماده عضو اصلی آموزش ساخت بتن می باشند. نکته ای که حائز اهمیت می‌ باشد این است که بتن معمولاً به حالت پودری خرید و فروش می‌ شود؛ اما حین کار با اضافه کردن آب به این پودر ماده ای غلیظ به دست می آید که بعد از گذر ساعاتی سفت خواهد شد و از حالت تقریبا مایع و روانی که دارد خارج می شود.

بتن دارای گونه های مختلفی اعم از بتن مسلح، بتن پیش ساخته، بتن با مقاومت معمولی، بتن پیش تنیده، بتن ساده، بتن همراه با وزن زیاد، بتن پلیمری، بتن خود متراکم و ... می باشد. هر یک از این بتن ها بسته به ویژگی خود از کاربرد های منحصر به فردی برخوردار هستند؛ به عنوان مثال از بتن پیش تنیده هنگام کار در پروژه هایی که در ساخت و ساز نیاز به استحکام و مقاومت دارند، به کار می رود.

چه موادی که به بتن اضافه می گردد؟

گاهی اوقات می توان شاهد سازه های بتنی متفاوتی بود که پس از گذشت چند روز به مرحله نهایی سفت شدن یا گیرش نرسیده‌ اند. این مشکل می‌ تواند سبب تعویق کار یا مشکل هایی از این قبیل شود. برای برطرف نمودن این اشکال و تسریع روند کار، موادی فرمول سازی شده و به مرحله تولید رسیده اند که سبب گیرایی بتن خواهند شد. علاوه بر این استفاده از مواد مذکور می‌ تواند به استفاده کم تر از آب در بتن کمک کند و باعث روان بودن بتن گردد.

به عنوان مثال دو نمونه از نکات مثبت استفاده از مواد تولید شده که با نام روان کننده بتن شناخته می شوند این است که به بالا رفتن مقاومت بتن کمک کرده و سبب می شود در جو هوایی سرد نیز بتن ریزی به آسانی صورت گیرد. شایان ذکر است که برای اجرا نمودن این امتیازات منحصر به فرد، این محصول را به ماده های اصلی تشکیل دهنده ی بتن می افزایند.

اثر های مثبت استفاده از فوق روان کننده زود گیر

معمولاً افزودن هر ماده‌ ای به مخلوط ماده اصلی سازنده، به منظور ایجاد پوئن های مثبت در آن ماده می باشد. مصرف فوق روان کننده زودگیر بتن نیز موجب پدید آمدن اثر های مثبت شده است که کمی قبل با برخی از آن ها آشنا شدید.

ولیکن مورد های ذکر شده، تنها قسمتی از خواص استفاده از این محصول می باشند؛ برای کامل نمودن ویژگی‌ های حائز اهمیت فوق روان کننده زود گیر می‌ توان گفت که این ماده می‌ تواند میزان کارایی و نفوذ نا پذیری بتن را زیاد کرده و مانع منقبض شدن بتن گردد. افزون بر آن به آسان شدن پمپاژ بتن نیز کمک می‌ کند. بالا رفتن اسلامپ بتن چیست و تسریع در بهره برداری از سازه بتنی از دیگر خاصیت‌ های استفاده از محصول روان کننده می باشد.

خرید و فروش محصول فوق روان کننده زود گیر

بسیاری از کارخانه ها در شهر های مختلف به منظور رفع نیاز صنعت ساخت و ساز کشور مشغول به تولید محصول فوق روان کننده زود گیر می‌ باشند. کارخانه‌ های مشغول به تولید، محصول را به صورت مایع و به رنگ قهوه ای تولید می کنند. لازم به ذکر است که یکی از ویژگی های شیمیایی فوق روان کننده زودگیر بتن، پی اچ آن می باشد، این مایع تقریبا دارای پی اچ ۸ است که در دسته ی ماده های بازی قرار می گیرد.

راه اندازی خط تولید این محصول علاوه بر کمک به ساخت سازه ها، سبب اشتغال زایی نیز شده است. علاوه بر ایران، کشورهای اروپایی نیز مشغول به تولید محصول مذکور بوده اند که افزون بر کمک به احتیاجات داخلی به سایر کشور ها نیز صادر می کنند.

کارخانه های سازنده، پس از تولید، آن را به مرکز های خرید و فروش عرضه کرده و به این طریق امکان دسترسی افراد را به این محصول فراهم می‌ سازند. نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که مراکز پخش کننده از سایت هایی برخوردار هستند که لیستی از تمامی قیمت های این محصول در آن درج شده است، علاوه بر آن خرید اینترنتی نیز از طریق این سایت امکان پذیر خواهد بود که سبب صرفه جویی در وقت متقاضیان خواهد شد.

استفاده از فوق روان کننده زود گیر در انواع سازه ها

با توجه به مزیت های گفته شده از استفاده فوق روان کننده بتن، بسیاری از سازه ها با کیفیت خوب مختص به خود احداث گشته اند. همان طور که می دانید کیفیت خوب مختص به سازه های بتنی مقاومت آن ها بوده که با استفاده از فوق روان کننده زود گیر نیز تحقق پیدا می کند، چرا که یکی از خاصیت های این محصول افزایش مقاومت سازه ی بتنی می باشد. در ادامه با سازه هایی که از بتن و مواد افزودنی معدنی بتن آن ساخته شده اند، آشنا خواهید شد.

سازه های بتنی عبارت اند از:

  • اسکلت های بتنی
  • بلوک بتنی
  • سد های ساخته شده توسط بتن
  • تولید منبع آب به وسیله ی بتن
  • دیوار بتنی
  • سقف بتنی
  • پل بتنی


شایان ذکر است که هر یک از سازه های نام برده به نوع بتن نیز بستگی دارند؛ به عنوان مثال دیوار بتنی یکی از انواع بتن های پیش ساخته می باشد که در ساخت ساختمان ها بسیار پر کاربرد است. گاهی اوقات از این دیوار های بتنی به منظور ساخت یک اتاقک نیز استفاده می شود.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر